Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hur ligger det till egentligen med oss som har länge jobbat med musik fast inom en viss gren, för att sedan krypa till korset och börja göra allt jobb själva i burken? Vi som trodde vi skulle komma långt ifall vi fick koncentrera oss på sången/gitarren/trummorna/etc, bara de andra i gruppen löd vår minska vink.... Nu har vi börjat sjunga/trumma/riffa/klanga i datorn i hopp om att göra bra produktioner och må vi tro, bra låtar! Ändå har det inte undgått mig att i amatörproduktionen finns det vissa särdrag som på något sätt har blivit trademark för dem. Låt oss då lista upp dessa, oberoende av tidigare bakgrund för producenten:

* låtarna blir oftast alltför långa

* rytmändringen är begränsad

* instrumenteringen är begränsad/alltför vild

* kör-bakgrunden är begränsad, oftast obefintlig

Har jag fel? Finns det mer om ska läggas till i listan? Min förhoppning är att läsarna ser tråden ur en humoristisk, samtidigt uppmärksammande aspekt.

Annons
Posted

Gör man allt själv får man som man vill. (Fast det är ju lätt att bli "hemmablind")

Fogertys soloplattor och hälftern av CCR visar ju hur bra det kan bli att spela och producera själv, förutsatt att man är tilräckligt bra på sina saker, givetvis. Och det är ju ett problem.

Posted

Zwei:

jo, givetvis finns det "undantag". Det finns många exempel på artister osm spelat alla instrument själva/producerat allt och fått bra resultat. Det är väl något som en del kan utvecklas till sso. Bara man har tid, ork och talang. Dock tror jag att i "amatör-stadiet" så är folk ganska så lika.

Posted

Jag måste säga, som "multi instrumentalist" och hemma pysslare, att dina punkter stämmer, till punkt och pricka!

Men det är när man nått den insikten som man börjar söka sig utåt igen, för kollaboration med andra kreativa huvuden och då blir det intressant igen.

...Men då måste man juh givetvis vara beredd att släppa på sin syn på hur det ska låta och låta sitt egna uppblåsta ego (producent-hitler) gå och ta en kopp kaffe någonstanns långt bort. 🥰

Posted

Jag tror att man missar tjusningen av hur slutresultatet kan överaska en om flera personer medverkat i låtens uppbyggnad. Det blir ju typ en kollektiv touche från alla som medverkat, något man missar om man filar på allt själv. Kan ju bli crack också. De e ibland som lotto om man är fler st.

Posted

amatörproduktionens trademark enligt mig inom mixning är alltid att dom lägre frekvenserna eller dom högre är utanför ramarna.

inom arrangemang är låtarna alltid för korta och nästan alltid känslan av ofärdighet. Super snabba radio edits, där man inte hänger med alls.. vad var det som hände egentligen under dessa 3 minuter???

Posted
Ett band är alltid starkare en en solo artist.

Enligt mig.

Och är man en soloartist skall man ha ett band som deltar i den kreativa processen. Såsom Bruce Springsteen & The E-Street Band.

För övrigt håller jag med, ett band har oftast flera källor av kreativitet och alla har ofta lite olika influenser och spelstilar. Därför är det nog lättare för ett band att skapa ett nytt sound som är deras eget.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.