Jump to content
Annons

Vad har du för monitorsystem


Lundin

Recommended Posts

Med tanke på att en recension kan skilja sig markant från en person till en annan i demo-sektionen blir man lite nyfiken på vilken typ av monitorsystem ni andra besitter?

Själv sitter jag med 2st K-rok passiva närfältare och ett 2x100W PA peavysteg

+ 2 par slutna monitorhörlurar -> Beyerdynamic DT 770 och DT 250 samt Spectrumanalysator ( Mjukvara )

Ska snart addera en Aktiv subbas till systemet för att få bättre koll på bottenslammet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Med tanke på att en recension kan skilja sig markant från en person till en annan i demo-sektionen blir man lite nyfiken på vilken typ av monitorsystem ni andra besitter?

Själv sitter jag med 2st K-rok passiva närfältare och ett 2x100W PA peavysteg

+ 2 par slutna monitorhörlurar -> Beyerdynamic DT 770 och DT 250 samt Spectrumanalysator ( Mjukvara )

Ska snart addera en Aktiv subbas till systemet för att få bättre koll på bottenslammet...

stop bragging 😆

sitter på jamo hifihögtalare med gammalt sonyslutsteg från 1874.. tog 2 månader intensivt lyssnande för att hitta rätt balans... nu har ja vuxit in dom o e nöjd med dem till ja köper ett par monitorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ganska blandat kompott här..men det ger ju i.a.f bredd på den subjektiva upplevelsen..

Calle: äsch..inte skulle jag skryta 😆 ..näääeee

Kompenserar du i basen och toppen då? jag hade skitsvårt att få en jämn balans innan jag köpte monitorerna... du kommer garanterat inte ångra dig om du skaffar närfältare med bra upplösning..promiss..

Claes: Adam har jag läst om i MM någon gång..dom fick väl riktigt bra kritik har jag för mig och med 48hz - 35Khz...då borde du ha lätt att få till en rätt snygg diskant 🙂

...har du möjligtvis någon bild på monitorernas frekvensrespons.. 😎

DiscoDan: Jag funderade faktiskt idag på att skaffa mig en uppsättning med skithögtalare, datamonitorer o annat och skaffa en högtalarswitch..bara för att få bättre koll...

Växlar du mellan burkarna när du mixar??

Osiris: Mixar du dina demoprylar hemma? jamenar det som du lagt upp här?

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, har en switch som jag klickar hela tiden.

Alla högtalare låter egentligen skit, men jag har lärt mig ungefär på vilket sätt det stinker och kan kompensera. Dessutom testar jag allt i paz analyzern/ curve eq och kollar i lurarna.

Mitt enda problem är basen och lågbasen. Stora PA (klubbar) gör nåt med basen som jag tycker är jäkligt svårt att förutsäga.

Ofta tar jag testlåtar till klubb bara för att kolla. Inte sällan låter det skit.

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

MONITORER: ESI near05

LURAR: AKG K240Studio

Samt mixern kopplad till en Pioneer microstereo i vardagsrummet för lyssning i TV-soffan. 😏

Kör mest med lurar eftersom inspirationen oftast kommer sent på nätterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

en panasonic rx-cw42... det var våran köksradio på landet som jag snodde hem för att den hade rca-ingångar så jag kunde koppla den till ljudkortet. Till den kopplar jag ett par lurar: sony mdr-cd280 (200:- på elgiganten).

men jag ska få ärva farsgubbens stereo så småningom... då blir det åka av...

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Adam har jag läst om i MM någon gång..dom fick väl riktigt bra kritik har jag för mig och med 48hz - 35Khz...då borde du ha lätt att få till en rätt snygg diskant  🙁 

...har du möjligtvis någon bild på monitorernas frekvensrespons.. 😏

De är grymt bra och ger en otroligt fin upplösning, så att man inte missar några detaljer alls. Stereobilden är magiskt fint definierad också. De enda jag hittills har lyssnat på som klår P11A, är ADAM S3A... 😉

Mer info finns på http://www.adam-audio.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Leo (oregistrerad)

Just nu lyssnar jag på ett par JWS UniQue. Har absolut ingen koll på ljudet... 😏

Undrar om någon lyssnat på ett par Phonic P8A? Har hört att dom ska låta väldigt bra för det priset.

- Leo

Link to comment
Dela på andra sajter

Alrajt..nu börjar det hända grejer... när man lyssnar på några av er som postar demosar får man en rätt klar bild av att ni lyssnat in er på dom grejerna ni för tillfället kör med och har rätt bra referens när det gäller konstiga frekvenser..

..och samtidigt en bild av att det är någon form av kompensering med i spelet.. 🙂

DiscoDan: Jag ska absolut skaffa en switch och lite andra högtalare.. har du någon bra multiswitch att rekommendera?

Angående sub-skräpet: Har du kollat i spectrumanalysatorn efter den där lilla hoppande svansen från 30 hz o neråt? prova att slänga på en lowcut ställd på 20hz och kika i analysatorn.. kör du mycket akustiska instrument kan det ju bli ännu värre

dbd: Du har ju lyckats trolla fram ett par riktigt feta dansrökare, så ditt system kan inte vara helt kass... eller det kanske är dina öron som skimmrar av guld.. 🙂

Claes: Ska nog ta en sväng ner till musikaffärn någon dag o lyssna igenom det som finns..tror att dom har åtminstone den ena modellen av A.D.A.M

cm0s: Gregg Mackie's nya serie?..alrajt.. o dom låter fin fint?

Rockfart: 🙁 en självklar detalj i riggen är dom tejpade lurarna..

mixar du enbart i dom?

Novation: ESInear05 ..pyttingarna? och har du mixat länge med dom? lanserades inte dom ganska nyligen?

AKG K240 - Om du bara ska köpa ett (1) nytt instrument i år, köp ett par helt slutna monitorhörlurar.. med bra frekvensrespons

tror det kommer göra otroligt mycket för din musik eftersom du redan nu gör mycket trevliga mixar....

Det finns helt slutna lurar med grym transparens, bättre än DT770 oxå 😏 och det gör helt otroligt mycket för slutmixen ihop med bra monitorer.. får du möjlighet..testa.

Odel: yeah..med tanke på hur din musik låter blir åtminstone jag grymt impad av resultatet.. bra jobbat med den förutsättningen..

Osiris: Absolut.. 😉

Leo: Kollen kommer när man referenslyssnar i andra monitorer / högtalare / Lurar... så det är bara att ligga i som en igelkotte.

Har inte lyssnat på Phonic P8A

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)
Novation: ESInear05 ..pyttingarna? och har du mixat länge med dom? lanserades inte dom ganska nyligen?

AKG K240 - Om du bara ska köpa ett (1) nytt instrument i år, köp ett par helt slutna monitorhörlurar.. med bra frekvensrespons

tror det kommer göra otroligt mycket för din musik eftersom du redan nu gör mycket trevliga mixar....

Det finns helt slutna lurar med grym transparens, bättre än DT770 oxå 😉 och det gör helt otroligt mycket för slutmixen ihop med bra monitorer.. får du möjlighet..testa.

Yes pyttingarna.. haft dem en månad drygt. Och hade kanske kunnat hitta någe roligare förstås. Men tycker ändå man får hyfsad koll i dem, trots den tunna basen. Får dock inte plats med några jättelådor.. (har studion i hallen.. 😎 )Och behöver iofs nya lurar eftersom K240:na läcker rejält vid sånginspelning verkar det - så tack för tipset, ska kolla när plånboken tillåter. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes pyttingarna.. haft dem en månad drygt. Och hade kanske kunnat hitta någe roligare förstås. Men tycker ändå man får hyfsad koll i dem, trots den tunna basen. Får dock inte plats med några jättelådor.. (har studion i hallen.. 😎 )Och behöver iofs nya lurar eftersom K240:na läcker rejält vid sånginspelning verkar det - så tack för tipset, ska kolla när plånboken tillåter. 😉

😆 Jag menade inget negativt med dom..dom har ju fått bra kritik sin storlek till trots...

K 240'n läcker ganska mycket eftersom den är halvöppen...fråga mig.. 🙂

Jag hade ett otroligt "vacuum-torrt sångrum i min gamla studio och tillsammans med en inlånad sketadyr stormembransmick blev man varse vilken bortkastad hyr-kostnad micken var.. 🙂 blev tvungen att köra med en vanlig kondensatormick och liten njure för att få till tagningen....

..men det är väl en annan historia..

Link to comment
Dela på andra sajter

Calle: äsch..inte skulle jag skryta 😆 ..näääeee

Kompenserar du i basen och toppen då? jag hade skitsvårt att få en jämn balans innan jag köpte monitorerna... du kommer garanterat inte ångra dig om du skaffar närfältare med bra upplösning..promiss..

Jo ja vet... ska köpa ett par nån gång... nu e de för mycke öl o festande på listan.. 😉

funderar på tapco eller nåt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara kör EN lur så är en halvöppen inget dåligt val dock. Föresten hade jag förut ett par philips-lurar som läckte som f*n. Jag blev dock rätt haj på hur jag skulle få bort allt trumljud som läckte in i sången. Jag blev en erfarenhet rikare!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sero: Sitter man i en redan slamrig miljö kanske det inte spelar så stor roll...då kanske det är att föredra en halvöppen så man får bättre känsla?

..du menar bara en snäcka på ena sidan alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry!

Jag menade bara att om man ska köpa EN lur och använda denna till allt: inspelning, mixning, mastring, lyssna på musik när grannarna gått och laggt sig etc etc... så är en halvöppen lur ett bra allternativ! Slutna lurar har en tendens att göra mina öron och huvud helt avdomnat efter ett tags användning speciellt när jag bara sitter och lyssnar på musik eller mixar.

AKG K240 funkar alltså perfekt som allroundlur och jag vet många större studios som använder denna lur vid ispelning av tex sång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sero: visst..jag säger inte emot...mina K 240 var det bästa jag haft..fram tills det jag började fundera på om det fanns något bättre för att slippa läcket samt höra detaljer lättare..

K 240'n är väldigt skön att ha på huvet hursomhelst

DiscoDan: 😱 ..från Kjell.. är det en polare till dig eller finns det ett märke som heter så?

Link to comment
Dela på andra sajter

dbd: Du har ju lyckats trolla fram ett par riktigt feta dansrökare, så ditt system kan inte vara helt kass... eller det kanske är dina öron som skimmrar av guld.. 😱

Nej Fostex-monitorerna är helt OK, och lo-fi-stereon använder jag vid mastring. Tack förresten 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sero: visst..jag säger inte emot...mina K 240 var det bästa jag haft..fram tills det jag började fundera på om det fanns något bättre för att slippa läcket samt höra detaljer lättare..

K 240'n är väldigt skön att ha på huvet hursomhelst

DiscoDan: 😳 ..från Kjell.. är det en polare till dig eller finns det ett märke som heter så?

www.kjell.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bassman: Skicka dom till TV4 och programmet Efterlyst 🙂 ..skojar bara

Hur blir dina mixar gentemot hifi-anläggningen? eller switchar du system?

dbd: Märkte idag att jag måste börja referenslyssna i fler högtalare, så även i min crap-lo-mid-fi-anläggning... jag ska nog släppa rinken o komma in i matchen...

DiscoDan: i'll tjeck it aot..tanx

*kollade kjell&company* ahh..just det ..det är en sån lite lådda...ska kolla runt lite

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att jag köpte mina ADAM, så låter det faktiskt bra överallt, så jag behöver inte längre referenslyssna på andra anläggningar i samma utsträckning som tidigare. Detta är en av de stora fördelarna med att lägga lite mer pengar på lyssningen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...