Jump to content
Annons

Svårt ackord?


Pusa

Recommended Posts

Annons

Märkligt! Hela jävla världen, inklusive mig själv, hanterar C#-dim accordet som jag tidigare skrev med ett Bb. Mer eller mindre varenda sida på ackordanalyser eller böcker i detsamma. Men det är visst som Vacuum säger. Det skall spelas som ett vanligt tersackord (C# F G#) där man sedan sänker (dimished) F och G# (C# E G).

Alla verkar använda det som heter "half-diminished seventh chord" enligt wikipedia utom då Adolf-Fredrik som använder "fully-diminished seventh chord".

Ja, man lär sig något varje dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

dannepop (oregistrerad)
smonk

Inom metal skiljer man på dim och dim7 eftersom man ofta använder dim som ett power ackord.

D--5

A--4

E--3

Till samma teknik tillkommer också dim9, dim 11 och dim 13 i triader.

Men i traditionell musik så är dim fyra ackord.

Du måste mena ett tritonus intervall!

x-----

-x----

--x---

Djävulens intervall, i alla fall en åsikt inom kyrkan för länge, länge sedan.

Nuför tiden är ju djävulen lite överexponerad :-)

Danne/

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt! Hela jävla världen, inklusive mig själv, hanterar C#-dim accordet som jag tidigare skrev med ett Bb. Mer eller mindre varenda sida på ackordanalyser eller böcker i detsamma. Men det är visst som Vacuum säger. Det skall spelas som ett vanligt tersackord (C# F G#) där man sedan sänker (dimished) F och G# (C# E G).

Alla verkar använda det som heter "half-diminished seventh chord" enligt wikipedia utom då Adolf-Fredrik som använder "fully-diminished seventh chord".

Ja, man lär sig något varje dag!

Självklart spelar man dim7 när det står dim... Men 7an är Bb:et och står det inte dim7 så ska man inte spela den (men det skiter ju givetvis alla i). Fast funktionsmässigt så är det samma skala som gäller och där ingår alltid den dubbelsänkta 7an.

edit: förtydligande

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

nonackord (oregistrerad)

Hej på er

Jag trodde att detta forum var till för att hjälpa varandra till ett större kunnande+ att kunna fundera och diskutera gemensamt kring olika frågor i musiksammanhang

i detta fall under rubriken komposition och arrangering. (blir naturligt rätt så lätt musikteori här då)

MEN nedanstående citat visar med all önskvärd tydlighet att detta forum inte alls har det syftet !!!!

ÄR DET NÅGOT SOM INTE INTERESSERAR ER SÅ KAN NI STRUNTA I ATT LÄSA DET SÅ BEHÖVER NI INTE BELASTAS AV ATT ev. LÄRA ER MERA. ( ibland kan det till och med UNDERLÄTTA att ha en viss kunskap även i musik.)

De FRÅGESTÄLLNINGAR om ackord som vi diskuterat HAR INGET SOM HELST MED BESSERVISSRANDE ATT GÖRA UTAN MED ETT GENUINT INTRESSE FÖR HUR MUSIK HÄNGER IHOP

Tror för övrigt att varken jag eller VaCum (som verkar var en mycket seriös och kunnig musiker) har några som helst --ambitioner av besservissrande-- utan är bara interesserade av hur olika musiker tänker i olika stilar.

JAG TYCKER att både Elmehed och Thimmie skall avsäga sig jobbet som moderatorer för detta forum. Är ni inte intresserade strunta i och läs och låt andra sköta sina diskussioner om ni inte har mera att tillföra än ert gnällande!

Ytterst tråkigt och dåligt!!!! som detta forum skulle klara sig mkt bra utan !!!

---------------------------------------------------------------------------------------

elmehed Postat den 14 January 2007, 22:24

Ramlade in i den här tråden av misstag. Jag är mållös, besserwissrandet här har nåt en helt ny dimension! Riktigt kul att läsa!

Thimmie Postat den 14 January 2007, 22:45

Shit määän vilka nördar!

Underbar läsning dock, jag är riktigt avundsjuk. Själv spelar jag bara utan att veta vad det är (utom de vanligaste ackorden).

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vore kul med mera konstruktiva inlägg (än dessa 2 ovan) som för diskussionen framåt. Det skuller göra forumet till en mera seriös plats.

NONACKORDET

Redigerat av nonackord
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga som helst problem med besserwissrandet. Jag lär mig ju något nytt! (Även om det har hamnat en bra bit över mina teoretiska kunskaper. Men jag lär mig.)

Jag tror inte Thimmie och elmehed hade något som helst emot diskussionen, vilket borde framgå av uttalandena "Riktigt kul att läsa!" och "Underbar läsning dock, jag är riktigt avundsjuk.". Att vi emellanåt kallar varandra (och oss själva!) för nördar och besserwisser skall tas med glimten i ögat. Vi håller ju på med den skojiga sporten "Den som har mest när han dör vinner".

Det gäller även kunskap. Det är som vanligt alltid kul med någon som kan mer än man själv kan. Hur sjutton skulle vi kunna lära oss annars?

Link to comment
Dela på andra sajter

oj, själv tycker jag det var småkul att småläsa... men under tiden ni har suttit här o bråkat har jag uppfunnit ett helt nytt tonsystem samt plankat halva psamlboken på valthorn

nämen, kul att folk kan sitt.. själv kör jag på gehör, blir jag lynchad nu?! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er

Jag trodde att detta forum var till för att hjälpa varandra till ett större kunnande+ att kunna fundera och diskutera gemensamt kring olika frågor i musiksammanhang

i detta fall under rubriken komposition och arrangering. (blir naturligt rätt så lätt musikteori här då)

MEN nedanstående citat visar med all önskvärd tydlighet att detta forum inte alls har det syftet !!!!

ÄR DET NÅGOT SOM INTE INTERESSERAR ER SÅ KAN NI STRUNTA I ATT LÄSA DET SÅ BEHÖVER NI INTE BELASTAS AV ATT ev. LÄRA ER MERA. ( ibland kan det till och med UNDERLÄTTA att ha en viss kunskap även i musik.)

De FRÅGESTÄLLNINGAR om ackord som vi diskuterat HAR INGET SOM HELST MED BESSERVISSRANDE ATT GÖRA UTAN MED ETT GENUINT INTRESSE FÖR HUR MUSIK HÄNGER IHOP

Tror för övrigt att varken jag eller VaCum (som verkar var en mycket seriös och kunnig musiker) har några som helst --ambitioner av besservissrande-- utan är bara interesserade av hur olika musiker tänker i olika stilar.

JAG TYCKER att både Elmehed och Thimmie skall avsäga sig jobbet som moderatorer för detta forum. Är ni inte intresserade strunta i och läs och låt andra sköta sina diskussioner om ni inte har mera att tillföra än ert gnällande!

Ytterst tråkigt och dåligt!!!! som detta forum skulle klara sig mkt bra utan !!!

---------------------------------------------------------------------------------------

elmehed Postat den 14 January 2007, 22:24

Ramlade in i den här tråden av misstag. Jag är mållös, besserwissrandet här har nåt en helt ny dimension! Riktigt kul att läsa!

Thimmie Postat den 14 January 2007, 22:45

Shit määän vilka nördar!

Underbar läsning dock, jag är riktigt avundsjuk. Själv spelar jag bara utan att veta vad det är (utom de vanligaste ackorden).

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vore kul med mera konstruktiva inlägg (än dessa 2 ovan) som för diskussionen framåt. Det skuller göra forumet till en mera seriös plats.

NONACKORDET

Ledsen om jag trampade på din ömma tå, polarn. Men ärligt, den verkar vara stor som en fotboll och riktigt infekterad. Moderator? Sluta ta dig själv på så stort allvar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Oavsett ämne och ömma tår så håller jag med Non-Ackordet om att en trevlig ton

och inlägg som tillför tråden något är himla bra!!!!

Det är kul att läsa det som någon kunnig skriver även om jag själv inte hajar allt på stört.

Men med tiden kan man förhoppningsvis få ihop musikpusslet o haja även de mest "nördiga" och lite svårare inläggen.

Tjao

Legato 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Helvete vad krångligt man blir nästan rädd att lira 😆 uj uj 😱 . Hade nåt svagt minne av att det bara finns fyra dim ackord men det är allt jag kommer ihåg från mina teorilektioner. Kort sagt ett häftigt ställe det här för här finns det kompetens helt klart, man blir faktiskt lite impad.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...