Jump to content
Annons

Schecter elgura.


BaldByChoice

Recommended Posts

Jag hittade precis Schecters hemsida. Schecter är för mig tidigare okänt (jag är inte gitarrist! 😉 ). Det jag undrar är om det är bra gitarrer? De verkar ju hyfsat billiga.

Jag har en überbillig Fender Squier som brusar värre än en treo vilket inte är speciellt kul när man ska spela in.

Jag är alltså ute efter en ny (billig) elgitarr och Schecter föll mig i smaken både estetiskt (speciellt Damien-modellen!) och prismässigt.

Vilka är det som säljer Schecter i Sverige?

Åsikter och synpunkter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en Schecter Tempest Custom och jag är väldigt nöjd över den. Känns gedigen, bra kräm i mickarna, många ljudmöjligheter då det även finns en coilsplit på den som splittar mickarna till single coils.. Les Paul men ändå inte...

116300.jpg

Hals och kropp är i ett stycke. Ja jag vet inte mer man kan skriva om det. Jag är nöjd iallafall.

Hur det är med den modellen du funderar på, har jag ingen aning om.

😉

Edit: Schecter Tempest Custom kostar runt 8000:- men jag köpte den lite billigare beggat...

Edit2: På Damien sitter det visst EMG mickar ser jag nu... PÅ min Tempest sitter det Duncan Design.

--------

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har testat 007 eliten och damien 7an, väldigt trevliga gitarrer.

emg hz är passiva mikrofoner och skall inte på något sätt jämnföras med ett par riktiga emg's

seymor duncan designed är seymours billigaste skitmickar som inte ens är på samma planet som ett par riktiga seymour duncan.

Många ogillar schecter för att deras halsar är ganska bredda, men jag ahr då ignet problem med det, är du ute efter en gitarrrunk-shred gitarr så kanske inte schecter är vad du skall ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Många ogillar schecter för att deras halsar är ganska bredda, men jag ahr då ignet problem med det, är du ute efter en gitarrrunk-shred gitarr så kanske inte schecter är vad du skall ha.

Då ska det nog funka för mig. Jag har tänkt använda den till komp, mestadels. 😲

När det gäller mickarna... Hellraiser C-1 FR har "riktiga" aktiva EMG. Det kanske är idé att satsa på en gura med ordentliga mickar från början?

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja bah!

Jag har två!

En Black Jack 007 med äkta Duncan på samt en 5-strängad Celloblaster.

Bägge ger mig precis vad jag behöver i ljudväg.

Schecter har en bred kundkrets inom amerikansk metal och är definitivt ett märke att lita på.

Gedigna byggen och mycket för pengarna.

Glädjer mig att du hittade länken till dom!

Take care!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

@Cruncher

Du som erfaren Schecter-spelare, tror du jag klarar mig med en Damien 6 med Floyd Rose till att börja med? Jag har för tillfället en Squier som inte är speciellt kul, den brusr som f-n. Hur pass brusfria är EMGs passiva mickar?

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

...duncan designed är seymours billigaste skitmickar som inte ens är på samma planet som ett par riktiga seymour duncan.

Nja, vettefan om jag håller med om att Duncan Design skulle vara skitmickar. Nog finns det sämre... men visst finns det bättre oxå. 🙂

Det sitter HB-102 på min och jag tycker det är nog med kräm så det räcker... för att vara passiva mickar alltså.

😉

------------

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Slulle nog säga så här i stället ang micar.

Det beror helt på vad du vill ha dom till.

Det finns inget instrument som går att använda till allt med undantag för en Strata då men...

Man kan säga så här.

Duncan ger dig mer crunch. Mer skitigt ljud vilket många föredrar då det ger karaktär.

EMG är det mer bett i. Känns som en snabbar mic. Bra till aggresiv metal men hade inte använt den till jazz.

Ska det liras snabbt så hade jag gått på EMG.

Ska det liras rock eller Meshuggha, Duncans!

Jag siktar själv på en Damien sjua framöver med EMG.

Vet inte hur Schecter har det med FloydRose men jag kan bara tänka mig att det är med det som med allt annat de har. Bra prylar som funkar!

Hoppas du får tag i vad du söker!!!

Take care!!!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...