Jump to content
Annons

Svårt ackord?


Pusa

Recommended Posts

Vad är det för ackord? vad kallas det och hur f-n tar man det? jag har ett bröllop på G.. och de vill att jag skall spela en massa visor...

tacksam för svar av ngn gitarrguru motsvarande.. hehe..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad är det för ackord? vad kallas det och hur f-n tar man det? jag har ett bröllop på G.. och de vill att jag skall spela en massa visor...

tacksam för svar av ngn gitarrguru motsvarande.. hehe..

Ciss-dim, heter ackordet och består av tonerna C#, E, G och Bb. Hur du tar det på gitarr får någon gitarrist tala om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär tar du det. Siffrorna anger banden på gitarren.

_XX_____

1 | | | | | |

2 | | o |o |

3 | | | o |o

Blev inte det ett E-dim? Jag trodde man tog det

Tab:

E - 3

H - 5

G - 3

D - 5

A - 4

E - -

Känns som att ta ett C7 och sedan sätta långfingret på C# i basen. Blir en skönare övergång från C. Tex C - C# . Dm

Men sen är jag inte gitarist heller... öh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle spela det såhär

E. x

A. 4

D. 5

G. 4

B. 5

e. x

Skall vara

G. 3

Men annars var det rätt likt mitt ovan.... 😄

Jo men fan det stämmer ju ... hmmm men det har låtit bra när jag lirat sådär 😕

Jaja, huvudsaken är att det låter rätt 😄

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är både Ciss- E- Bb- och G-dim. Det är bastonen egentligen som anger vilket ackord det är men de fyra tonerna ligger lika långt ifrån varandra, därför fungerar det för alla fyra ackorden

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste att G-dim och C#-dim var samma bara man slog an rätt bassträng. Visste dock inte det andra. (Lite teoriövningar skulle uppenbarligen inte skada...)

Annars kan man ju kolla lite här, om man vill veta mer

Link to comment
Dela på andra sajter

stupelfrasse (oregistrerad)

Nej, de består av fyra toner och det finns egentligen bara tre dim-ackord eftersom historien upprepar sig...

4 toner* 3 varianter = 12 toner som finns i skalan. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Kändes onödigt att start en ny tråd. Jag behöver nämligen lite snabbhjälp med ett endast ackord.

Vilka toner innehåller A7-10 ? 😎

(skriv vilka toner ackordet innehåller... t ex G7-9 är G B D F# G#... tror jag)

du är ute efter ett A7+9

A, C#, E, G, B# (B# för att vara helt teoretiskt korrekt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kändes onödigt att start en ny tråd. Jag behöver nämligen lite snabbhjälp med ett endast ackord.

Vilka toner innehåller A7-10 ? 🙂

(skriv vilka toner ackordet innehåller... t ex G7-9 är G B D F# G#... tror jag)

du är ute efter ett A7+9

A, C#, E, G, B# (B# för att vara helt teoretiskt korrekt)

Så A7+9 är samma sak som A7-10 ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Kändes onödigt att start en ny tråd. Jag behöver nämligen lite snabbhjälp med ett endast ackord.

Vilka toner innehåller A7-10 ? 🙂

(skriv vilka toner ackordet innehåller... t ex G7-9 är G B D F# G#... tror jag)

du är ute efter ett A7+9

A, C#, E, G, B# (B# för att vara helt teoretiskt korrekt)

Så A7+9 är samma sak som A7-10 ??

du kan inte säga A7-10. tian är tersen och sänker man den så blir det ett Am7. istället skriver man +9. då får man med både dur och mollters. en höjd nia låter ju likadant som en mollters

Link to comment
Dela på andra sajter

Kändes onödigt att start en ny tråd. Jag behöver nämligen lite snabbhjälp med ett endast ackord.

Vilka toner innehåller A7-10 ? 🙂

(skriv vilka toner ackordet innehåller... t ex G7-9 är G B D F# G#... tror jag)

du är ute efter ett A7+9

A, C#, E, G, B# (B# för att vara helt teoretiskt korrekt)

Så A7+9 är samma sak som A7-10 ??

du kan inte säga A7-10. tian är tersen och sänker man den så blir det ett Am7. istället skriver man +9. då får man med både dur och mollters. en höjd nia låter ju likadant som en mollters

Fast om det verkligen står A7-10... Om detta innebär att det blir ett mollackord, så kanske detta är svaret då? 🙂 Eller missuppfattade jag dig nu kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kändes onödigt att start en ny tråd. Jag behöver nämligen lite snabbhjälp med ett endast ackord.

Vilka toner innehåller A7-10 ? 🙂

(skriv vilka toner ackordet innehåller... t ex G7-9 är G B D F# G#... tror jag)

du är ute efter ett A7+9

A, C#, E, G, B# (B# för att vara helt teoretiskt korrekt)

Så A7+9 är samma sak som A7-10 ??

du kan inte säga A7-10. tian är tersen och sänker man den så blir det ett Am7. istället skriver man +9. då får man med både dur och mollters. en höjd nia låter ju likadant som en mollters

Fast om det verkligen står A7-10... Om detta innebär att det blir ett mollackord, så kanske detta är svaret då? 🙂 Eller missuppfattade jag dig nu kanske...

Nej, om det står A7-10 så menar de nog A7+9 men det är lite galet skrivet.. förmodligen ingen med jättekoll som har skrivit det. eller mycket grymmare än mig då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kändes onödigt att start en ny tråd. Jag behöver nämligen lite snabbhjälp med ett endast ackord.

Vilka toner innehåller A7-10 ? 🙂

(skriv vilka toner ackordet innehåller... t ex G7-9 är G B D F# G#... tror jag)

du är ute efter ett A7+9

A, C#, E, G, B# (B# för att vara helt teoretiskt korrekt)

Så A7+9 är samma sak som A7-10 ??

du kan inte säga A7-10. tian är tersen och sänker man den så blir det ett Am7. istället skriver man +9. då får man med både dur och mollters. en höjd nia låter ju likadant som en mollters

Fast om det verkligen står A7-10... Om detta innebär att det blir ett mollackord, så kanske detta är svaret då? 🙂 Eller missuppfattade jag dig nu kanske...

Nej, om det står A7-10 så menar de nog A7+9 men det är lite galet skrivet.. förmodligen ingen med jättekoll som har skrivit det. eller mycket grymmare än mig då 🙂

Haha, aja... Men vi kör på din teori, tack så mkt Josie!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste få besserwissra lite.

C#dim innehåller inget Bb. Det gör däremot C#dim7.

Lavrells ackord är ett m7b5 och har en helt annan funktion än dim. Visst kan det låta bra men om någon annan ska improvisera samtidigt kommer den som spelar m7b5 få mycket sura blickar från improvisatören.

Gällande 7-10 så är det vanligt att klassiska arrangörer skriver så av den enkla anledningen att dom inte har koll på jazzharmonilära. 7#9 heter det och inget annat.

edit: Däremot kan man i teorin skriva 9-10. Men det låter inte klokt som klang. Fast det är klart att i någon klurig voicing KAN det faktiskt bli så..

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

nonackord (oregistrerad)

Hej

En "som inte har så stor koll"(= klassificering införd på portalen--i denna tråd) måste få ställa en fråga

Menar du VacUm att: C#dim inte innehåller tonen Bb?

Vad blir det då för skillnad mellan C#-5 och C#dim?

Beträffande -10-ackord eller +9-ackord så kan nog skillnaden i uppfattning om notation och toninnehåll ligga i "från vilken värld man kommer" och det innebär inte att någon värld skulle vara bättre än den andra. (jazz eller klasssiskt)

Vad jag kan tänka ut som " en som inte har så stor koll" är följande

om t.ex

C-10 eller C+9

Normalt sett så är ju en nona upp från tonen C ALLTID knuten till stamtonen D

Vilket skulle innebära att +9 skulle resultera i tonen D#

Ett decima-avstånd upp från tonen C borde då logiskt alltid vara knuten till stamtonen E och en -10 då ge tonen Eb

Sedan kan man ju fundera över hur en ton skall noteras beroende på hur den ledtonsvis hör samman med föregående och i synnerhet efterföljande ackord. Skall den stiga eller falla vid upplösning--det kan vara avgörande för noteringen.

Harmonisk-analys är ju långt ifrån alltid entydig och enkel!

Jag tror att alla skulle vinna på ett mera ödmjukt förhållningssätt i vissa uttalanden(Inte bara i denna fråga/tråd--det är fullständigt onödigt att vara fördömmande eller nedvärderande mot någon frågeställare. Ett sådant svar syftar oftast bara till att framhålla sin egen förträfflighet----något som frågeställaren sällan har nytta av)

Ett hjälpsamt och vänligt tonläge (vilket finns i svaren till 95%--men ibland finns en underton av arrogans som är tråkig) skulle främja nyfikenheten, viljan och modet att ställa frågor i synnerhet från dem som är nya på området.😲

Det skulle vara interessant (för en som inte kommit så långt på vägen) att få denna fråga om ackorden ordentligt utredd!!!

Vill samtidigt passa på att önska er alla ett RIKTIGT GOTT NYTT MUSIKÅR! 🙂

Nonackordet

Redigerat av nonackord
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du VacUm att: C#dim inte innehåller tonen Bb?

Vad blir det då för skillnad mellan C#-5 och C#dim?

C#(b5) innehåller till att börja med ett F. Men C#m b5 innehåller samma toner som ett C#dim. Skillnaden är ackordets funktion. mollb5 har en subdominantisk funktion och dimackord har oftast en dominantisk (gäller ej stillastående dim som nuförtiden är ganska ovanlig) funktion och definerar alltså en annan skala än moll b5.

Beträffande -10-ackord eller +9-ackord så kan nog skillnaden i uppfattning om notation och toninnehåll ligga i "från vilken värld man kommer" och det innebär inte att någon värld skulle vara bättre än den andra. (jazz eller klasssiskt)

Ackord hör den afroamerikanska traditionen till. Annars noterar man stämmorna. C7#9 i Fmoll bestämmer att tonen D är en viodnote och inte hör till skalan. C7-10 säger däremot två saker på en gång: att E är en viodnote, men defineras ändå (som ters) i ackordet. Vill kompositören prompt ha med nonan har han inget annat val än att skriva C7-10, men detta har jag själv aldrig stött på för det låter klangmässigt helt out med durters, mollters och nona samtidigt i ett dominantiskt ackord.

Sedan kan man ju fundera över hur en ton skall noteras beroende på hur den ledtonsvis hör samman med föregående och i synnerhet efterföljande ackord. Skall den stiga eller falla vid upplösning--det kan vara avgörande för noteringen.

Harmonisk-analys är ju långt ifrån alltid entydig och enkel!

Ackord och hur man skriver ut en stämma är inte riktigt samma sak. Ett ackord definerar ett modus. En stämma är en melodi som givetvis kan innehålla kromatiska ledtoner och annat som inte har med det angivna moduset att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

nonackord (oregistrerad)

Hej igen

Menar du att du tänker C#(b5) med tonen F?

Hur får du in tonen F i en C#-dur treklang-----borde vara E# eller.....?

eller tänker du helt fritt från treklanger i en annan tankeform?

Eller är det ngn finess jag inte hajar 🙂

Är inte C#dim ett förminskat septimackord av C#7 d.v.s

Vanligt C#7= C# + E# + G# + B

C#dim = C#+liten ters (E)+förm kvint(G)+ förm septima(Bb)

dvs man har fört de tre övre tonerna ett halvt tonsteg närmare bastonen

Jämför man sedan med "klassisk" harmonilära Då ser man ju ofta dim ackord

som ofullkomliga dominantnonackord(dvs med utesluten grundton) med liten 9:a och med tersen som baston

T.ex A7-9 = A-C#-E-G-Bb

och där "toppen" på detta ackord( om jag då tar bort bastonen=gör det ofullkomligt) blir det dim ackord vi talar om. dvs C#-E-G-Bb

Det är förtvivlat svårt att skriva noter i text........så att ngn förstår vad man menar.....du får göra ett tappert försök.

När jag skriver den "klassiska" stilen så menar jag även vanlig svensk musik+visa+ --- inte så strikt att den tvunget skall vara ut-arrad i noter.

Man kan ju även till nöds analysera icke jazz musik på detta sätt----Vi har väl alla sätt både Taube, musikalkompositörer och andra vismänniskor använda denna analysform.

Det är det jag menar med att det är vikitgt att skilja på ett strikt jazz-synsätt med modalitetstänkande..mm och på ackorden sedda på ett mera "vardagligt sätt / bruk" av dessa ackord för jag tror att det skiljer sig en smula beroende på i vilket sammanhang man rör sig.

Ha det gott!

Mvh

Ovetande nyböjare

Nonackordet

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber så hemskans mycket om ursäkt gällande min enharmoniska förväxling. E# är det såklart, inte F. C#b5 har fortfarande ingen mollters och påminner inte speciellt mycket om C#dim.

Visst har du rätt, men jag anser faktiskt att jazzharmoniläran är den man bör gå efter då ackordsspelande faktiskt bygger på just modalitet. Dom flesta fattar utan problem var 7b10 är och kommer inte sluta spela bara för att det står så, men lite krångligare blir det nog allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit määän vilka nördar! 😆

Underbar läsning dock, jag är riktigt avundsjuk. Själv spelar jag bara utan att veta vad det är (utom de vanligaste ackorden).

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...