Jump to content
Annons

Vad tycker ni om den här inköpslistan?


schopin

Recommended Posts

Hej alla glada!

Jag har satt ihop en liten lista på utrustning som jag vill införskaffa. Skriv gärna vad ni hade valt av det som stå där eller om ni har bättre förslag på någon/några punkter. Bara det rör sig inom liknande prisklasser:

1) FW-Ljudkort

Terratec Phase X24FW ~3000kr eller M-Audio Firewire 1814 ~5000kr eller något annat runt 3-6000kr? Är det stor skillnad dem emellan?

2) Kondensatormikrofonpar

2st JJlabs BMC 2. ~1000kr/st eller något annat? Är t. ex. de där billiga JJlabs OHX2 overhead kondensatormikrofoner i 2 pack. något att ha? Jag är ute efter ett allround-kondensator-par.

3) Dynamisk mikrofon

Shure SM58 ~1000kr eller Shure Beta58 ~2000kr eller något annat?

4) Studiolurar

AKG K141 Studio ~1000kr eller AKG K271 Studio ~1500 eller Sennheiser HD 280 ~1000kr eller något annat?

5) Studiomonitorer

Behringer Truth B2031A ~4000kr eller ESI nEar06 ~4000kr eller KRK RP6 Rokit Power ~5000kr eller något annat? Det krävs väl nästan en sub till dessa också?

Tackar för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Går inte att säga eftersom du inte berättar vad det är du skall ha alla prylarna till.

Jag skulle inte köpa JAM mickarna men dom funkar säkert bra.

Vad skall du använda 58:orna till?

Behöver du ingen preamp till kondesatormickarna eller finns det det redan på korten du titta på?

Vad har du för budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

1) FW-Ljudkort

Terratec Phase X24FW ~3000kr eller M-Audio Firewire 1814 ~5000kr eller något annat runt 3-6000kr?

Det hade kanske varit enklare om du berättade hur många in- och utgångar du behöver också... 😠

Jag har sålt en del av Terratec-korten - och alla har varit mycket nöjda med dem hittills. 😄

Kolla också på Echo AudioFire4 eller 8 (AudioFire8 ligger kanske lite för högt i pris, men ändå...).

RME HDSP9632 är ett grymt bra ljudkort som ligger på ca 5500:-.

MOTU UltraLite (6995:- ) ligger kanske också lite högt, men med en snäll handlare, kanske det går att lösa ändå... 😄

2) Kondensatormikrofonpar

2st JJlabs BMC 2. ~1000kr/st eller något annat? Är t. ex. de där billiga JJlabs OHX2 overhead kondensatormikrofoner i 2 pack. något att ha? Jag är ute efter ett allround-kondensator-par.

Oktava MK012 matchat par. De går verkligen att använda till det mesta - och de låter GRYMT bra!

För en billigare lösning, ska du absolut överväga Line Audio Design CM3 också.

3) Dynamisk mikrofon

Shure SM58 ~1000kr eller Shure Beta58 ~2000kr eller något annat?

Beta58 låter MYCKET bättre än den hemska SM58...

4) Studiolurar

AKG K141 Studio ~1000kr eller AKG K271 Studio ~1500 eller Sennheiser HD 280 ~1000kr eller något annat?

Ultrasone Proline 550 är ett mycket bra alternativ - med ett listpris på 1875:-. 🙂 Annars finns det fler Ultrasone-modeller som är väldigt trevliga också. 😆

Av de du nämner, skulle jag ta HD280 Pro eftersom de dämpar bra om man har lyssningen i dem när man spelar in sång. Ultrasone dämpar nästan lika bra, men har bättre ljud, sitter skönare och har en innovativ teknik som gör att ljudet upplevs högre än det är. Bra för öronen alltså. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Att skriva vad jag ska ha grejerna till är en vettig synpunkt 😠 Det kommer främst att bli till en liten hemmastudio, men även om man ska ut och spela/spela in och behöver ett "standard-kit". En dynamisk mikrofon för sång (alt. ett akustiskt instrument) och två kondensatormikrofoner för inspelningar av konserter eller till studioinspelningar. Jag tänker även här standard-modeller med lite allt-i-allo-funktion. Ljudkortet behöver inte vara av värstingmodell med många in/utgångar, bara det är ett schysst ljudkort i 3-6000 kronors-klassen.

Budget är runt de priserna som jag har angivit.

1)

Terratec-kortet verkar ha fått bra kritik och det ligger i en fin prisklass.

2)

Vad kostar ett Oktava MK012-par?

3)

Ok, Beta58 har segrat igen.

4)

Ultrasone Proline 550 verkar vara ett bra alternativ. Är prisskillnaden värt det för dem i stället för HD 280?

5)

Har du några tips ang. monitorer också?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Matchat par Oktava med ett par kapslar och -10 db dämpsats kostar 3495:-. För varje ytterligare par kapslar läggs 1000 kr på (det finns kula, njure och hypernjure). Kan säkerligen diskuteras vid paketpris...

Det kan däremot diskuteras om MK012 + Beta58 är ett bättre val än LineAudio CM3+ Shure SM7. SM7 är nog en av mina favoritmikar alla kategorier. Så bra till så mycket – sång, baskagge, gitarr- och basförstärkare, blås...jag insåg under min senaste inspelning att jag måste skaffa en till. MK012 är visserligen också väldigt bra, mer färgade än CM3 men å andra sidan mer flexibla med alla kapslar som finns till (det finns också två olika stormembranskapslar att använda med MK012-kropparna).

Moss,

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte rekommendera en dynamisk mick till sånginspelning och akustiska instrument.

Då har du inte hört många dynamiska mikar. SM7, Sennheiser MD421, 431, 441, Beyer M201, ElectroVoice RE20, plus förstås alla grymma bandmikar.

Hälsningar

/Henrik

PS: Visst, ja: SM57. DS

Link to comment
Dela på andra sajter

MK012 fick du pris på av Vogel...

4)

Ultrasone Proline 550 verkar vara ett bra alternativ. Är prisskillnaden värt det för dem i stället för HD 280?

Jag tycker det - absolut! De har bättre ljud och sitter skönare på huvudet. Proline har lös kabel också, så den går att byta ut om olyckan är framme. Det följer med en rak kabel, en spiralkabel och en uppsättning extra kuddar.

5)

Har du några tips ang. monitorer också?

Tack!

Tyvärr inte i rätt prisklass... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju helt osannolikt! Det är nog första gången på länge som jag har glömt nämna min testsite när det handlar om mikrofonfrågor... 🙂🙂

Nåja - bättre sent än aldrig. Jag har smakprov på hur nära 100 olika mikrofonmodeller kan låta, på min testsite, så om du känner för det, kan du hämta diverse ljudfiler där och lyssna själv, för att få lite hum om vad som skiljer dem åt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte rekommendera en dynamisk mick till sånginspelning och akustiska instrument. Heller en stormembranskonding, till exempel *trumvirvel* Studio Projects B1.

Eftersom jag misstänker att schopin skall spela in en del klassisk musik både solo och kammarmusik så är det väl absolut ett matchat stereo-par småmembranigt omni han skall ha. Det finns ju ena som man kan växla mellan omni och njure, sådana passar ju många inspelningsituationer.

EDIT: Just studio projects matchade par i 3-4000SEK klassen är väl rätt ok?

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Just studio projects matchade par i 3-4000SEK klassen är väl rätt ok?

Har faktiskt inte hört en enda kinatillverkad småmembranare som jag tyckt var OK. Till och med i Studios test av småmembranare var ju MK012 den suveräna vinnaren. Den har utbytbara kapslar och kommer dessutom med en individuell frekvenskurva för varje mikrofon. Ingen leksak.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer?

Jag röstar på Phonic P8A. Phonic.com Är fortfarande helnöjd. haft mina i 2 år nu. Borde firas! Hipp hipp hurrrrraaa! =)

Finns att köpa till exempel på 4sound och liknande butiker. ligger i 4000-kronorsklassen.

EEEEEDITH: Det är 8" baselement så en sub är verkligen inget som man behöver extra till dessa.

Redigerat av aorfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis skickade tillbaks P8A så fort han fick dem, en annan fick ett par med brummande nätdelar, fick nya, samma sak där. Nej satsa på begagnade monitorer, lyssna i en butik och bestäm dig för vilka du tycker låter bäst och som har lämplig storlek, leta reda på dem begagnat. Då får du mer för pengarna, satsa även på akustiken där du ska ha monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns tydligen några som har haft otur med dem.. jag känner istället säkert 4-5 kompisar som köpte dem efter mig. flera som kör mer professionellt än jag oxå.

Fått finfina betyg från både tidningarna "Monitor" och "Musikermagasinet"

"Studio" har tyvärr inte testat P8-orna...

Redigerat av aorfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

1) FW-Ljudkort

FireBox, 1814, eller Fireface400 om man har råd…

2) Kondensatormikrofonpar

NT2-A om man har råd, annars MT 87S.

3) Dynamisk mikrofon

SM58 (om sång I live-sammanhang), annars SM57.

4) Studiolurar

K240 alt K271 (om slutna är krav)

5) Studiomonitorer

8020A eller 8030A (om man har råd. Hällre det än sub…)

Budget; P6A, P8A, S-5, S-8, HS-50 eller HS-80.

och JA… akustik… viktigt…

Link to comment
Dela på andra sajter

5)

Har du några tips ang. monitorer också?

Tack!

Tyvärr inte i rätt prisklass... 😏

ok. om vi säger det billigaste monitor-paketet som du skulle rekommendera då? 😄

Jag har tydligen missat att svara på frågan, så det var kanske bra att den lyftes upp 2 månader senare... 😲

ADAM A7 är min rekommendation i så fall. De har ett listpris på 8990:- - men låter i gengäld väldigt mycket bättre än budgetmonitorerna som många brukar rekommendera. 🙂 Jag tycker att det är mycket viktigt att satsa på lyssningen tidigt, eftersom monitorerna påverkar alla de beslut man tar under mixningsprocessen...

Om du sedan köper en bättre mikrofon eller en bättre preamp, så kommer du att höra skillnaden mycket bättre i ett par riktiga monitorer, medan ljudbilden smetas ut i de sämre och gör att du inte kommer att uppskatta mikrofonbyten och annat på samma sätt. 😆

- och glöm för all del inte att tänka över akustikbehandling i någon form...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...