Jump to content
Annons

Agitated - Johanna


Recommended Posts

Tjena,

Hittade den här bland gamla arr, gjorde den till min flickvän 😄 Inte den tajtaste gitarren, men det var som sagt ett tag sen :rolleyes:

LÅTNAMN: Johanna

ARTIST/GRUPP: Agitated (jag)

GENRE: Akustisk

LÅTLÄNGD: 3:18

KOMPOSITÖR: Jag

PRODUCENT: Jag

EV. MEDVERKANDE: Jag

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,53 mb

STATUS: Halvklar?

Mvh Kristoffer

Johanna.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ehh 😉

1. Gitarren är otight ( som du redan påpekat ).

2. Sången är sur. Den är konstant falsk. Lösningen heter: Sånglektioner eller låt någon annan sjunga.

3. Uttalet är kasst. Johanna uttalas på klockren svenska medan den övriga engelskan uttalas på klockren "Göran Persson"-engelska.

4. Stråkarna måste ges mer attack, sänkas och omarras. Det låter så mycket midi just nu så att det inte finns. Gör dem fetare och mer ackordliknande för att backa upp låten istället för att att låta de fungera som solostråkar.

5. Rätt smörigt är det också 😄😎

Gör om, gör rätt.

Lycka till!

Edit: Jag vill inte vara taskig alltså. Detta är min ärliga åsikt. Hoppas att någon av mina råd kan komma till användning i framtiden 🙂

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte vad som händer med sången från 00:45? Innan låter den helt ok tycker jag. Låter som du tänker i annan tonart härefter!?? Låtidén annars tycker jag är jättebra och originell! Lägg om sången och lägg upp låten igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer detta att låta hårt. Men sången är mycket mycket falsk, rakt igenom hela låten. Låten är det absolut inget fel på, tvärtom. Men sången är inge vidare. Så vill du impa på tjejen, be nån annan sjunga den åt dig 😏

EDIT: Juste, stämm gitarren.

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

stämm gitarr, träna med klick, ta sånglektioner eller träna mer mer mer varje dag (om du vill sjunga själv) eller be någon annan sjunga istället, låten är för odynamisk enligt mig, händer ingenting intressant, platt, samma gitarrljud, inte ens några effekter nån enstaka gång som ex delay i slutet av meningar, om du ska ha stråkar så använd bra samplningar eller inga samplingar och gärna spela dem i stämmor. Annars kul att du vågar visa låten. Hoppas du hade kul när du gjorde den.

Är inte meningena att vara elak, bara ärlig och konstruktivt kritiserande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj...vet inte var jag ska börja.

1. Stäm gitarren...ett bra verktyg är en stämmare. God investering.

2. Träna upp rösten, koppla in micken och gitarren till ett par lurar spela bara melodin på gitarren och prova att följa tonerna och pressa upp struphuvudet och sjung längre fram i munnen. Nu låter det som du sjunger i halsen. Tanken med mick o lurar är för att du ska höra dig bättre och sen lära dig höra hur fel du ligger jämfört med tonen melodin går i.

3. Texten är för mycket gull i gull...så söt så underbar följer med mig överallt min ängel...skaffa lite attityd i låten...lyssna på winnerbäck med grymma texter...ren poesi...skrivna till tjejer men inte lika gullandes. Nästan så söt att man får diabetes med dagens text.

4. Sjung på svenska eller lär dig uttala på engelska

5. Gitarrens ljud låter lite fel, personligen är jag själv kass på att micka akustisk gitarr så det överlåter jag till någon annan. Men det är något brus, brum i bakgrunden och saknar klarhet. Inte tillräckligt tydlig.

6. Stråkarna glider för mjukt in och är sen för monotoniska...hörde en kille för ett tag sedan med grymma stråkar som jag försöker ta lärdom av. Han heter Stajo, så lyssna på hans stråkar och jämför deras personlighet med dina stråkars. Här finns den demoinspelningen.

7. Vill du göra låtar så ta kritiken som feedback, läs studio. Deras tips är guld värda.

Lycka till och hoppas att du ger ut en uppdatering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj... här ramlar det in tips.

Jag kanske ska spela in låten och lägga upp den igen, känns som om vissa saker skulle bli bättre nu. När jag spelade inte sången hade jag precis börjat ta sånglektioner (typ en månad), och innan dess.. låt oss säga att jag sänkte mig från mvg till g i musik pga uppsjungningen, hehe 😎 Nu har jag tagit lektioner i ett år och det skulle nog bli en aning bättre...

Vad gäller stråkljuden så är jag ganska missnöjd själv.. har ingen erfarenhet alls, vet knappt vart jag ska börja.

Gitarren är en 40 år gammal nylon (med MINST 20 år gamla strängar) som är mickad med en b1 typ tre dm bort... så inte de bästa förutsättningarna där. Kanske dessutom glömde stämma guran precis innan inspelningarna, ingen aning..

Uttalet på engelskan.. well, där är jag nog inge vidare nu heller, låter fortfarande väldigt svensk, tyvärr.

Texten, ja, det är ju min text och det är så jag vill ha den. Tar gärna emot kritik på arr i övrigt, slingor och komp, själva melodin, hur kasst jag sjunger m.m. men texten ändrar jag inte på 😄 Kan hålla med om att den är smörig, inte i närheten av vad mina texter brukar vara, men det är så jag vill ha den här.

Och, ja, vi är fortfarande tillsammans, var nyligen i Paris och firade ett år.

Jag tänker absolut inte låta någon annan sjunga den, eftersom den är från MIG till HENNE och inte från någon annan till henne. Även om det låter skit så vet jag att hon uppskattar det mer om det är jag.

Tack för all kritik!! Förhoppningsvis ska jag lägga upp en mycket bättre version om ca 6 veckor, när jag kommer hem från semestern... om jag får till stråkarna vill säga 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj... här ramlar det in tips.

Jag kanske ska spela in låten och lägga upp den igen, känns som om vissa saker skulle bli bättre nu. När jag spelade inte sången hade jag precis börjat ta sånglektioner (typ en månad), och innan dess.. låt oss säga att jag sänkte mig från mvg till g i musik pga uppsjungningen, hehe ☺️ Nu har jag tagit lektioner i ett år och det skulle nog bli en aning bättre...

Vad gäller stråkljuden så är jag ganska missnöjd själv.. har ingen erfarenhet alls, vet knappt vart jag ska börja.

Gitarren är en 40 år gammal nylon (med MINST 20 år gamla strängar) som är mickad med en b1 typ tre dm bort... så inte de bästa förutsättningarna där. Kanske dessutom glömde stämma guran precis innan inspelningarna, ingen aning..

Uttalet på engelskan.. well, där är jag nog inge vidare nu heller, låter fortfarande väldigt svensk, tyvärr.

Texten, ja, det är ju min text och det är så jag vill ha den. Tar gärna emot kritik på arr i övrigt, slingor och komp, själva melodin, hur kasst jag sjunger m.m. men texten ändrar jag inte på 😱 Kan hålla med om att den är smörig, inte i närheten av vad mina texter brukar vara, men det är så jag vill ha den här.

Och, ja, vi är fortfarande tillsammans, var nyligen i Paris och firade ett år.

Jag tänker absolut inte låta någon annan sjunga den, eftersom den är från MIG till HENNE och inte från någon annan till henne. Även om det låter skit så vet jag att hon uppskattar det mer om det är jag.

Tack för all kritik!! Förhoppningsvis ska jag lägga upp en mycket bättre version om ca 6 veckor, när jag kommer hem från semestern... om jag får till stråkarna vill säga 😆

Rätt inställning grabben...

Lycka till...ser fram emot den nya versionen...

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara: Varför göra en ny version? Den har väl antagligen gjort det den ska (gjort flickvännen glad) så är det inte lite att döda charmen om du gör en ny?

Edit: Min polare satt och lyssnade på låten här nu och hon undrar, romantisk som hon är, vad Johanna tyckte om den?

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det skulle döda charmen... är väl roligare att lyssna på någonting bra?

Hon blev jätteglad, tyckte det var jättegullig 😏 Jag sa att det inte var det bästa framförandet men hon tyckte inte att det spelade någon roll, att det tanken och ansträngningen som räknades :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grunden, alltså låten som sådan skulle kunna göras till en lysande ballad mha en duktig sångare och gitarrist inget snack om saken, men nu låter det mest som om Håkan Hellström tolkat Oasis eller nåt, hemskt.

Du har potential som låtskrivare i alla fall 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Hahahaha... WOAH!!!!! Fan va roligt att hitta den här gamla tråden!! Va bara tvungen att skriva.

Helt galet hur mycket som förändrats, mina öron håller på att dö av den sura gitarren och när sången kommer in blir jag bara arg. Underbart riktmärke för utveckling.

Och hur skrev jag? Märks att jag var i tonåren. Haha.

Jättebra kritik för övrigt, jag har lätt att tro att jag är lite bättre än vad jag är =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...