Jump to content
Annons

Har hårddisken kraschat? (!)


El_mono

Recommended Posts

Hej,när jag ska in i datorn så bootar inte hårddisken, så då försöker jag gå in via felsäkert läge. Då hör jag hur hårdisken (tror jag det är,har inte kollat men är typ säker) bara rasslar till typ 4 gånger o startar sedan om.

Har den kraschat? kan jag komma åt nåt på nåt sätt? Jobbigt läge,då jag hade endel material samt skolarbeten på den,hehe :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Startar disken om hela tiden, så är det med stor sannolikhet kass. :rolleyes:

Om innehållet är värdefullt för dig, så är det säkrast att lämna in den till en kompetent firma som gör en koll på vad de kan rädda. Om du testar att köra reparationsprogram själv, så är risken att du skadar det som annars hade kunnat räddas... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan,det positiva med det här är nog att isåfall kan jag börja om på ny kula,känns nästan skönt på ett sätt. Ska ju köpa ny dator snart så,det kanske bara var bra det här,ska dock ändå se om jag kan få igång den på nått sätt :/

Jobbigt när sånt här händer hehe :/

Link to comment
Dela på andra sajter

lessen o säga det men det har hänt mig osså.. der där rasslet som låter som en kula som snurrar är inte riligt när man pysskar med musik!:rolleyes: men om du har riktigt viktiga projekt går det att lämmnain o rädda data

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen. Ska tänka över detta. Tror dock jag skippar i och lämna in den,hade inte så mycket bra material osv på den ändå,därfär är det gött o komma igång på riktigt när man får ny dator o utrustning o så.

Hur gick det med din då?,lämnade du in den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen. Ska tänka över detta. Tror dock jag skippar i och lämna in den,hade inte så mycket bra material osv på den ändå,därfär är det gött o komma igång på riktigt när man får ny dator o utrustning o så.

Hur gick det med din då?,lämnade du in den?

Att lämna in HD för återskapande av data är en väldigt dyr historia, för att inte tala om tiden det tar för dig att få tillbaka dina filer. Just därför är det nästan uteslutande företag som skickar in sina Hårddiskar.

Jag har dock återskapat data på ett flertal kraschade hårddiskar åt mig själv, kompisar, mitt företag mm.. PMa mig om du är intresserad av att få tillbaka data från din HD.

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dock återskapat data på ett flertal kraschade hårddiskar åt mig själv, kompisar, mitt företag mm.. PMa mig om du är intresserad av att få tillbaka data från din HD.

Intressant. Hur gör du? Speciell labmiljö, eller kan du pula med sånt hemma?

Link to comment
Dela på andra sajter

På jobbet brukar jag använda Knoppix för kraschade hårddiskar. Man bootar Knoppix på CD och i 8/10 så fungerar det för att rädda filer. I de 2/10 som det inte går brukar jag lämna dem till en kollega som enligt egen utsago låter hårddisken ligga i frysen ett par dygn, sedan kör han Knoppix och fixar det för det mesta. 😳 Men man behöver givet någon media för att rädda filerna, brukar använda USB-minne själv. Vet ej om stöd för CD/DVD-bränning ingår i Knoppix!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dock återskapat data på ett flertal kraschade hårddiskar åt mig själv, kompisar, mitt företag mm.. PMa mig om du är intresserad av att få tillbaka data från din HD.

Intressant. Hur gör du? Speciell labmiljö, eller kan du pula med sånt hemma?

Pular med sånt hemma. Det är dock rätt så tidskrävande, sist jag återskapade data från en 200G hårddisk höll jag på i 3 dagar, i flera omgångar. Men det var det värt eftersom det var chefens privata HD, han blev väldigt impad vilket åtrerspeglades i min senaste löneförhandling 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På jobbet brukar jag använda Knoppix för kraschade hårddiskar. Man bootar Knoppix på CD och i 8/10 så fungerar det för att rädda filer. I de 2/10 som det inte går brukar jag lämna dem till en kollega som enligt egen utsago låter hårddisken ligga i frysen ett par dygn, sedan kör han Knoppix och fixar det för det mesta. 🙂 Men man behöver givet någon media för att rädda filerna, brukar använda USB-minne själv. Vet ej om stöd för CD/DVD-bränning ingår i Knoppix!

man ska dock vara medveten om att så fort Hdn krachat så ska man GENAST plocka ut den ur datorn, för att chanserna för återskapning skall vara så goda som möjligt. Såvida man inte återskapar allt själv vill säga, tom då måste man koppla in den i "read-only mode". Är man inte säker på sitt recovery-program kan den tom förvärra skadan.

Ju längre den sitter i datorn eller ju mer man fipplar med desto mindre blir chanserna för att få tillbaka allt, då data kan skrivas över. .

Även hårdvarukrascher kan gå att gå runt, till en viss del, men det är väldigt olika från gång till gång..

Det är dock sällan 100% av filerna är HELT borta.

Tom efter snabbformatering kan man få tillbaka all data.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...