Jump to content
Annons

Studio i källaren


Deadbeat

Recommended Posts

Tjena.

Jag ska flytta till ett stort hus i sommar och ska bygga studio i källaren.

Jag behöver lite tips:

*Jag två rum att inreda, ett stort som jag hade tänkt ha som "musiker-rum". Och ett mindre rum där jag ska ha dator, mixorbord och sånt... Hur ska göra för att få bästa möjliga akustik i rummen? Behöver alla tips jag kan få...

*Hur får jag en tyst- och ljudtät ventilation?

*Vad ska jag köpa för mixerbord?

Tacksam för alla tips jag kan få angående studiobygge!

Redigerat av Deadbeat
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
*Vad har du för budget?

Runt 20-30 000:- kan jag tänka mig att lägga ned på bygget.

Link to comment
Dela på andra sajter

*Vad har du för budget?

Runt 20-30 000:- kan jag tänka mig att lägga ned på bygget.

ang. mixerbord. hur många in/ut har ditt ljudkort?

köp ett beggat för en tretusen spänn. jag köpte mitt stora bord för 4 tusen(cirka!) och har gått igenom hela bordet o fixat glapp o gnissel! men ett bra bord hittar du väl på Vendolins sajt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du mixa ITB så ge fan i att skaffa ett mixerbord... Köp bra preamps istället. Billiga bord tillför inget annat än brus tycker jag.

beror väl om du köper ett nytt billigt behringer eller eller ett beggat bra soundcraft.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tips alla 😳

Men har ingen nån ide om ventilering?

Man vill ju kunna andas, men undvika att ljudet läcker ut... utan fläktbrum i mixen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
*Jag två rum att inreda, ett stort som jag hade tänkt ha som "musiker-rum". Och ett mindre rum där jag ska ha dator, mixorbord och sånt... Hur ska göra för att få bästa möjliga akustik i rummen? Behöver alla tips jag kan få...

börja med johnlsayers forum så är du nästan där..det finns tusentals saker man bör tänka på och det absolut viktigaste är att tänka och fundera på de flesta INNAN du börjar köpa material och börjar bygga.. många misslyckas med sin studio pga. att de har för brottåm och sen när budgeten är slut så sitter de där med en studio som inte fungerar för fem öre.

Kan du komma med några specifikationer på rummen eller ännu bättre en skiss på det hela?

*Hur får jag en tyst- och ljudtät ventilation?

Ljudfällor, är det korta svaret, alltså du måste leda luften en omväg och med dämpning så att ljudet inte transporteras rakt genom ventilationen. Finns massvis med info och ritningar på john sayers hemsida.

Runt 20-30 000:- kan jag tänka mig att lägga ned på bygget.

jaha, det är pengar som ska gå enbart till reglar, gips, isolering, spackel, skruv etc.? räkna ut hur många kvm. vägg/golv/tak du har och räkna ut hur många lager t.ex gips du behöver så kommer du nog se rätt snart att 20-30 tkr inte lär räcka särskilt långt. En sak många glömmer är att de behöver ofta betala elektriker för att dra elen (ganska skön timlön de har) och att det ofta behövs köpas in en del bra nya verktyg för att dra i skruv, kapa reglar etc. etc. så tänk igenom vad du ska bygga först, många räknar ut vad det ska kosta och sen dubblerar de det för att inte bli överraskade när slutnotan dimper ner, oftast blir det trots allt dubbelt så durt som man tänkt sig. Men du kan säkert hålla nere budget om du sänker kraven..

a

😆

Redigerat av andreasb
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående elektriker, så kan man ju dra alla rör själv mellan dosorna (innan man sätter upp väggarna... 😆 ) och även dra alla kablar, men låta dem hänga ut en bit från dosorna. Det man inte får göra, utan måste ha en elektriker till, är att koppla in alla fasta kontakter och den slutliga inkopplingen i säkringsskåpet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående elektriker, så kan man ju dra alla rör själv mellan dosorna (innan man sätter upp väggarna... 😕 ) och även dra alla kablar, men låta dem hänga ut en bit från dosorna. Det man inte får göra, utan måste ha en elektriker till, är att koppla in alla fasta kontakter och den slutliga inkopplingen i säkringsskåpet...

jajamensan, bara att dra rör och kabel, problemet brukar dock kvarstå att man sitter där med rumpan bar när det är dags att betala för kalaset.

a

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...