Jump to content
Annons

Mixning av ackegura och kvinnlig sång


JimmyN

Recommended Posts

Hej!

Detta har jag att jobba med.

Akustisk kompgitarr

Akustisk plockgittar som gör stämma på kompgitarren.

Kvinnlig leadsång med ganska mycket "omph".

Understämma och överstämma lagda av två olika personer (kvinnliga).

Hur skulle ni generellt lägga upp det?

* Kompressor - På vad? Ska allt ha en varsin? Eller bara sången?

* Panorering - Var brukar ni lägga vad?

* EQ - Finns det generella tips som t.ex kan få sången att inte slåss om platsen med gitarrerna eller t.ex se till att inte stämmorna spretar för mycket utan mer "gör jobbet". Här skulle jag nog vilja ha mest tips. Jag förstår att EQ är en konst som behöver övas in. Men det är ju kul att få veta t.ex om en akustisk gitarr inte behöver gå högre än en viss frekvens och ändå låta bra och sådana saker.

Sen skulle jag vilja ha lite generella tips på vad man kan göra utöver detta för att få mixen att sticka ut lite, t.ex få bort lite av känslan av heminspelat. Även vad man kan hitta på som man som nybörjare inte tänker på. Typ dubbningar och sånt.

Bajsa på med tips bara. Inga är för lätta eller för svåra.

Tack på förhand!

Mvh / Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Jaha. Då kör vi, saker jag sugit åt mig från folk på forumet som jag ibland använt själv och tycker fungerar rätt bra i vissa lägen:

Micka akustiska gitarren vid tolfte bandet, snett uppifrån.

Testa att dubba stämmorna. Blir det för fett eller otajt, slopa. Och sedan, beroende på stämmans karaktär.. ibland lägger jag stämmor så lågt att man bara anar dem, och de fyller ut huvudmelodin. Ibland vill jag att det riktigt ska kriga mellan två melodier, så då lägger jag dem lika högt. jaja. du fattar.

Vid mix - börja ställa nivåerna på alla inblandade saker. Därefter - vid de saker som krockar, ge sakerna sin speciella frekvens som passar dem bäst. En bas får låga frekvenser, kanske lite strängljud högre upp, en cymbal höga frekvenser kanske ett anslag längre ner - och så skära bort det som inte är deras speciella frekvens, så kommer andra ljud att fylla ut där. Och så krockar det inte.

Finns det frekvenser som krockar mellan instrument, så panorera dem åt olika håll. Och allmänt angående panorering och resten också förresten, så lyssna. Men det här är några tips som hjälpte mig. För allt kan man ju inte testa sig fram till. Och ha kul och var inte för kräsen.

Och lägg en vintagewarmer på masterregeln. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...