Jump to content
Annons

Trumloopar


Bebopkeys

Recommended Posts

Hej.

Jag sitter och håller på med en "modern" ballad som skall ha en cool trumloop i bakgrunden.

Då slår det mig, när jag går igenom de loopar som finns i t ex Hypersonic 2, vad

trista de låter nästan samtliga.

Är det mig det beror på (att jag tröttnat på looparna för att jag hört dom för ofta)

eller är det tillverkaren som har svårt att variera sig? Jag tycker att dom låter lika allihopa trots att de representerar helt olika musikstilar.

Är looparna i Hypersonic trista standard-loopar eller är dom coola?

Frågan känns kanske larvig men om man funderar på att investera i ett större ljudbibliotek så vill man inte riskera att hamna i samma situation med det.

Hypersonic har ju andra fördelar än trumlooparna förstås 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej.

Jag sitter och håller på med en "modern" ballad som skall ha en cool trumloop i bakgrunden.

Då slår det mig, när jag går igenom de loopar som finns i t ex Hypersonic 2, vad

trista de låter nästan samtliga.

Är det mig det beror på (att jag tröttnat på looparna för att jag hört dom för ofta)

eller är det tillverkaren som har svårt att variera sig? Jag tycker att dom låter lika allihopa trots att de representerar helt olika musikstilar.

Är looparna i Hypersonic trista standard-loopar eller är dom coola?

Frågan känns kanske larvig men om man funderar på att investera i ett större ljudbibliotek så vill man inte riskera att hamna i samma situation med det.

Hypersonic har ju andra fördelar än trumlooparna förstås 😄

Jag körde en demo av hypersonic någon vecka eller två och använde den flitigt. Jag mins inte riktigt hur looparna var så jag kan inte riktigt uttala mig. Men om du ska införskaffa något nytt så rekomenderar jag Stylus RMX. Finns mycket fina loopar där, och du även bygga egna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Loopar måste egentligen bli ganska trist överlag, eftersom man ju inte kan göra ett dugg åt de enskilda ljuden, utan är hänvisad till det som har gjorts - eller att göra något med hela paketet - som kanske egentligen inte passar för alla ljuden...

Det är enligt min mening alltid bättre att göra sitt eget trumkomp från scratch, så att man kan jobba med de enskilda ljuden - men jag är kanske gammalmodig... 😄😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte looparna i Stylus RMX "skivade" så att man kan byta ut enskilda ljud i loopen?

Jag brukar använda loopar i botten och "riktiga" trummor på toppen kan man säga. Tycker att en bra loop kan få till ett sväng i vanliga trummor typ Studio Drums.

Link to comment
Dela på andra sajter

Loopar måste egentligen bli ganska trist överlag, eftersom man ju inte kan göra ett dugg åt de enskilda ljuden, utan är hänvisad till det som har gjorts - eller att göra något med hela paketet - som kanske egentligen inte passar för alla ljuden...

Det är enligt min mening alltid bättre att göra sitt eget trumkomp från scratch, så att man kan jobba med de enskilda ljuden - men jag är kanske gammalmodig... :rolleyes:  😆

Nej du är inte gammalmodig enligt min åsikt. Själv så skulle jag aldrig någonsin använda någon annans färdiggjorda loop i en produktion.

För att testa fram olika idéer kommer de ju till pass iofs..

Du har inte provat att slica upp dem och gojsa runt lite med dem? ..

/Daniel

Edit: skrev fel ord 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Loopar måste egentligen bli ganska trist överlag, eftersom man ju inte kan göra ett dugg åt de enskilda ljuden, utan är hänvisad till det som har gjorts - eller att göra något med hela paketet - som kanske egentligen inte passar för alla ljuden...

Det är enligt min mening alltid bättre att göra sitt eget trumkomp från scratch, så att man kan jobba med de enskilda ljuden - men jag är kanske gammalmodig... :rolleyes:  😆

Nej du är inte gammalmodig enligt min åsikt. Själv så skulle jag aldrig någonsin använda någon annans färdiggjorda loop i en produktion.

För att testa fram olika idéer kommer de ju till pass iofs..

Du har inte provat att slica upp dem och gojsa runt lite med dem? ..

/Daniel

Edit: skrev fel ord 🙂

Nu använder jag inte loopar alltför ofta men jag tycker att det kan vara ett konststycke när någon får till det. Det låter ju absolut inte alls som en riktig trummis men det är ju en del av grejen med att använda en loop. Bara mina 5 ören...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte looparna i Stylus RMX "skivade" så att man kan byta ut enskilda ljud i loopen?

Jag brukar använda loopar i botten och "riktiga" trummor på toppen kan man säga. Tycker att en bra loop kan få till ett sväng i vanliga trummor typ Studio Drums.

Vad jag har förstått (har bara använt Stylus RMX i 2 dagar) så kan man inte styra över varje enskilt ljud i looparna. Som är lite synd. Men det finns mycket olika loopar att välja mellan, plus massa expansions som inte är allt för dyra.

Att lägga ett eget trumkomp ovanpå loopar tycker jag också är mycket användbart. Ibland kan ens egna trumkomp bli lite tunna, och med en loop fetar man till det. Men såklart har man ju mycket mer valmöjligheter om man gör allt själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

ta en trumloop och lyft in i antingen impakt eller kompakt från Native Instruments. Där kan du slica upp en trumloop till eget tycke och massa annat trevligt.. kolla gärna om dom 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...