Jump to content
Annons

effekter på insignal


peterpop

Recommended Posts

jag har alltid nöjt mig med att sjunga in torrt och lägga sends och insertseffekter i efterhand. lite trist vid sångläggningen men....det funkar.

men nu är jag trött på det ;-) så därför två frågor i en: hur får jag plug-in effekterna att ligga på insignalen, dvs jag hör dem i lurarna när jag sjunger och (1) effekten hamnar inte i ljudfilen, och (2) effekten hamnar på ljudfilen.

jag besitter ett cubase SL och ett motu ultralite.

det vore guld med lite hjälp här!!

;-)

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du har effekter på audiotracket i cubase och trycker på monitor åt vänster (den lilla högtalaren bredvid rec-knappen som lyser rött). då bör du kunna höra effekterna men effekterna läggs inte på inspelningen. om du vill att effekterna ska fastna på inspelningen så tror jag att du ska använda ljudkortets effekter.. inte så bra på detta dock, men jag kanske har rätt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

om du har effekter på audiotracket i cubase och trycker på monitor åt vänster (den lilla högtalaren bredvid rec-knappen som lyser rött). då bör du kunna höra effekterna men effekterna läggs inte på inspelningen. om du vill att effekterna ska fastna på inspelningen så tror jag att du ska använda ljudkortets effekter.. inte så bra på detta dock, men jag kanske har rätt. 😛

jepp du har rätt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har bara en högtalare riktad åt höger...och den hjälper mig tyvärr inte....hmmm, vad kan jag göra...?

guld!

peterpop

i cubase har du record o directmonitor i edit fönstret på varje kanalstripp

den högtalaren som är till höger om recordknappen ska vara intryckt..

edit: cubase är inge vidare skoj! 🙁

appcubmr1y.jpg

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

för att det skulle funka var jag dock tvungen att gå in under audiobay och avmarkera direct monitoring......jag vet inte vad det betyder men nu funkar det i alla fall ;-)

tycker dock att monitoringen låter aningens burkig i lurarna, men eftersom inspelningen blir bra så spelar det väl inte så stor roll....

super!

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

för att det skulle funka var jag dock tvungen att gå in under audiobay och avmarkera direct monitoring......jag vet inte vad det betyder men nu funkar det i alla fall ;-)

tycker dock att monitoringen låter aningens burkig i lurarna, men eftersom inspelningen blir bra så spelar det väl inte så stor roll....

super!

peterpop

för att spela in effekterna behöver du lägga dom som inserts på ingångskanalerna i cubase

du kan skapa två ingångar som använder samma fysiska ingång på ljudkortet och sedan spela in på två spår....en med effekt och en utan....så gör jag med gitarr....spelar in en med förstärkarplugg och en ren (samma gitarr tagning alltså) och sen mutar jag den rena men kan gå tillbaka och ändra om jag skulle vara missnöjd med ljudet....begripligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

för att det skulle funka var jag dock tvungen att gå in under audiobay och avmarkera direct monitoring......jag vet inte vad det betyder men nu funkar det i alla fall ;-)

tycker dock att monitoringen låter aningens burkig i lurarna, men eftersom inspelningen blir bra så spelar det väl inte så stor roll....

super!

peterpop

Direct Monitoring innebär att inkommande ljud skickas direkt ut igen - utan att passera effekter o dyl i Cubase. Med Direct Monitoring avaktiverat, kommer du att dras med den latency som du har ställt in. Du kan med andra ord inte monitorlyssna utan latency längre, om du vill ha med plugin-effekter i medhörningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag har insett detta....det låter inte alls särskilt bra :-) Men hur kan jag få min monitorknapp i cubase SL att funka och samtidigt ha markerat Direct monitoring i audiobay? Så fort jag klicka i Direct monitoring i audiobay, funkar nämligen inte monitorknappen i cubase.

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag har insett detta....det låter inte alls särskilt bra :-) Men hur kan jag få min monitorknapp i cubase SL att funka och samtidigt ha markerat Direct monitoring i audiobay? Så fort jag klicka i Direct monitoring i audiobay, funkar nämligen inte monitorknappen i cubase.

peterpop

Det beror också på ditt ljudkort hur Direct Monitoring fungerar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...