musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Hej! Jag har en kompis som menar att ens monitorsystem i studion, hemmabioanläggning, hörlurar, PA-anläggning eller annat kan och bör av privatekonomiska skäl vara sämre ju äldre man själv blir, eftersom man hör sämre med åren och inte kan tillgodogöra sig en högkvalitativ anläggning då i alla fall. Fel eller rätt? 🙂 :musik
Jejje Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Man hör väl inte sämre rent kvalitetsmässigt när man blir äldre??? Man kanske behöver högre volym men man kan väl fortfarande höra skillnad mellan bra och dåligt ljud!!! Lite konstig logik tycker jag!
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Han menar (liksom faktiskt en hel del andra också jag snackat med i frågan!!) att man bör nöja sig med en sämre anläggning då man blir äldre eftersom man just kvalitetsmässigt hör mycket sämre då - förmågan att uppfatta ljusa frekvenser avtar ju, liksom förmåga till urskiljning av frekvenser (diskrimineringsförmågan) i en ljudmatta. När man är 40 får man vara glad om man fixar 12 kHz och vid 50 10 kHz. Nåt sån't tror jag det var. Men jag själv menar faktiskt tvärtom. JUST pga. av att man kvalitetsmässigt hör sämre med åren så bör man istället skaffa en allt BÄTTRE anläggning, en som har ett större frekvensomfång och bättre nyansering, för att försöka kompensera för hörselbristerna och urskiljningsförmågan och för att försöka bibehålla njutningsupplevelsen av att lyssna på musik. 🥰 :musik
D Vibe Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Tjae, viss logik finns det ändå, eftersom det är egentligen inte styrkan som försämras i första hand, utan förmågan att ta upp höga frekvenser. Att ha raka monitorer kanske t.o.m. är en nackdel vid sådana tillfällen? Å andra sidan så finns det så mkt mer än bara frekvensgången som måste vara bra. Tydlighet i ljudet t.ex. Verkar rätt flummigt tänkt måste jag säga.. /Daniel
Jejje Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Det lär man väl märka när man blir gammal! Om man tycker att en 400 kr stereo låter lika bra som en 40 000 kr så ska man förstås köpa den billigare
spaceman Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Låter som ett försäljningsargument att kränga nya prylar... 🥰
wreuch Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Hej! Jag har en kompis som menar att ens monitorsystem i studion, hemmabioanläggning, hörlurar, PA-anläggning eller annat kan och bör av privatekonomiska skäl vara sämre ju äldre man själv blir, eftersom man hör sämre med åren och inte kan tillgodogöra sig en högkvalitativ anläggning då i alla fall. Fel eller rätt? 🥰 :musik Det är ju precis tvärtom. Äldre personer har mer erfarenhet och kan tolka den extra informationen i ett bra system snabbare och bättre. Äldre personer är dessutom uppväxta och vana vid högupplöst analogt ljud sen barnsben. Yngre personer som lyssnat på mp3 hela livet (där 90% av informationen filtrerats bort) borde klara sig med sämre prylar. Enda undantaget är frekvenser uppåt 18-20khz. Men mp3-formatet innehåller bara distortion i den frekvensbandet så den skillnaden är inte så mycket att tala om. Mvh, Gubben
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Men mp3-formatet innehåller bara distortion i den frekvensbandet så den skillnaden är inte så mycket att tala om. Jaså, är det så? Tänk, det har jag alltid tyckt också. Trodde det var nåt fel med mina öron. 🥰 :musik
Elof (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Han menar (liksom faktiskt en hel del andra också jag snackat med i frågan!!) att man bör nöja sig med en sämre anläggning då man blir äldre eftersom man just kvalitetsmässigt hör mycket sämre då - förmågan att uppfatta ljusa frekvenser avtar ju, liksom förmåga till urskiljning av frekvenser (diskrimineringsförmågan) i en ljudmatta. När man är 40 får man vara glad om man fixar 12 kHz och vid 50 10 kHz. Nåt sån't tror jag det var. Men jag själv menar faktiskt tvärtom. JUST pga. av att man kvalitetsmässigt hör sämre med åren så bör man istället skaffa en allt BÄTTRE anläggning, en som har ett större frekvensomfång och bättre nyansering, för att försöka kompensera för hörselbristerna och urskiljningsförmågan och för att försöka bibehålla njutningsupplevelsen av att lyssna på musik. 😆 :musik 12 kHz? det låter väldigt lågt, nu blir jag rädd. Sticker det ända ner dit när man blir gammal så vill jag inte vara med 🥰 En dålig anläggning låter ju dåligt även i lägre frekvenser, som man fortfarande hör bra, så jag tycker inte argumentet håller så bra...
rainydays Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 12 kHz? det låter väldigt lågt, nu blir jag rädd. Sticker det ända ner dit när man blir gammal så vill jag inte vara med 🥰 Du kan ju trösta dig med att de relativt nyligen lärt sig hur man odlar hörselceller. Så när du är så pass gammal så finns det förmodligen bot för det 😆
DåligtGehör Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Jag har funderat lite kring att kompensera för de frekvenser man hör sämre. T.ex. har jag väldigt bortfall när det gäller högre frekvenser på vänster öra. Är det en bra ide att göra en undersökning och se var man hör sämre och sedan kompensera detta med (antar jag) equalizer?
Claes Holmerup Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Nej - en eq ger dig inte möjlighet att ställa in exakt efter just dina hörselproblem - så det är bättre att lära sig hur det ska låta enligt dina öron, genom att referenslyssna på annan musik i samma genre lite då och då under mixjobbets gång...
DåligtGehör Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Nej - en eq ger dig inte möjlighet att ställa in exakt efter just dina hörselproblem - så det är bättre att lära sig hur det ska låta enligt dina öron, genom att referenslyssna på annan musik i samma genre lite då och då under mixjobbets gång... Ok då slipper man skaffa dyra extra saker eller extra dyra saker.
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Vilken frekvens visslar svalor i? Min morsa hör dem. 🙂
DåligtGehör Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Vilken frekvens visslar svalor i? Min morsa hör dem. 🙂 Svalor, inte syrsor? Svalor låter pip-pip-pip-pipi
Stinkey Zwei Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 När man förhopningsvis/tyvär blir äldre har man ju kvar sina lyssningsanläggningar som man köpte när man var yngre. Inte skaffar man sig sämre för "att man inte behöver bättre än så."
Majken Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Yngre personer som lyssnat på mp3 hela livet (där 90% av informationen filtrerats bort) borde klara sig med sämre prylar. Nej.. Det är inte så att 90% av informationen filtrerats bort. Det är så att informationen komprimerats till en tiondels storlek. Men det innebär inte att något egentligen saknas, ljudmaterialet innehåller fortfarande frekvenser från 20Hz till 20kHz. Däremot är informationen inte exakt densamma som hos källan. Ju äldre man blir, desto lägre frekvenser hör man. Och det är ett stort handikapp när man mixar musik. Min gamle far som jobbat i stökiga miljöer hör i stort sett ingenting över 3kHz på ena örat. ---- Jag tror snarare att det blir viktigare med ett monitorsystem som är väl anpassat efter ens hörsel när man blir äldre. Vissa frekvenser bör kanske vara överdrivna för att ge en rättvis balans. Vilket det förresten finns företag som specialiserar sig på för att de som ådragit sig lindriga hörselskador ska kunna fortsätta jobba som ljudtekniker eller lyssna på musik som den ska låta. /Majken
arhall Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Jag tycker att det snarare ställer högre krav på ens högtalare / monitorer när man blir äldre och hör sämre. Jag hör knappt en syrsa om den inte sitter en meter från mig och gnider för fullt. 😳 När jag testar hörseln så är det dött över 9khz. Så det blir desto viktigare med en bra ljudanläggning som är så musikalisk som möjligt, t.ex. är jag tack vare avsaknaden av högre registret mer känslig för mellanregister, har svårare att sortera i ljudbilden. Riktigt bra högtalare löser det problemet. Det är inte kört för den som hör lite sämre, det kräver i stället bättre ljudåtergivning på utrustningen. Min inställning på alla mina ljudburkar är fortfarande linjär, ingen kompensation för diskant. Det finns förvånansvärt mycket kvar under 9khz när jag lyssnar på t.ex. en cymbal. Tror att man till en viss gräns kan kompensera i mixen för sin hörsel som man kan kompensera för dåliga monitorer.
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Då skulle alla producenter/mixare/mastrare över en viss ålder då bara sluta? fyfan va dumt, de flesta som varit med länge i svängen är också de mest ertertraktade, kanske nåt att fundera på! be din kompis träffa nån läkare som kan hjälpa honom med hans problem!
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Hej! Det är väl bara så att han inte tycker att det är någon idé att lägga pengar på utrustning som återger frekvenser man inte längre kan höra. Det är så han uppfattar det själv numera när han lyssnar, varför han tycker att han vore en idiot om han betalade dyrt för HiFi idag... Tro mig, han HAR jämfört. 😳 :musik
hackeman Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Mja, det handlar ju inte bara om hur det låter. Hur det ser ut och hur det känns att köpa spelar också roll. Ju äldre man blir och bättre ekonomi man får, desto bättre saker kan man unna sig. Att idag kunna köpa sånt man man bara kunde drömma om förr är en skön känsla som i sig berättigar att man köper bättre ju äldre man blir - oavsett om man hör illa eller ej. 🙂 Dessutom har man högre krav på design numera. Det måste passa med den övriga inredningen. 😳
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Mja, det handlar ju inte bara om hur det låter. Hur det ser ut och hur det känns att köpa spelar också roll. Ju äldre man blir och bättre ekonomi man får, desto bättre saker kan man unna sig. Att idag kunna köpa sånt man man bara kunde drömma om förr är en skön känsla som i sig berättigar att man köper bättre ju äldre man blir - oavsett om man hör illa eller ej. 😄 Dessutom har man högre krav på design numera. Det måste passa med den övriga inredningen. Äntligen tog någon upp detta, så slapp jag. Jag tänker en hel del på design. Kanske ni märkt i mina instrumenttrådar... 😉 Varför finns det förresten inga snygga dvd-spelare/dvd-inspelare som samtidigt HAR alla tekniska egenskaper man söker? Nu är det ju bara tråkiga löpande band-burkar med synliga skruvar. Därför har jag ännu inte köpt nå'n... Livscykelprivatekonomin har ju vanligtvis utseendet av en normalfördelningskurva över tid, så resonemanget stämmer. 🙂 :musik
hackeman Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Varför finns det förresten inga snygga dvd-spelare/dvd-inspelare som samtidigt HAR alla tekniska egenskaper man söker? Lite offtopic, men.... jag har beställt en sånhär: Fujitsu Siemens Scaleo E, en Media Center PC som är snygg och har allt du behöver.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Skulle tro att större delen av världens musik konsumenter hör i genomsnitt lika bra eller dåligt på så sätt att dom inte lyssnar så noga efter om alla frekvenser är representerade fullt ut. Tänder man på låten så funkar den lika bra i mormors gamla rörradio från femtitalet som i värsta hifi anläggningen skulle jag tro att man tycker över lag. Har oxå börjat fundera en del nu på sistone om det verkligen är rätt att producera/processa så hårt i musiken när det gäller att få bort allt i ljudet som är levande och påminner om en livesituation. Man meckar ju inte så mycket med körer typ kyrkokörer och sånt (om man inte har budget mickar som jag för då blir det en del skruvande )och inte heller speciellt mycket med orkestermusik. Ofta är det en stereo eller mångkanalsinspelning man kör och då får man ju det man får och meningen är att återge det som det hördes på plats. Är 50+ (kom inte och säg att det hörs 😉 i mina låtar 😄 ) och har aldrig hört bättre eller sämre än nu 🙂 . Göran
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Har oxå börjat fundera en del nu på sistone om det verkligen är rätt att producera/processa så hårt i musiken när det gäller att få bort allt i ljudet som är levande och påminner om en livesituation. Nej, det är åt hillvette! Äntligen nån som funderar/tycker som jag. Det är just därför jag spelar in nya skivan på ett mer naturligt sätt - rakt av i rum med naturlig klang. Inte så mycket kompressorer och annan skit. Tanken är att när man lyssnar sedan ska det låta som om de som spelar befann sig inne i ens egna vardagsrum. För att exemplifiera åt andra hållet: Lyssna på Louise Hoffstens "Rhythm&Blonde". Många av spåren är riktigt bra låtar, men hur hade de låtit om de hade producerats naturligt? :musik
rainydays Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 För att exemplifiera åt andra hållet: Lyssna på Louise Hoffstens "Rhythm&Blonde". Många av spåren är riktigt bra låtar, men hur hade de låtit om de hade producerats naturligt? För att inte tala om Foo Fighters - One by One som är helt sönderkomprimerad synd på så bra låtar.
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Vad har Atomic Swing på Niklas Frisk röst egentligen? Annars är soundet ok, eller ja det är väl rätt ok med det på rösten också....annars hade det ju inte varit Atomic Swing s.a.s. Det är ju ganska kännetecknande för bandet med den sångeffekten. En gång lär han ha sagt att man får göra så om man inte kan sjunga.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Jag är ju ganska kass på att mecka och mixa till låtarna även om jag har haft förbaskat stor nytta och glädje av artickelserien i Studio men fan det är svårt ändå. Jag vill inte säga att dom råd man får där är fel utan det handlar nog om att man måste använda dom på det sätt som gör att man kommer dit man själv vill med mixen. Nåväl under tiden som jag fixat och trixat och försökt efter bästa förmåga att hitta fram till nått som liknar det där man hör på skivor ljudmässigt sett så har den här tanken växt fram att (typ när man hör en skiva eller en låt på radio/tv) fan så här kan det ju aldrig låta i en naturlig lyssningsmiljö typ på riktigt. Det verkar som om man försöker skapa en miljö ett rum som fan inte existerar nånstans på planeten. På nått sätt så är ju musik i varje fall ur ett filosofiskt perspektiv nått som borde vara nära oss och bekant, nått som vi kan koppla till verkligheten vi lever i. Fan va djupt 😆😄 nä men ta typ electronica eller annan experimentell musik som försöker utforska nya rum, kan man säga där att det finns ett mer eller mindre bra sound. Iofs. är det ju bra om man kan höra låten 😄 men annars kanske allt kan gå man skapar ju ändå ett rum som då verkligen inte finns. Kort sagt så kanske man borde ställa sig frågan och överväga lite grann precis som musik säger hur skulle det här låta om dom kom och spelade låten för mig här i mitt vardagsrum med den volym som man normalt sett har på stereon. Kan hålla på så här en stund men lägger ner nu, bara några tankar från en gammal man 😎 . Tror att lagom bra lyssning är bäst och att det inte finns nån anledning att försöka få in mer i mixen än vad konsumenten faktiskt kan uppfatta. Göran
tbruce Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Vad har Atomic Swing på Niklas Frisk röst egentligen? Annars är soundet ok, eller ja det är väl rätt ok med det på rösten också....annars hade det ju inte varit Atomic Swing s.a.s. Det är ju ganska kännetecknande för bandet med den sångeffekten. En gång lär han ha sagt att man får göra så om man inte kan sjunga. Hmm, dom har inget speciellt väl? 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.