Jump to content
Annons

Behringerbord


SirAlex

Recommended Posts

Annons
Det var uppenbarligen nyttigt att ha startat denna tråd. Blir en omöjlighet att trotsa detta samfund 😄

Lite synd, för man vill ju ha det där pillet på rattarna (erkänn, det är jävligt charmigt med ett mixerbord), men är det inte den bästa lösningen så är det inte.

Du är inte den enda som skulle vilja ha ett bord att slutmixa genom, men här har du lite att tänka på:

Om du ska slutmixa via ditt mixerbord ser jag två huvudsakliga sätt att lösa det:

ALLT MED OUTBOARDS

Du skickar ut signalen direkt ur din mjukvara, till varje utgång på ditt ljudkort och direkt till line in på bordet. Detta innebär att så fort du vill ha effekter på ett spår måste du inserta externa effekter där.

MJUKVARUEFFEKTER

Du lägger kompressorer etc på dina spår i mjukvaran, och leder sedan ut varje spårs signal till en ljudkortsutgång och in i din mixer. På så sätt kan du bara ställa nivåer utanför datorn, alla effekter måste redigeras i datorn.

Oavsett vilken av ovanstående metoder som används kommer följande problem:

Jag har sällan en låt på färre än 20-25 kanaler, vilket innebär att jag måste ha ett ljudkort med minst 20 ut, gärna av samma typ eller analogt + ADAT. S/PDIF och sånt är ju ganska meningslöst i sammanhanget.

Få ljudkort har så många ut, utan man kan behöva antingen köpa ett ADAT-datorinterface och 3-4 stycken AD/DA-konverterare med ADAT lightpipe, eller använda ljudkort som man kan utöka med tiden, exempelvis MOTU 24I/O som kanske räcker i början, men man kan behöva två så man inte står där med 30 spår på datorn och inte vet vad man ska göra.

När vi nu lyckats få ut massvis med kanaler ur datorn, så måste de in i ett mixerbord med massvis med kanaler. 8 kanaler är inte så mycket på ett mixerbord, helt plötsligt.

Ibland måste man såklart kompromissa, och exempelvis mixa de tre körsångerskorna i datorn och lägga dem på en subgrupp in i en av mixerbordets kanaler, så att man sedan bara kan reglera körvolymen, inte varje enskild sångerska.

Varje gång jag längtar efter ett mixerbord för mixdown tar jag detta i åtanke och då kan jag genast med gott samvete skjuta upp mina planer på mixerbord 😎

😉

jag brukar alltid gruppa ut mina spår på 16kanaler, eftersom jag har ett 16kanalsbord. funkar helt galant. o behöver jag göra feeeeta mixar, springer jag ner till en polares studio o sitter vid hans 40kanals amek bord. eller i värsta fall får jag glida ner till gbg o sitta me ett hd3 accel.. 🙂

annars det du nämnde om att man måste inserta effekten.. man kan ju ha en jackväxel eller tre. jag har två på ingång, så jag kommer patcha alla mina kanaler mot jackväxeln, o sen om jag vill ha ngn kompressor i outboard patchar jag vidare!!

plus tre rullbandare, en adat, en NOD o så lite outboards.. 😉

när man börjar få ihop lite prylar är det skojskojskoj med mixerbord!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju tänka mig att det inte är säkert att kvalitén är jämn på alla budgetgrejjor utan man måste se till att det exemplaret man får är bra.

Jo det är ju det största problemet med Behringer, byggkvalitén är dålig och ojämn. Men man betalar ju därefter. Andra billiga alternativ är även SM Pro Audio PR8 E och SM Pro Audio PR8 MKII. Den senare kan jag inte uttala mig om, men PR8 E låter väl ok för priset, men liksom Behringer har de dålig byggkvalité, dessutom ingen ADAT om man vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var uppenbarligen nyttigt att ha startat denna tråd. Blir en omöjlighet att trotsa detta samfund 🙁

Lite synd, för man vill ju ha det där pillet på rattarna (erkänn, det är jävligt charmigt med ett mixerbord), men är det inte den bästa lösningen så är det inte.

Du är inte den enda som skulle vilja ha ett bord att slutmixa genom, men här har du lite att tänka på:

Om du ska slutmixa via ditt mixerbord ser jag två huvudsakliga sätt att lösa det:

ALLT MED OUTBOARDS

Du skickar ut signalen direkt ur din mjukvara, till varje utgång på ditt ljudkort och direkt till line in på bordet. Detta innebär att så fort du vill ha effekter på ett spår måste du inserta externa effekter där.

MJUKVARUEFFEKTER

Du lägger kompressorer etc på dina spår i mjukvaran, och leder sedan ut varje spårs signal till en ljudkortsutgång och in i din mixer. På så sätt kan du bara ställa nivåer utanför datorn, alla effekter måste redigeras i datorn.

Oavsett vilken av ovanstående metoder som används kommer följande problem:

Jag har sällan en låt på färre än 20-25 kanaler, vilket innebär att jag måste ha ett ljudkort med minst 20 ut, gärna av samma typ eller analogt + ADAT. S/PDIF och sånt är ju ganska meningslöst i sammanhanget.

Få ljudkort har så många ut, utan man kan behöva antingen köpa ett ADAT-datorinterface och 3-4 stycken AD/DA-konverterare med ADAT lightpipe, eller använda ljudkort som man kan utöka med tiden, exempelvis MOTU 24I/O som kanske räcker i början, men man kan behöva två så man inte står där med 30 spår på datorn och inte vet vad man ska göra.

När vi nu lyckats få ut massvis med kanaler ur datorn, så måste de in i ett mixerbord med massvis med kanaler. 8 kanaler är inte så mycket på ett mixerbord, helt plötsligt.

Ibland måste man såklart kompromissa, och exempelvis mixa de tre körsångerskorna i datorn och lägga dem på en subgrupp in i en av mixerbordets kanaler, så att man sedan bara kan reglera körvolymen, inte varje enskild sångerska.

Varje gång jag längtar efter ett mixerbord för mixdown tar jag detta i åtanke och då kan jag genast med gott samvete skjuta upp mina planer på mixerbord 😄

:rolleyes:

jag brukar alltid gruppa ut mina spår på 16kanaler, eftersom jag har ett 16kanalsbord. funkar helt galant. o behöver jag göra feeeeta mixar, springer jag ner till en polares studio o sitter vid hans 40kanals amek bord. eller i värsta fall får jag glida ner till gbg o sitta me ett hd3 accel.. 😛

annars det du nämnde om att man måste inserta effekten.. man kan ju ha en jackväxel eller tre. jag har två på ingång, så jag kommer patcha alla mina kanaler mot jackväxeln, o sen om jag vill ha ngn kompressor i outboard patchar jag vidare!!

plus tre rullbandare, en adat, en NOD o så lite outboards.. 😠

när man börjar få ihop lite prylar är det skojskojskoj med mixerbord!

Japp, jag håller med, och när jag har prylar nog blir det ett mixerbord. Något halvkostsamt 24kanalers inlinebord 🙂

Men det får vänta som sagt, tills jag har lite mer än en hemstudio 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...