PeterF Postat 25 juni 2006 Anmäl Dela Postat 25 juni 2006 Hallå! Hur når man bra sångbarhet, när man textsätter en melodi? Vilka "regler" ska man rätta sig efter, och är det några saker som är viktigare att tänka på än andra? Peter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
illvaesen Postat 25 juni 2006 Anmäl Dela Postat 25 juni 2006 När jag skriver texter så lyssnar jag gärna på en annan låt med liknande upplägg i mp3 spelaren ett tag när jag är ute och går.. sen provar jag lite olika fraser till den låten, när min text flyter bra med den låten brukar det vara ganska lätt att "applicera" texten på den egna låten.. Kanske är fusk? ..men det funkar ju så varför inte? 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signert Postat 25 juni 2006 Anmäl Dela Postat 25 juni 2006 Kanske inte ett direkt svar på din fråga, men ett tips: synonymordbok är ovärderligt när man vill göra texten mer sångbar utan att ändra dess innebörd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 25 juni 2006 Anmäl Dela Postat 25 juni 2006 Det är väl inte så svårt...? Försök sjunga det, är det svårt så ändra? 😉 Stryk så många konsonanter du kan, typ, och tänk efter var du lägger dem, så kan du använda dem som en rytmisk effekt. Undvik s/sch o dyl. Nåt som kan vara intressant är att testa med hitte-på-ord vilka vokaler som lämpar sig bäst på olika ställen i melodin, kan bli supersnyggt. Ett bra exempel på detta, öht ett bra exempel på en väldigt sångbar och melodiframhävande text tycker jag är Melody Clubs "Covergirl". Ta och lyssna på den, först utan texten framför dej, sen med. Lyssna på hur orden liksom är som oskiljaktiga från melodin. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PeterF Postat 27 juni 2006 Trådstartare Anmäl Dela Postat 27 juni 2006 Tack så mycket för hjälpen! Peter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Raginglynx Postat 25 juli 2006 Anmäl Dela Postat 25 juli 2006 (redigerat) Jag kan personligen känna att det är schysst att öka känslan i ord som är betydelsefulla i texten genom att placera dem där melodin och harmonierna möts på ett slitande sätt... Gäller visserligen mest kanske känsloladdade texter... 😕 Men vad gäller sångbarhet är det kanske mer viktigt att inte pressa in onödigt mycket ord, så sångaren känner sig stressad... sångbarhet känns som ett lite luddigt begrepp 😛 Det viktigaste är trots allt, som någon ovanför mig skrev, att texten känns bra för den som just sjunger in den... Oftast känner jag direkt när jag sitter och skriver, vilket jag oftast gör efter musik-komponerandet, att det kanske blev lite för luftigt och dåligt driv eller att jag nästan snubblar över raden, så då ändrar jag direkt... Jag vet iaf att om jag direkt då jag börjar skriva hittar ett schysst flöde i sången, blir det omedvetet så att jag försöker passa in lika många stavelser i övriga texten... 😎 Redigerat 25 juli 2006 av Raginglynx Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kartan Postat 25 juli 2006 Anmäl Dela Postat 25 juli 2006 (redigerat) Ett tips är väl att inte skriva texten först utan skriva texten när man vet hur man vill ha musiken och på så sätt låta texten "växa fram" genom låten? Så brukar jag göra, men jag är tämligen dålig på att skriva texter också 😕 Att ha ett papper med en färdig text på som man bara måste få in på si och så många takter kan ju bli rätt jobbigt (oftast). Redigerat 25 juli 2006 av kartan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Raginglynx Postat 25 juli 2006 Anmäl Dela Postat 25 juli 2006 Ett tips är väl att inte skriva texten först utan skriva texten när man vet hur man vill ha musiken och på så sätt låta texten "växa fram" genom låten? Så brukar jag göra, men jag är tämligen dålig på att skriva texter också 😛 Att ha ett papper med en färdig text på som man bara måste få in på si och så många takter kan ju bli rätt jobbigt (oftast). Håller med helt och hållet! Oftast har man ett hum om hur man vill att texten skall flyta från då man kom på sång-melodin... Det är till och med svårt att inte börja nynna på nån blaj-text under tiden 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kartan Postat 25 juli 2006 Anmäl Dela Postat 25 juli 2006 Det är till och med svårt att inte börja nynna på nån blaj-text under tiden Haha, det gör jag ALLTID, jag vet inte hur många nya ord jag uppfunnit när jag skrivit låtar. Vissa såna ord vill man inte gärna göra sig av med heller för de passar så bra i melodin 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Raginglynx Postat 25 juli 2006 Anmäl Dela Postat 25 juli 2006 Det är till och med svårt att inte börja nynna på nån blaj-text under tiden Haha, det gör jag ALLTID, jag vet inte hur många nya ord jag uppfunnit när jag skrivit låtar. Vissa såna ord vill man inte gärna göra sig av med heller för de passar så bra i melodin 😛 Nej, de e nästan lite separationsångest över att byta ut de orden... Speciellt då man inte hittar något som passar som folk i slutändan kan förstå 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 25 juli 2006 Anmäl Dela Postat 25 juli 2006 Det är till och med svårt att inte börja nynna på nån blaj-text under tiden Haha, det gör jag ALLTID, jag vet inte hur många nya ord jag uppfunnit när jag skrivit låtar. Vissa såna ord vill man inte gärna göra sig av med heller för de passar så bra i melodin 😲 Nej, de e nästan lite separationsångest över att byta ut de orden... Speciellt då man inte hittar något som passar som folk i slutändan kan förstå 😳 Hehe, det där känner jag också igen. Om man låter det instrumentala och flödet styra tankarna/känslorna när man skriver en text så blir det ofta halvt läten och halvt ord omvartannat. Som tungmål, typ. 😆 Sen får man justera de icke-befintliga orden till befintliga ord så att de tillsammans utgör någorlunda meningsfulla meningar. Dock, den konstnärliga friheten innebär ofta att ju mer kryptiska (och kanske ogenomtänkta) meningarna/texterna är, desto mer tilltalar de folk (typ, "åååh, så djupt och filosofiskt"). 😆 Men jag är helt säker på att detta är rätt förfarande. Man ska inte intellektualisera för mycket inom musik och konst. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Raginglynx Postat 26 juli 2006 Anmäl Dela Postat 26 juli 2006 Det är till och med svårt att inte börja nynna på nån blaj-text under tiden Haha, det gör jag ALLTID, jag vet inte hur många nya ord jag uppfunnit när jag skrivit låtar. Vissa såna ord vill man inte gärna göra sig av med heller för de passar så bra i melodin 😛 Nej, de e nästan lite separationsångest över att byta ut de orden... Speciellt då man inte hittar något som passar som folk i slutändan kan förstå Hehe, det där känner jag också igen. Om man låter det instrumentala och flödet styra tankarna/känslorna när man skriver en text så blir det ofta halvt läten och halvt ord omvartannat. Som tungmål, typ. 🙁 Sen får man justera de icke-befintliga orden till befintliga ord så att de tillsammans utgör någorlunda meningsfulla meningar. Dock, den konstnärliga friheten innebär ofta att ju mer kryptiska (och kanske ogenomtänkta) meningarna/texterna är, desto mer tilltalar de folk (typ, "åååh, så djupt och filosofiskt"). 😄 Men jag är helt säker på att detta är rätt förfarande. Man ska inte intellektualisera för mycket inom musik och konst. 🙂 Håller helt med! Många hyfsat framstående musiker jag stött på har hållt stenhårt på att det bästa är att först lära sig spela/göra musik. När man sen behärskar det DÅ kan man kanske gå in på det intellektuella... Ett exempel en lärare till mig drog är att de som börjar spela blockflöjt och fortsätter i den slängan ofta blir grymma orkestermusiker, men rycker man undan notationen för dem blir det helt tyst... Shit, nu gick jag lite ifrån ämnet lite! Men iaf... Även när det gäller texter - om man tittar på alla de här kioskvältarna (som jag antar att många av oss vill vara upphov till så vi kan känna av lite ekonomisk oberoende 😄 ), så har de knappast suttit och räknat ut texten med någon avancerad algoritm.. Det är snarare i så att de möjligtvis mumlat fram dem med ett paket Mariekex i käften samtidigt som de kollar på Disney-dags... I den kommersiella världen tror jag det ligger mycket i att hitta enkelheten i stället för att krysta fram en grymt djup text som Descartes och göbbarna skulle bli stolta över att läsa.. Men samtidigt kan det ibland vara det svåraste av allt att uppnå, tror jag 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kartan Postat 26 juli 2006 Anmäl Dela Postat 26 juli 2006 I den kommersiella världen tror jag det ligger mycket i att hitta enkelheten i stället för att krysta fram en grymt djup text som Descartes och göbbarna skulle bli stolta över att läsa.. Men samtidigt kan det ibland vara det svåraste av allt att uppnå, tror jag Man börjar ofta storartat genom att ha en bra plan på vad låten skall handla om och SHIT vad bra och genomtänkt den kommer bli.. sen slutar det alltid med att man har gjort en banal låt om en tröja eller liknande Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Raginglynx Postat 26 juli 2006 Anmäl Dela Postat 26 juli 2006 ta bara Weezers Undone - The sweater song If you want to destroy my sweaterHold this thread as I walk away. Om inte jag missminner mig spelades den rätt hårt Eller Sisqos Thong Song Shit! Nu är vi way OT... *harkel* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 14 augusti 2006 Anmäl Dela Postat 14 augusti 2006 Världsmästare i sångmelodi har Jonas Bjerre i Mew. Han ifyller alla kategorier som nämnst i denna tråd. Han använder ofta ord på 3-4 stavelser, har otroliga melodier och får även med den där drömska djupen grejen En metod han använder som jag inte hört på många håll är att han ibland avslutar en versdel med början av ett ord och börjar nästa del med slutet av ordet. Man blir avis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndyPandy Postat 14 augusti 2006 Anmäl Dela Postat 14 augusti 2006 Grundregeln är enkel: det är vokalerna man sjunger, konsonanterna är mest till besvär. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 14 augusti 2006 Anmäl Dela Postat 14 augusti 2006 Grundregeln är enkel: det är vokalerna man sjunger, konsonanterna är mest till besvär. mnja. Jag diggar konsonanter. Det svenska "älskar" är bra mycket mustigare och ballare än det engelska "love" som bara är en lång vokal... Egentligen säger jag inte emot dig, men det handlar väl om vad man gör. Knivigt att rappa vokaler, än mer knivigt att waila konsonanter. Mycket k och t, fan! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
silkwood Postat 22 augusti 2006 Anmäl Dela Postat 22 augusti 2006 (redigerat) Egentligen säger jag inte emot dig, men det handlar väl om vad man gör. Knivigt att rappa vokaler, än mer knivigt att waila konsonanter. Mycket k och t, fan! Jo det där beror ju på genre också - i folkmusik sjunger man mycket på konsonanterna. En anledning till att det ofta låter krystat när klassiskt skolade sångerskor/sångare testar på folksång är just det, att de är stenhårt tränade att släta ut konsonanterna och bara sjunga på vokalerna (melismerad sång kallas det väl)... Redigerat 22 augusti 2006 av silkwood Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.