Jump to content
Annons

Masterregeln


Swell

Recommended Posts

Min fråga till forumet är: Har ni, på masterregeln, EQ, limitrar och t.ex magneto/vintagewarmer påkopplad från början? Eller väntar ni tills ni har fått ett så bra sound som möjligt bara genom att mixtra med de enskilda kanalerna?

Min tanke är att masterregeln med dess möjligheter i stort sett fungerar som en mastring och därför borde man vänta med att utnyttja de möjligheter till att processa ljudet tills man mixtrat färdigt med de enskilda kanalerna. Samtidigt så får man ju inget bra ljud utan L2 och magneto och ett bra EQ. Jag är kluven och skulle behöva höra era erfarenheter på området.

Tacksam för svar! 😉

/Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Min fråga till forumet är: Har ni, på masterregeln, EQ, limitrar och t.ex magneto/vintagewarmer påkopplad från början?

Nopes.

Eller väntar ni tills ni har fått ett så bra sound som möjligt bara genom att mixtra med de enskilda kanalerna?

Jupps! Ofta behöver jag knappt lägga några effekter alls på masterregeln, jag försöker oftast ratta till rätt frekvens-ljudbild genom att höja eller sänka de enskilda kanalerna så frekvensen på slutmixen påverkas. T.ex. om slutmixen får för mkt mellanregister, så EQar jag inte i första hand, utan sänker hellre den enskilda kanalen/kanalerna som står för mellanregister-ljudet.

Fast det brukar alltid sluta med lite EQ på slutmixen ändå 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt kluven när det gäller detta. Har kommit fram till att det beror helt på vilken genre man sitter o meckar i. Brukar slänga på en L2a och komprimera upp paketet lite försiktigt när jag håller på och spelar in för att få lite roligare output, men ibland slutar det med att man blir trött i öronen av all komprimering. Att sitta med en hel slinga med effekter på outputen innan man mixat ordentligt är nog ingen vidare bra idé.

Å andra sidan tycker jag det ibland är enklare att ställa nivåer när det sitter en kompressor på main out. Då hör man ju mer hur det kommer att låta när det är klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ALDRIG med några effekter på masterregeln när jag spelar in. Det blir ju ganska svårt att veta hur grundljudet egentligen låter då.

Däremot så brukar jag se över effektnivåer för reverb/delay etc. efter att jag har polerat lite i slutänden.

Det brukar annars bli så att effekterna blir lite för starka när man har komprimerat det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Absolut inga grejer på masterregeln när jag hittar på/mixar.

Då vet man ju inte vad man gör, egentligen.

Jag försöker göra en "perfekt" 😳 mix från början.

Sen låter jag mixdown ligga en dag (om jag pallar vänta..) och sen kör jag C4-or och L2-or och hela klabbet, antingen i Sound Forge eller i ett nytt cubase-projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, det är ju skönt o få upp volymerna lite o tajta ihop soundet så de låter hyffsat när man spelar in. Insignalen går ju inte via detdär ändå (iaf inte så som jag har det här). En liten försiktig L2a på outputen har aldrig nån dött av 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar lägga L2 på alla tre masterutgångarna med enbart limitering -1.0db, ingen gain i det läget

blir så nojjig av att se clip-indikatorn på masterutgången i Cubase lysa som en röd fyllenäsa så fort man tänker ordet "fet bastrumma" 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga "Master-effekter" under mixen. Om man har det, så är det väldigt lätt att mixfel maskeras, så att det i slutänden inte låter så bra som det kunde ha gjort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga "Master-effekter" under mixen. Om man har det, så är det väldigt lätt att mixfel maskeras, så att det i slutänden inte låter så bra som det kunde ha gjort...

Hur många gåner har man inte fått mixa om en del prylar när limitern kom på i slutet och man märker att "oj jäklars vad leaden kom fram starkt nu" eller "fan vilket hemskt mellanregister gitarren har". Menar att det inte spelar så himla stor roll om man har på en en försiktig limiter på outputen. Att labba med en EQ på hela mixen kan jag däremot hålla med om att det är jäkligt dumt.. Sånt ska man sköta separat.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Inga "Master-effekter" under mixen. Om man har det, så är det väldigt lätt att mixfel maskeras, så att det i slutänden inte låter så bra som det kunde ha gjort...

Hur många gåner har man inte fått mixa om en del prylar när limitern kom på i slutet och man märker att "oj jäklars vad leaden kom fram starkt nu" eller "fan vilket hemskt mellanregister gitarren har". Menar att det inte spelar så himla stor roll om man har på en en försiktig limiter på outputen. Att labba med en EQ på hela mixen kan jag däremot hålla med om att det är jäkligt dumt.. Sånt ska man sköta separat.

Fast om det låter bra i mixen så är det väl mastring-eq och multikompressorn du ska pilla på och inte mixen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om det låter bra i mixen så är det väl mastring-eq och multikompressorn du ska pilla på och inte mixen?

Inte om man stör sej på ett visst instrument. Då är det ju bättre att fixa upp det separat så man inte stör det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Inte om man stör sej på ett visst instrument. Då är det ju bättre att fixa upp det separat så man inte stör det andra.

Men då var ju mixen fel från början, om du förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte om man stör sej på ett visst instrument. Då är det ju bättre att fixa upp det separat så man inte stör det andra.

Men då var ju mixen fel från början, om du förstår vad jag menar.

Jovisst, men det avslöjas bra mycket tydligare när man skruvar på en limiter.

Alltså, ge sig i kast med en bandkompressor innan mix är ju värre än att dra på en EQ. Jag snackar om att piffa upp outputen lite bara. Inte att MASTRA..

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte om man stör sej på ett visst instrument. Då är det ju bättre att fixa upp det separat så man inte stör det andra.

Men då var ju mixen fel från början, om du förstår vad jag menar.

Jovisst, men det avslöjas bra mycket tydligare när man skruvar på en limiter.

Jag kan faktiskt inte hålla med...

Om man har bra lyssning som avslöjar alla detaljer - och därmed har möjlighet att göra en riktigt bra mix, så blir faktiskt behovet av Mastering minimalt.

Gör man helt rätt vid slutmixen, så kommer inte en limiter vid Mastering att göra något negativt med mixen. Som Nattvaktaren säger, så har ju slutmixen varit felbalanserad från början om något sådant händer...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Jag snackar om att piffa upp outputen lite bara. Inte att MASTRA..

Okej, jag tänkte automatiskt att när man "slänger på en limiter" på mastern så mastrar man. Men tydligen är ni ganska många som sitter med L-2:an på hela tiden.

Blir det inte lite jobbigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Jag snackar om att piffa upp outputen lite bara. Inte att MASTRA..

Okej, jag tänkte automatiskt att när man "slänger på en limiter" på mastern så mastrar man. Men tydligen är ni ganska många som sitter med L-2:an på hela tiden.

Blir det inte lite jobbigt?

Beror på helt vad man gör för musik. Sitter man med nåt lugnt så kan de va skönt att ha den på. Har man ett punkband i studion så blir man ju knäpp efter 20 minuter... Satt precis med en jazzinspelning (rätt stökig bop) och märkte att jag blev trött efter en stund när L2an låg på. Man får ju allt ljud rakt i nyllet liksom..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...