Jump to content
Annons

Legato

Medlem
  • Antal inlägg

    17
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Hej Tack Gunnar för ett väldigt bra och begripligt svar!!!!! Har du även tips på passiva lådor med slutsteg som du vet är bra och även skulle kunna bli billigare Det är ju precis som du säger: att ljudsmaken är som baken. Jag har spelat Yamaha 250 i : Prophone lådor (passiva 12´) Eclere aktiva 12´ Jag tyckte att båda var sådär.....gick att ha men inte den värme och fyllighet som man önskade. Ljudet lät lite instängt---nasalt på ngt konstigt vis. Det är svårt att få till ett ljud som är lika fylligt-varmt - och med bastryck+ fin brillians i diskanten-- som pianots egna inbyggda högtalare ger trots att det bara är 30W (men man sitter ju nära) VARFÖR upplever man PA ljudet så annorlunda? Är detta ljud i P 250 trixat på ngt "hemligt " sätt ? För det låter ju rätt bra om detta ljud där man sitter och spelar. MEN väldigt svårt att få till i PA -högtalare. 😕 Jag har även hört Mackie 450 i liten lokal men ej spelat själv. Det lät bäst hittills!! Är mycket intresserad av att få råd om 12´ eller 15´lådor och vilka som fungerar "bäst" med Yamaha P250 ---för att både få varmt--brilliant och fylligt PA-ljud. Även en liten bra mixer för Piano + 6 mik med bra effekt-del skulle vara kanon att få råd om MEN mest intresserad är jag av att få till ett riktigt bra PA-ljud som likanar P250-pianots innbygda högtalare. Har ni flera goda råd att ge en som inte hittar favorit soundet så mottages alla råd tacksamt. Mvh Legato
  2. Hej Tack barkley för svar om Mackie-högtalarna Jag undrar är inte både SRM 350 och 450 baserade på 12´element? Men med lite mer effekt i 450 Jag har också stött på ngn av dem i något sammanhang och jag tycker precis som du att de lätt riktigt bra. Men jag hörde dem i en rätt liten lokal och DÄR var de helt ok. Klarar de även en lokal på 300 pers??? Är det ngn som har erfarenhet av Mackie-högtalarna i jämförelse med JBL EON 15 (tror jag att dom heter) Tack på förhand för alla svar Legato
  3. Hej Jag behöver era goda råd ang PA-högtalare till el-piano Yamaha P 250 Ett par "bra lådor" som täcker en lokal med ca 300 pers Helst även en bra mixer som klarar pianot (stereo)+ 6 sångmikar (gärna med bra inbyggda effekter) Vi spelar musikal-pop-balader- visor Det handlar alltså inte om "högtrycksmusik" 😛 MEN vill ha en fyllig pianoklang ---med bra tryck i botten. (vi är ofta bara en sångerska eller sånggrupp + piano (med div moduler) Pianot måste därför kunna ge både ett bra bas tryck + fylligt varmt pianoljud 1) räcker 12´-lådor eller behöver man gå upp till 15´ 2) är aktiva eller passiva lådor att föredra. 3) Vilken mixer har ni goda erfarenheter av (som har bra inbyggda effekter) PA + piano skall gå att lasta i en vanlig kombi-bil Helst inte för tungt utan man orkar spåela sedan också 😛 Tacksam för alla goda råd Legato
  4. Legato

    SONAR eller CUBASE?

    Hej alla musikvänner! 😱 Jag vet inte om jag skriver denna tråd i rätt forum eller om den skulle stå under annan rubrik?? Ni får väl slänga ut mig eller omplacera frågan om den är fel. Det jag funderar på ( liksom många andra) är: (inför köp---har jobbat i flera progam + hittar rec-knappen) Vilket program Cubase 4 eller Sonar 6(Producer) ger mest för pengarna? -- bortse från att många använder Cubase (lätt att få råd av andra) -- se mera till stabilitet, kvalitet på medföljande effekter, syntar...... -- bra tillvalsmöjligheter.. -- lätt att lära sig + smidigt att jobba med Jobbar mycket med att arra för orkester + kör och "fuskskapar" då större kör genom flera pålägg av en enkelkvartett. och på detta vis kan jag testa kör-arr som är 7-8 stämmiga (för större kör + orkester). Det är detta jag skall ha programmet till. Man får ibland en känsla av att SONAR behandlas lite "styvmoderligt" i tidningen Studio (är det bara en känsla ..... eller anses det vara sämre...eller finns det andra saker som styr att detta program inte får någon plats......??) Alla andra större program har egen genomgång i varje nummer av olika råd och trix MEN inte SONAR. Beror detta på att Sonar är ett sämre program eller varför är det så????Går man utan för landet (inte minst i USA) så är ju, som alla vet, SONAR stort VARFÖR INTE I Sverige????? Jag förstår att valet --mellan Cubase och Sonar -- är lite som att välja mellan SAAB och VOLVO ....MEN det måste ändå finnas faktiska och viktiga skillnader som avgör vilket märke man till sist väljer. Skulle vilja ha era synpunkter på VAD som gör Cubase 4 eller Sonar 6 (Prod) till det bästa valet ---- och varför ni tycker så. Ha det gott alla Legato
  5. Hej Tack Lynxo o Egghuvud för att ni tog er tid och svarade. TOPPEN! Jag skall kolla studios- mix-genomgång (biblioteket har väl alla nummer kanske) Är det flera som har råd att ge i dessa frågor så vore det jätte intressant !!!!! (jag vet att de inte är lätta att svara på i en mening) Jag är glad över alla råd jag kan få (Detta är ju ett inte helt lätt ämne---det kräver massor av erfarenhet---och den har jag inte än) Så alla som vill dela med sig av sina erfarenheter OM effekter och effektläggning skulle lysa upp mitt kompakta kunskapsmörker i denna fråga. 😎 Häls Legato
  6. Legato

    Effekter i Cubase

    Hej alla Cubasekunniga Jag har ett original SX3 som legat i träda några år och som jag inte använt ordenligt förrän nu. Att spela in Midi och Audio spår funkar bra. Men jag har några frågor om effekter. Jag har läst MANUALEN och sökt på Forumet (men inte hittat mer än enstaka uppslag) så dom svaren behöver jag inte (MEN --jag kanske använder sökfunktionen fel?---då får ni tillrättavisa mig) TROTS detta finns en stor osäkerhet hur dessa effekter fungerar. 1) De effekter som jag lägger på --hör jag alltid dem i real-tid i lurar eller högtalare? 2) Spelas de in med projektet automatiskt eller måste jag spara effekter för sig? 3) Var läser man om t.ex hur man använder olika effekter på olika instrument och vilka effekter man bör låta bli på vissa instrument? 4) Var läser man om i vilken ordning man effektlägger? reverb-komp--delay..osv. 5) Var läser man om hur och på vad/vilka instument man använder (eller absolut inte använder)kompressorer? 6) Hur man flyttar en röst eller ett instument längre fram eller längre bak i ljudbilden. Som ni ser är det jag är ute efter alltså en lite mera detaljerad och systematiserad genomgång av hur man efterbehandlar (eller direktbehandlar) det inspelade materialet---med effkter. Vore glad att få tips om böcker -- länkar--- dvd ALLT som gör livet ljusare vad gäller effekter och hur man hanterar dem så korrekt som möjligt. 😳 Mvh Legato PS det känns mera hemmavant att vara i det gamla forumet (Man börjar väl bli gammal ......???)DS 😎
  7. Legato

    Ny med cubase

    Hej Berguven Var hittade du din rörliga pianoklaviatur (i din "logga")----verkar kul? Skulle va kul o använda och veta om det finns flera i den stilen --animerade med musikanknytning. Kan du tipsa vore det bra Ha det gott Legato
  8. Legato

    Cubase LE v1

    Hej Undrar om Cubase LE v1 (bundlad med ett ljudkort) är ngt att ha? Är det en helt OK programvara för en nybörjare eller bara en urvattnad reklamversion? Vari sitter de värsta begränsningarna? Skulle vara jättebra om ngn som provat den kan ge mig ett svar (köpte ett Terratec Phase X24 fire wire -----då var detta program med) Mvh Legato
  9. Hej Assar Tack för ditt svar!! Som jag förstår dig lägger du högre velocity på startonen. De korta midi event (som man glider förbi) gör du dessa med en fallande velocity för varje halvton du passerar ner till den ton du skall stanna på som jag misstänker att du åter ger ett högre velocityvärde??? har jag fattat dig någorlunda rätt?? Mvh LEGATO
  10. Hej Tack för alla goda råd !!!!!!!!!!!!!!! Mvh Legato
  11. Hej alla midi-spelare Jag är nybörjare på midi jag undrar följande 1) Kan jag göra glissando i en el-bas......(jag spelar in från klaviatur) Hur gör jag detta??? 2) Om man vill ha ett fylligare stråk är det rätt tänkt att göra följande Om man tänker på en vanlig stråkorkester så intonerar ju inte alla musiker 100% lika eller spelar exakt på 100 sekunden samtidigt År det en vettig tanke att när man programerar midi så gör man en violin 1 stämma och sedan kopierar den t.ex 8 ggr. 2 spår är som originalet 2 spår några cent högre i intonatiion 2 spår några cent lägre i intonation 2spår lite sena i atacken och 2 spår lite tidiga i attacken Går detta att göra i midi? Får det effekten att stråket låter mera levande? (givetvis skall även dynamiken justeras) Tacksam för alla god råd Legato Nybörjare på midi
  12. Hej Implasticyde Tack för svar och att du tog dig tid att svara...... TOPPEN!!!! Skall testa dina tips direkt Ha det gott! LEGATO
  13. Hej Hur funkar det (eller inte funkar) att sätta firewirekabeln fel så att kortet bränns? Går det att vända kontakter fel? Eller vad är risken? Jag undrar för att inte göra samma grej själv ---vi har ett MOTU firewire Ultra lite på jobbet Vore bra att veta vilka riskerna är !!!!!! Tjau Legato Nybörjare
  14. Hej En förfärligt myyyyycket nybörjarfråga: Påverkar datorns "egen volymkontroll/mixer" vilken nivå jag får IN på mitt externa ljudkort? (ni vet de där volymkontrollerna som dyker upp om man klickar på högtalaren och som även finns i ljudinspelaren?) har för mig att jag läst ngn tråd här att den fungerar som en "gain" in till ljudkortet ÄR DETTA RÄTT ELLER HAR JAG FATTAT DET HELT GALET???? 😉 Jag får en knappt hörbar signal?? Tacksam nybörjare LEGATO
  15. Hej tsmalmbe Tack för svar! Nej det är inte så att jag gillar just högtalaren MEN min tanke var att om denna volymregel styr volymen in i mitt ljudkort (VILKET JAG INTE VET du kanske kan detta--och kan ge mig tips) så trodde jag att det var praktiskt att ha denna symbol klick- bar för att snabbt ställa volymen IN OM dennna har ngt med in volymen till ljudkortet att göra? Tacksam för svar från vem som vill LEGATO När jag kollade på detta ställe du beskriver var detta gråmarkerat dvs ej åtkomligt för att kryssa i ???
×
×
  • Skapa ny...