Jump to content
Annons

Fördröjning från keyboard till datorn


darlione

Recommended Posts

Hej,

Jag har kopplat in ett yamaha-keyboard som MIDI in till datorn via usb. Valde LM-7 som trumljud, tryckte lite på tangenterna, trumljud kom, men med lång fördröjning. Det handlar om en och en halv sekund. Jag undrar då, har det här med mitt keyboard eller med datorn att göra, eller kan jag ställa in någon timing någonstans i Cubase?

Har precis lärt mig lite om den där Auto quarantizern så det låter väl hyffsat ändå, men det blir en enorm fördröjning. Tacksam för svar. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmmm, vad har du för dator? Ljudkort? Skriv lite mer info så blir det lättare att hjälpa! Det finns inställningar för latency i cubase men det gäller ju att man har ljudkort och prestanda för att greja detta!

Det har alltså inget med själva keyboarden att göra! Datorn och ljudkortet orkar helt enkelt inte med. (om det inte bara är så att du inte ställt in rätt ASIO-inställningar i cubase! Options, Audio Setup,Audio system setup, Asio control panel)

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en pc på 1024 mb ram, 3,4 ghz. Ljudkortet är Juli@, jag kör med Cubase SX3. Det är så osyncat så de inte är kul. Tacksam för svar =)

Hmmm, då ska det ju funka! Har du testat att ställa in latencyn i Asio control panel??? Och sedan ska man ju ställa in någonstans att man har Asio också! Är väl i samma meny om jag inte minns fel!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar inga såna inställningar, jag ökade "latencyn" i ljudkortets meny från 256 till 2048, ingenting hände. =/ ingen som vet vad som saknas eller behövs?

Latencyn ska ju vara så låg som möjligt (utan att det börjar "knastra") Några ms brukar vara det man kör med!

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar inga såna inställningar, jag ökade "latencyn" i ljudkortets meny från 256 till 2048, ingenting hände. =/ ingen som vet vad som saknas eller behövs?

Hmmm, kan bero på att jag har en enklare variant av Cubase. Inställningarna kanske inte ser likadana ut???

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag har samma problem, kan du berätta hur du gjorde?

Testa att gå in på Devices -> Device Setup -> Multirack - ASIO drivers kolla om ditt ljudkort finns där. Om det gör det välj det. Har du datorns egna ljudkort (ex ett soundblaster eller något liknande) så kan du testa att ta hem Asio4all eller Kx projects. Se till att du läser instruktioner, FAQ och sånt innan du installerar så att det inte blir fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...