Jump to content
Annons

Djup radio röst?


Nexustwins

Recommended Posts

Hej, Undrar hur man får den där "riktiga" radio rösten eller typ rösten som han som säger "we call it bonty". Tycker att min röst låter hyffsat just nu (Med tanke på att jag är 16 år). Vad jag har förstått genom att läsa tidigare inlägg så är det själva rösten som måste va bra och inte massor av effekter som ligger på.

Så alltså, vad kan man göra för övningar för att få den eftertraktade rösten?

Här är ett ljudklipp där jag snackar, gjort för radiostationen neradio(www.neradio.se):

*Länk! - https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=447885

*Mick: Samson C01U (USB)

*Mick avstånd: ca 1 dm

*EQ: Fl´s egna parametic eq (Höjt vid 1 khz) + Mickens egna eq.

*Fåglar: Inspelat med samma mic

---------------------------------------------

Om det finns någon "Nödlösning" med effekter så berätta gärna 😆...

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det lät väl ok men rösten blir väl inte djupare än vad den är så att säga. Å andra sidan har jag testat en del mickar fått rösten att låta nästan bättre än i verkligheten. Jag vet inte vad det var för mickar, hade inte något riktigt studiointresse på den tiden jag var runt i "proffsstudios"... men somliga mickar verkade fånga upp röstens karaktär och nästan förstärka den på något sätt. Fråga mig inte... det var många år sedan så jag må ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
jag har gjort en radiojingel till mitt band där jag har en nedpitchad röst ett tonsteg (det gäller också och veta hur man ska prata för att få det att låta hyfsat i en pitch)

https://www.studio.se/index.php?showtopic=28843

exakt det är sådan röst jag söker. 😛

Edit: hur gör man en sådan?

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in denna FILMEN! Han är helt sjuk på att förställa rösten. Om ni inte pallar se allt spola fram till ca 2:00 och se resten för att förstå vad det har med denna tråden att göra.

M.a.o. man kan förställa rösten om man inte har plugins eller cigarrer 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har gjort en radiojingel till mitt band där jag har en nedpitchad röst ett tonsteg (det gäller också och veta hur man ska prata för att få det att låta hyfsat i en pitch)

https://www.studio.se/index.php?showtopic=28843

exakt det är sådan röst jag söker. 😄

Edit: hur gör man en sådan?

jo, när du spelar in så ska du ju prata så lågt du kan, men du får inte ha en "len" röst, om du förstår vad jag menar.. du ska försöka ha en överdrivet "knarrig" röst. Röster blir ju "knarrigare" ju lägre man pratar, kolla bara på barry white.

http://www.youtube.com/watch?v=-uxtqDl9tHU

sen pitchar du ner bara lite grann, i mitt fall pitchade jag ner ett tonsteg och jag är tenor! 🙂

give it a try!

/josef

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten Nexustwins, vad tyckte du om min redigering?

Jodå, lät helt ok. Men jag hörde inte så mycket pågrund av all dist. Om du använder Reason eller fl kanske du skulle kunna skicka projet filen? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten Nexustwins, vad tyckte du om min redigering?

Jodå, lät helt ok. Men jag hörde inte så mycket pågrund av all dist. Om du använder Reason eller fl kanske du skulle kunna skicka projet filen? 😄

Dist...? 😳

Nej jag gjorde det i logic, tror inte ens jag sparade projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också alltid undrat hur dom får till den rösten. Kolla bara in denna:

http://www.beppo.se/portfolio.asp (klicka på grillfesten)

Där får dom till en sån effekt trots att rösten är upppitchad ganska mycket. Väldigt basig och så där "knarrig".

Det måste vara någon form av mixning bakom också eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips om man vill leka Bengt Magnusson är att ställa in micken på (eller ta en mick med..) cardioid-upptagning och utnyttja proximity-effekten du får om du är inom ca: 30 cm från micken.. använd puffskydd om du använder en konding.. Brukar ge en rätt cool trailerfilms känsla :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten Nexustwins, vad tyckte du om min redigering?

Jodå, lät helt ok. Men jag hörde inte så mycket pågrund av all dist. Om du använder Reason eller fl kanske du skulle kunna skicka projet filen? 😄

Dist...? 😄

Nej jag gjorde det i logic, tror inte ens jag sparade projektet.

okey, kanske var högtalarna hos mig som var kassa. ska lyssna på den i min studio istället. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

(Spela in för nära kardioid mikrofon +) Eq + Kompressor (+ eventuell nedpitchning) = FilmTrailerRöst!

One Man, One Mission, He came to a...

Djupet och trycket ligger mycket mer i effekterna än i rösten medan känslan ligger enbart i effekterna... nej, i rösten.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

(Spela in för nära kardioid mikrofon +) Eq + Kompressor (+ eventuell nedpitchning) = FilmTrailerRöst!

One Man, One Mission, He came to a...

Djupet och trycket ligger mycket mer i effekterna än i rösten medan känslan ligger enbart i effekterna... nej, i rösten.

Spela in för nära kardioid mikrofon - 🙂 . Är lite off på inspelning, kan du förklara så att jag förstår? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

(Spela in för nära kardioid mikrofon +) Eq + Kompressor (+ eventuell nedpitchning) = FilmTrailerRöst!

One Man, One Mission, He came to a...

Djupet och trycket ligger mycket mer i effekterna än i rösten medan känslan ligger enbart i effekterna... nej, i rösten.

Spela in för nära kardioid mikrofon - 😉 . Är lite off på inspelning, kan du förklara så att jag förstår? :rolleyes:

En cardioidmikrofon har en bashöjande proximitets-effekt. Ju närmare du pratar, desto mer botten får du alltså i ljudet. Prata 10cm från micen, så har du betydligt mer bas än på 20cm avstånd. GLÖM INTE PUFFSKYDDET!!! 😉

Vill du sedan låta som Barry White, så får du nog däremot leka lite med formanter i Melodyne för att få till den sista biten.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

(Spela in för nära kardioid mikrofon +) Eq + Kompressor (+ eventuell nedpitchning) = FilmTrailerRöst!

One Man, One Mission, He came to a...

Djupet och trycket ligger mycket mer i effekterna än i rösten medan känslan ligger enbart i effekterna... nej, i rösten.

Spela in för nära kardioid mikrofon - 😳 . Är lite off på inspelning, kan du förklara så att jag förstår? :rolleyes:

En cardioidmikrofon har en bashöjande proximitets-effekt. Ju närmare du pratar, desto mer botten får du alltså i ljudet. Prata 10cm från micen, så har du betydligt mer bas än på 20cm avstånd. GLÖM INTE PUFFSKYDDET!!! 😉

Vill du sedan låta som Barry White, så får du nog däremot leka lite med formanter i Melodyne för att få till den sista biten.

Har en mic med bashöjning när man snackar närmre. Men inget puff skydd. Får väll pilla lite ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Wavespaketet har en MaxxBass-plugin som dom med en guide på deras hemsida visar hur man förstärker tal i det lägre frekvensomfånget (avsett för datorhögtalare, men går att implementera rent generellt).

Resultatet påminner lite om hur det basade i dom gamla bandarna man körde engelska hörövningar igenom i skolan, ni vet? :rolleyes:

Hur som helst, kolla in länken här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns någon "Nödlösning" med effekter så berätta gärna :rolleyes:...

Pitch shift (gärna med formant pitch) och hård multibandskompressor med många band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...