Jump to content
Annons

Server till hemsida


Richie76

Recommended Posts

Hallåj!

Håller på att köra igång en hemsida där man ska kunna ladda ner mp3 gratis från. Har skaffat webhotell via b-one.net där det står i villkoren:

"Det är inte tillåtet att ha större mängder filer liggande för download eller visning utan föregående avtal med B-one. Avsikten är inte att fungera som en extern hårddisk för lagring av data filer som zip, MP3, jpg, etc., utan som framvisnings/försäljningsplats för både företag och privatpersoner."

När man mejlar dem och säger att vi tänkte lägga upp 8 st mp3 som vi är uphovsmän till blir svaret : Nej, tyvärr.

Nu har vi kollat upp andra servrar som man kan länka till. De måste tillåta mp3 och fri trafik, men har inte hittat någon. Hur gör ni? Nån som har ett tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

B-one är kasst för musiker. Det har framkommit i diverse mer eller mindre hätska diskussioner i forumet... 😳

Sedan existerar det inget som heter "fri trafik". Det är många (inklusive b-one) som hävdar att de har "fri trafik" - men det innebär bara att man inte betalar extra för trafiken. Om trafiken överstiger en viss mängd (med en väldigt luddig gräns som man aldrig får reda på), så gör det över till delen i bestämmelserna om att man inte får belasta deras server för mycket...

Välj ett bra webhotell i stället, där det inte är en massa luddiga regler. Min testsite ligger på http://smartconsumers.infinology.com - och där är det inga restriktioner så länge man innehar rättigheterna till materialet själv. Utrymmet och trafiken är glasklart definierad, så det finns inga tvivel om vad som gäller.

Sedan finns även http://www.dreamhost.com - men dem har jag inte testat själv ännu.

Vill man ha på närmare håll, så finns också http://www.surftown.se - som inte är kinkiga när det gäller eget material, på det sätt som b-one är - men inte heller Surftown har någon klart definierad trafikgräns.

http://www.scorpiondata.com är ytterligare en host som har ordentligt med utrymme till vettiga pengar - men de har haft en hel del trassel med downtime, så jag är lite kluven till att rekommendera dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Web10 ser intressanta ut på pappret. Det måste jag medge.

Men jag har inte hört mycket om dem, och vill gärna höra mer omdömen från deras kunder. Vad är bra resp. dåligt?

För 9:-/månaden kan man väl inte vänta sig någon större trafikmängd? Och vilken svarstid och överföringshastighet kan uppnås mot servern?

Och hur fungerar supporten? Jag skulle bli förvånad ifall de där danskarna erbjöd en svensktalande vänlig och hjälpsam telefonsupport för lokalsamtalstaxa?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Web10 ser intressanta ut på pappret. Det måste jag medge.

Men jag har inte hört mycket om dem, och vill gärna höra mer omdömen från deras kunder. Vad är bra resp. dåligt?

För 9:-/månaden kan man väl inte vänta sig någon större trafikmängd? Och vilken svarstid och överföringshastighet kan uppnås mot servern?

Och hur fungerar supporten? Jag skulle bli förvånad ifall de där danskarna erbjöd en svensktalande vänlig och hjälpsam telefonsupport för lokalsamtalstaxa?

Med tanke på följande citat från deras regler (som ser ut att vara väldigt likartade med b-one), så verkar det inte vara något säkert ställe för musiker...

Den diskplats som tilldelats är beräknad till webbsidor, e-post och databas. Web10 tillåter inte användande av diskplats för lagring av större filer för nedladdning, direktuppspelning (streaming media) eller lagring av material som inte är avsett att användas i samband med webbsidor, e-post eller databas. Web10 erbjuder fri trafik på abonnemanget, såvida innehållet följer ovanstående regler, och såvida inte trafiken belastar maskiner och nätverk i orimlig grad.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Web10 ser intressanta ut på pappret. Det måste jag medge.

Men jag har inte hört mycket om dem, och vill gärna höra mer omdömen från deras kunder. Vad är bra resp. dåligt?

För 9:-/månaden kan man väl inte vänta sig någon större trafikmängd? Och vilken svarstid och överföringshastighet kan uppnås mot servern?

Och hur fungerar supporten? Jag skulle bli förvånad ifall de där danskarna erbjöd en svensktalande vänlig och hjälpsam telefonsupport för lokalsamtalstaxa?

Med tanke på följande citat från deras regler (som ser ut att vara väldigt likartade med b-one), så verkar det inte vara något säkert ställe för musiker...

Den diskplats som tilldelats är beräknad till webbsidor, e-post och databas. Web10 tillåter inte användande av diskplats för lagring av större filer för nedladdning, direktuppspelning (streaming media) eller lagring av material som inte är avsett att användas i samband med webbsidor, e-post eller databas. Web10 erbjuder fri trafik på abonnemanget, såvida innehållet följer ovanstående regler, och såvida inte trafiken belastar maskiner och nätverk i orimlig grad.

Där hade vi det ja! Katching!

Vem behöver 1000 MB för html-filer och php/asp/sql förresten? 😆😄

spaceman, är du själv användare hos Cliche eller bara hört gott om dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem behöver 1000 MB för html-filer och php/asp/sql förresten? 😄😄

Precis vad jag också undrar. Det är så idiotiskt så att det inte är sant.

Det är ungefär som att bygga en motorväg men sedan bara tillåta cykeltrafik 😆

Precis som det redan påpekats så är det ju också bara bull-shit att det skulle vara fri trafik. Fri trafik innebär istället att det finns en gräns men att företagen inte avslöjar den. Usch 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekomendera Cliche webhotellet. Servrarna står i Danmnark. Där får du allt lull-lull på köpet.

http://www.clichehosting.com/se/?wid=210

Med tanke på svaret jag fick när jag frågade, så är det lika olämpligt som b-one för musiker:

Det som jag markerade med rött är en ganska viktig bit, verkar det som... 😛😉😄

- och förstås den gamla vanliga formuleringen som gäller när de felaktigt påstår att man får "obegränsad trafik". Skitsnack som vanligt. 😄

Hej,

Vi tillåter inte filarkiv i den betydning at f. eks. mp3 filar inte kan vara tilgjengelig for nedlastning.

Enligt vår mening har inte nedlastning av mp3-filar något med hemsidor at gjøra.

Samtidig har du obegrensat traffik, med betingelser av at man inte har så stor traffik at man sinker ned

serveren og gjør det besværligt for våran andre kundor.

Vänliga hälsningar

  Support Sverige

  -------------------------------

  Cliche Webhosting Sweden

  http://www.cliche.se/

  Tlf. 040-305537

  Fax. 040-305547

  -------------------------------

  Då vår svenska support personal har semester i perioden 1-14 augusti kommer denna mail att vara besvarad på danska eller norska.

  Om du gärna vill ha en översättelse till engelska ber vi skriva till oss igen, då vill vi översätta svaret.

Claes Holmerup skrev:

> Hej!

> Jag fick ett tips om att ni har bra priser på webhotell. Jag såg att det

> bl a stod att ni erbjuder obegränsad trafik. Innebär det att folk kan

> hämta hur mycket som helst från min hemsida, eller finns det några

> restriktioner?

> Anledningen till att jag frågar, är att jag är musiker och kommer att

> lägga upp egen musik i MP3-format - och det är risk att det kan bli

> väldigt mycket nerladdningar...

>

> MVH

> Claes

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Betr Cliche och downloads så gäller det filer av *.exe typ. Alltså exekverbara programfiler som man inte får lägga upp på deras servrar pga säkerhetsrisken.

Mp3, Wav etc filer är inte fristående program.

Nej dom är inte danskar på supporten. Både svenskar & danskar.

Ja det är öppen trafik.

Jag har deras Epsilon suite med 2 gb och är mycket nöjd. Har aldrig varit något strul

med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi göra ett öppet brev till samtliga hotell?

Vi förklarar att mp3-filer, i vår mening, har mycket att göra med webbsidor för en musiker eller tekniker.

För annars borde de förbjuda en konstnär att visa bilder av sina tavlor på hemsidan.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Betr Cliche och downloads så gäller det filer av *.exe typ. Alltså exekverbara programfiler som man inte får lägga upp på deras servrar pga säkerhetsrisken.

Mp3, Wav etc filer är inte fristående program.

Nej dom är inte danskar på supporten. Både svenskar & danskar.

Ja det är öppen trafik.

Jag har deras Epsilon suite med 2 gb och är mycket nöjd. Har aldrig varit något strul

med dom.

...men Cliche skrev ju i sitt svar till mig, att "MP3 inte har med hemsidor att göra" och att filarkiv i form av t ex MP3 inte får vara tillgängliga för nedladdning... Helt klockrent svar som säger: Musiker göre sig icke besvär... 😉

- och förstås det vanliga förbehållet om den "obegränsade trafiken", att man inte får belasta servern för mycket - dvs precis samma flummiga och odefinierade gräns som b-one har...

Tacka vet jag webhotell där man talar om klart och tydligt att si eller så många GB/månad ingår - och om trafiken överstiger det, så får man betala extra för det. Dessa webhotell med otydliga och godtyckliga gränser, brukar ha för vana att stänga ner hemsidan om det blir för mycket trafik, medan seriösa aktörer debiterar för den extra trafik som har genererats och som överstiger avtalet.

Exempelvis Infinology, där man betalar 7USD/månad för 9GB utrymme och 50GB download/månad - och där det inte är några tveksamheter om man får eller inte får lägga upp egna MP3:or.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry Rick men du har blivit ordentligt lurad om du har skrivit på ett avtal som säger att du inte kan få ha 8 mp3filer på din egen webbplats om det inte passar hotellet... Shit, vad ska man då ha sina MB till?

Den typen av webhotell riktar sig helt enkelt inte till någon som vill göra en någorlunda seriös sida. Har hört många skräckhistorier om folk som på liknande webhotell helt plötsligt fått sin hemsida nerstängd utan mycket förvarning för att någon viss fil har fått många hits eller så. Riktigt skräpigt att behandla sina kunder på det sättet.

Kan föreslå www.manufrog.com, fishigt namn men verkar vara rätt schysst i övrigt. Har inte använt det själv än så jag kan inte svära på det, men allt jag har hört om dom har varit positivt. 😉

Själv använder jag Crystone vilket funkar hyfsat men inte perfekt. Inga fantastiska priser heller. Men jag får iaf ha mp3or uppe. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Web10 ser intressanta ut på pappret. Det måste jag medge.

Men jag har inte hört mycket om dem, och vill gärna höra mer omdömen från deras kunder. Vad är bra resp. dåligt?

För 9:-/månaden kan man väl inte vänta sig någon större trafikmängd? Och vilken svarstid och överföringshastighet kan uppnås mot servern?

Och hur fungerar supporten? Jag skulle bli förvånad ifall de där danskarna erbjöd en svensktalande vänlig och hjälpsam telefonsupport för lokalsamtalstaxa?

Web 10 fungerar utmärkt!

Har haft det i 2 år nu och här i hushållet kör vi det på neitcho.com och annelirydahl.com med både mp3or och nån video på. Inget att klaga på ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men Cliche skrev ju i sitt svar till mig, att "MP3 inte har med hemsidor att göra" och att filarkiv i form av t ex MP3 inte får vara tillgängliga för nedladdning... Helt klockrent svar som säger: Musiker göre sig icke besvär... 😉

- och förstås det vanliga förbehållet om den "obegränsade trafiken", att man inte får belasta servern för mycket - dvs precis samma flummiga och odefinierade gräns som b-one har...

Äh, jag lagt upp över 700 mb mp3 på sajten. Så länge det handlar om min musik som inte inte är STIM:ad så äger jag materialet som man lägger upp. Jag tror dansken du fick svar av är skraj för piratkopiering och ilegala mp3:or för då kan det bli en belastning på deras servrar vilket dom också är skraja för.

Men men, skulle det bli strul så byter jag hotell. Dom har iallafall inte hört av sig

om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men Cliche skrev ju i sitt svar till mig, att "MP3 inte har med hemsidor att göra" och att filarkiv i form av t ex MP3 inte får vara tillgängliga för nedladdning... Helt klockrent svar som säger: Musiker göre sig icke besvär... 😉

- och förstås det vanliga förbehållet om den "obegränsade trafiken", att man inte får belasta servern för mycket - dvs precis samma flummiga och odefinierade gräns som b-one har...

Äh, jag lagt upp över 700 mb mp3 på sajten. Så länge det handlar om min musik som inte inte är STIM:ad så äger jag materialet som man lägger upp. Jag tror dansken du fick svar av är skraj för piratkopiering och ilegala mp3:or för då kan det bli en belastning på deras servrar vilket dom också är skraja för.

Men men, skulle det bli strul så byter jag hotell. Dom har iallafall inte hört av sig

om detta.

Skulle du våga maila till supporten och berätta för dem att du har 700 MB MP3 på din hemsida? 😉

Alltså, kan du lita på deras service och att de skulle svara positivt på frågan? Eller är det som jag tror, att du chansar, "lever osäkert" och hoppas på att inget händer? 🙂

Själv mailade jag Loopia i frågan innan jag startade abonnemanget där. Jag fick till svar att de inte lägger sig i vad jag erbjuder på min hemsida eller vad jag använder den till, sålänge jag följer svenska lagar, regler och deras avtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du våga maila till supporten och berätta för dem att du har 700 MB MP3 på din hemsida? 😉

Själv mailade jag Loopia i frågan innan jag startade abonnemanget där. Jag fick till svar att de inte lägger sig i vad jag erbjuder på min hemsida eller vad jag använder den till, sålänge jag följer svenska lagar, regler och deras avtal.

Jag tror dom har script som körs schemalagt för att hitta vissa filtyper

som .exe .mp3 etc på deras servrar. Är det något skumt dom hittar lär

dom nog höra av sig.

Man är ju ändå kund hos ett webbhotell och konkurensen är stenhård ibland

webbhotellen. Blir det gnäll så är det bara att ta med sig domännamnet och

flytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du våga maila till supporten och berätta för dem att du har 700 MB MP3 på din hemsida? 😆

Själv mailade jag Loopia i frågan innan jag startade abonnemanget där. Jag fick till svar att de inte lägger sig i vad jag erbjuder på min hemsida eller vad jag använder den till, sålänge jag följer svenska lagar, regler och deras avtal.

Jag tror dom har script som körs schemalagt för att hitta vissa filtyper

som .exe .mp3 etc på deras servrar. Är det något skumt dom hittar lär

dom nog höra av sig.

Man är ju ändå kund hos ett webbhotell och konkurensen är stenhård ibland

webbhotellen. Blir det gnäll så är det bara att ta med sig domännamnet och

flytta.

Fortsättning följer:

Hej,

Jag kan inte svara for din venn eftersom jag inte vet hvem han er,

och mest antagelig har han stadig sin hemsida uppe eftersom han inte drar til seg

nog uppmerksamhet til at teknikerna ser at han "misbrukar" sitt område.

For tiden har jag ingen begrensningar at ge deg eftersom traffikken per månad ER obegrensad,

men at det samtidig kommer med kravet om at man inte skal hvarken kjøra eller gjøra något som

får serveren til at inte fungera som den skal.

Vänliga hälsningar

  Support Sverige

  -------------------------------

  Cliche Webhosting Sweden

  http://www.cliche.se/

  Tlf. 040-305537

  Fax. 040-305547

  -------------------------------

  Då vår svenska support personal har semester i perioden 1-14 augusti kommer denna mail att vara besvarad på danska eller norska.

  Om du gärna vill ha en översättelse till engelska ber vi skriva till oss igen, då vill vi översätta svaret.

Claes Holmerup skrev:

> Hej!

> Då kan jag alltså inte göra en hemsida där jag presenterar mig själv och

> låter besökarna hämta min egen musik om de vill?

> En musikers hemsida måste få innehålla egen nedladdningsbar musik -

> annars är ju en hemsida helt meningslös.

> Jag fick dessutom tipset om ert webhotell av en musiker som har sin

> hemsida hos er - och enligt honom har det inte varit några problem, så

> därför blir jag förvånad över att ert svar verkar innebära totalt stopp

> för musiker...

>

> Hur mycket download per månad kan tillåtas innan det belastar servern

> för mycket? Ni måste väl ha någon gräns...? Är det 20GB/månad,

> 100GB/månad eller 10TB/månad...? Det är omöjligt att planera när ni

> påstår att ni har "obegränsad trafik", men sedan ändå begränsar det utan

> att ange en tydlig gräns...

>

> MVH

> Claes

>

Som med så många andra, vägrar de nämna var gränsen går - vilket gör att det kanske fungerar bra fram till den dag man gör en låt som får mycket uppmärksamhet och de stänger hemsidan för att den belastar för mycket... Inte att rekommendera, med andra ord. 🙁

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Web10 ser intressanta ut på pappret. Det måste jag medge.

Men jag har inte hört mycket om dem, och vill gärna höra mer omdömen från deras kunder. Vad är bra resp. dåligt?

För 9:-/månaden kan man väl inte vänta sig någon större trafikmängd? Och vilken svarstid och överföringshastighet kan uppnås mot servern?

Och hur fungerar supporten? Jag skulle bli förvånad ifall de där danskarna erbjöd en svensktalande vänlig och hjälpsam telefonsupport för lokalsamtalstaxa?

Web 10 fungerar utmärkt!

Har haft det i 2 år nu och här i hushållet kör vi det på neitcho.com och annelirydahl.com med både mp3or och nån video på. Inget att klaga på ännu.

Som sagt, är web10 inte att rekommendera om man vill vara helt säker på att inte bli nedstängd. Allt enligt deras regler, som jag citerade tidigare, men tar igen för att höja ett varningens finger:

Den diskplats som tilldelats är beräknad till webbsidor, e-post och databas. Web10 tillåter inte användande av diskplats för lagring av större filer för nedladdning, direktuppspelning (streaming media) eller lagring av material som inte är avsett att användas i samband med webbsidor, e-post eller databas. Web10 erbjuder fri trafik på abonnemanget, såvida innehållet följer ovanstående regler, och såvida inte trafiken belastar maskiner och nätverk i orimlig grad.

Det är i princip samma regler hos alla de extremt billiga webhotellen - och det innebär att om man som musiker lägger upp sina låtar för nerladdning, så kan de faktiskt stänga ner sidan vilken dag som helst med hänvisning till de regler som man har godkänt när man tecknade abonnemanget.

Tycker man att det är ok att leva med det hotet hängande över sig hela tiden, så är det ju ok - men vill man vara säker så får man se sig om efter mer tillförlitliga ställen, som tyvärr också brukar kosta lite mer... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förresten länka till en annan lång diskussion vi hade för ett bra tag sedan, om olika webhotell: https://www.studio.se/index.php?showtopic=972 🙁

Där finns bl a svar på direkta frågor ställda av mig till b-one...

Jag tycker att det är mycket viktigt att kolla upp sådant i stället för att bara chansa på att det kommer att gå bra, trots att man bryter mot hotellets bestämmelser. I värsta fall blir hemsidan nerstängd och man får inte ens vara kvar under den tid man har betalat för...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förresten länka till en annan lång diskussion vi hade för ett bra tag sedan, om olika webhotell: https://www.studio.se/index.php?showtopic=972 🙁

Där finns bl a svar på direkta frågor ställda av mig till b-one...

Jag tycker att det är mycket viktigt att kolla upp sådant i stället för att bara chansa på att det kommer att gå bra, trots att man bryter mot hotellets bestämmelser. I värsta fall blir hemsidan nerstängd och man får inte ens vara kvar under den tid man har betalat för...

Tackar! Ska kolla in. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge sevrarna mår bra på webhotellen så kan operatörerna lugnt surfa vidare

och alla är glada och lyckliga.

Grejen med mp3 och om man lyckas med konststycket att lägga ut en låt som kanske

1000-2000 pers laddar ner inom ett dygn. Ja då är det en annan historia man kanske

inte bryr sig om i det läget. Då är ju bekräftelsen ganska klar. Låten cirkulerar sedan runt på nätet ändå på andra platser. Ta Booten Anna t ex...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man hevy metal mania finns gratis webspace här

truemetal.org

- your own unique url, http://truemetal.org/your_site

- unlimited amount of webspace

- miva support (scripting language)

- ssi (server side includes)

- guestbook and message board on request

- ftp-access to your webspace

- php4 scripting support

- your own mysql database

Link to comment
Dela på andra sajter

www.manufrog.com har jag haft i ett år.

De hyr in sig på servrar i USA, det är därför de är billiga. Tror det är 2 privatpersoner som driver sidan på fritiden. Har frågat några enkla frågor några gånger och har fått personliga svar snabbt.

Ska dock säga upp kontot där eftersom jag tycker pingtiderna och sådant är lite för långsamma. USA ligger en bit bort.

Så därför så beställde jag webhotell hos www.proinet.se... I lördags. Enligt en kompis så svarar de blixtsnabbt på mejl och servrarna står i Sverige och det är billigt.

Tyvärr så har jag inte fått nån faktura i e-mailen än 😛. På deras forum finns det några till som gnäller över att de inte får någon kontakt med dem. Men de håller på att strukturera om firman, för någon oseriös person har köpt den. Eller hur det nu var...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...