Jump to content
Annons

Önskemål att nita FAQ!


CABINJAM (oregistrerad)

Recommended Posts

CABINJAM (oregistrerad)

Hej moderatorer och forumister!

Som så många andra hemstudioister, letar jag mycket info om hur problem ska lösas på detta forumet. Precis som jag gör på hemsidorna av tillverkarna till studioprylarna.

Det är ju trevligt att diskutera med andra intresserade och man får mycket matnyttig info - MEN! - oftast vill man faktiskt hitta en lösning på sitt problem a.s.a.p för att kunna fortsätta med sitt musikskapande.

Därför har jag ett önskemål (främst till tidningen Studio men givetvis någon annan också som kan brinna för det och har tid): Systematisering av återkommande frågor - och sammanställning av detta antingen via en länk på hemsidan eller via detta forumet om möjligt.

Skulle t ex kunna finnas som top-of-the-line för varje kategori, med rubrik FAQ.

Sen är det ju olika problem för t ex olika tillverkares grejor, men den systematiseringen är en annan fråga...det kanske löser sig naturligt när detta väl kommer igång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har också ibland funderat på dessa frågor.

Det är slående hur många ggr i princip samma frågor kommer upp och får i stort sätt samma svar. Inget fel i det, men kanske kunde det göras på ett annat sätt.

Ett annat fenomen är att vissa väldigt välskrivna saker sjunker undan och blir olästa av de flesta. Ibland vet man inte vad man skall fråga efter eller vad som är intressant att ta del av. Hade dessa funnits mer tillgängliga hade varit en rikare kunskapskälla. Här räcker det inte med sökfunktion.

Jag tror även att man blir mindre benägen att ge mer ambitösa svar då dessa ändå blir rätt kortlivade. Nej nej, jag menar inte att svaren idag är dåliga men att på vissa områden kunde de kanske utökas på ett antal sätt. Men om tråden sjunker undan så tror jag intresset minskar. (Låsa trådar kan man ju men hur många skall dessa då vara)?

Det som däremot fungerar riktigt bra i dagens trådforum är väl inte minst den sociala delen. Allmänt, OT osv.

Vad jag skulle vilja se vore någon slags avdelning FAQ/Wiki där man kunde samla in och ständigt förbättra/uppdatera uppfattningarna åsikterna om t.ex ljudkort, preamps, m.m. Gärna med mer än bara text där ljud "säger mer än tusenord". T.ex. I avdelning "Hur spela in elgitarr" så skulle man kunna lägga upp ljudprov. Dessa skulle kunna vara till stor hjälp för att få en inblick i vad olika kombinationer kan åstadkomma.

Nu finns en sådant ambitöst projekt på en annan sajt (Claes mic-test) men nog skulle väl forumet kunna åstadkomma något liknande på områden där det kan vara lämpligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också ibland funderat på dessa frågor.

Det är slående hur många ggr i princip samma frågor kommer upp och får i stort sätt samma svar. Inget fel i det, men kanske kunde det göras på ett annat sätt.

Ett annat fenomen är att vissa väldigt välskrivna saker sjunker undan och blir olästa av de flesta. Ibland vet man inte vad man skall fråga efter eller vad som är intressant att ta del av. Hade dessa funnits mer tillgängliga hade varit en rikare kunskapskälla. Här räcker det inte med sökfunktion.

Jag tror även att man blir mindre benägen att ge mer ambitösa svar då dessa ändå blir rätt kortlivade. Nej nej, jag menar inte att svaren idag är dåliga men att på vissa områden kunde de kanske utökas på ett antal sätt. Men om tråden sjunker undan så tror jag intresset minskar. (Låsa trådar kan man ju men hur många skall dessa då vara)?

Det som däremot fungerar riktigt bra i dagens trådforum är väl inte minst den sociala delen. Allmänt, OT osv.

Vad jag skulle vilja se vore någon slags avdelning FAQ/Wiki där man kunde samla in och ständigt förbättra/uppdatera uppfattningarna åsikterna om t.ex ljudkort, preamps, m.m. Gärna med mer än bara text där ljud "säger mer än tusenord". T.ex. I avdelning "Hur spela in elgitarr" så skulle man kunna lägga upp ljudprov. Dessa skulle kunna vara till stor hjälp för att få en inblick i vad olika kombinationer kan åstadkomma.

Nu finns en sådant ambitöst projekt på en annan sajt (Claes mic-test) men nog skulle väl forumet kunna åstadkomma något liknande på områden där det kan vara lämpligt.

det där med en wiki är inte helt dumt!

vet inte om jag får sprida adressen men gör det ändå. Kill me if im doing wrong men några här har jobbat lite på et projet vi starta men det lixom dogut lite smått sådär:

http://www.nixon.nu/studiowiki/index.php/Huvudsida

Link to comment
Dela på andra sajter

CABINJAM (oregistrerad)
Jag har också ibland funderat på dessa frågor.

Det är slående hur många ggr i princip samma frågor kommer upp och får i stort sätt samma svar. Inget fel i det, men kanske kunde det göras på ett annat sätt.

Ett annat fenomen är att vissa väldigt välskrivna saker sjunker undan och blir olästa av de flesta. Ibland vet man inte vad man skall fråga efter eller vad som är intressant att ta del av. Hade dessa funnits mer tillgängliga hade varit en rikare kunskapskälla. Här räcker det inte med sökfunktion.

Jag tror även att man blir mindre benägen att ge mer ambitösa svar då dessa ändå blir rätt kortlivade. Nej nej, jag menar inte att svaren idag är dåliga men att på vissa områden kunde de kanske utökas på ett antal sätt. Men om tråden sjunker undan så tror jag intresset minskar. (Låsa trådar kan man ju men hur många skall dessa då vara)?

Det som däremot fungerar riktigt bra i dagens trådforum är väl inte minst den sociala delen. Allmänt, OT osv.

Vad jag skulle vilja se vore någon slags avdelning FAQ/Wiki där man kunde samla in och ständigt förbättra/uppdatera uppfattningarna åsikterna om t.ex ljudkort, preamps, m.m. Gärna med mer än bara text där ljud "säger mer än tusenord". T.ex. I avdelning "Hur spela in elgitarr" så skulle man kunna lägga upp ljudprov. Dessa skulle kunna vara till stor hjälp för att få en inblick i vad olika kombinationer kan åstadkomma.

Nu finns en sådant ambitöst projekt på en annan sajt (Claes mic-test) men nog skulle väl forumet kunna åstadkomma något liknande på områden där det kan vara lämpligt.

det där med en wiki är inte helt dumt!

vet inte om jag får sprida adressen men gör det ändå. Kill me if im doing wrong men några här har jobbat lite på et projet vi starta men det lixom dogut lite smått sådär:

http://www.nixon.nu/studiowiki/index.php/Huvudsida

Skönt att någon kom in med synpunkter på mitt inlägg, började undra om det redan finns nåt liknande redan på forumet som jag missat eller nåt..

Ju fler som tycker att vi studiovänner behöver en förenklad FAQ angående diverse områden, desto bättre. Då får det bättre genomslag. Antar att det innebär en del jobb med att sammanställa detta, men det hade verkligen tillkommit en nyttig kunskapsbank på forumet. Dessutom som ingen enskild tillverkare av t ex hård/mjukvara kan erbjuda.

Självklart tycker jag att forumet är alldeles utmärkt för att utbyta idéer, dela musik etc, men jag tror att många frågeställningar kring olika problem är besvarade ett antal gånger redan och borde kunna sammanställas som FAQ. FAQ/Wiki känns väl OK, men nu är det detta forumet som vi ska försöka förbättra om möjligt.

Ser gärna ett inlägg från någon moderator också?? Good or bad suggestion? Doable?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra idé med en wiki men skulle det (eller en FAQ) verkligen avhjälpa alla återkommande frågor? Det är ju rätt uppenbart att många inte använder sökfunktioner eller läser reglerna. Jag är för en wiki i vilket fall, det skulle kunna bli så j-a användbart. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...