Jump to content
Annons

Melodi till song


Uozon

Recommended Posts

Annons
Hejsan, välkommen hit. Du får nog förklara lite mer utförligt vad problemet är, annars blir det rätt svårt att hjälpa dej. Att dela upp inläggen i flera meningar verkar vara poppis också.

Du vet pads.

Göra meodi av pads något man bör tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast används inte pad-ljud för att göra melodier, utan mer för ackordmattor eller enstaka toner.

Vad man ska tänka på är lite svårt att säga, det är ju väldigt olika för olika personer hur de skriver musik. Men det finns väl typ den snabba och den långa förklaringen. Den snabba är att du måste lyssna och höra så det låter bra, låter det bra så är det bra, låter det dåligt så är det dåligt. 😳 Den långa vägen är att lära sig massa musikteori, vilket jag förstås inte kan göra i ett snabbt inlägg såhär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast används inte pad-ljud för att göra melodier, utan mer för ackordmattor eller enstaka toner.

Vad man ska tänka på är lite svårt att säga, det är ju väldigt olika för olika personer hur de skriver musik. Men det finns väl typ den snabba och den långa förklaringen. Den snabba är att du måste lyssna och höra så det låter bra, låter det bra så är det bra, låter det dåligt så är det dåligt. 😳 Den långa vägen är att lära sig massa musikteori, vilket jag förstås inte kan göra i ett snabbt inlägg såhär...

Jag ska ha i början av en låt lite soft atmosfäriskt ljud(sus) som låter bra till en Sång; hur skulle du göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Omöjligt att ge ett riktigt svar på när jag inte vet vad det är för låt etc, men om det är som ett intro kan det ju ofta vara bra att få något "växande"... alltså, kanske låta det starta ganska tunt, få toner, men sedan bli tjockare och tjockare (fler lager) tills låten "börjar"...

Testa olika ackordtoner som låter bra tillsammans... ibland kan det funka att lägga någon ackordfärgning väldigt tydligt också, kan ge just en mer "melodisk" känsla som du kanske är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer tonerna men du vill att det ska "flyta ihop" bättre när du byter ton? Isf, höj releasen och attacken på synthen en aning så kommer ackorden liksom fejda in i varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer tonerna men du vill att det ska "flyta ihop" bättre när du byter ton? Isf, höj releasen och attacken på synthen en aning så kommer ackorden liksom fejda in i varandra.

Eller så kan man ju "fuska" och "dra ut" tonerna efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer tonerna men du vill att det ska "flyta ihop" bättre när du byter ton? Isf, höj releasen och attacken på synthen en aning så kommer ackorden liksom fejda in i varandra.

Eller så kan man ju "fuska" och "dra ut" tonerna efteråt.

Men då fejdar ju inte tonerna in och ut och så får man abrupta slut ändå, plus en massa dissonanser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer tonerna men du vill att det ska "flyta ihop" bättre när du byter ton? Isf, höj releasen och attacken på synthen en aning så kommer ackorden liksom fejda in i varandra.

Eller så kan man ju "fuska" och "dra ut" tonerna efteråt.

Men då fejdar ju inte tonerna in och ut och så får man abrupta slut ändå, plus en massa dissonanser.

Hmmm, ja det är sant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer tonerna men du vill att det ska "flyta ihop" bättre när du byter ton? Isf, höj releasen och attacken på synthen en aning så kommer ackorden liksom fejda in i varandra.

Tackar jag förstår hur jag ska göra det Över till Fråga Nummer 2 tack?

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=66&t=30112

så låter det nu, vad tycks nåt som inte låter bra

Okey, jadu. "Nått som inte låter bra ?" Den frågan kan du nog svara på själv om du inte är allt för självsäker. Men ge inte upp det kommer att ge med sig efter ett tag.

Problemet är att du har valt ett sample som är en pad, detta låter alldrig bra om den inte är samplad direkt från synthen i de olika tonerna (Multisamplade). Följ mornels förslag och dra upp releasen eller välj ett annat ljud. (Kolla under soundfont avdelningen så hittar du nog ett ljud som passar dig) (Endast XXL)

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=66&t=30112

så låter det nu, vad tycks nåt som inte låter bra

Okey, jadu. "Nått som inte låter bra ?" Den frågan kan du nog svara på själv om du inte är allt för självsäker. Men ge inte upp det kommer att ge med sig efter ett tag.

Problemet är att du har valt ett sample som är en pad, detta låter alldrig bra om den inte är samplad direkt från synthen i de olika tonerna (Multisamplade). Följ mornels förslag och dra upp releasen eller välj ett annat ljud. (Kolla under soundfont avdelningen så hittar du nog ett ljud som passar dig) (Endast XXL)

Nu är det så att jag vill ha kvar ljudet som den pads jag har nu är men hur höjer man realsen fattar inte riktigt eller så är jag trög

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Pads måset man ha undrar vilken synth som fixar vackrast såna?

Pads det du, oftast måste du göra massa filtersvep, använda brusgeneratorer &så vidare.

Orkar inte förklara mer nu, måste nanna. =). måste ha 5 timmar sömn ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...