Jump to content
Annons

Execution


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Execution

* ARTIST/GRUPP: Per Rosqvist

* GENRE: -

* LÅTLÄNGD: knappt 4 min

* KOMPOSITÖR: Per Rosqvist

* PRODUCENT: densamme

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3.4Mb

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: Execution

Hej. Välkomnar synpunkter på detta hastverk 😄 Tack

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har lyssnat på ett par av dina verk och jag gillar dem skarpt! Det är dramatiskt och jag kan inte låta bli att till och från dra lite på smilbanden när jag lyssnar, för detta är ju fa-an bra! Jag blir inspirerad trots att jag inte komponerar liknande musik själv.

En sak till som slår mig, jag vill se rörelse och bilder till detta! Kanske t.o.m. någon koreograf som tolkar detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Filmmusik! Jag har ingn aning om vad jag ska säga om det här. Jag tycker att det låter bra. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på ett par av dina verk och jag gillar dem skarpt! Det är dramatiskt och jag kan inte låta bli att till och från dra lite på smilbanden när jag lyssnar, för detta är ju fa-an bra! Jag blir inspirerad trots att jag inte komponerar liknande musik själv.

En sak till som slår mig, jag vill se rörelse och bilder till detta! Kanske t.o.m. någon koreograf som tolkar detta?

Detta stycke är en del av en opera/operett jag skall komponera, baserad på en novell jag skrev förra året: "Religionsskymning", som går att finna här:

Religionsskymning

. Detta stycke "Execution" skall spelas på operascenen när fångarna blir avrättade i helvetet, En sorglig historia men med en strimma av hopp på slutet.

Operan kommer att ta två år att färdigställa. Främst för att jag måste skriva dialogen och plugga lite harmonilära och kontrapunkt.....

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Tycker körer och en del stråkar låter stelt. Kanske är tanken.

Blåset funkar bätttre. Det jag saknar lite är ett tydligare tema.

Själv är jag stor fan av Hans Zimmer. Försökte själv med en kompis sätta musik till Arn-böckerna - svåra saker det här med film/temamusik. Men himla intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Edirol Orchestral som har varit framme?

Bra är det iallafall. Mycket bra. Älskar sån här musik. Tycker dock att det behöver en starkare melodi som återkommer lite då och då.

Nu måste jag springa hem från jobbet och göra något liknande! 😄

Vad använder du för synthar? Speciellt intressant är den som gör manskörs ljudet. Finfint 😄

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är musik! Grymt impad! Önskar jag kunde ha gjort denna. Sätt upp mig på din fanlista. Du äger! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker körer och en del stråkar låter stelt. Kanske är tanken.

Blåset funkar bätttre. Det jag saknar lite är ett tydligare tema.

Själv är jag stor fan av Hans Zimmer. Försökte själv med en kompis sätta musik till Arn-böckerna - svåra saker det här med film/temamusik. Men himla intressant.

Håller med att de låter "stela" (stråkar och körer) tillskillnad från blåset, försökt trixa med det i min mjukvara, men verkar som jag får leva med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Edirol Orchestral som har varit framme?

Bra är det iallafall. Mycket bra. Älskar sån här musik. Tycker dock att det behöver en starkare melodi som återkommer lite då och då.

Nu måste jag springa hem från jobbet och göra något liknande! 😄

Vad använder du för synthar? Speciellt intressant är den som gör manskörs ljudet. Finfint 🙂

Nej inte Edirol. Jag använder EWQL SOSilver Edition, förutom för trumljuden.

Angående stelheten vad gäller stråkar och körer, funderar jag på att köpa Gold Edition vid tillfälle (ligger väl på typ 8 DVD) eller Platinum (som ligger på typ 30 🙂 ...

Vill man ha grymma körer, finns EWQL symphonic choirs, som också ligger på en massa massa DVD-skivor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt imponerande! Gillar main-melodin, om det nu finns en sådan? Den återkommer lite nu och då, där körerna kör på som mest. Den melodin fastnade hur som helst i skallen på mig, vilket är bra! 😉

Riktigt bra! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt imponerande! Gillar main-melodin, om det nu finns en sådan? Den återkommer lite nu och då, där körerna kör på som mest. Den melodin fastnade hur som helst i skallen på mig, vilket är bra! 😉

Riktigt bra! 😎

Tackar! 😄

Det finns två main-melodier:

Den första (rätt lång) som låter som ett metalriff nästan i slutet när blåset blåser på som FAAN! 🙂

Den andra main-melodin kommer efter det, och är vackrare, och inte så metal, kanske melodeath eller nåt isåfall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Tycker körer och en del stråkar låter stelt. Kanske är tanken.

Blåset funkar bätttre. Det jag saknar lite är ett tydligare tema.

Själv är jag stor fan av Hans Zimmer. Försökte själv med en kompis sätta musik till Arn-böckerna - svåra saker det här med film/temamusik. Men himla intressant.

Håller med att de låter "stela" (stråkar och körer) tillskillnad från blåset, försökt trixa med det i min mjukvara, men verkar som jag får leva med det.

Nu vet jag inte hur din programvara funkar, men jag använde gigastudio, o morphade ihop t ex pianostråkar med fortestråkar, o anpassade vilket som skulle höras mest beroende på hur hårt jag spelade. Körer e ju skitsvårt, speciellt om de sjunger små stavelser 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Fick mig att tänka på "Father's Shout Breast Milky Mother Fore Funk" av Pink Floyd. Då närmast intron alltså. I jämförelse PF det så bleknar ju detta, men redan associationen i sig är ju ett beröm tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker körer och en del stråkar låter stelt. Kanske är tanken.

Blåset funkar bätttre. Det jag saknar lite är ett tydligare tema.

Själv är jag stor fan av Hans Zimmer. Försökte själv med en kompis sätta musik till Arn-böckerna - svåra saker det här med film/temamusik. Men himla intressant.

Håller med att de låter "stela" (stråkar och körer) tillskillnad från blåset, försökt trixa med det i min mjukvara, men verkar som jag får leva med det.

Nu vet jag inte hur din programvara funkar, men jag använde gigastudio, o morphade ihop t ex pianostråkar med fortestråkar, o anpassade vilket som skulle höras mest beroende på hur hårt jag spelade. Körer e ju skitsvårt, speciellt om de sjunger små stavelser 😳

Ok jag förstår. Jag har inte tillgång till nån klaviatur här i Kina. Oftast tänker jag mig noterna i huvudet, innan jag sätter dem i lämpligt program. Det gör det ju lite stelt kan jag tänka mig, för folk som är känsliga för sånt.

EWQL som jag använder har lite inbyggda grejer som gör att vissa i en sektion spelar för tidigt eller för sent (den mänskliga faktorn), och det gör det ju lite trovärdigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

EWQL som jag använder har lite inbyggda grejer som gör att vissa i en sektion spelar för tidigt eller för sent (den mänskliga faktorn), och det gör det ju lite trovärdigare.

Say what?

Vad är det för funktion du syftar på? Är det något i Kompakt-samplern vi pratar om här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Say what?

Vad är det för funktion du syftar på? Är det något i Kompakt-samplern vi pratar om här?

Vad är en kompaktsampler. Nämen har man t ex en sektion som spelar violin spiccato, så är det inte alla violiner i sektionen som hänger med. I Silver Edition är det alltid samma sampling som körs. Vet inte om det är mer avancerat i Gold och Platinum men skulle inte förvåna mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det är filmmusik och det låter som ett stycke som är tänkt som bakgrund till något annat (t ex en avrättning).

Tycker synd om de stackars basarna som behöver sjunga så lågt i stort sett hela låten, men de lär väl vara tränade :rolleyes:

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker synd om de stackars basarna som behöver sjunga så lågt i stort sett hela låten, men de lär väl vara tränade 😉

// David

Det är inte basar, Diwic! Det är demoner från helvetet! 😛

Läs min novell (om du inte redan gjort det). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...