Jump to content
Annons

Bra ljud i dåligt trumset


SirAlex

Recommended Posts

Annons
Kan man få sjyst ljud i ett billigt trumset i studion.

Är det ok, eller är det inte alls att rekomendera?

Visst kan du det. Se till att stommarna är runda och inte ovala pga av nån skada. Typ fukt eller fått sig en smäll. Plus se till att det sitter fräscha skinn på dom, så ska du nog få lite krut i dom! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Och dämpa det som låter dåligt.

Och stämma är viktigt, brukar vi säga.

Har du testat? Kör en inspelning och låt kritiska skaran granska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo att stämma och dämppa det som låter dåligt

men men!

De e ju mycket upp till en bra mickning av trumset och bra mickar

eller ska vi säga rätt mickar.

Ett bra rum en bra tekniker 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett relativt billigt sätt att få ett riktigt bra trumljud i studion är att köpa ett digitaltrumset (inte de allra billigaste kanske, men från en sisådär 7000 kronor och uppåt kanske?) och DFH Superior eller EZ Drummer. Konservativa trummisar lär inte uppskatta detta, men alla andra kommer att bli mycket nöjda med ljudet.

I värsta fall får man väl annars spela in trummorna, separera så gott det går, och använda t ex KT Drumtrigger och översätta ljudfilerna till midi-data.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Ett relativt billigt
kanske, men från en sisådär 7000 kronor och uppåt kanske

Jaha, tjenare. Billigt är ett vitt begrepp, inte att missbruka. 😳 Jag väljer bort det mesta under en månad för att ha råd med en klarinett på ett lax.

Jag har också ett trasigt trumset som inte låter så slipat. Tex om klicket i kaggen fattas så funkar plasthandtaget på en skruvmejsel som man slår mot en välspänd stolsdyna som ett komplement. Dubba till det som fattas. Och ibland låter det bättre än en riktig kagge, närmickat och mixat. Men som sagt, det kanske inte funkar för alla och då får man köpa sig ett digitalt trumset. Testa båda vetja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har spelat in med digitalt trumset två gånger (ganska risiga inspelningar, men ändå), och har helt ledsnat på det. Blir liksom inte äkta.

Jo att stämma och dämppa det som låter dåligt

men men!

De e ju mycket upp till en bra mickning av trumset och bra mickar

eller ska vi säga rätt mickar.

Ett bra rum en bra tekniker

Jag har tänkt mig följande:

Kagge: Shure Beta 52A

Virvel: Shure SM57

Överhäng: 2 st ADK SC-1

låter det rimligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har spelat in med digitalt trumset två gånger (ganska risiga inspelningar, men ändå), och har helt ledsnat på det. Blir liksom inte äkta.
Jo att stämma och dämppa det som låter dåligt

men men!

De e ju mycket upp till en bra mickning av trumset och bra mickar

eller ska vi säga rätt mickar.

Ett bra rum en bra tekniker

Jag har tänkt mig följande:

Kagge: Shure Beta 52A

Virvel: Shure SM57

Överhäng: 2 st ADK SC-1

låter det rimligt?

OK, men jag skulle föredra LineAudio CM3 till överhäng, och en gammal Sennheiser MD421 till baskagge.

Det går att få bra ljud i billiga trummor, om den som väljer skinn och stämmer vet vad hon/han gör. Lägg däremot gärna pengar på en eller helst flera bra virvlar, och inte minst på bra cymbaler. Det gör mer för helheten än hur pukorna låter.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har spelat in med digitalt trumset två gånger (ganska risiga inspelningar, men ändå), och har helt ledsnat på det. Blir liksom inte äkta.
Jo att stämma och dämppa det som låter dåligt

men men!

De e ju mycket upp till en bra mickning av trumset och bra mickar

eller ska vi säga rätt mickar.

Ett bra rum en bra tekniker

Jag har tänkt mig följande:

Kagge: Shure Beta 52A

Virvel: Shure SM57

Överhäng: 2 st ADK SC-1

låter det rimligt?

SC1orna MÅSTE du sätta i X/Y placering framför trumkittet.. det gör under för dom billiga mickarna. jag har ett par såna i min gamla studio, och jag använde dom på mitt 60tals rogers med 70tals zildjian, o herrregud va det lät bra! direkt aswell!! 🙂

man måste pröva sig fram med mickar. det är inte självklart att dom dyraste mickarna låter bäst, utan med lite pill, kan man får billigare saker att låta najs!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya skinn o tuning ar reseptet.

fråga handlarn om egenskapen til dom olika typer av skinn, hur dom låter, o hur DU vil att det ska låta.

for en fet bastrumma rekommenderar jag Evans EQ3 Resonant på framasidan o Evans Emad eller EQ3 slagskinn. då får du en fet trumma med djup ton. traklubba ger deg mera "smack" ur slaget.

Jag vet jag svar i kyrkan nu, men min 30 år gamla Tama Superstar puka låter inte så mycket olika en 2 år gammal Tama Starclassic i samma storlek, med bra skinn og tuning.

lycka til

Link to comment
Dela på andra sajter

SC1orna MÅSTE du sätta i X/Y placering framför trumkittet..

förstår tanken, men vet inte exakt vad en X/Y-placering är. kanske kan söka mig till svaret

OK, men jag skulle föredra LineAudio CM3 till överhäng, och en gammal Sennheiser MD421 till baskagge.

tack för tipset, men det är lite utanför min prisklass (eller har jag fel?) md421 runt 5k och cm3 1k/st om jag inte misstar mig?

tack iaf 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, men jag skulle föredra LineAudio CM3 till överhäng, och en gammal Sennheiser MD421 till baskagge.

tack för tipset, men det är lite utanför min prisklass (eller har jag fel?) md421 runt 5k och cm3 1k/st om jag inte misstar mig?

tack iaf 😆

Jag kan nog skaka fram en fin beggad MD421 av den gamla vita sorten för 2500 kr. Men du har rätt om CM3:orna, ett par brukar gå för 2000 kr eller strax därunder.

Ytterligare ett annat tips jag faktiskt skulle föredra framför ADK SC-1 (eller någon av de kinatillverkade småmembranarna) är ... Behringer ECM8000. Kostar runt 500 kr/styck. De är dock rundtagande och kräver lite mer av rummet. Fördelen är att de ger djup bas även på lite håll vilket är bra om du inte närmikar pukorna.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett relativt billigt sätt att få ett riktigt bra trumljud i studion är att köpa ett digitaltrumset (inte de allra billigaste kanske, men från en sisådär 7000 kronor och uppåt kanske?) och DFH Superior eller EZ Drummer. Konservativa trummisar lär inte uppskatta detta, men alla andra kommer att bli mycket nöjda med ljudet.

I värsta fall får man väl annars spela in trummorna, separera så gott det går, och använda t ex KT Drumtrigger och översätta ljudfilerna till midi-data.

hur gör man för att koppla signalen från digital-trumsetet till dfh-samplingarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett relativt billigt sätt att få ett riktigt bra trumljud i studion är att köpa ett digitaltrumset (inte de allra billigaste kanske, men från en sisådär 7000 kronor och uppåt kanske?) och DFH Superior eller EZ Drummer. Konservativa trummisar lär inte uppskatta detta, men alla andra kommer att bli mycket nöjda med ljudet.

I värsta fall får man väl annars spela in trummorna, separera så gott det går, och använda t ex KT Drumtrigger och översätta ljudfilerna till midi-data.

hur gör man för att koppla signalen från digital-trumsetet till dfh-samplingarna?

Midi out från trummtriggern till midi in på ljudkortet.

Sedan ställer du in dfh att ta emot tex. baskaggen på samma midinot som triggern sänder den.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett relativt billigt sätt att få ett riktigt bra trumljud i studion är att köpa ett digitaltrumset (inte de allra billigaste kanske, men från en sisådär 7000 kronor och uppåt kanske?) och DFH Superior eller EZ Drummer. Konservativa trummisar lär inte uppskatta detta, men alla andra kommer att bli mycket nöjda med ljudet.

I värsta fall får man väl annars spela in trummorna, separera så gott det går, och använda t ex KT Drumtrigger och översätta ljudfilerna till midi-data.

hur gör man för att koppla signalen från digital-trumsetet till dfh-samplingarna?

Man använder sig av en midisladd till datorns ljudkort och om det är dfh1 du menar en sampler typ battery

Link to comment
Dela på andra sajter

Midi out från trummtriggern till midi in på ljudkortet.

Sedan ställer du in dfh att ta emot tex. baskaggen på samma midinot som triggern sänder den.

Vad menar du med ställer in dfh? Som jag har fattat det måste jag ha ett program eller ett plugin där jag kan koppla varje midinot till t.ex. en wav-fil. Vad för program behöver jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om du vill ha något billigt att börja med hade jag rekommenderat JJLabs DK7SR från www.jam.se ... 1395:- och uppskattade av många. Kika även in blindtestet på mikrofonsidan under mickarna i fråga.

vilket otroligt pris

Redigerat av SirAlex
Link to comment
Dela på andra sajter

Har spelat in med digitalt trumset två gånger (ganska risiga inspelningar, men ändå), och har helt ledsnat på det. Blir liksom inte äkta.
Jo att stämma och dämppa det som låter dåligt

men men!

De e ju mycket upp till en bra mickning av trumset och bra mickar

eller ska vi säga rätt mickar.

Ett bra rum en bra tekniker

Jag har tänkt mig följande:

Kagge: Shure Beta 52A

Virvel: Shure SM57

Överhäng: 2 st ADK SC-1

låter det rimligt?

alltså de e ju helt upp till vad man söker för sound vilka mickar man annvänder

jag ha testat allt från att ha beta 52 på virvel :rolleyes:

jag brukar oftast fastna för b 52a i kicken eller D12

sen DPA 4006:or som OH sen på övriga varierar det massor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Om du vill ha något billigt att börja med hade jag rekommenderat JJLabs DK7SR från www.jam.se ... 1395:- och uppskattade av många. Kika även in blindtestet på mikrofonsidan under mickarna i fråga.

vilket otroligt pris

Måste bara säga att man får vad man betalar för. Det där blindtestet är inte rättvist, jag har ägt JJlabs och de är inte på något sätt jämförbara med dyrare mikrofoner. Det är ett väldigt billigt sätt att börja spela in trummor, men man upptäcker ganska snart att ljudet inte håller i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha något billigt att börja med hade jag rekommenderat JJLabs DK7SR från www.jam.se ... 1395:- och uppskattade av många. Kika även in blindtestet på mikrofonsidan under mickarna i fråga.

vilket otroligt pris

Måste bara säga att man får vad man betalar för. Det där blindtestet är inte rättvist, jag har ägt JJlabs och de är inte på något sätt jämförbara med dyrare mikrofoner. Det är ett väldigt billigt sätt att börja spela in trummor, men man upptäcker ganska snart att ljudet inte håller i längden.

med en sm57 på virveln och så småningom en beta 52a eller en md421 på kaggen borde det väl räcka ganska långt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Om du vill ha något billigt att börja med hade jag rekommenderat JJLabs DK7SR från www.jam.se ... 1395:- och uppskattade av många. Kika även in blindtestet på mikrofonsidan under mickarna i fråga.

vilket otroligt pris

Måste bara säga att man får vad man betalar för. Det där blindtestet är inte rättvist, jag har ägt JJlabs och de är inte på något sätt jämförbara med dyrare mikrofoner. Det är ett väldigt billigt sätt att börja spela in trummor, men man upptäcker ganska snart att ljudet inte håller i längden.

med en sm57 på virveln och så småningom en beta 52a eller en md421 på kaggen borde det väl räcka ganska långt?

Det är klart att du kommer en bit, jag har ingen aning hur kräsen eller inte du är.

Du har fortfarande problemet med virvel-undermick och överhäng kvar, pukimickarna kan fungera ett tag, om du tar bort grillen på dem. Men det är bara min personliga åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha något billigt att börja med hade jag rekommenderat JJLabs DK7SR från www.jam.se ... 1395:- och uppskattade av många. Kika även in blindtestet på mikrofonsidan under mickarna i fråga.

vilket otroligt pris

Måste bara säga att man får vad man betalar för. Det där blindtestet är inte rättvist, jag har ägt JJlabs och de är inte på något sätt jämförbara med dyrare mikrofoner. Det är ett väldigt billigt sätt att börja spela in trummor, men man upptäcker ganska snart att ljudet inte håller i längden.

med en sm57 på virveln och så småningom en beta 52a eller en md421 på kaggen borde det väl räcka ganska långt?

Det är klart att du kommer en bit, jag har ingen aning hur kräsen eller inte du är.

Du har fortfarande problemet med virvel-undermick och överhäng kvar, pukimickarna kan fungera ett tag, om du tar bort grillen på dem. Men det är bara min personliga åsikt.

kräsenheten är inte så stor än. ska rusta upp min första riktiga studio, så jag vill ha kvalitet som räcker för en bra demo.

hur viktigt är det med virvel-undermic i det läget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Elof: Hur blir ett blindtest orättvist? Om man är ett gäng som alla sätter betyg var för sig utan att veta vilken mikrofon det är och sedan slår samman resultaten är det väl ändå rättvist?

Jag vet inte om de har tagit stor hänsyn till pris i förhållande till ljud i testet, då kan jag förstå resultaten. Men man får instrycket av att JJpaketet skulle låta bättre än shure/AKG paketet, vilket är ren nonsens.

Detta citat till exempel:

"D112 är rund, mycket rund. DSDT 1 har lite "hängmatta" och passa bra på pukor men även på en virvel som från början, "pingar" i mellanregistret."

Nu ville jag bara varna för testet, som jag tycker är vilseledande då man får intrycket av att JJlabs skulle spela (ljudmässigt) i samma division som de andra märkena.

Jag gjorde själv ett test mellan sm57, DBD1, ND868, beta52 och D112 när jag skulle välja kaggemick.

DBD1 (som skall vara deras baskaggemick) kom inte ens i närheten av en sm57 i basupptagning och tydlighet, och 57an var även långt ifrån de andra mickarna.

Trummickpaket är bra för 2000, men efter att ha prövat detta så skulle jag hellre rekommendera att spara pengar och köpa sig en hyfsad setup från början.

Jag vill inte starta nåt bråk här.

mvh /Elof

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Om du vill ha något billigt att börja med hade jag rekommenderat JJLabs DK7SR från www.jam.se ... 1395:- och uppskattade av många. Kika även in blindtestet på mikrofonsidan under mickarna i fråga.

vilket otroligt pris

Måste bara säga att man får vad man betalar för. Det där blindtestet är inte rättvist, jag har ägt JJlabs och de är inte på något sätt jämförbara med dyrare mikrofoner. Det är ett väldigt billigt sätt att börja spela in trummor, men man upptäcker ganska snart att ljudet inte håller i längden.

med en sm57 på virveln och så småningom en beta 52a eller en md421 på kaggen borde det väl räcka ganska långt?

Det är klart att du kommer en bit, jag har ingen aning hur kräsen eller inte du är.

Du har fortfarande problemet med virvel-undermick och överhäng kvar, pukimickarna kan fungera ett tag, om du tar bort grillen på dem. Men det är bara min personliga åsikt.

kräsenheten är inte så stor än. ska rusta upp min första riktiga studio, så jag vill ha kvalitet som räcker för en bra demo.

hur viktigt är det med virvel-undermic i det läget?

Beroende på hur din virvel låter så kan du klara sig utan, även placering av övermicken är nåt som spelar in. Efter ett tag kommer du inte osannlikt att upptäcka allt du behöver för att "hitta ditt sound", men vägen dit är jävligt rolig, och den tar aldrig heller slut verkar det som 🙂

Det är roligare med några bra mickar än många dåliga som är svåra att bli av med sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta citat till exempel:

"D112 är rund, mycket rund. DSDT 1 har lite "hängmatta" och passa bra på pukor men även på en virvel som från början, "pingar" i mellanregistret."

Förlåt, men hur i h-e kan någon säga att D112 är "rund, mycket rund"? Själva miken är ju äggformad, är det kanske det som avses? För ljudet är stenhårt och urgröpt. Färdigserverad metalbaskagge. Bra för den som gillar...färdigserverad metalbaskagge.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta citat till exempel:

"D112 är rund, mycket rund. DSDT 1 har lite "hängmatta" och passa bra på pukor men även på en virvel som från början, "pingar" i mellanregistret."

Förlåt, men hur i h-e kan någon säga att D112 är "rund, mycket rund"? Själva miken är ju äggformad, är det kanske det som avses? För ljudet är stenhårt och urgröpt. Färdigserverad metalbaskagge. Bra för den som gillar...färdigserverad metalbaskagge.

Hälsningar

/Henrik

oj, så har jag iaf aldrig upplevt D112:ans ljud... Tycker nog snarare det känns lite mjukare och mer retro... mer passande till typ 70-talsrock... Beta 52 låter enligt mig mycket mer metal och klickigt.

Redigerat av floaty
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Detta citat till exempel:

"D112 är rund, mycket rund. DSDT 1 har lite "hängmatta" och passa bra på pukor men även på en virvel som från början, "pingar" i mellanregistret."

Förlåt, men hur i h-e kan någon säga att D112 är "rund, mycket rund"? Själva miken är ju äggformad, är det kanske det som avses? För ljudet är stenhårt och urgröpt. Färdigserverad metalbaskagge. Bra för den som gillar...färdigserverad metalbaskagge.

Hälsningar

/Henrik

haha! det var just det jag tyckte var lite rolig. dessutom att DSDT1 har lite "hängmatta", möjligtvis om man ligger och tittar uppochned på en hängmatta (och hur ofta händer det?), då kan jag gå med på det :rolleyes:

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller nog Beta52 som betydligt mer urgröpt än D112. D112'ans starka sida är att den alltid funkar i en mix (givetivs med vettiga prylar i övrigt, så har jag sagt det). Den låter inte alltid tvärskoj, framför allt inte solad. MD421 är ju lite honkigare och "fulare" och passar inte mina ideal men passar vissa band jag spelar in. Jag har en Beta som jag inte använt på väldigt väldigt länge nu. Jag tycker väldigt väldigt många missar Sennheisers E602. Den låter i mina öron bäst av de fyra jag nämnt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...