Jump to content
Annons

Linad vox tonelab se = dåligt ljud?


Jon Rinneby

Recommended Posts

OBS! Problem solved... (typ) OBS!

Köpte precis en Vox tonelab SE och är helnöjd med ljudet, när ja kör med lurar rakt in i boxen. Dock blir ljudet avsevärt mycket sämre när jag linar den till mitt ljudkort. Kör via L/Mono out till line in 2 på ljudkortet (creative x-fi) och får då inte alls samma lika klara och fina ton. Drar ja upp volymen på line-in så styr det över.... Inte ska man väl behöva stereokoppla? Vad kan detta bero på?

Hjälp

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har du ställt om den till line-läget då? Annars trycker du på global (under displayen) och på "OUT SEL" ändrar du från "AP" till "Ln". Annars blir ljudet basigare och plattare.

Den är inställd på line in

Internt i Tonelaben?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för ljudkort? Jag har haft/har precis samma problem med min PodXT och mitt ljudkort M-audio fw410. Ibland (inte alltid men ganska ofta, nästan alltid till o med) så låter det skit när jag kör Poden via kortet. Kör jag Poden via USB så blir det ett helt annat ljud. A/D-konverterarna säger en del... själv vet jag inte säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ställt om den till line-läget då? Annars trycker du på global (under displayen) och på "OUT SEL" ändrar du från "AP" till "Ln". Annars blir ljudet basigare och plattare.

Den är inställd på line in

Internt i Tonelaben?

ja

Då får du byta till ett bättre ljudkort isf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ställt om den till line-läget då? Annars trycker du på global (under displayen) och på "OUT SEL" ändrar du från "AP" till "Ln". Annars blir ljudet basigare och plattare.

Detta är väl inget man behöver göra på "lilla" tonelaben?

Hittar inte "outsel" då jag trycker på global nämligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett nytt ljudkort!

Ljudkortet är det nog inget fel på... Inga som helst problem vid inspelning av andra saker, det låter tvärt om bra.

DI-box tror jag inte skulle förändra så mycket faktiskt...

Nä men då är det väl dina öron de är fel på, hos mig låter ju samma Tonelab utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ställt om den till line-läget då? Annars trycker du på global (under displayen) och på "OUT SEL" ändrar du från "AP" till "Ln". Annars blir ljudet basigare och plattare.

Detta är väl inget man behöver göra på "lilla" tonelaben?

Hittar inte "outsel" då jag trycker på global nämligen.

Vet inte riktigt, har bara testat Tonelab SE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet verkar rätt bra nu... vet inte vad som gjorde skillnaden.

Hur som helst, blir det nån skillnad i ljudet om ja kör L/R (stereo) out till line-in (spelar sedan in i mono, som man brukar med gitarr? Eller de kanske man inte ska göra med tonelab om man vill åt stereoeffekten på tex chorus och grejor?) eller om ja kör L/mono till line-in?

Vad gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet verkar rätt bra nu... vet inte vad som gjorde skillnaden.

Hur som helst, blir det nån skillnad i ljudet om ja kör L/R (stereo) out till line-in (spelar sedan in i mono, som man brukar med gitarr? Eller de kanske man inte ska göra med tonelab om man vill åt stereoeffekten på tex chorus och grejor?) eller om ja kör L/mono till line-in?

Vad gör ni?

Om du spelar in i mono så är det ju självklart mono, då räcker det med en sladd. Vill du åt stereoeffekterna så ska du självklart använda två sladdar och spela in på ett stereospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar in i mono så är det ju självklart mono, då räcker det med en sladd. Vill du åt stereoeffekterna så ska du självklart använda två sladdar och spela in på ett stereospår.

Men visst kan det vara så att jag upplever ljudet som lite mindre fylligt och tråkigare när jag linar mono till datorn, än när jag lyssar direkt med lurarna i voxen? Just för att stereoeffekten försvinner?

I regel vill man ju spela in i mono vad det gäller gitarr, för mig blir detta ett litet dilemma 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar in i mono så är det ju självklart mono, då räcker det med en sladd. Vill du åt stereoeffekterna så ska du självklart använda två sladdar och spela in på ett stereospår.

Men visst kan det vara så att jag upplever ljudet som lite mindre fylligt och tråkigare när jag linar mono till datorn, än när jag lyssar direkt med lurarna i voxen? Just för att stereoeffekten försvinner?

I regel vill man ju spela in i mono vad det gäller gitarr, för mig blir detta ett litet dilemma 😕

Spela in i stereo då och se om det blir nån skillnad. Gör ett A/B test med samma ljud inställt och spela likadant.

Men! Det finns ingen poäng att spela in med två kablar på en monokanal då den då bara tar ena signalen.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror lite att det handlade om en så enkelt sak som att jag hade ljudet väldigt svagt inställt i windows... gjorde en reset på "audio creation mode" och fick mycket starkare volym... då lät de bättre och slog inte över. Dock får man ju dra ner alla andra volymer i windows och masterreglen i cubase, allt e skitstarkt nu :[

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...