Jump to content
Annons

Den ultimata musikdatorn


Recommended Posts

Jobbar som produktchef och med att konfigurera och planera tillverkningen av våra kraftfulla datorer i Tyskland. Nu ska jag bygga en direkt anpassad för musikproduktion och den Nordiska marknaden. Jag behöver din hjälp. Vad behövs i form av minne, hårddiskar, brännare, chassi, in/utgångar etc. Förslag kommer synas i media under hösten då vi lanserar den ultimata musikdatorn. Vi har både laptop och desktop modeller. Tacksam för all hjälp jag kan få.

www.fujitsu-siemens.com/celsius

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det som är viktigast för en musikdator är stabilitet. Ingen uppskattar att datorn går omkull precis när man spelat in den perfekta tagningen.

Minst 2 GB RAM, separera OS/programvara på en hårddisk och användarens filer/ljudbanker/ljudfiler på en annan hårddisk osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två skärmar är mycket populärt, men mer ett tillval än standard.

Fläktlöst grafikkort!

Musikstudion har låga grafikkrav. 3D är inte så intressant. Många använder de strömsnålaste och enklaste varianterna av ATI eller Nvidia. Matrox är fortfarande mycket populära hos de som använder två skärmar.

Satsa det stora krutet på god kylning! Datorn måste vara tyst.

Ju färre fläktar, desto bättre.

Läs gärna Tech Info hos RME: http://www.rme-audio.com/english/techinfo/PCIe_01.htm.

Skippa Soundblaster och alla liknande konsumentljudkort.

Bundla hellre ljudkort från E-MU, M-Audio eller RME i olika modeller.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte lite underligt att en produktchef dyker upp här och vill ha hjälp för att bygga något som de skall kränga dyrt sedan ? Skulle du haft en privat så hade det varit en sak (du kunde åtminstone hafts njure nog att skriva det!) men detta... hyr in en konsult istället!

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire och USB (Finns väl alltid nuförtiden, men iaf).

Minst 3, gärna fler kortplatser över efter att ljud- och grafikkort är installerat. Man kan vilja installera nya ljudkort i framtiden, eller effektprocessorer. Ännu så länge inbillar jag mig att det är främst PCI som gäller, men det borde väl gå över till PCI express så småningom.

Sälj en version utan ljudkort med överhuvudtaget, så att man kan välja själv.

Inte en massa förinstallerade program som drar processorkraft i bakgrunden.

Stabilitet, tystnad är viktigt som tidigare nämnts! Förutom en krash vill man inte heller råka ut för att man sabbar en inspelning för att någon annan process suger för mycket processorkraft mitt i en inspelning.

Minst 2 gärna 3 hårddiskar, som Linus skrev. Själv vill jag ha en för operativ, en för inspelning och en för samplebaserade mjukvaruinstrument.

Håller annars med om allt ovanstående.

Personligen bryr jag mig inte så noga om att en produktchef kommer in och säljer prylar dyrt sen. Blir den för dyr köper jag den inte :rolleyes: Blir den bra är jag bara tacksam att få påverka =)

Och skicka ett ex till Studio för testning sen 😆 Får den bra kritik kan ni ju sponsra med ett ex eller två till någon tävling...

Mina åsikter i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Ju färre fläktar, desto bättre.

Ju flere fläktar, desto bättre. Men alla måste vara stora (120mm) och gå på lååååga varvtal. Inga standard 12V industrifläktar. Helst ställbara förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju färre fläktar, desto bättre.
Ju flere fläktar, desto bättre. Men alla måste vara stora (120mm) och gå på lååååga varvtal. Inga standard 12V industrifläktar. Helst ställbara förstås.
Jag håller med om att fläktarna ska vara stora, så att de kan gå i lägsta möjliga varvtal.

Men jag håller inte med dig om att flera fläktar skulle vara bättre.

Att skapa ett lika stort luftflöde med färre fläktar är ju optimalt. 😆

Håller med Jonte om att begränsa förinstallerade program som ligger igång i bakgrunden.

Om chassit sedan är svart eller beigt, blankt eller matt tror jag inte många bryr sig om. Vill man ha en musikdator som är snygg köper man ju hellre en Mac. :rolleyes:

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt i ett ljudkort som det går att bygga ut vid behov, t.ex Creamware Scope Home. Jag gillar inte att behöva byta hela ljudkortet när jag t.ex behöver fler analoga ingångar, då har jag hellre ett ljudkort som jag kan bygga ut vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste av allt är att datorn är stabil till 100%, alltid!

Det näst viktigaste är att datorn är stabil till 100%, alltid!

Det tredje viktigaste är att den är tyst.

(Det allra viktigaste är tyvärr att den inte är dyrare än vanliga datorer.)

Minst 1 GB, helst 2 GB, gärna mer men, som sagt Det allra viktigaste är tyvärr att den inte är dyrare än vanliga datorer. Corsair och Crusial verkar ha bäst rykte.

2 st Hårddiskar är bra. Seagate har bäst rykte inom musikkretsar. Ett enkelt backup/Ghost-program skulle vara mycket använbart.

Att isolera hårddiskarna i interna 5.25"-boxar fungerar mycket bra för att tysta dom och kyler även ned dom, inte gratis dock.

DVD, här har Plextor bästa ryktet (som antagligen inte längre är aktuellt men, men) .

Moderkortet ska då vara 1000% stabilt. Speciella lösningar för ökad grafikprestanda har ibland visat sig vara problematiska för musikdatorer.

Då Firewire blivit standard bland externa ljudkort är det viktigt att moderkortets styrkrets för firewire är bra och gärna ha många firewire-portar.

Om det är en bärbar dator är det tacksamt med en 6-pinnars firewire-port som kan strömförsörja externa firewire-ljudkort.

(USB har oförtjänt dåligt rykte och ses ned på som interface.)

Grafikkortet skall ha 2st utgångar, passivkylning samt inte ha hypermemory, annars är det inte så kinkigt.

Lådan kan ju gärna vara snygg men viktigast är att den är tyst så ljudisolering blir ett måste. Det i kombination med många stora fläktar på lågt varvtal

är bästa lösningen. En annan lösning är vattenkylning.

Provkör datorn med alla de vanligaste ljudkorten respektive musikprogrammen, funkar allt? Blev det några konflikter mellan ex ljudkortet och grafikkortet?, o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste av allt är att datorn är stabil till 100%, alltid!

Det näst viktigaste är att datorn är stabil till 100%, alltid!

Det tredje viktigaste är att den är tyst.

Bra formulerat! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyst. Inga bakgrundstjänster. INGA bakgrundstjänster. Bra "Restore". Inga bundlade ljudkort eller "on board". Separat hårdisk för ljud och OS. Massor av RAM. Dubbla skärmar utan fläktar. Stora 120mm fläktar. Gillar dessutom mitt Antec Take 4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer med Hellpig!!!

Datorn ska konfigureras för försäljningsbruk.

Någon kommer tjäna grymma cash på detta!!! 🙂

Gå in som konsulter i stället och sparka ut f-anstyget som skor sig på era kunskaper!

En typisk krämare i mina ögon!

Dra åt h*****e! 😠😠😠

Inte fullt så vänliga hälsningar!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher

1. Det tar mig ca 10 minuter att svara på frågan.

2. Produkten i fråga kommer rikta sig till mig och likasinnade.

3. Blir produkten bra, är jag intresserad av att eventuellt köpa den.

Det räcker för att jag gladeligen delar med mig av mina åsikter...

En snyggare lösning, som garanterat hade stött på mindre motstånd här, hade varit att länka till en egen sida där man får registrera sig, svara på frågor, och delta i en utlottning av 2 eller 3 färdiga produkter sedan.

Så som jag skrev sist. Skicka en dator till Studio för testning, och en eller två som sponsring till en framtida tävling eller något 😕

Håller generellt med dig att om man frågar någon om hjälp och själv tjänar pengar på det, då ska personen man frågar få en rimlig ersättning för arbetet. Men det är som sagt var 10 minuters frivilligt arbete för att ge input till teknikerna som sen kommer ta fram produkten. Så vad tycker du är en rimlig ersättning för 10 minuters arbete för att hjälpa till att ta fram en produkt riktad till just dig?

Jag förväntar mig inte att du håller med mig efter detta :rolleyes: Men med tanke på arbetets omfattning, och att det faktiskt kommer musiker till nytta, så tycker jag att det är lite löjligt att gnälla över att vi inte får något tillbaka..

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Som sagt så är det frivilligt att hjälpa snubben.

Jag tror inte att Celsius är vidare intresserad av Crunchers kunskaper i ämnet, men det finns massor av grym kompetens på forumet, och visst är det kul att kunna hjälpa till att föra studiodtorteknologin framåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey, det är bara en önskelista. Titta på de Celsius-modeller som fanns idag, så ser du att de mest satsat på grafikburkar (3D/CAD/CAM).

Jag tror nog att de jobbar med konsulter i vilket fall som helst, och bara vill veta vad vi värdesätter hos en musikdator.

Det är inte så att jag sitter och ritar chassin med högt luftflöde och beräknar akustik och dämpning och ger bort gratis till dem.

Likaså skulle jag inte diskutera gratis varför jag skulle rata Celsius W340, men vad som är bättre med M450.

Likt Jonte hoppas jag också se en utlottning av den slutliga musikdatorn i Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonte.

Håller med dig till viss del. Dock är det inte bara 10 minuter det handlar om utan all kunskap och kompetens. Hur lång tid har det inte tagit att få den? :rolleyes:

Du har en poäng, och jag antar att den här frågan är hetare för dom som jobbar med detta, till skillnad från mig som sysslar med musik på hobby nivå...

Som jag ser detta är det mer en marknadsundersökning. Vi talar om vad vi önskar av datorn. Sen är det upp till Siemens att bygga en dator som möter våra önskemål. Givetvis är det vår kompetens och kunskap som vi bidrar med, men på denna nivån har jag inga problem med det. Blir det en bra produkt av detta är jag till och med glad för att jag kanske har bidragit till det.

Dyker det däremot upp en detaljspecifikation på en dator, och frågor om detta är bra, eller om dom bör tänka om. Då hamnar vi lite utanför mitt kompetensområde till att börja med 😆 Men om man bortser från detta, så tycker jag nog att kan dom inte lösa den biten själva så ska dom antingen inte bygga datorn, alternativt anlita någon som kan. Men då ligger vi på en helt annan nivå, och troligtvis mer än 10 minuters arbete..

Frågan som däremot uppstår litegrann är om man får posta såna här frågor som tillverkare i Studios forum utan att först prata med dom. Men det är en annan fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonte!

Det är inte min mening att framstå som en surkart!

Jag gör vad jag kan för att hjälpa då jag själv, många gånger sitter och behöver hjälp av likasinnade.

Jag kanske behöver ett nytt sätt att tänka på som gör att jag tar ett steg till i min process!?

Om jag ber dig tänka på ett nytt sätt i detta genom att skapa ett möjligt exempel...

Du lägger 10 minuter på att plita ner dina kunskaper som tagit låt säga, 20 år att få fram. Du är dessutom så duktig på vad du gör att du normalt ligger på en timtaxa på 600/timma.

På dina 10 minuter är du dessutom så duktig att du lyckas sammanställa dina erfarenheter från 20 år på mindre än 300 ord.

Dessa 300 ord blir avgörande för hur Celcius skapar sin dator och kör fullt ut efter de rekomendationer du lagt upp!!!!

Celcius blir jur nöjda som helst och toppar sin försäljning med en jäkla massa intäkter då de lyckats bryta ny mark.

Tack vare dig och din gratishjälp med fullständiga specar.

När du sedan kommer på att, "fan!, man borde nog tagit lite betalt för dom där tipsen..."

..och du hör av dig till företaget..

Då sitter du där med den svenska jantelagen och undrar om det var värt något för dom?

Visst svarar dom och ger dig fyra procent rabbat som trogen kund!

Jag menar inte att var elak Jonte men du är naiv i detta.

Ta betalt för dina kunskaper om någon annan tjänar cash på dig.

Var stolt över det du lärt dig och kan lära ut till andra för ärligt talat... hur många kan det egentligen!?

Teknik går framåt tack vare fokuserade ekonomiska insatser idag.

Slavarbete är inte lagligt. Inte ens för mat!

Take care Jonte!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Uh, jag uppfattade det mer som en väldigt inofficiell undersökning á la "hur vill datormusikerna att musikdatorerna ska vara?". Inte "äh vafan ska vi hyra in en expert för, vi kan få gratishjälp på nätet".

Dom har liksom ingen garanti för att det vi säger verkligen mejkar sens, så de kan knappast helt förlita sig på en tråd på ett forum öppet för vem som helst. 😆

Hur som helst, tror det mesta som jag önskar har sagts. Tyst, stabilt, kompetent. Många ingångar. Sen kräver jag även att kunna köra OS X vilket gör att jag aldrig nånsin kommer köpa den här datorn ändå, men men.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...