Jump to content
Annons

Mixer med slutsteg eller aktiva högtalare?


Diwic

Recommended Posts

Om vi snackar mindre PA-sammanhang, vilka är fördelarna med

mixer med slutsteg + passiva högtalare, jämfört med en "vanlig" mixer och aktiva högtalare?

Fördelar med vanlig mixer + aktiva högtalare:

* Om man bara vill ha en ingång (t ex enbart solomic) kan man skippa mixern helt och hållet, och då blir det lättare att bära/koppla.

* Större utbud av mixrar

* Slutsteg anpassat till högtalare

Fördelar med en mixer med slutsteg + passiva högtalare:

* Ingen extra strömsladd till högtalarna gör det enklare att koppla. (Minskar detta risken för jordbrum?)

* Inställning för volym osv görs bara på en pryl.

* Större utbud av högtalare(?)

Men det är det jag kommer på. Har jag missat något väsentligt?

I vilket scenario får man mest kvalité för pengarna?

I vilket scenario blir det mest brus/brum?

(Att ha tre prylar, mixer + slutsteg + högtalare, går bort eftersom det ska gå snabbt att koppla ihop.)

// David

PS. Vet inte riktigt om det finns liknande trådar. Det är irriterande att det inte går att söka på "PA".

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det bra med passiva som du är inne på är att man slipper nätsladd, dom man får till brukar va så korta så att det blir svårt att ha lådorna på stativ. det går ju att köpa nya men det är ju fortfarande mäck.

fördelen med aktiva är att det du inte behöver hålla på att tänka på ohmtal och sånt om du skulle köpa bättre mixer elller så. Det finns ju fler mixers utan slutsteg än med om man säger.

Jag skulle nog i flesta fall föredra mixer med inbyggt steg alternativ ett separat steg.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

I PA-syften tycker jag världen blivit enklare nu med aktiva burkar. Mindre kablage. Förstås kan man ju tänka sig att det är lättare att expandera sitt system med passiva högtalare och slutsteg. Men man kan ju alltid splitta signalen i frekvensband, och köra aktiva burkar efter splittern.

Aktiva burkar har alltid inbyggd limiter och värmesäkring. Till skillnad från ett slutsteg så tappar du inte allt, utan bara en burk då säkringen går. Alltså: säkerhet och pålitlighet i livesituationer.

Det finns garanterat andra synpunkter, men de här kanske inte hade kommit så starkt fram hittils.

Link to comment
Dela på andra sajter

I PA-syften tycker jag världen blivit enklare nu med aktiva burkar. Mindre kablage.

Men jämfört med att ha en mixer med inbyggt slutsteg blir det väl fler kablar? Du behöver dra ström till de aktiva burkarna också, jämfört med om du bara drar högtalarkablar (som du behöver dra i vilket fall som helst).

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Kanske sant. Men har man slutsteget i mixern så är det ju verkligen kört om röken kommer ur apparaten. Så kanske jag fortfarande hävdar säkerhet och pålitlighet, och tar tillbaka l ite om det där med kablaget då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men har man slutsteget i mixern så är det ju verkligen kört om röken kommer ur apparaten. Så kanske jag fortfarande hävdar säkerhet och pålitlighet, och tar tillbaka l ite om det där med kablaget då?

Jo, kan jag hålla med om. Kopplar man fel, så att högtalarutgångarna kopplas till micingångarna, vilket det iofs ska krävas en rejäl klant för att göra, så är nog prylen död sen...

Förresten, om det på ett gig kryper runt en bebis på golvet, får för sig att bita till hårt i högtalarsladden så att han kommer åt kontakten - hur går det då?

En fördel med att ha slutsteget i mixern är kanske att vikten blir jämnare fördelad när man bär? En mixer väger inte lika mycket som en högtalare, så att ha slutsteget i mixern innebär jämnare viktfördelning och bidrar till att inte en av prylarna blir väldigt tung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...