Jump to content
Annons

Behöver hjälp m utrustning t min dator


Stensdotter

Recommended Posts

Hej vänner!

Är helt gröngöling på att spela in musik via datorn. Sjunger själv och vill kunna samarbeta med låtskrivare/producenter (har redan fått lite kontakter här) och kunna skicka låtidéer fram och tillbaka innan vi träffas.

Jag har:

-En bärbar Dell Latitude D810 m 80 GB hårddisk, ganska full, gissa jag måste köpa en extern också.

- Ljudkort: Sigma Tel C-Major Audio. Har ingen aning om vilken kvalitet det håller.

- Ingångar i datorn: en minitele för mick och en minitele för hörlurar. Fyra USB.

- En dynamisk mick: Sennheiser E845. Det är ju en livemick så jag vet inte hur bra klass den håller för inspelningar. Jag köpte den på Estrad för några år sedan och fick då tipset att kika på den eftersom den jämställdes med den dyrare Shure SM58. Om jag kan använda den här, kan jag koppla in den direkt i datorn eller behöver jag någon förstärkare eller liknande emellan?

- Hörlurar Sennheiser, öppna, får nog skaffa slutna.

Så hjälp mig. Vad behöver jag för att komma igång billigast möjligt? Jag har Studios tidning "Hemstudio för alla" men skulle villa bolla lite här med er. Behöver ju ett program till datorn också. Är filerna man får fram oberoende av vilket inspelningsprogram man använder, d v s kan jag skicka en Cubase-fil till någon med ProTools?

Tacksam för tips o idéer!

//Stensdotter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du kunna använda Midi, S/pdif, använda fantommatning (som man använder på kondensatormickrofoner, de är lite känsligare)?

Vad vill du kunna göra med ditt inspelningsprogram? Hur många kanaler/vst/vst(i) och dylikt vill du kunna hantera på samma gång. Jag har läst mycket bra om Traction 2 här på forumet, det ska tydligen vara väldigt lätt jobbat och enkelt att lära sig. Jag är dock själv mest van vid Cubase själv och du klarar dig väldigt långt med Cubase SE3. Det kostar 995:- om du är student och ca 1400:- annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

* Enkelt usb / firewire-ljudkort med mikrofonförstärkare (M-Audio Firewire Solo)

* Billigt inspelningsprogram (Cubase SE3)

* Billig kondensatormikrofon (Studio Projects B1)

Bör gå loss på omkring 4000 kr och ger en bra grund för att spela in sång och börja skapa musik på datorn. 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

* Enkelt usb / firewire-ljudkort med mikrofonförstärkare (M-Audio Firewire Solo)

* Billigt inspelningsprogram (Cubase SE3)

* Billig kondensatormikrofon (Studio Projects B1)

Bör gå loss på omkring 4000 kr och ger en bra grund för att spela in sång och börja skapa musik på datorn. 🙂

/Majken

Detta är ett praktexempel på ett bra svar. Men har du verkligen firewire på datorn, Stensdotter? Till höger på bilden nedan ser du hur FireWireporten och dess symbol ser ut.

ports03.gif

Vill du kunna använda Midi, S/pdif, använda fantommatning (som man använder på kondensatormickrofoner, de är lite känsligare)?

Vad vill du kunna göra med ditt inspelningsprogram? Hur många kanaler/vst/vst(i) och dylikt vill du kunna hantera på samma gång. Jag har läst mycket bra om Traction 2 här på forumet, det ska tydligen vara väldigt lätt jobbat och enkelt att lära sig. Jag är dock själv mest van vid Cubase själv och du klarar dig väldigt långt med Cubase SE3. Det kostar 995:- om du är student och ca 1400:- annars.

Sådant här å andra sidan stör jag mig på. Hon säger ju att hon är gröngöling, vad tror du hon kommer svara på huruvida hon behöver S/PDIF, exempelvis? Helt onödigt att droppa massa termer som det är uppenbart att hon troligtvis inte kommer att förstå. Inte ment att nedvärdera dig Stensdotter, utan snarare tvärtom, det är absolut inte konstigt om du inte förstår hans motfrågor.

Lägg till mig på msn om du har lite snabba frågor du behöver få snabba svar på, eller om du vill ha något förklarat, eller så! Glad om jag kan hjälpa.

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådant här å andra sidan stör jag mig på. Hon säger ju att hon är gröngöling, vad tror du hon kommer svara på huruvida hon behöver S/PDIF, exempelvis? Helt onödigt att droppa massa termer som det är uppenbart att hon troligtvis inte kommer att förstå. Inte ment att nedvärdera dig Stensdotter, utan snarare tvärtom, det är absolut inte konstigt om du inte förstår hans motfrågor.

Ja ja, det är väl bara att hon frågar så får jag (eller helst någon annan 😉 ) förklara vad S/pdif är. Men dom andra frågorna är väl relevanta och inte speciellt konstiga, tycker du inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Olsson gav mig tipset http://audacity.sf.net som ljudprg. Jag har dock inte testat det ännu!

Men det är väl på den nivån Stensdotter vill ha tipsen?!

Enkelt och billigt, för att kunna göra ett sångpålägg i förbifarten s.a.s.

EDIT: Nu har jag testat och det verkar fylla önskemålen kring inspelning med råge!

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihop!

Tack för snabba svar!

Nej, jag har ingen aning om vad s/pdif är men jag uppskattar viljan att hjälpa mig. Ska kolla in Audacity som program. Kan jag använda det även om de jag bollar filer med har andra program?

Frågan återstår, kan jag använda en dynamisk mick, vad behöver jag för att få den att lira med mickingången på min dator? Förstärkare? Är detta omöjligt som alternativ eller bör jag skaffa kondensatormick? Är lite pank just nu o vill investera så lite som möjligt i nuläget, vill bara få till enkla inspelningar. Ägnar mig bara åt röstinspelningar nu, men vill kunna koppla in min Korg X5D också så småningom så jag kan göra egna låtar.

Nej, jag har ingen firewire-ingång i datorn, endast 4 stycken usb, tyvärr.

P3t3r - TACK för tipset om batterierna, är otroligt tacksam för det och ska kolla upp det. Tycker datorn har känts otroligt het i botten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihop!

Tack för snabba svar!

Nej, jag har ingen aning om vad s/pdif är men jag uppskattar viljan att hjälpa mig. Ska kolla in Audacity som program. Kan jag använda det även om de jag bollar filer med har andra program?

Frågan återstår, kan jag använda en dynamisk mick, vad behöver jag för att få den att lira med mickingången på min dator? Förstärkare? Är detta omöjligt som alternativ eller bör jag skaffa kondensatormick? Är lite pank just nu o vill investera så lite som möjligt i nuläget, vill bara få till enkla inspelningar. Ägnar mig bara åt röstinspelningar nu, men vill kunna koppla in min Korg X5D också så småningom så jag kan göra egna låtar.

Nej, jag har ingen firewire-ingång i datorn, endast 4 stycken usb, tyvärr.

P3t3r - TACK för tipset om batterierna, är otroligt tacksam för det och ska kolla upp det. Tycker datorn har känts otroligt het i botten...

Som sagt, lägg till mig på msn om du vill. Adress står i min profil.

Men nu till dina frågor:

S/PDIF är ett digitalt ljudgränssnitt. Du behöver inte ha det 😕

Audacity kan du spela in flera spår i, så du kan ha bakgrundsmusik och ett sångspår exempelvis. Om någon annan gör musiken kan du be honom eller henne att ge dig musiken som en wavefil eller en mp3-fil och sen bara lägga det i ett spår i Audacity. Sen sjunger du in på ett spår över det. Sången blir då en wavefil som du kan skicka över tillbaka till producenten. Om du spelar in sången från början eller klistrar ihop tagningarna så att sången blir en enda fil som börjar där låten börjar är det lätt för din kollega att lägga sången rätt på sin sida sen, bara för honom/henne att se till att sångspåret börjar när alla andra spår börjar! Men detta förklarar säkert han/hon närmare för dig.

En dynamisk mik fungerar såklart, och kör med den rakt in i mikgången på datorn tills du har råd att investera i lite finare grejer. Det är ju ingen idé att ha någon brådska, eller hur? Gå till musikaffären och förklara vad du har för mik och att du vill köra den i datorns inbyggda ljudkort så länge så kan de säkert förse dig med rätt kabel/adapter för en hundring eller mindre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där Olsson har sund inställning, skynda långsamt!

Ang ljudprogrammet så kan man exportera till mp3 oxo, men det visste herr Olsson säkert redan.

Jag har faktiskt inte så god koll på Audacity, men jag utgick ifrån att varje spår blir en wavefil någonstans, även om man inte exporterar en mixdown, så kunde hon ta den med en gång och skicka över eftersom wave är lossless. Så slipper hon alltså exportera.

Men det spelar nog ingen roll, kvalitetsmässigt, med tanke på utrustningen, så Light Heads tips är vettigt: skicka mp3 fram och tillbaka så slipper ni långa laddningstider 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Audacity är ju bra (och gratis) om man bara ska spela in audio, det hanterar inte MIDI. Om du kopplar in din Korg så kanske du vill spela in MIDI. Alltså inte själva ljudet utan data som talar om för Korg:en hur den ska låta och bete sig... 😕 Fördelen med det är att det är enklare att redigera och byta ljud mm.

Då behöver du ett USB ljudkort med MIDI (in/ut), mic ingång, programvara för ljud/midi inspelning/redigering. Ett alternativ kan vara ljudkortet Edirol UA-25 + Cakewalk Homestudio och uppgradera Cakewalk senare, men jag tror du kommer långt med Homestudio versionen. (Mer info om Cakewalk Home Studio)

Micken du har funkar säkert bra till att börja med. Jag använde en shure SM58 när jag började och det funkade utmärkt.

Redigerat av P3t3r
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad goa ni är allihop! Tack för allt engagemang. Jag lägger till dig på min MSN Mr Olsson, tack för erbjudandet *ler*.

Ska tanka hem Audacity och se till att få rätt kabel till min mick först o främst.

Majken, jag har tidningen, har bara skummat den än så länge. Den innehåller mycket matnyttigt men svarar inte alltid direkt på just de frågor jag har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Har importerat Audacity nu och försökte plugga in min dynamiska mick, men det blev sämre ljud än med mitt headset (Logitech) *ler*. Kommer inte dröja länge innan jag köper en BRA mick som passar datorn. Har testat att lägga in ljudbakgrunder och sjunga o spela in. Klassiska problem uppstår, som ljudfördröjning (spåret jag hör och det nya spåret, dvs min sång) är förskjutna vilket det gör det oerhört svårt att sjunga. Jag inser också att jag MÅSTE ha reverb tillgängligt under inspelningen, det verkar Audacity sakna (finns en effekt som heter Eko, men jag begriper mig inte på den).

Det enda jag vet är att jag aldrig skulle skicka några ljudfiler till någon av er med befintlig teknik. Det låter hej kom och hjälp mig...

Så... jag gissar att jag blir galen snart och tömmer spargrisen/ger mig ut på shoppingrunda. Får hoppas på en tipsvinst snart.

Gud, jag önskar mig:

-Cubase

- Bra ljudkort med mixer

- Skitbra mick

Det enda jag shoppat av kvalitet idag är en extern hårddisk på 250 GB, borde klara mig ett tag med den.

Ha det vänner...

Stensdotter

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag fattar det hela så vil du enbart ha möjlighet att lägga på sång till befintliga produktioner hemma (i alla fall tills vidare). Skaffa ett ljudkort med inbyggd preamp så du kan koppla in en ordentlig mikrofon. Audacity eller något liknande gratisprogram funkar säkert alldeles utmärkt att spela in med.

Jag skulle tippa på att med sladdar och ett mikstativ du får lägga runt 3000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du stänga av lyssningen på det du spelar in?

Jag kan inte audacity, så hoppas någon annan kan svara. Fördröjningen beror nog på ljudkortet. Du kommer inte höra dig själv förrän du spelar upp inspelningen, men det kanske är bättre än att höra sig för sent 😠 Och du får givetvis ingen reverb heller....

Att ljudet blir sämre än ditt headset låter väldigt konstigt?

På vilket sätt låter det dåligt? Distar det? Låg volym? Det borde gå att få en hyffsad inspelning, även om det blir bättre med ett riktigt ljudkort. Troligtvis kan du få till en såpass bra inspelning med dom grejerna du har så att du inte behöver skämmas för att skicka iväg det till någon. Så med andra ord, beskriv hur det låter. Kan ingen hjälpa dig, sjung in Gubben Noak eller något och ladda upp 😉

Om du sen går ut på en shoppingrunda, så tror jag att det kommer kännas lite som natt och dag 🙂 Så det är inte fel. Men jag håller med om att skynda långsamt och tror att det kan vara bra om du får det du har nu att fungera. Detta ger kunskap, som du kommer ha nytta av även när du byter upp dig.

Lite tråkigt om du köper nya grejer och fortfarande upplever att headset micken låter bättre, även om jag tvivlar på att det skulle bli så i och för sig 🙂

Så mitt tips är:

1. Se om vi kan hjälpa dig med att få bra ljud på micken.

2. Ta reda på om du kan få realtidsreverb i Audacity (måste nog byta ljudkort, men om det går kanske du kan vänta med Cubase?)

3. Om du inte är nöjd med Audacity, testa Kristal (Av samma anledning. Måste nog byta ljudkort för att få det som du vill, men kan vänta med Cubase)

4. Köp ljudkort

5. Köp mikrofon och eventuellt mixer beroende på ljudkortet

6. Om du känner att behovet finns, köp Cubase

Om du däremot vinner på tipset, eller vill komma igång snabbt och kan tänka dig att tömma spargrisen, så hade jag inte tvekat en sekund att följa Majkens råd. Det är en bra början. Därefter kan man skynda långsamt och uppgradera som man känner att man behöver 😉

Så gott som alla musikprogram kan använda .wav filer eller .mp3 filer. Dom flesta som leker med det kan troligtvis konvertera mellan olika ljudformat annars. Så vilket program du använder för sångpålägg spelar inte så stor roll så länge som du trivs. Och om det mot förmodan spelar roll, så får den du samarbetar med tala om det för dig.

Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

* Enkelt usb / firewire-ljudkort med mikrofonförstärkare (M-Audio Firewire Solo)

* Billigt inspelningsprogram (Cubase SE3)

* Billig kondensatormikrofon (Studio Projects B1)

Bör gå loss på omkring 4000 kr och ger en bra grund för att spela in sång och börja skapa musik på datorn. 😎

/Majken

Hej igen!

Blev rekommenderad av min musikaffär att köpa M-Audios Fast Track Pro (2195 kr). Bra grejor?

Link to comment
Dela på andra sajter

* Enkelt usb / firewire-ljudkort med mikrofonförstärkare (M-Audio Firewire Solo)

* Billigt inspelningsprogram (Cubase SE3)

* Billig kondensatormikrofon (Studio Projects B1)

Bör gå loss på omkring 4000 kr och ger en bra grund för att spela in sång och börja skapa musik på datorn. 😎

/Majken

Hej igen!

Blev rekommenderad av min musikaffär att köpa M-Audios Fast Track Pro (2195 kr). Bra grejor?

Nja... För din dynamiska mik fungerar det, så i dagsläget räcker det kortet bra, men det har inte någon fantommatning, verkar det som, vilket krävs för framtida kondensatormikar.

En kondensatormik behöver nämligen strömförsörjas, medan en dynamisk mik inte behöver det. Sådan strömförsörjning sker vanligen via så kallad fantommatning, då (vanligen) 48V matas genom XLR-kabeln från ljudkortet/mixern till miken. Utan sådan matning fungerar inte miken.

Så om du planerar att köpa en finare mik framöver (och visst var det väl så) så skulle jag inte rekommendera det kortet.

Det behöver dock inte nödvändigtvis bli dyrare för att du vill ha fantommatning, men du kanske får skära i andra funktioner istället. Fråga dig själv exempelvis om du vill ha MIDI, och om du verkligen behöver digitala in/ut?

Kolla sedan lite själv på www.m-audio.com (de har det mesta.) Själv måste jag rusa nu, så jag kan tyvärr inte leta upp ett åt dig. Men fråga igen när du hittat något som du tror kan fungera!

Link to comment
Dela på andra sajter

* Enkelt usb / firewire-ljudkort med mikrofonförstärkare (M-Audio Firewire Solo)

* Billigt inspelningsprogram (Cubase SE3)

* Billig kondensatormikrofon (Studio Projects B1)

Bör gå loss på omkring 4000 kr och ger en bra grund för att spela in sång och börja skapa musik på datorn. 🥰

/Majken

Hej igen!

Blev rekommenderad av min musikaffär att köpa M-Audios Fast Track Pro (2195 kr). Bra grejor?

Nja... För din dynamiska mik fungerar det, så i dagsläget räcker det kortet bra, men det har inte någon fantommatning, verkar det som, vilket krävs för framtida kondensatormikar.

Bra kort eller inte låter jag vara osagt, men M-Audio brukar väl göra bra grejer?

Hittade annars följande på M-Audios hemsida om kortet:

...You get 2 front-panel mic/line inputs complete with phantom power for condenser microphones...

Så det kortet ska nog fungera med framtida kondensatormikrofoner också. Baserat på vad andra har sagt, och förutsatt att du har firewire på pc:n, så kanske det kan vara bättre och hitta ett bra Firewire kort. Detta belastar datorn mindre.

Men i ärlighetens namn så tror jag att kortet musikaffären rekommenderade kommer fungera fint 😕

Det kan också vara värt att kolla upp vad som följer med ljudkortet i form av programvara. Jag vet inte hur Ableton Live fungerar, men en enklare version av detta programmet följer med, och det skulle förvåna mig om inte det räcker till för att göra dina sångpålägg (Jag vet dock inte, utan gissar). Ljudkortet har ju även en hörlursutgång, så du slipper koppla in förstärkare och högtalare om du inte vill.

<EDIT> Felstavning som blev missvisande </EDIT>

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela på andra sajter

* Enkelt usb / firewire-ljudkort med mikrofonförstärkare (M-Audio Firewire Solo)

* Billigt inspelningsprogram (Cubase SE3)

* Billig kondensatormikrofon (Studio Projects B1)

Bör gå loss på omkring 4000 kr och ger en bra grund för att spela in sång och börja skapa musik på datorn. 🙂

/Majken

Hej igen!

Blev rekommenderad av min musikaffär att köpa M-Audios Fast Track Pro (2195 kr). Bra grejor?

Nja... För din dynamiska mik fungerar det, så i dagsläget räcker det kortet bra, men det har inte någon fantommatning, verkar det som, vilket krävs för framtida kondensatormikar.

Bra kort eller inte låter jag vara osagt, men M-Audio brukar väl göra bra grejer?

Hittade annars följande på M-Audios hemsida om kortet:

...You get 2 front-panel mic/line inputs complete with phantom power for condenser microphones...

Så det kortet ska nog fungera med framtida kondensatormikrofoner också. Baserat på vad andra har sagt, och förutsatt att du har firewire på pc:n, så kanske det kan vara bättre och hitta ett bra Firewire kort. Detta belastar datorn mindre.

Men i ärlighetens namn så tror jag att kortet musikaffären rekommenderade kommer fungera fint 🙂

Det kan också vara värt att kolla upp vad som följer med ljudkortet i form av programvara. Jag vet inte hur Ableton Live fungerar, men en enklare version av detta programmet följer med, och det skulle förvåna mig om inte det räcker till för att göra dina sångpålägg (Jag vet dock inte, utan gissar). Ljudkortet har ju även en hörlursutgång, så du slipper koppla in förstärkare och högtalare om du inte vill.

<EDIT> Felstavning som blev missvisande </EDIT>

Japp, där ser man hur mycket hjälp jag var till 😕

Jag ögnade bara igenom specslistan och hittade inget om fantommatning där. Lite dåligt av m-audio men lite dåligt av mig också.

Live fungerar utmärkt för ändamålet för övrigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...