Jump to content
Annons

Didjeridoo


ThomasJ

Recommended Posts

Min ena lillebrossa har tydligen fått en otroligt vacker "Didjeridoo". Jag vet ju hur dom låter så jag tänker själv köpa en snart. Jag testat blåsa på lite olika vis i den, men det lät mest illa och "pruttigt". Någon som vet hur man skall spela för att få det där 303liknande ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en! Den är rätt dålig men jag gick en kurs och fick där laga den med hjälp av vax, så nu är alla sprickor tätade och den låter helt ok. Det du ska göra för att få en ton är att bara slappna av med läpparna så att de ligger i en linje och sen blåsa ut så att läpparna fladdrar, typ som när man "kokar vatten" i simskolan. Att sen få olika tonhöjd handlar om att flytta omkring tungan och ändra munnens storlek och det tar ett tag att lära sig. Och för att vara riktigt skillad så behöver du kunna sånt där att andas in med näsan samtidigt som du blåser ut en kontinuerlig ström av luft med munnen, det är skitsvårt men tränas enklast upp med hjälp av ett sugrör och ett glas vatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska spela/blåsa med sidan av munnen. I mungigan, ner i röret. Och så ska du få ett pruttande ljud, med sidan av läpparna. Sen kommer det svåra. Att INTE blåsa hårt. Otroligt mycket svagare än vad du tror. Du ska få ett övertyck i röret. Och då slår det över till det soundet. Lite svårt att förklara. Men man märker direkt när man gör rätt. Det lixom bromsar ner och du känner hur det hela vibrerar. Sen kommer det där med rundandning. Det har jag aldrig klarat av. Att blåsa ut luft samtidigt som du drar in luft genom näsan. Lite som en säckpipa.

Det är iaf så som jag har lärt mig. Kanske nån mer som kan nåt? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan spela. men det är jättesvårt att lära ut...

om jag ska hår-dra det så kan man antagligen få till ljudet, eller så kan man det inte.

första gången testade jag på en gardinstång och fick till soundet direkt.

sedan surfade jag runt på lite digeridoo-sidor och läste mig till hur jag skulle lära mig cirkel-andningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Lustigt instrument. Mycket att lära, då det gäller nämnda rundandning - dvs. att andas in OCH ut, samtidigt. Förvånansvärt populärt. Och ja, säckpipa är svårt också.

Observera att det finns SMÅ didgeridoos också, att börja med. De är något enklare att lära sig spela på, sägs det. Billigare också. Helst ska man ha en didgeridoo som är uppgrävd av termiter, om det ska vara original och inte plast. Kolla ebay-shoparna.

Gillar inte reklamen på teve-apparAAten...

Kuriosa: enda erkända instrument som ger en bättre lungor.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Lustigt instrument. Mycket att lära, då det gäller nämnda rundandning - dvs. att andas in OCH ut, samtidigt. Förvånansvärt populärt. Och ja, säckpipa är svårt också.

Observera att det finns SMÅ didgeridoos också, att börja med. De är något enklare att lära sig spela på, sägs det. Billigare också. Helst ska man ha en didgeridoo som är uppgrävd av termiter, om det ska vara original och inte plast. Kolla ebay-shoparna.

Gillar inte reklamen på teve-apparAAten...

Kuriosa: enda erkända instrument som ger en bättre lungor.

🙂

:musik

Så om jag skall börja spela så borde jag sluta röka:P (villket jag borde iaf men ändå:rolleyes:)

Link to comment
Dela på andra sajter

gällande cirkelandningen så andas man ju egentligen inte in och ut samtidigt.

Det går i stort sett ut på att man samlar luft i kinderna, när lufen i lungorna börjar ta slut, pressar man istället ut luften man har i kinderna, samtidigt som man andas in snabbt med näsan.

Samma princip som partytricket när man blåser upp rök i näsan med munnen samtidigt som man andas in den i näsan 😕

eller om man vill live-sniffa på sin egna andedräkt 😄

Det bästa sättet att öva på andningen är precis som redan nämts att sitta med ett sugrör och blåsa en jämn strid bubblor i vatten, när luften börjar ta slut tömmer man luften i kinderna och andas in med näsan, det svåra är att samtidigt hålla samma jämna mängd bubblor.

det första man ska koncentrera sig på är att först och främst att få till ljudet.

om jag nu ska försöka förklara hur jag klarade det så handlar det om att få rätt "fladderfrekvens" på läpparna 😄 och när man hittar rätt frekvens liksom fastnar man där.

Det vanligaste felet är att man tutar på för kraftigt och med för spända läppar.

Redigerat av Sonnert
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
gällande cirkelandningen så andas man ju egentligen inte in och ut samtidigt.

Det går i stort sett ut på att man samlar luft i kinderna, när lufen i lungorna börjar ta slut, pressar man istället ut luften man har i kinderna, samtidigt som man andas in snabbt med näsan.

Det vanligaste felet är att man tutar på för kraftigt och med för spända läppar.

Här säger du ju själv att man andas ut luften från kinderna SAMTIDIGT som man andas in med näsan. Det var iaf det jag menade... 😕

Jag har ingen egen didgeridoo ännu, utan har bara kollat på några olika och läst lite i ämnet ännu så länge.

Intressant detta du säger att man inte ska blåsa för kraftigt. Frågan är vad som är för kraftigt. Själv får jag inte en enda ton i en tvärflöjt tex....

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant detta du säger att man inte ska blåsa för kraftigt. Frågan är vad som är för kraftigt. Själv får jag inte en enda ton i en tvärflöjt tex....

jag talar bara av egen erfarenhet. jag föredrar långa och relativt smala rör, om det är för stort hål i röret blir det liksom inte ett avslappnat spelande fär då måste man andas hela tiden.

Vore kul att testa!

Finns det något lämpligt att prova på utan att behöva köpa en riktig dig-doo?

man kan ju alltid testa med stålröret till en damsugare. det ger i regel en ganska hög ton, dvs snabbt läppfladder 😲

långa papprör från tygaffärer fungerar finfint.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Såna där dammsugarrör brukade jag stå med när jag växte upp och fazzan trodde att "nu har det brutit ut", alltså Mentalsjukhuset nästa... 😉

Men det kan väl ändå inte jämföras med didgeridoo. Det är väl mycket svårare.

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Såna där dammsugarrör brukade jag stå med när jag växte upp och fazzan trodde att "nu har det brutit ut", alltså Mentalsjukhuset nästa... 😆

Men det kan väl ändå inte jämföras med didgeridoo. Det är väl mycket svårare.

😕

:musik

ptja. njae. rör som rör. (hål som hål 😱 ) enda skillnaden är ju då längden och storleken på blåshålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
lite freestyle-ljudklipp från sommaren i en annan tråd.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=425846

😱 . Du blev rätt slut där va? Men det var en uttömmande demonstration av hur många olika typer av ljud man kan få ur en didgeridoo. Mest fascinerad blev jag av de där riktigt mörka tonerna. Hur placerade du miken?

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

lite freestyle-ljudklipp från sommaren i en annan tråd.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=425846

😆 . Du blev rätt slut där va? Men det var en uttömmande demonstration av hur många olika typer av ljud man kan få ur en didgeridoo. Mest fascinerad blev jag av de där riktigt mörka tonerna. Hur placerade du miken?

😕

:musik

ja la den på golvet. 😱

nu vet jag inte exakt vilka mörka toner du menar men det kan vara de partier där jag låter med rösten samtidigt, då kan man få rätt sköna wobblande-ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...