Jump to content
Annons

FYND - Gitarrstärkarsimulator


Screentan

Recommended Posts

Hittade av en slump Free Amp 2 (och tillhörande goa VST grejer) på www.frettedsynth.com.

Jag kommer aldrig mer att plugga gitarren i min DigiTech burk. Den här amp moddeleraren är en hel klass bättre. Jag har aldrig testat någon kommersiell amp sim i VST format men jag har svårt att förstå hur det skulle kunna låta bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Den är bra, håller med. Mitt problem med denna är som med alla andra helt digitala gitarrsim's - den äter upp CPU-kraften i ett rasande tempo. Skall man spela in en låt med ett par gitarrer som man vill dubba 2-3 gånger... goodbye CPU. Går väl att lösa men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade av en slump Free Amp 2 (och tillhörande goa VST grejer) på www.frettedsynth.com.

Jag kommer aldrig mer att plugga gitarren i min DigiTech burk. Den här amp moddeleraren är en hel klass bättre. Jag har aldrig testat någon kommersiell amp sim i VST format men jag har svårt att förstå hur det skulle kunna låta bättre.

TACK !!!

det är veckans julklapp 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Önskar att det fanns en plugg som lät lika bra som min Tonelab SE så jag slapp släpa den från replokalen varenda gång jag ska spela in något 😉 Men jag ska nog köpa desktopversionen beggad.

Denhär kommer väl till pass när man ska skissa lite snabbt hur som helst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Festligt. Laddade precis hem den, men har inte hunnit prova än. Den dagen den...osv. Fast jag tycker fortfarande att det är meckigt att lira genom pluggar. Latencyn. Men fan fan.

Om den är så bra som tråden indikerar så tackar jag och tar emot.

***

Utvecklingen kanske har gått så pass långt nu, att det inte finns nåt behov att pröjsa för simulatorer längre? Det finns så bra gratisgrejjer?

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är bra, håller med. Mitt problem med denna är som med alla andra helt digitala gitarrsim's - den äter upp CPU-kraften i ett rasande tempo. Skall man spela in en låt med ett par gitarrer som man vill dubba 2-3 gånger... goodbye CPU. Går väl att lösa men men...

Menar du att du har pluggen som insert på varje uppspelningskanal??

Det finns väl ingen dator i världen som klarar det, eller? Själv har jag pluggen på ingångs kanalen o kan lägga ur mycket dubbar jag vill. Tycker det är skitskönt att slippa micka stärkare o kludda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är bra, håller med. Mitt problem med denna är som med alla andra helt digitala gitarrsim's - den äter upp CPU-kraften i ett rasande tempo. Skall man spela in en låt med ett par gitarrer som man vill dubba 2-3 gånger... goodbye CPU. Går väl att lösa men men...

Menar du att du har pluggen som insert på varje uppspelningskanal??

Det finns väl ingen dator i världen som klarar det, eller? Själv har jag pluggen på ingångs kanalen o kan lägga ur mycket dubbar jag vill. Tycker det är skitskönt att slippa micka stärkare o kludda.

Nä, hade det men jag har lärt mig att man kan lösa det på annat sätt som jag försökte indikera i min posta. Men det är rätt, bara sparka på mig här nere i rännstenen, jag kan ta det. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på att jag borde lovorda den här gratispluggen lite mer än jag gjort. Det finns inte så stor anledning att köpa Amplitube eller Guitar Rig, inte när den här är gratis. Så... var det gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomenvisst är det en pra plugg. Sparkade verkligen liv i min eländiga stratakopia från Indien. Drar en del CPU men jag ser det inte som något problem. Jag kör Cubase SX2 på en 3GHz PC. För timingens skull kör jag mitt M-audio 2496 kort på 256 samples latency. Där märker jag ingen lagg/bufferknaster alls. Ett satt guraspår med i stereo med pluggen som insert renderas till en nytt audiospår och vips så finns det resurser till nästa gitarrspår, osv, osv.

Har just testa basstärkarsimmarna från samma snubbe. Ögonbrynslyftande.

Redigerat av Screentan
Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan ni inte säga att den är lite dålig i alla fall så att jag inte blir så avundsjuk? 🙁

Tja, jag tror den saknar en Pitch Shifter och det är ju i alla fall lite dåligt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. Killen som gjort pluggarna skriver så här...

I play bass and have never owned a real guitar amp. So you ask, what was this modelled for ??

30 years of guitar amp ear abuse from across the room, and my search for a direct line way to achieve the same wonderful sound that a guitar amp can produce.

Precis. Många gitarrister jag lirat med har stått bredvid sin stärkare och har rätt dålig koll på vilket sound de har. Speciellt hur högt de egentligen spelar. De är vi andra stackare i replokalen som blir experter på om det låter bra eller osthyvel.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm!

Värst vad alla var positiva till FreeAmp2!

Jag har testkört den i ett par timmar och jag blev inte alls lika nöjd som er.

Lät helt ok solo men inne i en mix var den svår att få in i mixen på ett naturligt sätt.

Disten var enligt mig tom dålig.

Med renare ljud så testade jag att lina guran genom preampen o körde lite chorus, delayer och fick ett snyggare resultat utan FreeAmpen.

Dock var den mycket snygg och även lättrattad och jag kommer inte avinstallera den utan kommer säkert hitta något specifikt ljud som kan användas i något sammanhang eller så kanske jag med tiden lär mig lyssna på samma sätt som ni och kommer då rådigga ljudet 😲 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är bra, håller med. Mitt problem med denna är som med alla andra helt digitala gitarrsim's - den äter upp CPU-kraften i ett rasande tempo. Skall man spela in en låt med ett par gitarrer som man vill dubba 2-3 gånger... goodbye CPU. Går väl att lösa men men...

Menar du att du har pluggen som insert på varje uppspelningskanal??

Det finns väl ingen dator i världen som klarar det, eller? Själv har jag pluggen på ingångs kanalen o kan lägga ur mycket dubbar jag vill. Tycker det är skitskönt att slippa micka stärkare o kludda.

Jag har lagt den som insert!

Hur lägger jag den så som du beskriver (med risk för att bli kallad idiot 😲 )?

Link to comment
Dela på andra sajter

Han menar väl att man ska lägga den på ett FX channel track och sen använda send på varje kanal. Antar jag.

Nej, jag tror han menar att han har den liggandes på kanalen med ljudet som kommer in från ljudkortet. Om man öpnnar mixern i Cubase så brukar man se den kanalen längs till vänster. Detta gör att ljudet spelas in som det låter med alla effeker på, tror jag. Inte helt säker men jag tycker det verkar logiskt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni får för er att donera pengar till Fretted Synth som gjort pluggen så kan ni passa på att donera lite till Rick Christy som gjort gränssnittet. Riktigt trevlig snubbe som lägger ner sin själ på att snygga till gratispluggar som hans sätt att säga tack till utvecklarna.

Snart dyker hela G-VST sviten upp med snyggare gränssnitt, ser riktigt lovande ut. 😕

http://designermonkey.funklabs.org/work_detail.php?id=15

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni får för er att donera pengar till Fretted Synth som gjort pluggen så kan ni passa på att donera lite till Rick Christy som gjort gränssnittet. Riktigt trevlig snubbe som lägger ner sin själ på att snygga till gratispluggar som hans sätt att säga tack till utvecklarna.

Snart dyker hela G-VST sviten upp med snyggare gränssnitt, ser riktigt lovande ut. 😆

http://designermonkey.funklabs.org/work_detail.php?id=15

/Majken

Ja hans gränssnitt är verkligen snygga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag tror han menar att han har den liggandes på kanalen med ljudet som kommer in från ljudkortet. Om man öpnnar mixern i Cubase så brukar man se den kanalen längs till vänster. Detta gör att ljudet spelas in som det låter med alla effeker på, tror jag. Inte helt säker men jag tycker det verkar logiskt.  😛

Med risk för att jag ska bli kallad idiot 😆

Vad är det för något. Hur använder man den? Finns den i alla versioner av Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...