Jump to content
Annons

Pc eller Mac osv.


R0bAntoine

Recommended Posts

Tjena

Tänkte glädja mitt musikintresse med att köpa en ny dator.

Program som jag tänkte använda är Reason 3.0 och Cubase SX3 bla

och en massa plugins samt rewire. Detta kommer att kräva massor av datorn.

Vad är viktigast att tänka på?

Pc eller MAc

Hårddiskens snabbhet tex 10000 rpm istället för 7200

Processorn snabbhet

Ram minnet

Vet inte riktigt vad det är som påverkas mest av dessa program.

Tacksam för lite tips

Redigerat av R0bAntoine
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min åsikt i korta drag:

Vid PC eller Mac-frågan skulle jag säga: gå på den miljö du är van vid.

10.000rpm brukar bara bli högljudda. 7.200 räcker gott och väl.

Processor och RAM-minne beror helt på vad du ska göra för något. Hur tunga projekt du ska jobba med, hur mycket VST-instrument du använder osv. Bättre att ta i än att ligga för lågt dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Saverman

Ska jag vara ärlig har jag aldrig ens rört en Mac, men när jag vart på nån studio så använder dom oftast Mac. Vet inte varför, trodde att dom var mer optimala för musikanvändning.

Just nu använder jag en pc med 1 ghz, klagar så fort det blir för många rack 🙁

Ett par monitorer vill man ju också ha, men jag har så sura grannar får väl flytta till nåt skjul ute i skogen.

Tack för tipset angående 10000 varv hårddisken, tänkte inte på att dom lät mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag rekomenderar pc...

med min:

3 ghz cpu (ja skulle välja intel och inte amd men du får nog byta fläkt på intel:en så den blir tystare... men bäst är de ju med vattenkylning 😠 )

min 1024 mb ram

håller helt med på 7200rpm hdd

och håll hela tiden på tanken på tt få datorn tyst och bra kyld 😆 lätt att glömma tills man startar den å ska börja använda.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag vara ärlig har jag aldrig ens rört en Mac, men när jag vart på nån studio så använder dom oftast Mac. Vet inte varför, trodde att dom var mer optimala för musikanvändning.

Nuförtiden är det ju mest av tradition och vana egentligen. Sitter man och jobbar i ett och samma program hela dagarna finns det ju ingen större anledning att välja det ena eller det andra. Ska man däremot göra saker runtikring så spelar det ju större roll. Personligen avskyr jag "the windows way" och använder därför Ubuntu till allt utom just musik där jag använder Windows eftersom jag ändå inte ser desktopen. Hade dock föredragit en Mac om jag haft pengarna till det. Eller linux om det funnits tillräckligt med stöd från VST-tillverkarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac mac mac mac mac mac mac. Surfa en gång på en mac så återvänder du aldrig. Okej då nu snackade vi musik, då är nog skillnaderna inte så stora. Det sägs att mac är mer stabilt men jag vet inte, tror Windows är stabilare nu för tiden än vad det varit. Men det bästa med mac är att allt är genomtänkt på ett helt annat sätt än på Windows, det känns som att Microsofts GUI-designers är nöjda med om det finns ett sätt att göra alla saker på, skit samma hur, medans Apple är mer mån om att det ska göras på ett sätt som är naturligt för användaren.

Har en kompis som håller på mycket med musikproduktion han med, han har alltid varit en Windowsmänniska. Men så fick han av någon anledning en Appledator, och efter att ha använt Tiger ett tag kunde han inte säga annat än att det helt enkelt är ett mycket bättre OS. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

OK!

Jag är macanvändare, bara så du vet.

Jag tänkte att jag för flame-potentialen i detta forum att jag skulle generalisera lite.

Mac är både en stabil hårdvara och mjukvara (du kan givetvis få måndagsex) mest för att val av moderkort och andra komponenter görs av samma tillverkare som av mjukvara = högre stabilitet enklare.

De har mycket bättre planerad kylning vilket gör att de flesta modeller är väldigt tysta.

PC, beroende på om du bygger själv eller köper färdigt, har många fler komponenter att välja på vilket gör att om du kan dina saker så kan du oftast sätta ihop en "lika bra" dator för mindre pengar. Sen måste du också optimera Windows. Inga problem om du vet vad du gör.

Själv bytte jag till Mac för över 6 år sen och har aldrig ångrat mig. Jag tröttnade helt enkelt på att mecka med min PC. Slutade med att jag meckade mer än vad jag gjorde musik.

Nu har jag ju struntat i att prata om Operativsystemen, men det blir lite mer tycke och smak där. Kan bara nämna att än så länge finns det inga virus på Macen vilket gör att du slipper bry dig Anti-Virus. Och även om det kommer virus till Macen så kommer de inte kunna spridas på samma explosiva sätt som vi sett ske med Windows de senaste åren.

Vill du ha superkoll på alla kompnenter och inställningar välj en PC.

Vill du bara ha en stabil dator som funkar och gör jobbet så du kan tänka på annat? Köp en Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en mac som huvud-dator vid mu.prodd. när jag surfar har jag en laptop-pc, och när jag håller på med synthar och sånt har jag en pc. den är för övrigt kopplad mot min mixer, så jag spelar in den med huvuddatorn ändå..

tycker att OSX är snyggare än XP. men det är väl bara jag!! (elller?? 😉 )

peace

edit: håller med engineer.. när man tröttnar på att mecka, och endast hålla på med musikproduktionen kan man gå över till mac.. 😛

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort en omvänd resa jämfört med föregående talare.

Jobbade professionellt med Mac i många år, men bytte senare till PC och har inte ångrat mig en sekund.

Macen kändes låst på nåt sätt. Jag kunde inte göra allt jag ville göra, programutbudet var mycket sämre, och behövde man hjälp med någonting så fanns ingen att fråga, förutom inhyrd och dyr support (Macanvändare är i regel inte värst datorintresserade). Nätverk, server/client var dessutom en mardröm.

Tilläggas bör att jag gör mycket annat än musik med min dator. Programutbudet till PC är så otroligt mycket större (vilket såklart också innebär att det finns massa fler skitprogram), och tillgången på prylar till pc är också mycket större.

Jag har till exempel inte "bytt dator" hemma sen 2000. Dock är inte en pinal i den samma som då, men de är bytta undan för undan. Bra för den som inte har lust att slänga upp 20 papp på ett bräde...

EDIT: stvaninng..

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag läste om din fråga angående vilken dator du ska köpa och tänkte komma med lite små tips och så.

Jag kan nämna att jag är en Macanvändare, en väldigt flitig sådan, vilket också innebär att jag har svart bälte i service/support kan man säga 😉

Det som är viktigt att komma ihåg är att när vi pratar om att använda Mac till musikproduktion så är det de senaste Macarna som rekommenderas. För att använda datorn som musikdator så krävs en snabb hårddisk (minst 7200rpm), snabb processor och mycket ramminne (helst 2Gb eller mer). Idag skiljer i stort sett ingenting mellan Mac och PC programmässigt, de vanligaste programmen finns till båda plattformerna och de pratar i stort sett samma språk, där är kanske Macen bättre på att vara kompatibel med Windows än tvärtom. Men en viktig sak att tänka på är det nya programmet Boot Camp som finns till Mac, det är ett program som gör att du på din Macdator kan välja om du vill köra Mac OSX ELLER Windows XP. Enligt tester så funkar Windows stabilare på Macen (om man kör Boot Camp) än det gör på en vanlig PC. Men oftast så kör man OSX om man äger en Mac, har man testat både XP och OSX så känns OSX stabilare och "skönare" på nåt vis...prova själv så förstår du vad jag menar.

Sen som nån skrev så är Macen gjord för användaren, väldigt enkelt att installera nya program eller hårdvara, till och med min morsa fixade att installera en skrivare och det säger inte lite det 🙂

De nya Macarna har numer Intelprocessorer och därmed så kan man nästan säga att Macen är en stabilare PC, vilket har gjort att många PC-användare börjar fundera på att köpa Mac. Nu är det inte två skiljda världar utan nu är det nästan samma sak, fast ändå inte *s*

De datorer du ska hålla utkik efter om du väljer en Mac är följande:

* PowerMac G5 (gärna en dual 2Ghz eller liknande)

* iMac G5

* Nya iMac Intel Core Duo

* Nya MacPro Intel

* Nya MacBook Pro (bärbar dator som i stort sett är lika snabb som en 2x2Ghz G5:a)

Tänk på att iMacarna bara kan byggas ut med max 2Gb ramminne, men ska du sitta hemma och göra demos så funkar det. Det bästa köpet är så klart proffsburken PowerMac G5 eller nya MacPro, där kan du trycka in upp till 8/16 Gb ramminne om du vill samt att den har extra PCI-platser för ev utbyggnadskort så som ljudkort eller liknande.

En begagnad G5:a borde du kunna hitta för skapliga pengar. Den nya MacPro är den billigaste proffs Macen som gjorts hittills, den är t.o.m billigare än en PC med samma konfiguration, t.ex en DELL eller HP.

Du kan kolla in burkarna på http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore/

Där ser du även vad dom kostar. Om du är student eller lärare så har du viss rabatt om du handlar från nätet, man ska ta vara på alla möjligheter att handla billigt juu ;-)

Har du råd med en Mac så köp en, du kan börja jobba direkt utan att behöva vara "datatekniker" så att säga. En PC kan tyvärr ställa till med en del problem, och är man inte riktigt haj på datorer så kan man (som någon skrev tidigare) bli sittandes med att mecka med datorn istället för att vara kreativ och skapa musik.

Oavsett vad du väljer så får jag önska dig lycka till. Att skapa musik på datorn kan vara kul, när datorn funkar vill säga 😏

Även om du köper en PC så har du fått veta vad som gäller angående Macintosh, att det idag är en dator som är väldigt lämpad för t.ex musikproduktion samt att du kan surfa, spela eller göra vad du nu vill göra utan problem. Du kan dessuom köra XP på din Mac om du vill det. Är du osäker så är det bara att stövla in på närmaste Applecenter och känna på en burk.

God lück!

/Majk

Link to comment
Dela på andra sajter

😉😏

Dags att kliva ut ur bubblan kanske? Om du ska propagera för Mac så gör det med realistiska argument. Du får det att låta som om Mac är en problemfri lösning, vilket är långt ifrån sanningen. Det är mycket strul med dem också. Att de rent hårdvarumässigt skulle vara stabilare än motsvarande datorer från andra tillverkare är ju inte sant. Vad grundar du det på?

Att de sen har attraktiv design och formfaktor på många av sina produkter kan jag inte argumentera emot.

Dessutom är OSX bra mycket trevligare än Windows. Det kan jag inte heller säga emot. Även om jag föredrar Ubuntu.

De vanligaste programmen må finnas till OSX, men man får betänka att ganska många VST-pluggar inte finns tex.

Programutbudet är inte lika stort till OSX punkt slut. Det är något man får räkna med.

Jag tycker att Mac är ett vettigt köp. Men det är långt ifrån den utopi du försöker få det att framstå som.

Jag skulle väldigt gärna vilja se dedär testerna som visar att XP är stabilare på en Mac förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Macen kändes låst på nåt sätt. Jag kunde inte göra allt jag ville göra, programutbudet var mycket sämre, och behövde man hjälp med någonting så fanns ingen att fråga, förutom inhyrd och dyr support (Macanvändare är i regel inte värst datorintresserade). Nätverk, server/client var dessutom en mardröm.

Tilläggas bör att jag gör mycket annat än musik med min dator. Programutbudet till PC är så otroligt mycket större (vilket såklart också innebär att det finns massa fler skitprogram), och tillgången på prylar till pc är också mycket större.

Nu var väl frågan om musikskapande och på den fronten finns väl det mesta man behöver till en mac. Att det sedan görs många fler program till PC är en annan sak och dessutom inte helt oväntat med tanke på hur stor andel som är PC-användare. I dagsläget så ser jag nog nästan ekonomin och vad man själv trivs med som de största faktorerna vad gäller PC/MAC-val.

Jag själv gillar macs hård- och mjukvara, men jag säger inte att jag inte skulle kunna göra liknande grejer med liknande prestanda på en PC. Jag gillar helt enkelt bara hur macen funkar med allt vad det innebär.

Och även om jag föredrog Windows som operativsystem så hade jag övervägt att köra det på en Mac även om den troligen hade kostat mer än en likvärdig PC. Jag råkar bara inte gilla Windows operativsystem.

Och att säga att macanvändare i regel inte är särskilt datorintresserade ställer jag mig mycket fundersam till. Jag skulle snarare hävda motsatsen. Hos många är "dator = PC". Även om mac hela tiden erövrar mark och blir mer och mer tilltalande även för "surf-användaren" m.fl. så har väl mac alltid kallats för arbetsdator? Videoredigering, musikproduktion, ord- och bildbehandling etc. Är folk som sysslar med sådant inte datorintresserade?

Det vore intressant att höra vad du upplevde som låst på macen? Och till sist, att sätt upp ett nätverk och server på en mac kan jag lova dig är 10 gånger enklare än att göra detsamma på en PC/Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Jag själv gillar macs hård- och mjukvara, men jag säger inte att jag inte skulle kunna göra liknande grejer med liknande prestanda på en PC. Jag gillar helt enkelt bara hur macen funkar med allt vad det innebär.

[...]

Det låter bra det. Kul att du är nöjd! 😉

Och att säga att macanvändare i regel inte är särskilt datorintresserade ställer jag mig mycket fundersam till. Jag skulle snarare hävda motsatsen. Hos många är "dator = PC". Även om mac hela tiden erövrar mark och blir mer och mer tilltalande även för "surf-användaren" m.fl. så har väl mac alltid kallats för arbetsdator? Videoredigering, musikproduktion, ord- och bildbehandling etc. Är folk som sysslar med sådant inte datorintresserade?

Är alla taxichaufförer bilintresserade? Många av de bekanta jag faktiskt syftade på i mitt inlägg sysslar med just dessa saker (video, layout osv) och de är inte datorintresserade. De är intresserade av (och kunniga i) sina program. Så där får man inte nån Mac-hjälp om det knasar. Behöver du däremot ha PC-support kan du i princip haffa närmaste moppeyngel.

Det vore intressant att höra vad du upplevde som låst på macen? Och till sist, att sätt upp ett nätverk och server på en mac kan jag lova dig är 10 gånger enklare än att göra detsamma på en PC/Windows.

Du vill helt enkelt ha sagt att Mac är bäst på allt, och banne den som hävdar nåt annat. Jag försöker hålla en lite mer nyanserad syn på det hela. Vissa Macar är jävligt snygga. Vissa säger att de är stabilare (vilket jag inte har nån erfarenhet av då både mina Macar och mina PC har gått problemfritt). Jag skulle gissa att det är lättare att sänka en PC än en Mac just därför att PC:n låter en (klåfingrig) användare pilla på i princip hela systemet. Och klåfingriga användare tror jag det finns en hel drös fler av på PC-sidan...till exempel moppeynglet härovan.

Dessutom kan jag bjussa dig på att ett nyinstallerat Windows XP är fult som fan. Det ser ut som en julgran. Och det tar en stunds pill med inställningar innan det agerar och ser ut som jag vill ha det.

Men när det är gjort är jag väldigt mycket nöjdare med min PC än vad jag någonsin var med Macen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min 5-öring, inte avsedd att provocera, det är bara min åsikt:

Köp en PC om du vet vad du pysslar med och om det är vad du är van vid. Jag bortser från allt annat än musikproduktion men jag har inte haft några fel som direkt går att härleda till just att det är PC/Windowsplattformen. En fördel är att det är billigare... mer flexibelt... och en större plattform.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill helt enkelt ha sagt att Mac är bäst på allt, och banne den som hävdar nåt annat. Jag försöker hålla en lite mer nyanserad syn på det hela. Vissa Macar är jävligt snygga. Vissa säger att de är stabilare (vilket jag inte har nån erfarenhet av då både mina Macar och mina PC har gått problemfritt). Jag skulle gissa att det är lättare att sänka en PC än en Mac just därför att PC:n låter en (klåfingrig) användare pilla på i princip hela systemet. Och klåfingriga användare tror jag det finns en hel drös fler av på PC-sidan...till exempel moppeynglet härovan.

Dessutom kan jag bjussa dig på att ett nyinstallerat Windows XP är fult som fan. Det ser ut som en julgran. Och det tar en stunds pill med inställningar innan det agerar och ser ut som jag vill ha det.

Men när det är gjort är jag väldigt mycket nöjdare med min PC än vad jag någonsin var med Macen. 😄

Det låter bra det. Kul att du är nöjd! 😆

Men du svarade inte på frågan 😄 Vad är det du tycker är så "låst" med mac?

Och jag tyckte nog allt att jag höll en nyanserad ton 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Tänkte glädja mitt musikintresse med att köpa en ny dator.

Program som jag tänkte använda är Reason 3.0 och Cubase SX3 bla

och en massa plugins samt rewire. Detta kommer att kräva massor av datorn.

Vad är viktigast att tänka på?

Pc eller MAc

Hårddiskens snabbhet tex 10000 rpm istället för 7200

Processorn snabbhet

Ram minnet

Vet inte riktigt vad det är som påverkas mest av dessa program.

Tacksam för lite tips

För att komma tillbaka till dina frågor:

Det som är viktigast att tänka på när du köper en ny burk är att den passar dina ändamål.

Jag antar att du gör mycket elektronisk musik eftersom du använder Reason.

Iom att du använder Reason och "en massa plugins" rekommenderar jag även att du skaffar mycket ramminne och en snabb processor.

Personligen har jag aldrig haft problem med att min hårddisk ska ha varit för långsam (5400rpm), men om folk säger att det är så viktigt, så visst.

Jag "uppgraderade" rätt nyligen till 1GB RAM-minne. Innan hade jag 512 vilket fungerade, men bara väldigt knappt. Så minst 1GB om du ska göra musik säger jag.

Minnet är oftast flaskhalsen till att ljudprogram går långsamt, eftersom programmet måste läsa från hårddiskens virtuella minne istället.

Hastigheten på processorn beror mest på hur många plugins du kör, men jag använder c.a. 10 plugins på min 2.8GHz utan problem såvida inte jag använder z3ta+ i Cubase, men Reason ska ju vara CPU-snålare än Cubase.

En viktig sak är även ljudkortet. Köp gärna ett kort som ger dig låg latency. C.a. 8-12ms.

I bilden här nedan ser man hur mycket minne jag har tillgängligt i kilobyte (1GB) och där under ser man hur mycket jag har använt för tillfället (496MB). När det använda minnet överskrider det tillgängliga minnet börjar datorn använda virtuellt minne istället och det är då det går riktigt trögt. Så se till att ha tillräckligt med RAM-minne.

untitled1oc0.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

För att använda datorn som musikdator så krävs en snabb hårddisk (minst 7200rpm), snabb processor och mycket ramminne (helst 2Gb eller mer).

Jasså krävs det om man ska använda datorn som musikdator?

Jag har en gammal G4'a på some 800MHz, 900MB ram och en 5400rpm-disk och jag gör en jävla massa bra musik på den och klarar att köra hyffsat stora projekt utan problem.

Så det så.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Program som jag tänkte använda är Reason 3.0 och Cubase SX3

Reason fungerar lika bra på PC och Mac.

Ska du ha mycket samplingar? Då behöver du mycket RAM, inte så mycket CPU.

Cubase SX3 är inte Universal binary, vilket gör att det går snabbare på en PPC-Mac än de nya Intel-maskinerna. Kommande Cubase 4 kommer antagligen gå utmärkt på en Intel-Mac.

Ska du köra många VST-plugins? Då behöver du mycket CPU, inte så mycket RAM.

Så säger du "Jag vill verkligen köra Cubase", så säger jag "Just nu gör du rätt i att välja PC."

Ska du köra både stora samplingar och många pluggar så gäller både mycket CPU och RAM. 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Kombinationen Mac plus Logic är bland det stabilaste som finns just nu. Ett sjukt trevligt och lättjobbat program med ett snyggt och intuitivt gränssnitt. Vore dumt att köra Cubase på Mac då Logic (som tillverkas av Apple) är så mycket mer anpassat både till systemet och hårdvaran. Mycket trevligare program i mina ögon dessutom (har arbetat rätt mycket i båda två, började med Cubase men jobbade bättre och snabbare med Logic än Cubase efter bara ett par timmar framför Logic.)

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

😛  😛

Dags att kliva ut ur bubblan kanske? Om du ska propagera för Mac så gör det med realistiska argument. Du får det att låta som om Mac är en problemfri lösning, vilket är långt ifrån sanningen. Det är mycket strul med dem också. Att de rent hårdvarumässigt skulle vara stabilare än motsvarande datorer från andra tillverkare är ju inte sant. Vad grundar du det på?

Att de sen har attraktiv design och formfaktor på många av sina produkter kan jag inte argumentera emot.

Dessutom är OSX bra mycket trevligare än Windows. Det kan jag inte heller säga emot. Även om jag föredrar Ubuntu.

De vanligaste programmen må finnas till OSX, men man får betänka att ganska många VST-pluggar inte finns tex.

Programutbudet är inte lika stort till OSX punkt slut. Det är något man får räkna med.

Jag tycker att Mac är ett vettigt köp. Men det är långt ifrån den utopi du försöker få det att framstå som.

Jag skulle väldigt gärna vilja se dedär testerna som visar att XP är stabilare på en Mac förresten.

Mac är ingen problemfri lösning och det har jag inte sagt heller. Men att det är mycket strul med dem håller jag inte med om, vad är det då för strul du pratar om?

Det jag menar är att en Mac är enklare för användaren än en PC. Då jag har jobbat på ett antal institutioner där det funnits både Mac och PC och där jag har installerat och servat båda typer av datorer så är det krångligare att hålla i gång en PC än en Mac. Däremot så säger jag inte att en Mac är bättre än en PC vid musikskapande, en PC funkar lika bra som en Mac i det fallet.

"Hårdvarumässigt stabilare än motsvarande datorer från andra tillverkare"...vet inte vad du menar, har jag nämnt det?

Jag skrev att de nya Mac Pro med Intelprocessor var billigare än t.ex DELL och HP om man jämförde med likvärdiga färdiga PC-datorer, eller menar du nåt annat?

Programutbudet är inte lika stort till en Mac, det är sant, men det jag menade var att alla de vanliga programmen finns till båda operativsystemen, måste man däremot ha nåt specifikt program som bara går att köpa till PC så är ju valet klart, då får man köpa sig en PC.

Jag hittade tyvärr inga länkar till de tester som gjorts på de nya Macarna med XP som körts via Boot Camp, det var några sådana jag läste på nätet för bara några veckor sedan. Det var inga jätteskillnader mellan de olika datorerna men huvudämnet var att kunna ha en dator till båda operativsystemen och sen att XP rullade jättefint och stabilt på Intelmacarna var ju bara en trevlig bonus 😄

Min tanke var inte att mana på nån mac-hysteri, ber om ursäkt om det uppfattades så. Har man aldrig kört Mac så kan det vara bra att få lite mer info innan man bestämmer sig för nytt datorköp, speciellt nu när det sitter Dual Core Intelprocessorer i de nya Macarna och att det inte är lika dyrt att skaffa sig en Mac som förr i tiden.

Det ska ju nämnas också att det alltid är en övergång innan alla programtillverkare portar sina program för i det här fallet Macens Intelprocessorer. Men det dröjer inte länge innan alla program är kompatibla med detta. Då det är mycket pengar i det här så vill programtillverkarna inte sacka efter för mycket med det 😄

Som sagt, oavsett vad du bestämmer dig för att köpa så kommer du att kunna skapa musik på både en PC och Mac. Så känn efter i plånboken vad du har råd med och utgå därifrån med vad som kan vara lämpat för dig. Du märker att man får olika svar beroende på vem man frågar så gör dig en egen bild över vilken dator du vill ha, vilket program du vill köra etc så ska du se att du får en lösning som du kommer att trivas med.

Mvh / M

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade valt macen alla gånger. Du kan installera Windows på en mac, men du kan inte installera mac os på en PC.

Jorå. Fast det är inte lagligt. Av nån konstig anledning.

Anledningen är att apple vill sälja hårdvaran, och därigenom kunna ha koll på att systemet altid är stabilt. Microsoft har ju stora broblem med att windows måste stödja tio tusentals tredjeparts hårdvara. Apple vill förmodligen inte hamna i samma drivrutinträsk som microsoft har hamnat i.

Att köra Mac os på en PC är inget att rekommendera i studiosammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen är att apple vill sälja hårdvaran, och därigenom kunna ha koll på att systemet altid är stabilt. Microsoft har ju stora broblem med att windows måste stödja tio tusentals tredjeparts hårdvara. Apple vill förmodligen inte hamna i samma drivrutinträsk som microsoft har hamnat i.

Att köra Mac os på en PC är inget att rekommendera i studiosammanhang.

Jo jag vet varför de inte vill att folk ska köra det på en gråburk. Men att det är olagligt tycker jag är lite konstigt. Att de inte lämnar nån support är en annan sak.

Å andra sidan tror jag inte deras EULA skulle hålla i rätten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av Cubase SX på PC hittills är att även om det IMHO är ganska lättjobbat och har många bra funktioner, så är det rent ut sagt sugigt optimerat, jämfört med Logic på Mac.

Känns som man uppgraderat PCn i oändlighet för att få sina projekt att flyta i SX, sitter för närvarande med 3.2Ghz HT, 1.5 GB RAM samt extern firewiredisk för projekten, vilket man tycker borde räcka en bra bit. Trots detta så är det "tippar det över" lite då och då även med längsta latencyinställningen (4096 samplingar!) när låtarna närmar sig slutstadiet. Även med generöst använd freezefunktion! Med den buffertstorleken har vi ju en latency som snarare är ett eko på det man lirar än en direktlyssning.

Detta är ju inget man blir direkt taggad att jobba med, särskilt inte då man ser på när polaren öppnar Logic-projekt av liknande omfattning på en ganska standard-G5:a. Hela skiten laddas på 10 sek sedan är det bara att trycka play och rocka loss. 4096 samplingars buffer? Går det ens att välja så mycket i Logic?

Det kan ju ligga något i att komponenterna i äppelburkarna är noga utvalda för att passa ihop (även om själva komponenterna är standardgrejor) samt att Logic är skrivet för just Mac. Det blir ju mindre att hålla reda på för samtliga inblandade, för att få programmet att funka smidigt, något jag ju inte kan påstå att Cubase SX gör. Och då ska vi inte ens nämna ProTools i samma mening, som saknar freezefunktion (!) och helt sonika stannar när det blir för mycket för maskinen.

Behöver jag nämna att det kliar ordentligt i musklickarfingret inne på Applestore?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Som jag misstänkte när jag läste inledningsfrågan, så kommer denna tråd fokusera sig på MAC eller PC. Och j*vlar, det är likadant vart man än vänder sig i världen. Hela grejjen liknar en gigantisk sandlåda och jag är så trött på att höra alla trångsynta argument.

Teknologin är så pass utvecklad för båda att det spelar lika mycket roll vad du väljer där som när du väljer mellan aftonbladet och expressen.

Som det redan har sagts, vad kännar man sig bekväm med för OS, samt logic eller cubase m.m. Där sitter frågan.

När du bestämt dig, läs på om komponenterna som finns i datorn. I synnerhet om du vill ha en PC, om du vill ha optimal prestanda.

Studio gjorde tester och satte ihop en dator som lär funka med det mesta, i nåt nummer för inte så länge sen. Jag skulle lita på dom. Om inte annat så vet du vart du ska skicka hotbreven! ;-)

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...