Jump to content
Annons

Trumtriggning i PT


isotone

Recommended Posts

Kära PT-bröder!

Sitter med en produktion där jag känner att virveln är för mesig. Jag testade att blanda med virvelslag från EZ-drummer och jag är toknöjd med ljudet.

Nu kommer kruxet.

Jag gjorde så att jag skapade ett midispår och klickade ut alla virvelslag (det gick hyffsat snabbt med tab-to-transient och sedan bara inserta ett midislag) och satte velocityn. Kanonsound när jag blandar virvlarna! Men det måste finnas ett sätt att förbigå den jobbiga processen att klicka in varje virvelslag manuellt på ett helt album, även om det "bara" tog 1 timme för 1 låt.

Jag har en d-drum triggsignal från virveln, skulle det gå att med nåt verktyg eller nån plugg "konvertera" signalen till midi? Kan man tex. få Sound Replacer att göra detta? På detta sätt skulle grovjobbet vara gjort.

MYCKET tacksam för svar, förslag och idéer!

EDIT: Sjukt ful meningsuppbyggnad

Redigerat av isotone
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Har ni testat dessa med bra resultat?

KTdrumtrigger funkarbra, bättre än min gamla Akai trigger.

Mao användbart, lite handjaga får du göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni testat dessa med bra resultat?

KTdrumtrigger funkarbra, bättre än min gamla Akai trigger.

Mao användbart, lite handjaga får du göra.

Det låter ju onekligen som att det är denna jag ska ha. VST till RTAS-adaptern har jag ju, så att denna är GRATIS är ju helt fantastiskt. Ska testas!

Tackar! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör KTdrumtrigger. Förvisso VST plug men det finns ju en sådan där VST till RTAS plug som kanske hjälper dig.

http://www.kvraudio.com/get/2117.html

Bajs! Enligt denna tråd funkar det inte med KT Drumtrigger och VST-RTAS i PT: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=43791

Sunk sunk! Tänker inte köpa Cubase enkom för detta ändamål! 😆😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

annars är ju drumreplacer ett väldigt bra alternativ!

Menar du SoundReplacer? Enda Google hittar som heter DrumReplacer är Drumagog-pluggen.

Så du menar att SoundReplacer har midi-output?

fan ursäkta jag var precis nyvaken när jag skrev!! 😆

satt även o snackade med morsan!!

jag har för mig att du kan mata in midiljud med, men är inte helt säker!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör KTdrumtrigger. Förvisso VST plug men det finns ju en sådan där VST till RTAS plug som kanske hjälper dig.

http://www.kvraudio.com/get/2117.html

Bajs! Enligt denna tråd funkar det inte med KT Drumtrigger och VST-RTAS i PT: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=43791

Sunk sunk! Tänker inte köpa Cubase enkom för detta ändamål! 😆😛😄

jag har prövat och det går inte! dessvärre.. drumagog ska vara ganska bra har jag hört!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör KTdrumtrigger. Förvisso VST plug men det finns ju en sådan där VST till RTAS plug som kanske hjälper dig.

http://www.kvraudio.com/get/2117.html

Bajs! Enligt denna tråd funkar det inte med KT Drumtrigger och VST-RTAS i PT: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=43791

Sunk sunk! Tänker inte köpa Cubase enkom för detta ändamål! 😱😠🙁

jag har prövat och det går inte! dessvärre.. drumagog ska vara ganska bra har jag hört!

Släng gärna ett öga på drumrehab

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng gärna ett öga på drumrehab

Tack! Ser ut att vara en finfin plugg det där. Ett mer avacerat SoundReplacer fokuserat på trummor helt enkelt. Om den haft en midi-output hade den varit fulländad.

Den hjälper mig inte i detta projekt jag jobbar med nu, men kanske till nästa då jag även ska uppgradera till PT 7. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng gärna ett öga på drumrehab

Tack! Ser ut att vara en finfin plugg det där. Ett mer avacerat SoundReplacer fokuserat på trummor helt enkelt. Om den haft en midi-output hade den varit fulländad.

Den hjälper mig inte i detta projekt jag jobbar med nu, men kanske till nästa då jag även ska uppgradera till PT 7. 😠

join the club in vänta på uppgradering!! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng gärna ett öga på drumrehab

Tack! Ser ut att vara en finfin plugg det där. Ett mer avacerat SoundReplacer fokuserat på trummor helt enkelt. Om den haft en midi-output hade den varit fulländad.

Den hjälper mig inte i detta projekt jag jobbar med nu, men kanske till nästa då jag även ska uppgradera till PT 7. 😄

join the club in vänta på uppgradering!! 🙁

Alla dessa nya versioner hela tiden! Man hinner ju inte ens påbörja ett nytt projekt så kommer det en massa nymodigheter hit och dit! 😱 Usch! Det var bättre förr! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske missuppfattar jag dig, men varför inte köra SoundReplacer helt och hållet? Den gör ju jobbet från början till slut, är svinenkel och hur du ska göra med den har jag skrivit i Pro Tools tipset i Studio nr 10-05.

???

Den stora skillnaden mellan SoundReplacer och DrumRehab är väl i ärlighetens namn endast att den ena ligger i real-time och den andra är Audio Suite. Båda dessa förfaranden har sina för och nackdelar.

Mvh,

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske missuppfattar jag dig, men varför inte köra SoundReplacer helt och hållet? Den gör ju jobbet från början till slut, är svinenkel och hur du ska göra med den har jag skrivit i Pro Tools tipset i Studio nr 10-05.

???

Den stora skillnaden mellan SoundReplacer och DrumRehab är väl i ärlighetens namn endast att den ena ligger i real-time och den andra är Audio Suite. Båda dessa förfaranden har sina för och nackdelar.

Mvh,

Micke

Jag förstår tanken, men det är betydligt mer lockande att köra det nya virvelljudet genom Toontracks plugg eftersom humanize-funktionen är ovärderligt när jag är ute efter ett autentiskt sound.

Med SoundReplacer har man ju bara 3 olika samplingar att välja mellan och så fort 2 st av exakt samma ljudfil kommer efter varann tycker jag det låter "triggat".

Sen, eftersom jag hittat mitt ljud skulle det med SR innebära att jag få lov att mixa ner 3 olika ljudfiler av EZD's virvel eftersom de är komprimerade och inte går att spela utan pluggen.

Så, eftersom Toontracks pluggar kan låta så otroligt autentiskt vore det lysande om SoundReplacer eller DrumReplacer kunde skapa en midi-fil istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng gärna ett öga på drumrehab

Tack! Ser ut att vara en finfin plugg det där. Ett mer avacerat SoundReplacer fokuserat på trummor helt enkelt. Om den haft en midi-output hade den varit fulländad.

Den hjälper mig inte i detta projekt jag jobbar med nu, men kanske till nästa då jag även ska uppgradera till PT 7. 🙂

join the club in vänta på uppgradering!! 😉

Alla dessa nya versioner hela tiden! Man hinner ju inte ens påbörja ett nytt projekt så kommer det en massa nymodigheter hit och dit! 😠 Usch! Det var bättre förr! 😆

det är därför jag ska börja köra mer på min 16kanals 1" bandare..😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng gärna ett öga på drumrehab

Tack! Ser ut att vara en finfin plugg det där. Ett mer avacerat SoundReplacer fokuserat på trummor helt enkelt. Om den haft en midi-output hade den varit fulländad.

Den hjälper mig inte i detta projekt jag jobbar med nu, men kanske till nästa då jag även ska uppgradera till PT 7. 🙂

join the club in vänta på uppgradering!! 😉

Alla dessa nya versioner hela tiden! Man hinner ju inte ens påbörja ett nytt projekt så kommer det en massa nymodigheter hit och dit! 😠 Usch! Det var bättre förr! 😆

det är därför jag ska börja köra mer på min 16kanals 1" bandare..🙂

Jävla överkurs! Jag ska blåsa bort dammet från min 4-kanals kassettporta. NU snackar vi! 😉😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Drummagog kan du ju spana in

Lösningen ser faktiskt ut att heta just Drumagog.

Enligt denna tråden på deras forum ser den ut att kunna göra precis det jag önskar. 😉 Så nu blir det att ladda ner deras 14-dagars demo och testa schabraket. Kanske tom hinner göra klart hela albumet på 14 dagar och slipper köpa just nu. 😠 Nej, det är nog inte så troligt förresten! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng gärna ett öga på drumrehab

Tack! Ser ut att vara en finfin plugg det där. Ett mer avacerat SoundReplacer fokuserat på trummor helt enkelt. Om den haft en midi-output hade den varit fulländad.

Den hjälper mig inte i detta projekt jag jobbar med nu, men kanske till nästa då jag även ska uppgradera till PT 7. 🙂

join the club in vänta på uppgradering!! 😉

Alla dessa nya versioner hela tiden! Man hinner ju inte ens påbörja ett nytt projekt så kommer det en massa nymodigheter hit och dit! 😉 Usch! Det var bättre förr! 😮

det är därför jag ska börja köra mer på min 16kanals 1" bandare..😉

Jävla överkurs! Jag ska blåsa bort dammet från min 4-kanals kassettporta. NU snackar vi! 😆😉

haha..har ett par tandberg two track mono som ligger på lager!! det är fan prylar!!

ordentligt maskineri!!

gonatt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Drummagog kan du ju spana in

Lösningen ser faktiskt ut att heta just Drumagog.

Enligt denna tråden på deras forum ser den ut att kunna göra precis det jag önskar. 😆 Så nu blir det att ladda ner deras 14-dagars demo och testa schabraket. Kanske tom hinner göra klart hela albumet på 14 dagar och slipper köpa just nu. 😉 Nej, det är nog inte så troligt förresten! 😮

good luck!! låt oss höra sen när det blir färdigt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, i helgen gjorde jag ett försök med Drumagog. För att kunna använda midi-out fick man lov att ha igång pluggen den skulle trigga. Och för att pluggarna skulle kunna kommunicera med varandra fick jag lov att ladda hem en virtuell midikabel som hette MIDI Yoke. Nu funkade hela kalaset.

Dock måste jag säga att den triggade ganska dåligt trots lirkande med sensitivity, missade slag i snabba virvelfill osv, plus att det blir en ojämn latency, alla slagen hamnar lite efter och inte exakt lika mycket. Antar att detta låter helt ok när man ska byta ut ljudet, men jag ska ju blanda och därför behöver jag exakt triggning.

Hur som helst blev resultatet inte bra nog och det lutar åt att jag får klicka i slagen för hand, lite tidsödande, men resultatet blir däremot 100%.

Trist 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, i helgen gjorde jag ett försök med Drumagog. För att kunna använda midi-out fick man lov att ha igång pluggen den skulle trigga. Och för att pluggarna skulle kunna kommunicera med varandra fick jag lov att ladda hem en virtuell midikabel som hette MIDI Yoke. Nu funkade hela kalaset.

Dock måste jag säga att den triggade ganska dåligt trots lirkande med sensitivity, missade slag i snabba virvelfill osv, plus att det blir en ojämn latency, alla slagen hamnar lite efter och inte exakt lika mycket. Antar att detta låter helt ok när man ska byta ut ljudet, men jag ska ju blanda och därför behöver jag exakt triggning.

Hur som helst blev resultatet inte bra nog och det lutar åt att jag får klicka i slagen för hand, lite tidsödande, men resultatet blir däremot 100%.

Trist 😠

vilket sjå!!

synd att den inte triggade bra heller.. vad hade du tänkt pröva sen om du behöver mer triggpluggar? annars kan man ju alltid skaffa en triggmodul, som hårdvara då, och mecka med den då

eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

vilket sjå!!

synd att den inte triggade bra heller.. vad hade du tänkt pröva sen om du behöver mer triggpluggar? annars kan man ju alltid skaffa en triggmodul, som hårdvara då, och mecka med den då

eller?

Ja du, jag får väl söka vidare helt enkelt... kanske dyker upp nåt i framtiden. SoundReplacer triggar ju bra, så jag får väl mailspamma DigiDesign om att införa Midi out på den eller DrumRehab-pluggen. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

vilket sjå!!

synd att den inte triggade bra heller.. vad hade du tänkt pröva sen om du behöver mer triggpluggar? annars kan man ju alltid skaffa en triggmodul, som hårdvara då, och mecka med den då

eller?

Ja du, jag får väl söka vidare helt enkelt... kanske dyker upp nåt i framtiden. SoundReplacer triggar ju bra, så jag får väl mailspamma DigiDesign om att införa Midi out på den eller DrumRehab-pluggen. 😆

jag är på att terra dom så dom börjar med det!! hade jädrans gärna velat ha soundreplacer med midi!! annars är det väl "bara" att skriva ett sånt program.. 😄

edit: jag har en polare som skriver sånt..ska tvinga honom att göra det!! kollar det o hör av mig!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig koll på EZ-drummer, men kan du inte bara lägga in de ljuden och skapa en gogfil där du triggar virveln från den befintliga virveln? Så jobbar jag hela tiden. Ofta har jag en inspelad triggsignal som alternativ, men inte sällan triggar jag från originalspåret.

Som jag sa så ska jag blanda orginal och EZD ljud, så triggningen måste vara exakt. De tester jag gjort visar att den triggar lite som den känner för det trots mycket pill med inställningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där får man ju med gratis i Logic t.ex. De borde väl inte vara så svårt att inkludera samma funktion i PT... men eftersom Sound Replacer inte ingår i grundpaketet och den dessutom inte har midi ut verkar det lite som att dom bara inte vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...