Jump to content
Annons

Kings of Concrete - Ny version


Recommended Posts

OBS! Låten borttagen tillfälligt, under uppdatering... OBS!

* LÅTNAMN: Kings of concrete

* ARTIST/GRUPP: Yllet

* GENRE: Pop

* LÅTLÄNGD: 4.12

* KOMPOSITÖR: Yllet

* PRODUCENT: Yllet

* EV. MEDVERKANDE:

* INSPELNINGSÅR: 2006-09-08

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.8

* STATUS: Snart klar?

Hejs. Vissa av er kanske kommer känna igen låten, den låg uppe på forumet för några månader sen. Plockade dock ner den för jag var missnöjd med ljudet. Nu har jag hottat upp den lite och tänkte höra vad ni tycker, helt enkelt. Alla svar och tips är välkomna som vanligt.

Obs. Jag har inte för avsikt att lägga in några stämmor eller ändra ackordrundan, låten handlar om uppbyggnad och att man ska "vaggas" in i en känsla utan avhopp 🙁

mvh Yllet

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skriver i lysnande stund.

Klassisk uppbyggnad. Ganska tråkig slinga i början, men smälter inte bättre när ackorden kommer.

Lite enformig text och melodi i versen..men skönt sound....gungande...väntar på ett bryt fortfarande.

Nu har jag hört två verser och väntar på en ref....va...en tredje vers?

Blir fylligare allt efterssom 🙁 Så det är skönt att det bara inte är samma rakt av.

Nu kommer solot?/instrumentala delen, outro blev det visst... är det jag som är dum och inte fattar var refen är. Väntade på ett bryt.

Lyssnar på den igen, blir mer nöjd andra gången, tuggande och byggande.

Skulle mycket väl kunna ha denna i mitt mediaarkiv... lita Oasis - Champange supernova möter The Killers.

I mina monitorer tycker jag mixen passar, tycker dock att ackordgitarren (den med pauser) kan låta lite "grötigt".

Bättre än mina produktioner så för mycket kritik på de tekniska bitarna har jag inte, men jag gillar att lyssna på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Medryckande, sa vi alla, morsan, farmor och hela grannskapet!

En hit för tusen! Så ska en slipsten dras! Enkelt och utan krussiduller. Frågan är om detta är refrängen som går hela tiden eller om det är versen eller en kombinationen av bägge?

Påminner om en gammal låt som heter If I had a Hammer (i själva låttstrukturen. Pete Seeger, tror jag det var)

Men, men nåt saknas. Vad? Det kan ju inte bara rulla på så här hela tiden? Eller kan det det? Nej, nåt annat måste in. Ett sidostick. Behöver inte va nåt märkvärdigt, andra ackord typ. t.ex G-dur, Em, F, G -- typ

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvalite'n är klart högre på denna versionen.

Såg att det var version 1.0, vad var då förra, 0.9 eller kanske en beta 😕.

Du har fixat till en hel del. Gillar soundet och melodin är ju kanon.

Kommer ihåg att det var en del snack om något break/ref men men det här är ju bra kanske skall man inte tvinga fram något utan behålla det som det är.

Bra jobb! Lägg nu denna åt sidan så man får höra mer bra grejor från dig 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Zyan/Tokai: Ni är lite inne på samma spår, avsaknaden av en refräng/stick. Visst kan jag hålla med om att det funkar bra i många låtar, men det är inte det som är tanken med denna låten. Här handlar det mer om en växande känsla som man ska vaggas in i, för att sedan tonas ut i ett klimax. På detta sätt tror ja man vill höra låten flera gånger, för att lägga märkte till små detaljer eller dylikt. Kanske inte är så för alla självfallet, men för mig handlar det mer om nyanser än att förändra en hel struktur. Men väldans tack för era kommentarer, de värmde, tror jag 😕

stajo: Tackar, roligt att du gillade låten och att du förstår min poäng. Har för tillfället ingen hemsida med låtar (det kommer, så trist o göra en sida bara) men jag har två st låtar på forumet som fortfarande ligger uppe som du kanske kan lyssna på:

Im in a sideshow

samt

I wanna know

Jag tror du kommer gilla "im in a sideshow" lite samma stuk, fast ändå inte.

Kenta K: Vad bra 😳

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte bestämt mig om det är ref eller vers..lyssnar ett par varv till 😕

Ok, I´m back.. Som du skriver "Här handlar det mer om en växande känsla som man ska vaggas in i, för att sedan tonas ut i ett klimax. På detta sätt tror ja man vill höra låten flera gånger, för att lägga märkte till små detaljer eller dylikt"

Tycker att du lyckas riktigt bra med dina avsikter, skön låt som växer och tillbakalutat suggestivt. Men du vet hur det blir, man hör de där nyanserna bättre själv förstås.. Vet inte (och jag är säkert ute och cyklar 😳 ), men du kanske kan "förstärka" de grejor du vill ha fram något - Just för att bättre få fram den önskade effekten redan på första lyssningen?

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Men du vet hur det blir, man hör de där nyanserna bättre själv förstås...

Gain: Detaljerna är mest för min egen skull... Om någon sedan visar sig intresserad av småsakerna är det ju bara skoj. Målet är främst att man vill höra själva låten igen 😆

Du är flitig skribent på mina låtar, det uppskattas, alltid nyttiga kommentarer (som många andra med, känn er träffade)

Var kan jag lyssna på DIN musik?. Skicka ett PM

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du kommer gilla "im in a sideshow" lite samma stuk, fast ändå inte.

Du har nog läst av min smak 😳 .

Skall ta en diskussion med mig själv om den eventuellt tom kan bli en bubblare i min mp3spelare 😆 . Ett starkt kort det här med.

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt som sätter sej i huvet, men som tidigare tyckare påpekat skulle en refräng även om så bara en versrad lång lyfta låten. Det enda negativa tycker jag är tamburin/virvel? som trummar gammal tidig 60tals-rytm ( slagen på takterna 2 2,5 och 4).

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du vet hur det blir, man hör de där nyanserna bättre själv förstås...

Gain: Detaljerna är mest för min egen skull... Om någon sedan visar sig intresserad av småsakerna är det ju bara skoj. Målet är främst att man vill höra själva låten igen 🙂

Du är flitig skribent på mina låtar, det uppskattas, alltid nyttiga kommentarer (som många andra med, känn er träffade)

Var kan jag lyssna på DIN musik?. Skicka ett PM

MIN musik, kul att du blir nyfiken.. det är jag också 🙁

Har börjat skriva lite, skitkul.. Håller på med ett par skisser, så jag får väl lägga upp nåt snart. Studiofestivalen kanske skulle passa, med 1 minut menar jag 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindebergmusic (oregistrerad)

Bra låt! Krispigt topp i ljudet som jag gillar.

Har du chorus på kompguran? Låter så... Inte lika trevligt tycker jag i detta soundet.

Men det är som alltid en smaksak.

Lite enformig sång efter flera lyssningar.

Bra jobbat!

MVH

Johan Lindeberg

Link to comment
Dela på andra sajter

* Har du chorus på kompguran?

Det är ett ljud från Guitar rig 2, "heavelny acoustic" tror ja den hette, inget chorus vad jag vet, kanske låter så, inte helt nöjd med det ljudet faktiskt. Har sparat orginalljudet uti fall att...

* Lite enformig sång efter flera lyssningar.

Lyssna inte så många gånger då! 😛

* Bra jobbat!

Tack så mycket. Roligt att du diggar soundet, kripset funkar bra antar jag.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...