Jump to content
Annons

skicka midisynt genom effektpedal


browno

Recommended Posts

Tjaba! Om jag har spelat in till exempel en liten pianogrej och vill skicka ut den en vända från datorn genom en distpedal och sen in igen, hur sjutton gör jag då?

Jag har för mig att jag hört nånstans att det inte ska vara något problem att göra detta, men jag vågar inte hålla på och chansa med massa kopplingar...

Jag kör logic audio 6.3 på en G3a och har ett 16kanalers behringer bord och ett audiophile 2496 kort ifall det kan vara till någon hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

line out på ljudkortet->line in på pedalen->line out på pedalen->line in på ljudkortet

alternativt om du har digital I/O på pedalen och ljudkortet kan du ju köra därigenom.

EDIT: men såvida du inte har någon exklusiv pedal så kan du ju få lika bra om inte bättre resultat genom att köra med effekter i datorn. Simulanalog efterapar ett par populära distpedaler tex.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Det var ingen skitsvår koppling trots allt. Saknar tyvärr en kabel så jag har inte kunnat testa än, men det är ingen brådska, jag var bara nyfiken på hur man gör. 😱

Undra hur bra det låter att skicka lite hardcore-skrik genom en metalpedal...

Link to comment
Dela på andra sajter

Godkväll!

Djonas: det var nått sånt jag hade tänk från början, att man typ kunde sätta den vid nån aux eller vad sjutton det nu är man ska använda. Jag lyckades koppla på nått sätt förut så att jag kunde höra den distade signalen men inte få den inspelad. Har du något tips på hur jag sätter in pedalen i mixern?

Plus att om jag kopplar pedalen till ljudkortet, som raindays föreslog, kommer jag ju inte kunna höra det jag spelar in förrän jag kopplar tillbaks ljudkortet till mixern och det blir ju lite jobbigt. Hmm, fan vad krångligt det ska vara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...