Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hittade en gammal Sony Walkman hos farsan nÀr jag hjÀlpte till att röja, hittade Àven mina gamla blandband.

NÀr jag sedan lÀmnade mitt förÀldrahem för att bege mig hemÄt tog jag med mig ett blandband, tog ut mina hörlurar ur min MP3-spelare och

satte in dessa samt blandbandet i walkmannen. PÄ vÀgen hem slog det mig att min ljudkvalitet var minst lika bra som alla andras pÄ T-banan.

Musiken pĂ„ blandbandet var dessutom precis lika gratis... Vilken utveckling pĂ„ 20 Ă„r đŸ˜Č!

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Nackdelen med band Ă€r ju att de sjĂ€lvkopierar om de ligger lĂ€nge och att de blir sĂ€mre med tiden. SĂ„dant lĂ€r knappast hĂ€nda med MP3:or - men ljudet Ă€r ju inte mycket bĂ€ttre annars (det Ă€r kasst pĂ„ andra sĂ€tt Ă€n kassettljudet) - om man inte har riktigt hög bitrate förstĂ„s... đŸ˜Č

Postat (redigerat)

Hm, ja bra ljud Àr ju alltid subjektivt. Men ljudkvalitén Àr garanterat sÀmre pÄ ett kassettband jÀmtemot en bra kodad mp3a.

Jag hade precis motsatt upplevelse nÀr jag satt och lyssnade igenom ett antal kassettband i en bra spelare hÀromdan. Jag kÀnde att det var otroligt skönt att slippa dem bÄde pga att de Àr opraktiska och för att ljudkvalitén inte stÄr sig.

Att sen brusnivĂ„n pĂ„ min SE W810i Ă€r lika hög om inte högre Ă€n i en kassettpelare Ă€r ju en annan femma đŸ˜Č

Redigerat av rainydays
Postat

Och med risk för att glida lite pÄ topic...

Vad Ă€r grejen med VHS egentligen!? Varför lever detta elĂ€ndiga format fortfarande? đŸ˜Č

Postat

Jag blev faktiskt förvÄnad över ljudkvaliten, brus okej men det förvinner pÄ 5 minuter. Tyckte att blandbanden inspelade ifrÄn radio höll normal MP3-kvalitet om

man lyssnar pÄ billig MP3-spelare/mobil

medan det som var inspelat ifrÄn vinyl snarast utklassade all MP3, kan ju i och för sig ha mycket med dagens extrema kompression pre-MP3 att göra.(?)

Postat
Vad Ă€r grejen med VHS egentligen!? Varför lever detta elĂ€ndiga format fortfarande? đŸ˜Č

Det ligger vÀl i dödsryckningar skulle jag sÀga. Men vissa ser vÀl inte fördelarna med hd-recorders jÀmtemot vad de kostar.

Postat

VHS har bÀttre ljud...

... đŸ˜Č! Nej men pĂ„ en normal TV Ă€r det faktiskt (i stort sett) lika bra bild/ljud med VHS som med DVD. DVD Ă€r ju aningen mer praktiskt att förvara.

VHS Àr dessutom svÄrt att spela i laptops

Postat

jag föredrar nog "S"-ljuden och den muggiga diskanten pÄ ett kasettband jÀmfört med en MP3 under 160 kbits. Den lÄgupplösta fnasiga diskanten i mindre empetreor Àr ju fruktansvÀrd.

och kasettkompression Ă€r alltid rolig att lyssna pĂ„ đŸ˜Č

Postat
VHS har bÀttre ljud...

... đŸ˜Č! Nej men pĂ„ en normal TV Ă€r det faktiskt (i stort sett) lika bra bild/ljud med VHS som med DVD. DVD Ă€r ju aningen mer praktiskt att förvara.

VHS Àr dessutom svÄrt att spela i laptops

Jag börjar fundera pĂ„ om du har nĂ„got fel pĂ„ dina sinnen? 🙂 VHS Ă€r ju ohyggligt dĂ„lig kvalitĂ©, Ă€ven pĂ„ en gammal svartvit 14-tummare.

Men mÀrker man inte det sÄ kan man ju vara lycklig.

Postat (redigerat)

He he đŸ˜Č! AlltsĂ„ man kunde ju tro att jag driver med dig men nĂ€r folk pĂ„stĂ„r att VHS har sĂ„dĂ€r usel kvalitet undrar man om dom nĂ„gonsin sett en film pĂ„ VHS?

(OBS en kopierad VHS-film eller en hyr VHS kan ju vara hur urusel som helst, jag talar om en hyffsat ny köp-VHS.)

En vanlig 20" för ca 2000 kr eller dessa kassa 32" som alla har hemma kopplad till antingen en gammal bra VHS (som idag Àr gratis att köpa)

eller en 1000 krŽs DVD och skillnaden Àr faktiskt minimal. Jag tror inte ens att alla "blint" skulle kunna sÀga vilket som var vilket.

PÄ en bÀttre TV blir det ju sjÀlvfallet helt uppenbart men nu pratade vi inte om bra hemmbioanlÀggningar utan det folk normalt har.

SjÀlvfallet Àr DVD klart bÀttre, skillnaden Àr dock ofantligt överdriven gÀllande mindre bra TV-apparater, dvs ca 90% av alla Sveriges TV-apparater.

Samma sak med dĂ„liga musikanlĂ€ggningar, kopplad till en kasettradio lĂ„trer MP3 eller SACD lika illa 🙂!

Redigerat av Hans
Postat

PĂ„ min 28" av Ă€ldre modell sĂ„ Ă€r skillnaden offantligt stor mellan VHS och DVD Ă€ven med en billig DVD-spelare. Den enda nackdelen med DVD-bilden jĂ€mtemot VHS Ă€r vĂ€l att MPEG2 inte klarar lĂ„ga kontraster sĂ€rskilt bra, det ser man lĂ€tt pĂ„ enfĂ€rgade vĂ€ggar och i mörka scener som fĂ„r vĂ€ldigt "hackiga" fĂ€rgtoningar. DVD Ă€r dĂ„ligt ibland, medan VHS Ă€r det jĂ€mt typ đŸ˜Č

Postat
PÄ vÀgen hem slog det mig att min ljudkvalitet var minst lika bra som alla andras pÄ T-banan.

Tror du att du kan uppfatta skillnad i ljudkvalitet genom ett par hörlurar med Stockholms tunnelbana runtomkring dig? đŸ˜Č🙂😳

Postat
Vad Ă€r grejen med VHS egentligen!? Varför lever detta elĂ€ndiga format fortfarande?  🙂

Det ligger vÀl i dödsryckningar skulle jag sÀga. Men vissa ser vÀl inte fördelarna med hd-recorders jÀmtemot vad de kostar.

SĂ„vida man inte gĂ„r in hos lokala filmuthyraren. DĂ€r Ă€r det lĂ„ngt ifrĂ„n dödsryckningar pĂ„ VHS-fronten. đŸ˜Č

Ibland har jag lust att skÀlla pÄ folk som stÄr i kassan med en trave VHS...

Postat
PÄ vÀgen hem slog det mig att min ljudkvalitet var minst lika bra som alla andras pÄ T-banan.

Tror du att du kan uppfatta skillnad i ljudkvalitet genom ett par hörlurar med Stockholms tunnelbana runtomkring dig? đŸ˜Č🙂😳

Inga problem, hörlurarna stÀnger ute bakgrundsljudet genom dess kuddar man sÀtter pÄ öronen.

Postat (redigerat)

Nya kasettband av bra kvalitet pÄ en bra spelare lÄter alltid bÀttre Àn den genomsnittliga mp3 komprimeringen.

Vad det betrÀffar VHS har det alltid varit ett sunkigt format Àr dock kul att det fortfarande finns spelare som gör att man kan titta pÄ gamla videos sÄ lÀnge som det nu finns nÄgot kvar pÄ banden. VHS har ju samma problem fast i Ànnu högre grad Àn gamla kasettband.

NÀe tacka vet jag gamal arkivbestÀndig celluoidfilm.

Redigerat av DivineCo
Postat
SĂ„vida man inte gĂ„r in hos lokala filmuthyraren. DĂ€r Ă€r det lĂ„ngt ifrĂ„n dödsryckningar pĂ„ VHS-fronten. đŸ˜Č

Ibland har jag lust att skÀlla pÄ folk som stÄr i kassan med en trave VHS...

Nu har jag visserligen bara varit inne i en videobutik de senaste 2 Ă„ren, eftersom jag laddar ner och sen köper istĂ€llet för att hyra, sĂ„ jag vet inte hur lĂ€get Ă€r i sĂ„nna 🙂 Men i den butiken har de iaf rensat bort allt vad VHS heter och kör enbart DVD, vilket visserligen Ă€r lite synd eftersom utbudet dĂ„ blivit sĂ„ ohyggligt dĂ„ligt. Det finns ju ganska mĂ„nga godbitar som inte slĂ€ppts och förmodligen aldrig kommer att slĂ€ppas pĂ„ DVD.

Postat
Nya kasettband av bra kvalitet pÄ en bra spelare lÄter alltid bÀttre Àn den genomsnittliga mp3 komprimeringen.

Ja och bra kodad mp3a lÄter alltid bÀttre Àn ett genomsnittligt kassettband...

Postat

InstÀmmer med Rainydays finns mycket bra film som inte finns pÄ DVD.

Men Àr man bara intresserad av Spindelmannen 2 (som för övrigt hade superbra ljud nÀr jag sÄg den med min dotter pÄ en biograf i Norge) och dyl. sÄ Àr ju DVD ypperligt.

Postat (redigerat)

SÄ sant men det beror bara pÄ att dom flesta kasettband Àr sÄ gamla nu.

Nja visst har du rÀtt i det.

Redigerat av DivineCo
Postat (redigerat)

Beror ju faktiskt lite pÄ, exempelvis pÄ hur pass komprimerad orginalinspelningen Àr!

Klassisk musik Ă€r nog alltid att föredra pĂ„ kasettband. Modern popmusik Ă€r nog att föredra med MP3... denna Ă€r ju iofs redan sönderkomprimerad đŸ˜Č!

Redigerat av Hans
Postat

He he, vissa av er Àr ju förbÄlt skygglappsbeprydda, klart att kas

settband kan lĂ„ta bra, och VHS kan se helt ok ut pĂ„ tvÂŽn,att pĂ„stĂ„ annat bevisar inget annat Ă€n ren okunskap, rentav falsarier utbrĂ€kta som hos en fĂ„rskock ifrĂ„n bergen i Afghanistan... 🙂

mina gamla kasetter lĂ„ter fortfarande bra, mkt bĂ€ttre Ă€n sunkiga mp3 or som Ă€r helt vidriga i mina öron,skrĂ€lligt och jĂ€vligt, hur kan man försvara detta bara för att det Ă€r digitalt đŸ˜Č

nej-Äterigen---fram för kunskap och objektivism istÀllet för dessa pajasuttalanden som jag alltid kommer bestrida med all kraft!!!

en del av er vet ju inte ens vad vinyl Àr tydligen...snacka om borta...

Postat

settband kan lĂ„ta bra, och VHS kan se helt ok ut pĂ„ tvÂŽn,att pĂ„stĂ„ annat bevisar inget annat Ă€n ren okunskap, rentav falsarier utbrĂ€kta som hos en fĂ„rskock ifrĂ„n bergen i Afghanistan... 😆

mina gamla kasetter lĂ„ter fortfarande bra, mkt bĂ€ttre Ă€n sunkiga mp3 or som Ă€r helt vidriga i mina öron,skrĂ€lligt och jĂ€vligt, hur kan man försvara detta bara för att det Ă€r digitalt 😉

nej-Äterigen---fram för kunskap och objektivism istÀllet för dessa pajasuttalanden som jag alltid kommer bestrida med all kraft!!!

Jag gillar din retorik. 😄

Postat
Vad Ă€r grejen med VHS egentligen!? Varför lever detta elĂ€ndiga format fortfarande?  😉

Lever VHS? Hemma hos mig Ă€r det nĂ€stan stendött. Enda livstecknet Ă€r ett par gamla band som ligger kvar ute i förrĂ„det, rent nostalgivĂ€rde! 😆

Postat (redigerat)
InstÀmmer med Rainydays finns mycket bra film som inte finns pÄ DVD.

Men Àr man bara intresserad av Spindelmannen 2 (som för övrigt hade superbra ljud nÀr jag sÄg den med min dotter pÄ en biograf i Norge) och dyl. sÄ Àr ju DVD ypperligt.

Bra film kommer ut digitalt förr eller senare. Ju fler som efterfrÄgar det desto förr.

Och för att fötydliga: Det Àr inte de Àldre kvalitetsfilmerna pÄ VHS som stör mig, utan att folk inte bemödar sig att komplementera med en DVD-spelare vilket gör att den dÀr Spindelmannen 2 du just nÀmnde ocksÄ stÄr och tar plats i uthyrarens hylla som VHS...

Redigerat av Linkowich
Postat

settband kan lĂ„ta bra, och VHS kan se helt ok ut pĂ„ tvÂŽn,att pĂ„stĂ„ annat bevisar inget annat Ă€n ren okunskap, rentav falsarier utbrĂ€kta som hos en fĂ„rskock ifrĂ„n bergen i Afghanistan... 😆

mina gamla kasetter lĂ„ter fortfarande bra, mkt bĂ€ttre Ă€n sunkiga mp3 or som Ă€r helt vidriga i mina öron,skrĂ€lligt och jĂ€vligt, hur kan man försvara detta bara för att det Ă€r digitalt 😉

Hahaha Florian ditt troll! 😄

Postat

Ponera att man kollar pĂ„ VHS och, fem minuter in i filmen, verkligen bryr sig om den marginella kvalitetsskilnaden mellan dvd och vhs, sĂ„ Ă€r det snarare en kass film Ă€n ett dĂ„ligt format det handlar om. 😉

Postat

HÄller med Florian.

Brukade sjÀlv sÀga för att allting bara blir sÀmre och sÀmre det var pÄ den tiden dÄ den 'nya' tekniken var sÄ hypad under ITbomen.

Vi fick mp3:or som lÀt röv och videos i frimÀrksformat som om man hade tur spelade med 5 frames i minuten. Alla omfammnade den 'nya tekniken' och politikerna överbjöd varandra i sin lovsÄng för internet.

Internet Àr nÄgot bÀttre i dag nu försöker man prÄngla in all sunkig tecknik i mobilen istÀllet.

Uselt ljud, usel bild och usla spel visst men gÄr den att ringa pÄ.

Äum inte ljust nu opperatören saknar tĂ€ckning.

Postat
Ponera att man kollar pĂ„ VHS och, fem minuter in i filmen, verkligen bryr sig om den marginella kvalitetsskilnaden mellan dvd och vhs, sĂ„ Ă€r det snarare en kass film Ă€n ett dĂ„ligt format det handlar om. 😉

SĂ„ kan det absolut vara.

Men ponera ocksÄ de fall dÀr VHS-filmen du just stoppat i har svarvat runt i 195 tidigare hyreskunders Hitachis fulla med hundhÄr och jordgubbssylt.

Eller att filmen Àr sÄ obskyr att det Àr en VHS-kopia pÄ en VHS-kopia pÄ en VHS-kopia som din polare kommit över i Kazachstan.

DÄ hade du nog önskat att det hade varit digitalt istÀllet.

Postat (redigerat)

Intressant 😉!

Precis nÀr cd kom sade mÄnga att det lÀt ofantligt mycket bÀttre Àn vinyl medan en del hÀvdade att vinyl utklassade cd!

Idag Àr alla överens om att första generationens cd inte lÀt sÀrskilt bra och att vinyl dÄ fortfarande lÀt bÀttre samt att cd idag lÄter bÀttre.

(Vissa hÀvdar fortfarande att vinyl lÄter bÀst.)

(PS Hans vill ocksÄ vara ett Troll!)

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.