Jump to content
Annons

Dator eller porta?


Pelle Rylander

Recommended Posts

😱 Min gamla Dell orkar inte riktigt. Och min fru (aahh älskade Mi!) har lovat mig en budget på 15 papp.

Så nu undrar jag: Ska jag köpa en ny dator, och i så fall konfigga hur? Eller ska jag köpa en digitalporta? Vad tycker ni? Vad är era erfarenheter?

Edit: Stavfel.......ännu en gång. Eller typo kanske man ska säja.... 😏

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För 15 laxar kan du bygga en riktigt fin dator för inspelning. Det finns riktigt bra ljudkort runt 3000-strecket och en dator med en riktigt fet dubbel-kärnig processor och 2-3 gb ram kan du bygga för runt 7-8000 kronor.

CuBase kommer ibland "bundlat" med ljudkortet. Jag fick med SL tror jag när jag köpte mitt EMU 1820. Men nu kör jag på SX3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Max: Vet inte om jag förstår dinfråga riktigt. Ska man placera in mej in ett fack, är det väl singer/songwriter stuket på mina låtar, samt lite Winnerbäck/Lundell köret.

Jag gör mestadels akkegura, keyboard och trynorgel.

Tophe: Jag lutar väl mest åt datahållet, men tanke på alla muliheter att efter-redigera...Ljudkort - jag har en Presonus externt kort med 2 ingångar som räcker gott åt mig.

Tack för snabba åsikter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror lite på vad du är van vid, har du jobbat mycket med datorer innan är det ju klart bättre att satsa på det. Själv tycker jag att det är stora fördelar med musikskapande i datorn kontra portan.

Jovisst är det datorn jag jobbat i tidigare. Jag fick bara tanken att en porta är oberoende av konfiguration på det sätt en dator är. Ungefär som t.ex PS2 kontra PC-spel. I PS2 beöver man aldrig bekymra sig för om maskinen klarar av spelet...typ...

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm för 15 papp.. Jag skulle nog satsa på en dator iaf. Jag är van vid följande senario. .. Jag brukar ofta mixa live med ett Behringer 3216 DDX bord... Älskar bordet då det är superenkelt att spara olika bands egna presets.. Till detta bord har jag oftast kopplat en Fostex VF160 EX. via ADAT (8+8 kanaler). Sen brukar jag ta ner mixen med alla kanaler och mixa den slutligen i Wavelab i datorn. Det funkar för mig i alla fall.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror lite på vad du är van vid, har du jobbat mycket med datorer innan är det ju klart bättre att satsa på det. Själv tycker jag att det är stora fördelar med musikskapande i datorn kontra portan.

Jovisst är det datorn jag jobbat i tidigare. Jag fick bara tanken att en porta är oberoende av konfiguration på det sätt en dator är. Ungefär som t.ex PS2 kontra PC-spel. I PS2 beöver man aldrig bekymra sig för om maskinen klarar av spelet...typ...

Å andra sidan kan du ju sätta begränsningar på vad du får och inte får använda på datorn så uppnår du samma effekt där 🙂

Med en modern dator behöver man sällan oroa sig för att den inte ska räcka till för vanlig heminspelning, om man inte medvetet väljer de tyngsta pluggarna då.

Det som jag ser som en fördel med en porta är att man slipper sitta framför en oinspirerande dator och spela in. Speciellt om man sitter framför en i jobbet hela dagarna.

Det känns som det blir mer fokus på musiken när man sitter med en porta.

Däremot är de ju inte lika flexibla.

Link to comment
Dela på andra sajter

😎 Ni bekräftar alla, det jag egentligen är inne på från början; att köpa en bättre dator.

Är det nåt speciellt man ska ha i huvet? T.ex nåt grafikkort som är bättre än nåt annat? Ljudkort finns redan, ett Presonus INspire externt. Funkar bra för mig än så länge. Annars känns det väl lite, som Rainydays är inne på, att med en nyköpt dator kanske man inte behöver bekymra sej speciellt mycket.

Min 6 år gamla Dell med 512MB RAM funkar ju? (Utom att den inte orkar med att köra GrooveAgent samtidigt som Cubase.... 😕 )

Link to comment
Dela på andra sajter

😎 Ni bekräftar alla, det jag egentligen är inne på  från början; att köpa en bättre dator.

Är det nåt speciellt man ska ha i huvet? T.ex nåt grafikkort som är bättre än nåt annat? Ljudkort finns redan, ett Presonus INspire externt. Funkar bra för mig än så länge. Annars känns det väl lite, som Rainydays är inne på, att med en nyköpt dator kanske man inte behöver bekymra sej speciellt mycket.

Min 6 år gamla Dell med 512MB RAM funkar ju? (Utom att den inte orkar med att köra GrooveAgent samtidigt som Cubase.... 😕 )

Det enda du bör tänka på när det gäller graffikkort är att du bör ha ett fläktlöst. Med andra ord, ett av de billigaste.

Presonus Inspire duger ju gott tycker jag.

Tänk på snabb processor om du kör mycket effekter, mycket ram om du kör stora samplingsbibliotek.

Sen kan du söka runt lite i forumet, det finns många trådar om musikdatorer. Finns även en som tidningen konfigurerat ihop för ändamålet.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk igenom köpet noga innan - mest runt VAD du vill ha datorn till. Bara musik? Redan där har du gjort det mycket enklare för dig. Vad vill du kunna göra med din musikdator? Spela in många kanaler med liveljud (gitarr, trummor osv.) samtidigt? Kunna köra massor med interna effekter och VST-pluggar?

Som du beskriver vad du har hittills och faktiskt behövt, så låter det som att du i första hand behöver en dator som kan efterarbeta och producera musik - snarare än att spela in mycket live. Du har förmodligen också kört ett musikprogram hittills - räcker det till och vill du fortsätta använda det? Skala inte upp i onödan.

Sedan har du valet att antingen köpa färdigbyggt från en leverantör, t.ex. Dell, HP, Frost m.m. Fördelen där (särskilt om du köper från Frost som enbart bygger datorer för musik) är att du får en helt annan support än om du bygger själv. Nackelen är att du får BETYLIGT mindre prestanda för pengarna än om du köper t.ex. uppgraderingspaket och enskilda delar från Komplett.se eller Datorbutiken.com.

Som jag fattat dig skulle jag ha satsat på att sätta ihop en PC själv med delar från någon av ovan nämnda nätbutiker. Jag skulle antingen utgått från Studios test häromsistenes, eller satt ihop en config själv och sedan listat allt här innan beställning för att få feedback från communityn. För femton papp får du MYCKET dator - särskilt om du inte vill / behöver köpa nytt ljudkort.

//Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Max: Vet inte om jag förstår dinfråga riktigt. Ska man placera in mej in ett fack, är det väl singer/songwriter stuket på mina låtar, samt lite Winnerbäck/Lundell köret.

Jag gör mestadels akkegura, keyboard och trynorgel.

Tophe: Jag lutar väl mest åt datahållet, men tanke på alla muliheter att efter-redigera...Ljudkort - jag har en Presonus externt kort med 2 ingångar som räcker gott åt mig.

Tack för snabba åsikter!

Ljudkortet är redann bra. Köp en bra dator och bra ljudprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på snabb processor om du kör mycket effekter, mycket ram om du kör stora samplingsbibliotek.

Hm....hade tänkt mig 2048 i RAM. Det bör räcka väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Petter: Tack för värdefulla tips!

Datorn ska enbart användas till musiken, och jag har kört Cubase. och tänker väl inte direkt uppgradera än på ett tag.

Nät jag spelar in är det väl som regel "live", om du med det avser att jag spelar in det jag själv spelar; gitarr, sång, munspel, keyboard etc...

Alltså inhte datorskapoad musik. Eller missuppfattar jag dig nu?

Det här med Studios datortest låter intressant. Ska kola upp detta!

Puss på er alla för värdefulla svar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...