Jump to content
Annons

Panorering


Jojo (oregistrerad)

Recommended Posts

Jojo (oregistrerad)

Jag använder oftast två gitarrer i mina arr och hamnar då i valet mellan att a) panorera ut en av dem i två monokanaler höger/vänster och lägga den andra i mitten, eller 😛 lägga den ena LITE höger och den andra LITE vänster. Finns det nån grundregel?

Jojo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag använder oftast två gitarrer i mina arr och hamnar då i valet mellan att a) panorera ut en av dem i två monokanaler höger/vänster och lägga den andra i mitten, eller 😳 lägga den ena LITE höger och den andra LITE vänster. Finns det nån grundregel?

Jojo

nej, det finns inga grundregler. sånt beror på hela mixen och hur de olika instrumenten spelar.

det man dock bör känna till är att om man lyssnar i mono så kommer de instrument som placeras i mitten att höras mer än de som panorerats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder oftast två gitarrer i mina arr och hamnar då i valet mellan att a) panorera ut en av dem i två monokanaler höger/vänster

Att duplicera ett spår och panorera ut dem åt varsitt håll är samma sak som att ha det i mitten. Dubbar du är det en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder oftast två gitarrer i mina arr och hamnar då i valet mellan att a) panorera ut en av dem i två monokanaler höger/vänster och lägga den andra i mitten, eller 😳 lägga den ena LITE höger och den andra LITE vänster. Finns det nån grundregel?

Jojo

nej, det finns inga grundregler. sånt beror på hela mixen och hur de olika instrumenten spelar.

det man dock bör känna till är att om man lyssnar i mono så kommer de instrument som placeras i mitten att höras mer än de som panorerats.

fast man kan väll ändå inte utgå ifrån att folk lyssnar i mono? går väll inte ta hänsyn till dom idag år 2006?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder oftast två gitarrer i mina arr och hamnar då i valet mellan att a) panorera ut en av dem i två monokanaler höger/vänster och lägga den andra i mitten, eller 😳 lägga den ena LITE höger och den andra LITE vänster. Finns det nån grundregel?

Jojo

nej, det finns inga grundregler. sånt beror på hela mixen och hur de olika instrumenten spelar.

det man dock bör känna till är att om man lyssnar i mono så kommer de instrument som placeras i mitten att höras mer än de som panorerats.

fast man kan väll ändå inte utgå ifrån att folk lyssnar i mono? går väll inte ta hänsyn till dom idag år 2006?

ett ord: köksradio

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklare radioapparater/högtalarsystem på arbetsplatser är t.ex inte stereo... Finns många ställen där det skrålar ut monomusik. Underskatta inte det.

Vidare, hitta en bra balans mellan höger och vänster. Försök hitta något som frekvensmässigt svarar ett instrument mellan höger och vänster. skränig gitarr i höger och basig i vänster kommer upplevas som jobbigt, om det inte kompenseras på annat sätt. Du kan ju även automatisera panoreringarna så att en gitarr kan glida in mot mitten när det är vers och ut när det är refräng om den andra inte spelar samtidigt. Testa dig fram. Mitt recept: så länge det finns ett svar på andra sidan, kör på.

Edit: blev lite het på gröten och skrev lite om fel saker. Sent...

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder oftast två gitarrer i mina arr och hamnar då i valet mellan att a) panorera ut en av dem i två monokanaler höger/vänster och lägga den andra i mitten, eller 😳 lägga den ena LITE höger och den andra LITE vänster. Finns det nån grundregel?

Jojo

nej, det finns inga grundregler. sånt beror på hela mixen och hur de olika instrumenten spelar.

det man dock bör känna till är att om man lyssnar i mono så kommer de instrument som placeras i mitten att höras mer än de som panorerats.

fast man kan väll ändå inte utgå ifrån att folk lyssnar i mono? går väll inte ta hänsyn till dom idag år 2006?

Tyvärr måste vi ta med det i beräkningen även idag, 2006, när vi mixar.

Men jag håller med dig. Kan vi inte bara skicka alla mono apparater åt h*lvete och känna att vi har kommit någon vart.

Men det är klart, då plötsligt poppar det upp pårökta mono-patrioter som påstår att allt låter bättre i mono.

Näfan, nästa gång ni tittar på en disney rulle så ska ni falla ner på knä och visa vördnad. Det var de som "uppfann" panoreringen.

jag fattar det fortfarande inte. Kan ni tänka er att ALLA, innan disney uppfann panoreringen, faktiskt levde sitt dagliga liv i mono. Helt absurt. Jag undrar om dom såg i 2d också... Jag måste fråga morsan.

hörs....hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

fast man kan väll ändå inte utgå ifrån att folk lyssnar i mono? går väll inte ta hänsyn till dom idag år 2006?

jasså? ok, jag tvingar dig inte.

men tänk på att det är ytterst få personer som har en bra stereoposition när de lyssnar på musik, och fasutsläckning kan även ske i ett rum, trots att man spelar upp musiken i stereo.

det hela hänger ju ihop; när du har stereon på i bakgrunden på jobbet eller kanske lyssnar på radion hemma när du står och lagar pannbiffar, står du då och tänker på om ett enskilt instrument är panorerat närmare mitten eller mer till höger? naturligtvis inte, men eftersom du ju faktiskt är intresserad av mixning så vill du antagligen att det ska låta bra även hos personer som inte har en optimal lyssningsposition.

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Men det är klart, då plötsligt poppar det upp pårökta mono-patrioter som påstår att allt låter bättre i mono.

jag fattar det fortfarande inte. Kan ni tänka er att ALLA, innan disney uppfann panoreringen, faktiskt levde sitt dagliga liv i mono. Helt absurt. Jag undrar om dom såg i 2d också... Jag måste fråga morsan.

monopatrioter javisst.. mono är grejjer.. 😳

inte bara såg dom dom i 2D, allt var svartvitt me, och alla pratade som de gör i gamla klassiska pilsnerfilmer med..!!!

panorera så att det känns bra, en alltför bred stereobild kan låta coolt, men lyssna igen, o tänk på monokompabiliteten!!!!

nu ska jag sova!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baskagge, virvel och bas i mitten. Det är inte spikade regler kanske, men nära. Sången gärna i mitten också. Resten kan du panorera ut, och som någon annan sa; gärna lika mycket på båda sidor 😳 Din idé om gitarrerna fungerar alldeles utmärkt.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Dr.Henriksson (oregistrerad)

det finns ju inga som helst regler, snarare normer.. tex att man drar ut överhäng åt varsitt håll och panorerar pukor hittan o dittan. det är ju vad man själv tycker låter fräsigt som gäller..

fins en hel del gamla elvis (säkert andra oxå) inspelningar där man panorerat hela orkestern till vänster, kungen i mitten och kören längst till höger.. charmigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

monopatrioter javisst.. mono är grejjer.. 😳

inte bara såg dom dom i 2D, allt var svartvitt me, och alla pratade som de gör i gamla klassiska pilsnerfilmer med..!!!

jädrars... då va det som jag misstänkte. Det är juh självklart att det har tagit 200 miljoners miljarders år innan dom började visa big brother på tv alltså. De har juh för sjutton spenderat ett par sekel bara genom att måla alla bladen gröna och rosorna röda. Men var fick dom färgen ifrån? Då har det alltså också varit utomjordingar här kan man komma fram till då. Och dom kom med ett par burkar färg och ett Sony 5.1 system. Fantastiskt... den här kvällen slutar aldrig att förvåna mig. Jag trodde jag hade svaret på allt. :-)

skämt åsido!

förlåt JoJo för att jag skriver massa strunt i din tråd. Känner mig lite pillemarisk en sådan här underbar torsdagsafton. (kan bero på mina rom-color).

Du har redan fått en del råd ser jag och jag vet inte om jag kan tillföra något.

Jag kan säga som såhär, jag brukade alltid panna gitarrerna max v & max h, men det lämnar liksom inte så mycket space för något annat så jag har börjat trycka ihop det en aning och det känns bättre med lite luft ute i kanterna så att övriga instrument och effekter får lite att svänga på därute!

Lycka Till!

/nicko

nu...sova...

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ju inga som helst regler, snarare normer.. tex att man drar ut överhäng åt varsitt håll och panorerar pukor hittan o dittan. det är ju vad man själv tycker låter fräsigt som gäller..

fins en hel del gamla elvis (säkert andra oxå) inspelningar där man panorerat hela orkestern till vänster, kungen i mitten och kören längst till höger.. charmigt.

På många gamla skivor har man ju även trumsetet utpanorerat åt vänster eller höger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag måste erkänna att jag i 50% av fallen lyssnar i mono. Jag har en klockradio som får stå för underhållningen ganska många timmar om dagen, dels för att det är smidigt när jag annars inte har några högtalare i mitt lilla rum och dels för att jag finner det givande att lägga märke till hur musik i allmänhet och live-spelningar i synnerhet stöter på mer eller mindre oväntade problem även på etablerade radiokanaler som t.ex P3. Alltid mycket värt att som ljudtekniker kunna känna igen fasfel, utsläckningar och frekvensbortfall.

Du ska inte mixa mono-kompatibelt om din musik inte håller för det. Men om du gör musik som ska ges ut så är det bättre att ha en mono-kompatibel mix än att någon stressad tekniker på någon radiostation buntar ihop din mix till något som inte ens Bert skulle kunna sälja. 😳

Angående panorering i allmänhet, tillåt mig att stå för kvällens kliché:

Nej, har mixen en bra balans så kommer nog ingen som inte är ljudnisse att klaga. Klart att det finns vissa oskrivna regler som du själv t.ex nämnt med gitarrerna, men om det låter bra så finns det inget fel 😳

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

psych-hit a la san fransisco -67:

Trummor, bas, orgel extrem höger. Deras reverb extrem vänster tillsammans med sången och stämmorna. Mamas and papas blir väldigt tråkigt när vänstra högtalaren är sönder.

Sidospår:

Hur många bland vanliga människor har surround hemma nuförtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jojo (oregistrerad)

Många goda råd medan jag sov. Tackar. En annan faktor som spelar in är att jag ibland vill mixa så att låten i sig låter optimalt (med dubbade gitarrer hit och dit), och ibland vill jag ha det så att det låter mera autentiskt rockband (med två gitarrer lite på varsin sida om mitten). Det här är en djungel.

Nån som är bra på körpanoreringar?

Jojo

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Många goda råd medan jag sov. Tackar. En annan faktor som spelar in är att jag ibland vill mixa så att låten i sig låter optimalt (med dubbade gitarrer hit och dit), och ibland vill jag ha det så att det låter mera autentiskt rockband (med två gitarrer lite på varsin sida om mitten). Det här är en djungel.

Nån som är bra på körpanoreringar?

Jojo

En klassiker om du har många körspår är att göra "solfjädern", du panorerar de olika dubbarna bredare och bredare. Så om om du har 6 kördubbar så kör ut det första paret kanske 15%, andra 30% tredje 50-60% osv. Ja, solfjäder säger ju allt egentligen. haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)

Jo, det finns en fundamental regel som måste följas till punkt och pricka och det är följande: Det som låter bra är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju hårdare musik desto mer panorerade guror är en skaplig generalisering. Inte sällan lägger man iofs en extra i mitten, eller ytterligare kompgitarrpar med lite mindre panorering och lite lägre för att tjocka till lite. Att lägga allt i mitten brukar bli rätt trist. Visserligen kan man få mycket mer tryck om man strävar efter det att ha det väldigt smalt, men det brukar inte bli så spännannde många gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag mixar trummor så brukar jag panorera ungefär så som trummorna står när jag ser dem framifrån, sen får man ju lyssna i överhänget vart man ska panorera, aldrig att jag lägger en vivel i mitten, den ligger lite till höger oftast.

Men när det gäller trummor, lyssna i överhänget för att placera ut grejer.

Tummregeln för panoreringar är kick, bas och leadsång i mitten. Man panorerar också för att det inte ska bli såvärst grötigt i mitten, har man en schysst stereo bild blir upplevelsen mycket trevligare.

När det gäller mono så är det alltid bra att kolla så mixen även funkar i mono i en skithögtalare, men de flesta lyssnar idag på musik i lurar i deras mp3spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ju inga som helst regler, snarare normer.. tex att man drar ut överhäng åt varsitt håll och panorerar pukor hittan o dittan. det är ju vad man själv tycker låter fräsigt som gäller..

fins en hel del gamla elvis (säkert andra oxå) inspelningar där man panorerat hela orkestern till vänster, kungen i mitten och kören längst till höger.. charmigt.

På många gamla skivor har man ju även trumsetet utpanorerat åt vänster eller höger...

jepps..det är snyggast med.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ju inga som helst regler, snarare normer.. tex att man drar ut överhäng åt varsitt håll och panorerar pukor hittan o dittan. det är ju vad man själv tycker låter fräsigt som gäller..

fins en hel del gamla elvis (säkert andra oxå) inspelningar där man panorerat hela orkestern till vänster, kungen i mitten och kören längst till höger.. charmigt.

På många gamla skivor har man ju även trumsetet utpanorerat åt vänster eller höger...

jepps..det är snyggast med.. 🙂

Snyggt vettefan, tycker det är fult tom. Det var i den vevan man började med multikanalsinspelningar och man var lite experimentell.

Virvel i dead center är ju dock vanligare och vanligare ju hårdare det blir, i elektronisk musik är det väl snarare en regel.

Popsnören är väl de som kan skeva lite med centreringen av virveln och jag förstår inte varför. Tittar man på ett kit som har kaggen uppställd rakt fram så står virveln till höger men följer man detta slaviskt så får man ju ingen centrering av trumsetet som sådant överhuvudtaget. Lite haja och nån cymbal och virvel lite åt höger och resten åt vänster, golvpuka riktigt mycket och kicken i mitten då.

Jag föredrar att se kitets mittlinje nästan diagonalt genom baskaggen över virveln. Har man två hängpukor och en golv så hamnar den andra hängpukan i princip på den linjen också. Första hängisen åt höger och golv åt vänster osv. Det känns mycket mer naturligt och behagligt att lyssna på och är definitivt standardtänkande i så gott som det mesta jag hör från akustiska trumset (även med trigg 😄).

Link to comment
Dela på andra sajter

Virvel i dead center är ju dock vanligare och vanligare ju hårdare det blir, i elektronisk musik är det väl snarare en regel.

Popsnören är väl de som kan skeva lite med centreringen av virveln och jag förstår inte varför.

Är det inte tvärtom? I popmusik är oftast virveln ett dominerande instrument (medan bastrumman är dominerande i elektronisk) och det kan vara jobbigt om den ligger utpanorerad...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

psych-hit a la san fransisco -67:

Trummor, bas, orgel extrem höger. Deras reverb extrem vänster tillsammans med sången och stämmorna. Mamas and papas blir väldigt tråkigt när vänstra högtalaren är sönder.

Absolut. Beatlesplattorna kan kännas hopplöst överpanorerade idag. Men så kom Let it Be Naked. Jättesnygg mix men mest för att Phil Spectors lull-lull var borta. Skulle vara intressant om någon superduktig producent med gyllene fingrar ritade om mixerinställningarna till även Revolver och Pepper. Principen i alla år tycks ha varit "inte röra, inte röra. -Heliga kor." 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ju inga som helst regler, snarare normer.. tex att man drar ut överhäng åt varsitt håll och panorerar pukor hittan o dittan. det är ju vad man själv tycker låter fräsigt som gäller..

fins en hel del gamla elvis (säkert andra oxå) inspelningar där man panorerat hela orkestern till vänster, kungen i mitten och kören längst till höger.. charmigt.

På många gamla skivor har man ju även trumsetet utpanorerat åt vänster eller höger...

jepps..det är snyggast med.. 😕

Snyggt vettefan, tycker det är fult tom.

jag tycker det är läckert!

Link to comment
Dela på andra sajter

Virvel i dead center är ju dock vanligare och vanligare ju hårdare det blir, i elektronisk musik är det väl snarare en regel.

Popsnören är väl de som kan skeva lite med centreringen av virveln och jag förstår inte varför.

Är det inte tvärtom? I popmusik är oftast virveln ett dominerande instrument (medan bastrumman är dominerande i elektronisk) och det kan vara jobbigt om den ligger utpanorerad...

Tänkte väl mest på fånig pop med akustiska trummor i detta fall, då jag inte lyssnar på sånt och därför inte vill uttala mig för mycket. Visst är virveln en väldigt dominerande trumma i många genrer och just därför tycker jag det är solklart att den ska ligga i mitten. Det var ju inte fråga om att panorera ut den utan mer var den hamnar i stereobilden beroende på var man drar mittlinjen i kitet. Titta på mitt förra inlägg för tydligare genomgång.

Nog för att de mongopanorerade skivorna hade sin charm, men hade det varit ett vinnande koncept så hade det nog blivit norm.

Ni tycker FEL!!! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick lära mig av en vis snubbe i tyskland när vi mastrade våran platta att när man panorerar instrument så ska man försöka att hitta en platts åt dom.

Lika väl som man gröper ur Eqn för att göra platts för tex sång, så ska man panorera med försiktighet.

Alltså.

Vi säger att man pannar gitarrerna fullt vänster och höger, då ska man inte panna trummornas OH fullt ut, utan lite mer innåt mitten. Osv.

Fattar ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid svårt att bestämma mig om jag ska lägga trummorna eller gitarrerna bredast. Båda två vill liksom hamna på klockan 9 och klockan 3. Men smart som jag är kom jag på den ultimata lösningen (eller?) : Jag lägger trummorna klockan 9 och 3 och så dubbar jag gitarrerna så att två gitarrer ligger lite bredare är trummorna och två lite smalare. Är det bara jag som fått för mig att göra så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi säger att man pannar gitarrerna fullt vänster och höger, då ska man inte panna trummornas OH fullt ut, utan lite mer innåt mitten.

Jag håller med delvis. Rena monosignaler försöker jag undvika att lägga på exakt samma plats (förutom dem som jag tycker bör ligga i mitten).

OH är ju däremot en stereouppmickning och även fullt panorerat beror varje instruments placering på hur mickarna är placerade. Det behöver inte vara så att riden ligger fullt panorerad till vänster bara för att OH-micken gör det.

När jag panorerar OH-mickarna brukar jag först kolla att de låter lika (frekvens- och distansmässigt) och ligger ungefär lika stark i mix.

Sedan utgår jag från fullt vänster/höger. Låter det för brett minskar jag bredden tills det känns bra. Slutligen kontrollerar jag hur bastrumma, virvel ligger i OH och justerar så att de ligger så nära mitten som möjligt.

Edit: förtydligade lite

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...