Jump to content
Annons

Texters sångbarhet?


PeterF

Recommended Posts

Annons

När jag skriver texter så lyssnar jag gärna på en annan låt med liknande upplägg i mp3 spelaren ett tag när jag är ute och går.. sen provar jag lite olika fraser till den låten, när min text flyter bra med den låten brukar det vara ganska lätt att "applicera" texten på den egna låten.. Kanske är fusk? ..men det funkar ju så varför inte? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte så svårt...? Försök sjunga det, är det svårt så ändra? 😉

Stryk så många konsonanter du kan, typ, och tänk efter var du lägger dem, så kan du använda dem som en rytmisk effekt. Undvik s/sch o dyl.

Nåt som kan vara intressant är att testa med hitte-på-ord vilka vokaler som lämpar sig bäst på olika ställen i melodin, kan bli supersnyggt. Ett bra exempel på detta, öht ett bra exempel på en väldigt sångbar och melodiframhävande text tycker jag är Melody Clubs "Covergirl". Ta och lyssna på den, först utan texten framför dej, sen med. Lyssna på hur orden liksom är som oskiljaktiga från melodin.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag kan personligen känna att det är schysst att öka känslan i ord som är betydelsefulla i texten genom att placera dem där melodin och harmonierna möts på ett slitande sätt...

Gäller visserligen mest kanske känsloladdade texter... 😕

Men vad gäller sångbarhet är det kanske mer viktigt att inte pressa in onödigt mycket ord, så sångaren känner sig stressad... sångbarhet känns som ett lite luddigt begrepp 😛

Det viktigaste är trots allt, som någon ovanför mig skrev, att texten känns bra för den som just sjunger in den... Oftast känner jag direkt när jag sitter och skriver, vilket jag oftast gör efter musik-komponerandet, att det kanske blev lite för luftigt och dåligt driv eller att jag nästan snubblar över raden, så då ändrar jag direkt...

Jag vet iaf att om jag direkt då jag börjar skriva hittar ett schysst flöde i sången, blir det omedvetet så att jag försöker passa in lika många stavelser i övriga texten... 😎

Redigerat av Raginglynx
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är väl att inte skriva texten först utan skriva texten när man vet hur man vill ha musiken och på så sätt låta texten "växa fram" genom låten? Så brukar jag göra, men jag är tämligen dålig på att skriva texter också 😕

Att ha ett papper med en färdig text på som man bara måste få in på si och så många takter kan ju bli rätt jobbigt (oftast).

Redigerat av kartan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är väl att inte skriva texten först utan skriva texten när man vet hur man vill ha musiken och på så sätt låta texten "växa fram" genom låten? Så brukar jag göra, men jag är tämligen dålig på att skriva texter också 😛

Att ha ett papper med en färdig text på som man bara måste få in på si och så många takter kan ju bli rätt jobbigt (oftast).

Håller med helt och hållet!

Oftast har man ett hum om hur man vill att texten skall flyta från då man kom på sång-melodin... Det är till och med svårt att inte börja nynna på nån blaj-text under tiden 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är till och med svårt att inte börja nynna på nån blaj-text under tiden

Haha, det gör jag ALLTID, jag vet inte hur många nya ord jag uppfunnit när jag skrivit låtar. Vissa såna ord vill man inte gärna göra sig av med heller för de passar så bra i melodin 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är till och med svårt att inte börja nynna på nån blaj-text under tiden

Haha, det gör jag ALLTID, jag vet inte hur många nya ord jag uppfunnit när jag skrivit låtar. Vissa såna ord vill man inte gärna göra sig av med heller för de passar så bra i melodin 😛

Nej, de e nästan lite separationsångest över att byta ut de orden... Speciellt då man inte hittar något som passar som folk i slutändan kan förstå 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är till och med svårt att inte börja nynna på nån blaj-text under tiden

Haha, det gör jag ALLTID, jag vet inte hur många nya ord jag uppfunnit när jag skrivit låtar. Vissa såna ord vill man inte gärna göra sig av med heller för de passar så bra i melodin 😲

Nej, de e nästan lite separationsångest över att byta ut de orden... Speciellt då man inte hittar något som passar som folk i slutändan kan förstå 😳

Hehe, det där känner jag också igen. Om man låter det instrumentala och flödet styra tankarna/känslorna när man skriver en text så blir det ofta halvt läten och halvt ord omvartannat. Som tungmål, typ. 😆

Sen får man justera de icke-befintliga orden till befintliga ord så att de tillsammans utgör någorlunda meningsfulla meningar. Dock, den konstnärliga friheten innebär ofta att ju mer kryptiska (och kanske ogenomtänkta) meningarna/texterna är, desto mer tilltalar de folk (typ, "åååh, så djupt och filosofiskt"). 😆

Men jag är helt säker på att detta är rätt förfarande. Man ska inte intellektualisera för mycket inom musik och konst. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är till och med svårt att inte börja nynna på nån blaj-text under tiden

Haha, det gör jag ALLTID, jag vet inte hur många nya ord jag uppfunnit när jag skrivit låtar. Vissa såna ord vill man inte gärna göra sig av med heller för de passar så bra i melodin 😛

Nej, de e nästan lite separationsångest över att byta ut de orden... Speciellt då man inte hittar något som passar som folk i slutändan kan förstå :rolleyes:

Hehe, det där känner jag också igen. Om man låter det instrumentala och flödet styra tankarna/känslorna när man skriver en text så blir det ofta halvt läten och halvt ord omvartannat. Som tungmål, typ. 🙁

Sen får man justera de icke-befintliga orden till befintliga ord så att de tillsammans utgör någorlunda meningsfulla meningar. Dock, den konstnärliga friheten innebär ofta att ju mer kryptiska (och kanske ogenomtänkta) meningarna/texterna är, desto mer tilltalar de folk (typ, "åååh, så djupt och filosofiskt"). 😄

Men jag är helt säker på att detta är rätt förfarande. Man ska inte intellektualisera för mycket inom musik och konst. 🙂

Håller helt med! Många hyfsat framstående musiker jag stött på har hållt stenhårt på att det bästa är att först lära sig spela/göra musik. När man sen behärskar det DÅ kan man kanske gå in på det intellektuella... Ett exempel en lärare till mig drog är att de som börjar spela blockflöjt och fortsätter i den slängan ofta blir grymma orkestermusiker, men rycker man undan notationen för dem blir det helt tyst...

Shit, nu gick jag lite ifrån ämnet lite!

Men iaf... Även när det gäller texter - om man tittar på alla de här kioskvältarna (som jag antar att många av oss vill vara upphov till så vi kan känna av lite ekonomisk oberoende 😄 ), så har de knappast suttit och räknat ut texten med någon avancerad algoritm.. Det är snarare i så att de möjligtvis mumlat fram dem med ett paket Mariekex i käften samtidigt som de kollar på Disney-dags...

I den kommersiella världen tror jag det ligger mycket i att hitta enkelheten i stället för att krysta fram en grymt djup text som Descartes och göbbarna skulle bli stolta över att läsa.. Men samtidigt kan det ibland vara det svåraste av allt att uppnå, tror jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I den kommersiella världen tror jag det ligger mycket i att hitta enkelheten i stället för att krysta fram en grymt djup text som Descartes och göbbarna skulle bli stolta över att läsa.. Men samtidigt kan det ibland vara det svåraste av allt att uppnå, tror jag

Man börjar ofta storartat genom att ha en bra plan på vad låten skall handla om och SHIT vad bra och genomtänkt den kommer bli.. sen slutar det alltid med att man har gjort en banal låt om en tröja eller liknande :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Världsmästare i sångmelodi har Jonas Bjerre i Mew. Han ifyller alla kategorier som nämnst i denna tråd. Han använder ofta ord på 3-4 stavelser, har otroliga melodier och får även med den där drömska djupen grejen :rolleyes:

En metod han använder som jag inte hört på många håll är att han ibland avslutar en versdel med början av ett ord och börjar nästa del med slutet av ordet.

Man blir avis

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundregeln är enkel: det är vokalerna man sjunger, konsonanterna är mest till besvär.

mnja.

Jag diggar konsonanter. Det svenska "älskar" är bra mycket mustigare och ballare än det engelska "love" som bara är en lång vokal...

Egentligen säger jag inte emot dig, men det handlar väl om vad man gör. Knivigt att rappa vokaler, än mer knivigt att waila konsonanter.

Mycket k och t, fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen säger jag inte emot dig, men det handlar väl om vad man gör. Knivigt att rappa vokaler, än mer knivigt att waila konsonanter.

Mycket k och t, fan!

Jo det där beror ju på genre också - i folkmusik sjunger man mycket på konsonanterna. En anledning till att det ofta låter krystat när klassiskt skolade sångerskor/sångare testar på folksång är just det, att de är stenhårt tränade att släta ut konsonanterna och bara sjunga på vokalerna (melismerad sång kallas det väl)...

Redigerat av silkwood
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...