Jump to content
Annons

Vilken sprit ska jag ha?


Pluffo

Recommended Posts

Jag ska öppna mitt CME UF8 och rengöra kretskortet vid en tangent eftersom denna krånglar med anslaget och har sig. Jag förstår att jag ska använda någon typ av sprit men jag är lite osäker på var jag ska inhandla denna och vilken sort jag ska köpa. Jag försökte förhöra en apotekare på mitt lokala apotek men hon verkade inte vara så elektronikkunnig (konstigt) så jag vågade inte köpa någon benylenacetylcelofanaskboskesyra på måfå bara. Skulle det funka med vanlig t-röd, månne?

Min enkla fråga är egentligen vad för typ av sprit jag ska köpa och var jag ska inhandla denna...och ja...Ni kan bespara mig alla skämt om Systembolaget 😛

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kontaktspray ska're va.

!! Undvik Alsolsprit, för mycket vatten. Det vill du inte ha i din elektronik. 5-56 är oxå bannlyst.

Edit.

Antar att du pratar om ett keyboard. Jag har en gammal U20 som krånglade på liknande sätt. Jag använde kontaktspray på en tops och gnuggade kontakterna rena. Kemisk ren bensin går oxå bra.

Redigerat av arhall
Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo,

Är det anslagskänsligheten som spökar, så är det antagligen skit mellan grafit/konduktiva plast "pluppen" och kontaktytan på klaviaturens kretskort.

Oftast så räcker det med att torr-rengöra både "pluppen" och kontaktytan med en topps.

Rengörings-spriten du är ute efter heter isopropylalkohol, förkortas ibland som isopropanol, (apotekets varunummer: 337329) och var vanligt för oss som jobbade i studios förr i tiden, där det användes för att rengöra tonhuvuden på analoga bandspelare.

Idag använder jag litervis om året av denna "soppa" för att rengöra kretskort, kontaktytor och annan elektronik.

Om du skall använda det till grafit/kunduktiv plast "pluppar" så är det inte alla typer som tål detta, och kan då lösa upp eller tvätta bort den beläggningen som fungerar som anslags-känsligheten, så var försiktig.

Förövrigt när det gäller kontaktspray, så skall man passa sig för elektronikspray som innehåller mycket olja, detta hjälper tillfälligt men blir ännu värre efter ett tag, då oljan drar åt sig damm och skräp.

Använd ett oxidlösande spray med en "pytteliten" tillsats äv smörjmedel, fabrikatet

Kontakt Chemie har ett som kallas för "Gould", men det finns andra fabrikat som har liknande bra spray för omkopplare potentiometrar m.m..

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Kemisk ren bensin

Antar att du menar Bensen. Bensen är numera förbjudet att säljas, annars är det supperbt i alla elektroniksammanhang.

Japp, bensen va're. 😕

Lyd Bo Hansen's råd.

Edit. Nån skrev aceton, för H-E använd INTE aceton om du inte vill smälta den eventuella plast som förekommer i kontakten. 😳

Redigerat av arhall
Link to comment
Dela på andra sajter

Kemisk ren bensin

Antar att du menar Bensen. Bensen är numera förbjudet att säljas, annars är det supperbt i alla elektroniksammanhang.

Japp, bensen va're. 😕

Lyd Bo Hansen's råd.

Edit. Nån skrev aceton, för H-E använd INTE aceton om du inte vill smälta den eventuella plast som förekommer i kontakten. 😳

Ja, Aceton är en helt annan sak. På tiden jag började, var bensen lagligt ioch vida använt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kemisk ren bensin

Antar att du menar Bensen. Bensen är numera förbjudet att säljas, annars är det supperbt i alla elektroniksammanhang.

Japp, bensen va're. 😕

Lyd Bo Hansen's råd.

Edit. Nån skrev aceton, för H-E använd INTE aceton om du inte vill smälta den eventuella plast som förekommer i kontakten. 😳

Ålrajt ålrajt! Använd inte kemiskt ren aceton!!! 😄

Tänkte att det kanske var det ni tvistade om då jag fått det rekommenderat tillsammans med isopropanol i helt andra sammanhang. 😛

Så det var en jävla tur att jag sejfade och la in lite frågande variabler i mitt första uttalande. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Kemisk ren bensin

Antar att du menar Bensen. Bensen är numera förbjudet att säljas, annars är det supperbt i alla elektroniksammanhang.

Japp, bensen va're. 😕

Lyd Bo Hansen's råd.

Edit. Nån skrev aceton, för H-E använd INTE aceton om du inte vill smälta den eventuella plast som förekommer i kontakten. 😱

Ålrajt ålrajt! Använd inte kemiskt ren aceton!!! 😄

Tänkte att det kanske var det ni tvistade om då jag fått det rekommenderat tillsammans med isopropanol i helt andra sammanhang. 😛

Så det var en jävla tur att jag sejfade och la in lite frågande variabler i mitt första uttalande. 😛

Kan väl säga att jag gjort tavlan att använda aceton själv där jag inte borde gjort det...... 😄😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har det svarats må jag säga.

Tack för råden. Efter vad jag lyckas utläsa så ska det alltså fungera fint med att gå till låtsasknarkhandeln (apoteket) och köpa lite isopropanol.

Bo: Jag hade främst tänkt rengöra själva kretskortet med "soppan". Sedan så har jag en reservgummimatta som jag ska kasta in istället för den aktuella, så förhoppningsvis ska jag inte hålla på att kladda med spriten på plastdelar i över huvud taget 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

bensen använde jag på en tops när jag gick igenom min mixer.. nackdelen är att den inte har separata kanalstrippar, utan hela bordet sitter fast i en enda stor metallplatta, o den väger en heel deeel, med alla kanaler o grejjer.. jisses.. 🙂

det var ett jävla jobb, men bra blev det!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Nu ska vi se...Jag fick tag på något som heter isopropylalkohol och antar att det är det här jag ska ha...korrekt?

Svar ja. Och försök inte med något annat - då kan du ställa till det ordentligt för dig! Glöm alla andra substanser som föreslagits i denna tråd!

Du bör vara mycket försiktig, även med isopropanol, i det här fallet. Läs Bosse Hanséns inlägg igen vad beträffar grafit...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...