Jump to content
Annons

precious time


Recommended Posts

LÅTNAMN: precious time

GENRE: rock

LÅTLÄNGD: 3.07

KOMPOSITÖR: Jag

PRODUCENT: Jag

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 4.29

STATUS: skiss till demo

tjena, det var ett bra tag sedan jag la upp något här.. har haft en personlig kris, pga. att jag inte har kunnat färdigställa något projekt... men nu känns det som jag är på god väg 😳

jag är medveten om att endel sång är sur, men jag har sjungt in allt väldigt fort... + att jag är rätt begränsad. men det ska sjungas om, om ni inte sågar sönder låten 😎

vill hjärna ha tipps på mixen, sången, och arret.. och ja, resten med för den delen..

EDIT: ny mix och ny sång längre ner...

precious.time.mp3.mp3

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

låten kommer strax... 😎

kan någon hjälpa... det har gått bra förut, men det står bara "du kan inte ladda upp den typen av filer" men det är ju en vanlig mp3:a...?

edit: sådär ja.. var tvungen att göra det via explorer...

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite grötigt i låga mitten regionen.

Trummorna låter alldeles för små och fjuttiga

Mycket plektrumljud på acken.

Sologuran låter oxå lite för liten.

Det är en pampig låt som kommer bli jättebra om du låter den vara just pampig.

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter riktigt shysst redan...med sången,och gitarren(skön).

Trummorna låter därimot kasst!! är själv ingen expert på inspelningar,och mixning så kan inte ge dig några tips,men gör nåt åt ljud-kvaliten,och speciellt trum-ljudet.

Annars great låt! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om det mesta som emser sa. Jag tycker å andra sidan att att det är så mycket plektrumljud på akustiska inte gör så mycket, det låter helt ok. Jag hade inte tänkt på det om inte emser hade skrivit det tror jag.

Sologitarren låter lite ostämd ibland, men det kanske du ska ta om i alla fall.

Men jag håller med om att den skulle tjäna enormt på att få vara pampigare. Jag tror det skulle behövas ett stort klimax mot slutet, det kändes som om man satt och väntade på att nånting skulle hända som aldrig kom lite grann. Två låtar som låter så som jag tänker (som du säkert inte har hört) är Kents Stoppas mig juni (lilla ego) och Opeths Epilogue. Men det är ju såklart inte den enda vägen att gå.

Har väl inte så mycket mer konstruktivt att säga, mixning är jag så dålig på själv så där har jag ingenting att komma med! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Lite grötigt i låga mitten regionen.

Trummorna låter alldeles för små och fjuttiga

Mycket plektrumljud på acken.

Sologuran låter oxå lite för liten.

Det är en pampig låt som kommer bli jättebra om du låter den vara just pampig.

/emser

tack så mycket! det var denna typ av kritik jag var ute efter.. detta är bara en slask mix så det kommer att bli bättre... men jag har inte hållt på så länge så jag tar till mig tipsen och ska försöka rätta till.. 😎

angående trummorna så är dom än så länge helt torra pga. att min CPU kraft inte tillåter mer pluggar.. men jag ska lösa det..

Tycker det låter riktigt shysst redan...med sången,och gitarren(skön).

Trummorna låter därimot kasst!! är själv ingen expert på inspelningar,och mixning så kan inte ge dig några tips,men gör nåt åt ljud-kvaliten,och speciellt trum-ljudet.

Annars great låt!😄

tack så mycket, kul att höra!

Fredrik Karlsson  Postat den 9 August 2006, 15:01

  Bra låt!

Men är mycket lik en Oasis låt.

Jag tycker att det är lite för mycket plektrumtillslag som hörs för starkt.

tack för det! tänker du på wonderwall eller? det är den ända som jag kan tänka mig, är visseligen inte så inlyssnad på oasis, men men... om du tänker på wonderwall så kan jag nog inte hålla med dig.. men smaken är som baken! 😱

Jag håller med om det mesta som emser sa. Jag tycker å andra sidan att att det är så mycket plektrumljud på akustiska inte gör så mycket, det låter helt ok. Jag hade inte tänkt på det om inte emser hade skrivit det tror jag.

Sologitarren låter lite ostämd ibland, men det kanske du ska ta om i alla fall.

Men jag håller med om att den skulle tjäna enormt på att få vara pampigare. Jag tror det skulle behövas ett stort klimax mot slutet, det kändes som om man satt och väntade på att nånting skulle hända som aldrig kom lite grann. Två låtar som låter så som jag tänker (som du säkert inte har hört) är Kents Stoppas mig juni (lilla ego) och Opeths Epilogue. Men det är ju såklart inte den enda vägen att gå.

Har väl inte så mycket mer konstruktivt att säga, mixning är jag så dålig på själv så där har jag ingenting att komma med! rolleyes.gif

edit: glömde tacka dig.. ska se över det du sa! tack

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte faktiskt också på Wonderwall direkt när den började men sedan försvann det... 😉

Refrängen tycker jag är riktigt bra för här börjar det låta lite mer Ziggy Stardust med Bowie. Ger låten en extra vitaminskjuts 🙂 I verserna låter det mer amerikanskt så det är ju en ganska omväxlande låt.

Tycker att rösten (som säkert skulle klara sig med lite mindre reverb) kunde höjas lite mer plus att akustiska gitarrerna låter som att de fått en aning mycket reverb för det grötar ihop sig lite med basen och cellon. Eller ska de kanske skäras lite i det lägre registret?

Sologitarren är också lite flat, som om den var linead rakt in utan förstärkarsimulator. Lite ostämd är den också...

Jag menar inte att låta gnällig för jag tycker låten är bra men det borde vara lite mer luft i mixen. Sången passar denna stil perfekt. Jag är absolut ingen expert så jag kan inte ge dig några frekvenser att ändra på 😕 (försöker väl bara låta som en så ta mina ord med ett par kilo salt... 😱 )

Keep up! Kul att höra ngt från dig 🙂

EDIT: Även jag gillar när plektrumljuden hörs 😎

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Matthew L  Postat den 9 August 2006, 19:53

  Tänkte faktiskt också på Wonderwall direkt när den började men sedan försvann det...😉

Refrängen tycker jag är riktigt bra för här börjar det låta lite mer Ziggy Stardust med Bowie. Ger låten en extra vitaminskjuts🙂I verserna låter det mer amerikanskt så det är ju en ganska omväxlande låt.

Tycker att rösten (som säkert skulle klara sig med lite mindre reverb) kunde höjas lite mer plus att akustiska gitarrerna låter som att de fått en aning mycket reverb för det grötar ihop sig lite med basen och cellon. Eller ska de kanske skäras lite i det lägre registret?

Sologitarren är också lite flat, som om den var linead rakt in utan förstärkarsimulator. Lite ostämd är den också...

Jag menar inte att låta gnällig för jag tycker låten är bra men det borde vara lite mer luft i mixen. Sången passar denna stil perfekt. Jag är absolut ingen expert så jag kan inte ge dig några frekvenser att ändra på 😕 (försöker väl bara låta som en så ta mina ord med ett par kilo salt... ph34r.gif )

Keep up! Kul att höra ngt från dig🙂

EDIT: Även jag gillar när plektrumljuden hörs cool.gif

tack så mycket! jo det är väl så att man gärna leker proffs.. hehe! men det är sant som du säger!

låten ska mixas om, och jag ska även lägga om sången.

guran e nog bara kasst intonerad, men jag kan ju stämma efter 12:e bandet på det partiet.. så kanske det bli bättre!

jag ska ha allt du sa i åtanke när jag mixar om den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Richard Olsson  Postat den 9 August 2006, 20:02

  Tycker allt låter bra, och är i god demokvalitet i dagsläget. Men undrar om inte sången är lite falsk stundtals, som om sångaren precis, precis missar vissa toner bara.

tack så mycket, det är jag som är sångaren (och allt annat också för den delen... ) 😕 hehe bara skojade! helt sant som du säger! jag ska lägga om sången! 😱

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Cool låt ...bra sång med massor av attityd. 😎

Min tjej hörde låten när hon gick förbi... och undrade vad/vem det var...hon tyckte att det var skitbra! Och det tycker jag också...

Det är kanske lite väl "reverbigt"... fast det är ju gött med lite "live"-känsla..

Bra jobbat!! 😄

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Moberg  Postat den 10 August 2006, 20:15

  Cool låt ...bra sång med massor av attityd. cool.gif

Min tjej hörde låten när hon gick förbi... och undrade vad/vem det var...hon tyckte att det var skitbra! Och det tycker jag också...

Det är kanske lite väl "reverbigt"... fast det är ju gött med lite "live"-känsla..

Bra jobbat!!😄

...Moberg

oh shit! kul att höra.. jävligt roligt att få bra kritik av dom man själv tycker är grymma!! 😄

tack Moberg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar bra. Men sen blir det mindre bra. Sången blir rätt så ostämd. Stilen på musiken är ganska så mycket Bowie 70-tal, eller Ian Hunter med Mick Ronson. Jag undrar om det är nåt slags ideal? Jag personligen är ett stort fan av Ian Hunter. Jobba på! På med solbrillorna! Tycker det är bra ändå i det stora hela :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommentarer medan jag lyssnar:

* Öppningsackorden låter likt något låt jag känner igen... kan det vara Metallicanågonting? Behöver inte betyda något egentligen.

* Sången är inte så kass bara lite otight kanske.

* Solot känns lite oinspirerat för mig.

* Hade varit roligare om det hade hänt lite mer när trummorna kommer in, annars blir transportsträckan dit lite seg.

* OK, sången är lite sur på ett par ställen men inte katastrofalt :rolleyes:

* Lite mer dynamik skulle inte skadat. När de distade gurorna trillar in på kompet borde trummornas impakt öka lite mer.

Inte så illa, fortsätt jobba på låten så kan den säkert bli bra!

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

...Det är samma ackord som "nothing else matters" ... o det betyder ju ingenting. Finns ju inga "nya" ackordföljder...

Grym låt.. 😄

Har du helt rätt i men ibland känner man igen något mer än i en annan låt - om du är med på hur jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokai  Postat den 12 August 2006, 15:36

  Börjar bra. Men sen blir det mindre bra. Sången blir rätt så ostämd. Stilen på musiken är ganska så mycket Bowie 70-tal, eller Ian Hunter med Mick Ronson. Jag undrar om det är nåt slags ideal? Jag personligen är ett stort fan av Ian Hunter. Jobba på! På med solbrillorna! Tycker det är bra ändå i det stora hela cool.gif

okej, jo jag vet det där med sången... skrev att den ska läggas om pga, av att den just är sur ibland... 😉

jag har ingen aning om vem Ian hunter är.. men om du tycker det låter likt honom så gör det väl det för dig.. men jag tycker nog inte att det är så mycket david bowie känsla över låten heller... men man kan väl alltid hitta likheter, det beror väl på vem som lyssnar...

jag förstod inte vad du menade med det där om idialet... om du tycker det är likt det så behöver det ju inte betyda att jag strävar efter det... och alla har ju olika idial, så det kanske finns många som stävar efter det idialet.. vad vet jag.. och vem kan säga att det är fel idial att sträva efter..? 😛 mitt idial som jag strävar efter är rätt så komersiell amerikansk rock.. om du vet vad jag menar..🙂

jaja tack för att du lyssnade!

Hellpig  Postat den 12 August 2006, 16:21

  Kommentarer medan jag lyssnar:

* Öppningsackorden låter likt något låt jag känner igen... kan det vara Metallicanågonting? Behöver inte betyda något egentligen.

* Sången är inte så kass bara lite otight kanske.

* Solot känns lite oinspirerat för mig.

* Hade varit roligare om det hade hänt lite mer när trummorna kommer in, annars blir transportsträckan dit lite seg.

* OK, sången är lite sur på ett par ställen men inte katastrofalt🙂

* Lite mer dynamik skulle inte skadat. När de distade gurorna trillar in på kompet borde trummornas impakt öka lite mer.

Inte så illa, fortsätt jobba på låten så kan den säkert bli bra!

tack för kritiken! jo jag vet att "solot" låter kasst, känns nästan pinsamt för mig att kalla det för ett solo 🙂 men jag är sunkig på gura.. hehe, satsar mer på sången..

jag ska tänka på dynamiken och fösöka fixa något när trummorna kommer in! bra ideer! tack för att du tog dig tid!

ps. om den låter likt en annan låt så är det den instrumentala biten du menar eller? det är ju lite som moberg säger att det finns ett gäng ackord som man kan använda sig av.. ibland krockar det med något som nån har gjort tidigare... det är oundvikligt, men jag fattar vad du menar... och alla får ju olika vibbar när man hör en låt 🙂

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Fidden  Postat den 13 August 2006, 14:10

  Jag saknar faktiskt ett piano, skulle fylla ut tomrummet som jag tycker finns nu. Sen är det kanske lite för mycket reverb?

Skön låt!

tjena, tack! jo jag skulle gärna vilja ha med ett piano.. ska testa att spela, men jag är rätt röten! någon som ev. kan tänka sig att testa att lägga piano piano, när jag har sjungt om och fixat lite med ljudet? hade varit ball! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig värme i guran med padsen. Sången ligger för långt bak, eller så får du gärna höja volymen.

När refrängen kommer låter det rörigt med sången. Är det tänkt som en kör?

Lead-Elgitarren låter som en symaskin.

Trummorna är ok, lite stelt kanske.

Det borde kunna hända mer i själva kompositionen, tycker jag. Nu är det typ vers och refräng och lite för mycket intstrumentalt.

Det här är bara mitt tycke och smak alltså.

Din sångröst är rätt grym. Mycket growl. Tycker den ska fram mer i mixen. Om du kan vore det schysst om du provade att göra många tagningar och klippa ihop så att det blir mer rent.

Kör på, du är på rätt spår!

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig värme i guran med padsen. Sången ligger för långt bak, eller så får du gärna höja volymen.

När refrängen kommer låter det rörigt med sången. Är det tänkt som en kör?

Lead-Elgitarren låter som en symaskin.

Trummorna är ok, lite stelt kanske.

Det borde kunna hända mer i själva kompositionen, tycker jag. Nu är det typ vers och refräng och lite för mycket intstrumentalt.

Det här är bara mitt tycke och smak alltså.

Din sångröst är rätt grym. Mycket growl. Tycker den ska fram mer i mixen. Om du kan vore det schysst om du provade att göra många tagningar och klippa ihop så att det blir mer rent.

tackar.. jo det blir nog att jag lägger om elguran med en annan dist!

tack för mix tipsen! det behövs... :rolleyes:

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

"jag har ingen aning om vem Ian hunter är.. men om du tycker det låter likt honom så gör det väl det för dig.. men jag tycker nog inte att det är så mycket david bowie känsla över låten heller... men man kan väl alltid hitta likheter, det beror väl på vem som lyssnar...

jag förstod inte vad du menade med det där om idialet... om du tycker det är likt det så behöver det ju inte betyda att jag strävar efter det... och alla har ju olika idial, så det kanske finns många som stävar efter det idialet.. vad vet jag.. och vem kan säga att det är fel idial att sträva efter..?😄mitt idial som jag strävar efter är rätt så komersiell amerikansk rock.. om du vet vad jag menar.."

Ian Hunter hade en stor hit skriven av David Bowie som heter All the young dudes. Jag har den skivan. Och på den finns en låt som väldigt mycket liknar refrängen i din låt. Därför gjorde jag kopplingen.

Du misstolkade det här med ideal, eller så var det jag som var lite otydlig. Jag trodde lite grann att möjligtvis 70-tal var lite av en inspirationskälla för dig (eller er) och så var jag lite för önsketänkande.

jaha

Kritik: Genom hela låten är jag mest imponerad av stereobredden. (missade det)

Sången är bättre.

kommer inte på nåt mer att säga egentligen

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...