Jump to content
Annons

Demo


Melinda

Recommended Posts

LÅTNAMN: Misery

ARTIST: Melinda

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3,31

KOMPOSITÖR: Melinda

PRODUCENT: Johan Almgren och Melinda

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,83mb

STATUS: I stort sett färdig

Detta är alltså min nyaste låt och den heter "Misery" Lyssna och bedöm, kommentera gärna och säg vad ni tycker 😄

//Melinda

Misery.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inspelningen låter lite sunkig. Det hörs att ni spelat in musiken i en lokal. Alldeles för frånvarande sound, behövs mer närhet.

Annars en bra låt, och bra sångröst. 😄 Gitarren i början låter bra.

Försök häva fram diskanten mer, då kommer det lite mer närhet. Trummorna har väldigt dov diskant, speciellt i refrängen.

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade versen mer än refrängen, refrängen känns lite stressad tycker jag. Antagligen en kombination av gitarrplocket och trummorna. Lite annorlunda arr skulle säkert lyfta låten lite mer. Känns lite B med chorus över alla gitarrerna inkl sologuran... men låten är inte så dålig, snarare tvärtom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten har väl potensial, men det känns inte som texten passar till melodin, blir krystat... Får lite "gymnasie-rock-källare-vibbar". Funkar dock bättre på refrängen än versen.

Kunde önska lite mer närhet i rösten, känns lite tamt nu, även om du sjunger bra. kläm i lite, tro på vad du sjunger.

Ljudet stör mig inte, känns lite 80-tals demo. Ingen studioinspelning direkt, men funkar bra som demo.

Gillar stämman som panoreras från höger till vänster i breaket

Bra jobbat, kämpa på

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för er input, det uppskattas! Som någon sa så är det ingen studioinspelning, utan endast en demo(som det står i ärenderaden). Det är guld värt att få höra olika konstruktiva idéer på hur man kan förbättra! Det är jättekul att de flesta verkar gilla själva låten, det är mest kritik på inspelningen so far 😳

Mvh Melinda

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra röst, bra låt. tycker ljudet är helt ok.

tycker dock låten blir lite stressig när hi-haten kör fyrtakt. kanske det skulle funka med samma tempo fast som tvåtakt på cymbalen istället.

annars kanske du skulle ha lite Ramones gitarrer när du har sånt driv på trummorna. så det blev mer Powerpop i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du skall städa upp lite i ljudbilden. Tycker det är för mycket som låter samtidgt. Försöka dra på lite mer diskant på det du vill ha fram. På tex trummor och sång. Gillar inte hihaten efter solot känns stressad. Skulle över se över stämmorna ( mixningen ). Försöka få leadsången längre fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Melinda,

Du sjunger bra och har bra låtar! Har just lyssnat igenom din hemsida. Jag vet inte vad du vill med din musik, MEN jag tycker att du ska gå in i studio. Ljudet på dina alster hindrar dig från att komma ut ur högtalarna tycker jag.

Men jag gillar verkligen vad du gör!

//saibot

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra, och bra synpynkter och tips har strömmat in. Kompet känns rätt och kraftfullt medans sången blir aningen tunn förhållandevis. Jag tror på omtagning av sången och försök få in mer attityd, mer jäklar anamma, tänk efter vad du ropar ut i texten så att den känns mer övertygande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever en konflikt när jag lyssnar... Det känns som att musiken från början är spelad i en sorts punkrock-anda, men har sedan mixats mer till ett slickpop-sound. Stek några av syntharna, och försök ratta fram ett "trashigare" ljud (typ Lambretta kanske?).

Sången funkar bra, även om uttal och fraseringar tenderar lite svengelska ibland.

Körerna är det bästa i låten tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Naaaajs! Får lite 80-talsvibbar här också. Gillar inte versen speciellt mycket, förstår den inte riktigt, men refrängen är kalas. Det som är bäst är dock ljudbilden, och känslan som jag får av den. Och jag tror att om jag bara lyssnar på den ett par gånger, så kommer versen att bli mer logisk också.

En annan sak som var bra med låten var att den på något sätt påminde mig om en gammal favoritlåt, Edie Brickell's låt "what i am", som jag blev tvungen att lyssna på nu.

edit: stava ska man också

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med angående om att göra det till powerpop.

Något borde åtminstone förändras i refrängen så att det blir lite mer klös, men jag tänker nog främst på sången också.

Kräma på lite vettja!

Sen kan ni strunta i gitarrsolot:P

Annars en helt okej låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt okej! Gillade att låten inte var så överproducerad utan hade lite "replokalskänsla". I början hade jag lite svårt för att trummorna var långsamma iverserna men lite snabbare i refrängen men efter ett tag började det fastna och nu tycker jag nog att det är bättre att ha det så än inte.

Snyggt gitarrljud! Trummorna låter lite dova och skulle kunna lyftas fram lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket är redan sagt. Jag håller med om en helt ok låt som jag tror kan lyftas ännu mer med små medel.

Att rak stress-hihat skall bort tycker jag är självklart. Men det är två andra saker jag känner när jag lyssnar. En gång i tiden var chorus min favoriteffekt. Hade en Roland Jazzchorus och senare annan förstärkare och en TC el. choruspedal. Från att överanvända chorus gick jag till att skruva ner pedalen till endast en mycket svag antydan till chorus i ljudet. Det man vinner är ett mer distinkt ljud med mer bett. Jag tycker det saknas här. Ljudbilden blir visserligen svävande och utfylld men det saknas kraft. Jag menar kraft som kommer från konturer och att något blir mer utmejslat. Rösten är fin men jag skulle önska ett mer dynamiskt uttryck. Känns lite som allt låter samma - ganska återhållet vilket inte riktigt passar låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cleff (oregistrerad)

Fan vilken go sångröst du har! Inspelningen kanske inte var så bra, men men...man kan ju inte få allt på en gång direkt.

Redigerat av Cleff
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudbilden blir visserligen svävande och utfylld men det saknas kraft. Jag menar kraft som kommer från konturer och att något blir mer utmejslat. Rösten är fin men jag skulle önska ett mer dynamiskt uttryck. Känns lite som allt låter samma - ganska återhållet vilket inte riktigt passar låten.

Vad menar du exakt med kraftfullt, skulle verkligen uppskatta något eller några exempel på hur vi kan göra/ändra för att det ska bli mer explosivt? Det kan ju vara små justeringar som man inte tänkt på, alla tips är uppskattade 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudbilden blir visserligen svävande och utfylld men det saknas kraft. Jag menar kraft som kommer från konturer och att något blir mer utmejslat. Rösten är fin men jag skulle önska ett mer dynamiskt uttryck. Känns lite som allt låter samma - ganska återhållet vilket inte riktigt passar låten.

Vad menar du exakt med kraftfullt, skulle verkligen uppskatta något eller några exempel på hur vi kan göra/ändra för att det ska bli mer explosivt? Det kan ju vara små justeringar som man inte tänkt på, alla tips är uppskattade 😛

Det finns trummor och bas som ger lite kick och punch. Sen är resten av instrumenten någon slags ambient bakgrundsmassa som inte riktigt hjälper låten med drivet. Ta U2 som ex. Gitarren gör ofta samtidigt ett uppfyllande och oerhört drivande jobb. Med ett tydligt konturskarpt sound. Man kan blanda - ibland svävande och ibland skärpa och driv. Då blir det större kontraster.

Sången är ok. Som sagt du har fin röst. Men jag skulle önska att du lekte mer med rösten. Eller kanske egentligen med låten - rösten är ju bara instrumentet för att skapa låtens karaktär. Som det låter nu så låter det - i mina öron då - rätt snyggt, lite instängt, väldigt safe, inga risker men heller inga toppar.

Jag önskar ingen total dramaqueen alls 😳 men att berättelsen dramatiserades mer än som nu är fallet. I enskilda fraser, på vissa ställen. Tycker låten öppnar för att man skulle kunna go lite mer crazy på t.ex. refrängen. Om inte varje gång så någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt okej! Egentligen ganska bra men du/ni skulle behöva hjälp av en riktigt duktig musikproducent! Produktionen känns lite tafatt i nuläget, medans låtmaterial, sång och ambition verkar vara av bättre mått.

Dock finns det i denna låt inget som sticker ut, inget man kommer ihåg... det blir som en matta som rinner ut ur skallen när nästa låt börjar. Försök lyssna med publikens öron, så märker ni att det inte riktigt finns nån hook.

Jag skulle nog ha sänkt tempot en aning, för då tror jag att man skulle kunna göra melodierna i refrängen tydligare och lite klistrigare. Med det nuvarande tempot förväntar man sig en typ av "direkthet" som den här låten helt enkelt inte har.

Kämpa på, det finns ju potential här. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns trummor och bas som ger lite kick och punch. Sen är resten av instrumenten någon slags ambient bakgrundsmassa som inte riktigt hjälper låten med drivet. Ta U2 som ex. Gitarren gör ofta samtidigt ett uppfyllande och oerhört drivande jobb. Med ett tydligt konturskarpt sound. Man kan blanda - ibland svävande och ibland skärpa och driv. Då blir det större kontraster.

Sången är ok. Som sagt du har fin röst. Men jag skulle önska att du lekte mer med rösten. Eller kanske egentligen med låten - rösten är ju bara instrumentet för att skapa låtens karaktär. Som det låter nu så låter det - i mina öron då - rätt snyggt, lite instängt, väldigt safe, inga risker men heller inga toppar.

Jag önskar ingen total dramaqueen alls  😉 men att berättelsen dramatiserades mer än som nu är fallet. I enskilda fraser, på vissa ställen. Tycker låten öppnar för att man skulle kunna go lite mer crazy på t.ex. refrängen. Om inte varje gång så någon gång.

Ok, självklart vill man ju att folk ska fastna framför låten och vilja höra den igen. Jag har fått höra förut att jag borde riva i mer i vissa låtar, anledningen att jag inte gjort det är nog helt enkelt bara att jag mest kört softa låtar, men tröttnade lite och började skriva lite mer rockiga, för att kunna uppträda med. Det är svårt att lyckas med lugna låtar på spelningar 🙂

Jag har nog fastnat i ett mer "rent" röstläge och skulle själv vilja sjunga lite skitigare i bla. den här låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...