Jump to content
Annons

Mackie Onyx 1640


VacUm

Recommended Posts

En kompis slängde till mig en länk igår till Mackies Onyx-bord och fick mer eller mindre ståpäls när jag läste (och det får jag normalt inte av att läsa om mixerbord och sånna fånigheter).

Nu undrar jag om det är någon som sitter och ruvar på en sånt här bord och kan bekräfta att det låter/funkar så bra som jag tror.

Har under 5-6 år suttit och jobbat med Mackies 8bussare och det har ju mer eller mindre alltid gått som på räls. Preampsen låter bättre än okej, är förälskad i EQ'n och alla andra små finesser har gjort mitt jobb till något trivsamt och trevligt.

Vad jag framför allting annat vill veta är hur Firewire-optionen funkar/öppför sig när man pluggar in bordet i datorn. Tycker datorn att någon stoppade in ett vanligt ljudkort, eller blir man tvungen att ha kompatibel programvara?

Fatta att för runt 18500:- så får man ju hela paketet! Preamps, 16 kanaler in i datorn, 2 ut och en härlig mixer med EQ, talkback och diverse smått och gått.

(EDIT) Här finns en länk till bordet.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skrev och frågade en tråd om onyxbordet förr. Men ingen visste nåt. Ska dock kosta 16 laxar. Iaf på ställen där jag sett det till salu. (storebrorsversionen, altså). Det är en smart lösning faktiskt, för kablaget lär ska bli mindre. Det jag går å väntar på är budgetversionen... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Brist (oregistrerad)

Men varför i hela friden har de inte gjort det möjligt att tappa 16 kanaler tillbaka till mixern för "riktigt" mixning? Med mus och tangentbord skall man spela Quake, inte mixa.

Så, var finns ljudkortet för mig? 16 balancerade analoga och in/ut med bra A/D/A, S/PDIF och lite sånt. Ingenting mer. Ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför i hela friden har de inte gjort det möjligt att tappa 16 kanaler tillbaka till mixern för "riktigt" mixning? Med mus och tangentbord skall man spela Quake, inte mixa.

Så, var finns ljudkortet för mig? 16 balancerade analoga och in/ut med bra A/D/A, S/PDIF och lite sånt. Ingenting mer. Ingenting.

Echo Layla eller RME Multiface, tillsammans med ett RME ADI-8 Pro för att få de 8 extra analoga I/O som du ville ha...

Link to comment
Dela på andra sajter

Brist (oregistrerad)

Tack. Det tål att tänkas på.

Kan man inte köpa ett kort med 8 analoga in/ut och ADAT-anslutningar och sedan koppla en extern 8-kanals A/D-omvandlare i ADAT-anslutningarna för att uppnå totalt 16 kanalers in/ut?

Jag vill verkligen mixa analogt eftersom jag har många "burkar" jag ännu föredrar framför pluggar. Känslan och ljudet, tillsammans med alla kopplingmöjligeter (effekter och "outboard"), i ett "riktigt" bord är viktigt för mig. Några produkttips när det gäller pris/prestanda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Det tål att tänkas på.

Kan man inte köpa ett kort med 8 analoga in/ut och ADAT-anslutningar och sedan koppla en extern 8-kanals A/D-omvandlare i ADAT-anslutningarna för att uppnå totalt 16 kanalers in/ut?

Det är precis så man gör med korten jag nämnde... 🙂

Både Layla och Multiface har 8 balanserade analoga I/O och ett Lightpipe-interface för anslutning av en extra 8-kanalig A/D-D/A, så att man får 16 analoga I/O totalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...