Jump to content
Annons

O.H till trummor


Recommended Posts

Hej.

funderar angeånde mickar till trummset. Har nån gång i framtiden införskafffa ett par överhängsmickar.

Har i dagsläget en Studio projects B1. Ett alternativ är att köpa en till och använda dem. ett annat är att köpa ett par småmembranare typ Line audio cm3 eller liknande.

min fråga är om jag vinner någonting på att ha småmembranare? Det känns ju som det är vanligare att använda småmembranare men är det stor skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

mja, jag tror det är hugget som stucket. HAr själv tvingat fram mycket kropp ur ett trumset via småmembraniga OH mickar, i det fallet ett par Shure SM81 utan lowcut.

Känns dock som att det är vanligaste med småmembranare i Överhänget och stormembranare i ambiensmickningen. Men som sagt, båda funkar bra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Småmembranare tar genrellt upp cymbalerna (läs diskant) på ett snyggare och tydligare sätt. Fast ska du försöka få med ett vettigt pukljud utan att stödja upp med närmickat kommer det troligen funka bättre med stora membran.

Jag brukar tänka småmembranare om det är rock/pop-sound man är ute efter och stormembranare om man vill ha ett mer jazzigt/akustiskt sound (då man kan hålla nere volymen på närmickarna utan att det låter fattigt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag körde nyligen line audios CM2or till överhäng för att testa (brukar köra annat) och jag kan inte rekommendera dem till det. Jag tycker att de har för lite krisp för att sitta i en rock/popmix och man måste kräma för mycket med eq. IMHO är de schyssta på mycket annat men inte överhäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...