Jump to content
Annons

Nytt från Native Instruments


Majken

Recommended Posts

Annons

Som lycklig Komplete 3 ägare har jag ju Absynth 3 men måste erkänna att jag aldrig förstått vad som är bra med synten. Jaja, jag har förvisso inte grävt så mycket. Får uppdatera till Komplete 4 och ge nya Absynth en chans helt enkelt 😄

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på väg att köpa Akoustik Piano under NI-versary rean men hörde rykten om Komplete 4. Då chansade jag på att det ingick och beställde ett par ljudbanker istället. Ser ut som att jag gjorde helt rätt 😄

/Majken

jag skulle inte byta mitt Akoustik Piano mot Komplete 4 paketet

det är ju den bästa piano pluggen hitills..

fast jag är inte inne så mycket på synthar heller..men ändå!!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej, det jag menade var att Akoustik Piano ingår i Komplete 4 paketet - tillsammans med Battery 3, FM8 och Absynth 4.

Så tack vare att jag väntar och lägger 1500kr extra så får jag de tre andra syntarna också 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen ett exempel på att det alltid lönar sig att vänta när det gäller NI.

Nja, det beror väl på. Uppdateringen till Kontakt (dryga 500 kronor), Traktor (300 kronor) och Reaktor är ju även efter denna annonsering mycket prisvärd eftersom ingen av dessa produkter har kommit i ny version.

Även några av samplingsbiblioteken som Syntetic Drums 1&2 var ju extremt prisvärda om man har Kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen ett exempel på att det alltid lönar sig att vänta när det gäller NI.

Nja, det beror väl på. Uppdateringen till Kontakt (dryga 500 kronor), Traktor (300 kronor) och Reaktor är ju även efter denna annonsering mycket prisvärd eftersom ingen av dessa produkter har kommit i ny version.

Även några av samplingsbiblioteken som Syntetic Drums 1&2 var ju extremt prisvärda om man har Kontakt.

Jovisst, jag köpte t.ex. FM7 sounds vol.2 för en spottstyver. Men i vissa fall tycker jag att NI är lite dåliga på att belöna sina trogna kunder, t.ex. - som jag nämnde - att de som köpte uppgraderingen till Komplete 3 måste betala lika mycket för att få Komplete 4 som de som inte gjorde det (t.ex. jag 🙂 ). Det lönar sig definitivt att ha lite is i magen. Sen är det väl många som inte är intresserade av hela Komplete, och då var ju rean på enskilda produkter lysande. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Har folk verkligen råd att uppdatera sina pluggar jämt?

:rolleyes: De flesta ( tillverkare ) verkar ha sync'at mellanrummen mellan uppdateringarna så plånboken hinner fyllas upp lagom för att tömmas..

.. lite som när man när man var liten, precis fyllt spargrisen och fick lov av morsan att köpa godis för allting... fast nu i en lite mer vuxen tappning.

Link to comment
Dela på andra sajter

.. vad exakt är det för skillnad mellan graintable och wavetable syntesis?

grovt sett är Wavetable = hela vågformer .. graintable är små fragment av vågformer.

Maelström har väl "ställbar" storlek på fragmenten om jag inte minns helt fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi se om nån kan förstå den här förklaringen/jämförelsen:

Wavetable spelar en hel vågform och loopar om.

1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4

Granulärsyntes+Wavetable=Graintable spelar små fragment i taget, just som Lundin sa. Dessa fragment kan påverkas på olika sätt.

Vågformen kan spelas upp såhär:

1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4

eller så här

1 1 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 7 7 8 8 1 1

eller kanske så här

1 1 1 2 2 2 3 3 3 4 4 4 5 5 5 6 6 6 7 7 7 8 8 8 1 1 1 2 2 2

eller tom. nåt sånt här

3 4 5 6 7 8 7 6 5 4 3 2 1 2 3 4 5 6 7 8 7 6 5 4 3 2 1 2

Det spelar ingen roll om fragmentens förflyttning sker i normal hastighet eller trippel hastighet, oavsett hur så kommer dessa grains/fragment att skapa samma grundton - fast med olika övertoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi se om nån kan förstå den här förklaringen/jämförelsen:

Wavetable spelar en hel vågform och loopar om.

1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4

Granulärsyntes+Wavetable=Graintable spelar små fragment i taget, just som Lundin sa. Dessa fragment kan påverkas på olika sätt.

Vågformen kan spelas upp såhär:

1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4

eller så här

1 1 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 7 7 8 8 1 1

eller kanske så här

1 1 1 2 2 2 3 3 3 4 4 4 5 5 5 6 6 6 7 7 7 8 8 8 1 1 1 2 2 2

eller tom. nåt sånt här

3 4 5 6 7 8 7 6 5 4 3 2 1 2 3 4 5 6 7 8 7 6 5 4 3 2 1 2

Det spelar ingen roll om fragmentens förflyttning sker i normal hastighet eller trippel hastighet, oavsett hur så kommer dessa grains/fragment att skapa samma grundton - fast med olika övertoner.

tror jag skall geupp hoppet om att förstå:S

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker jag inte lådan. Mallström är grym när man lärt sig den. Jag nyttjar den mest för skruvade effekter och aggresiva ljud. Det är ingen smör och bröd synt för trance eller pop musik dock.

FM8 Ser intressant ut. Fast jag gillade det förra gränsnittet lite mer. Ska leka med demot så får vi se hur den beter sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...