Jump to content
Annons

Mixerbord


osiris

Recommended Posts

Annons
Hej!

Undrar bara vilken tillverkare som gör det BÄSTA analoga mixerbordet.

Mixerbordens Rolls-Royce liksom 🙂

Love.

O jag undrar vem som gör den absolut godaste ölen....

det finns ingen "bästa", alla är olika och tycker olika...

behringer kanske är det bästa för vissa... eftersom de ofta är ganska prisvärda..

andra kanske tycker phonic utav samma anledning.. sen finns de säkert de som tycker mackie e bäst pga av namnet, kvaliten, utseendet osv osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ni inte lära er att svara lite mer konkret?

Ex: Jag tycker att Ferrari tillverkar dom bästa bilarna. eller: Jag tycker att Scan gör dom godaste köttbullarna. 🙂

Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ni inte lära er att svara lite mer konkret?

Ex: Jag tycker att Ferrari tillverkar dom bästa bilarna. eller: Jag tycker att Scan gör dom godaste köttbullarna. 🙂

Vad tycker ni?

Jag försökte ge ett så bra svar som möjligt... ska försöka förklara hur ja menar..

Alla har olika smak och uppfattning om vad man tycker om... det som andra säger är det bästa kanske inte du tycker. Därför rekomenderar jag dej att gå till en musikaffär och prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne A (oregistrerad)

När det gäller Mixerbor kan välja två typer. Tekniska eller musikaliska. Dom tekniska brukar tillverkas i USA medan dom musikaliska är made in England.

I priser under 100.000:- är MIDAS eller TRIDENT dom bästa om vi pratar profsbord. Över detta pris är som någon nämde NIVE utan tvekan. Det fins även några Tyska men dom är mer för tal. Har arbetat vid både NIVE och MIDAS på 70,talet och in på 80. TRIDEN började leverera modellerna 70,80 samt 100 i början av 80 talet. Vet att Micke T köpte ett, 80 tror jag det var. Installerade ett 70 åt Sten o Stenly i början av 80. Vill påstå att det är inte så många mixerbord som låter så rent och musikaliskt. Bra filter och op-förstärkare. Om vi sedan pratar bord under 50.000:- så finns det ett 10.tal bord från England som låter bra.

Just nu har jag återfallit till gamla synder, lade av med ljud i mitten av 80. Så jag har köpt ett Behringer MX 2004A med lite prylar runt. Och jag måste säga för dom pengarna så får man mycket mixer. Nu är det ju så att det finns ett antal märken på samma produkt och vem av dom som låter bäst eller har minst brus. Ja säg det.

Link to comment
Dela på andra sajter

..och då är det inte 4-kanalsbord dom två ovanstående pratar om... 😆

dom borden brukar vara stora som en mindre etta med kokvrå...

Själv sitter jag med 2 mackie, 1 behringer MX 8000 och ett Ramsa WR-DA7 32ch digitalbord..och inget av dessa använder jag för jag mixar i datorn...ingen bra ekonomi om du frågar mig..men det är fräckt med mycket prylar

Link to comment
Dela på andra sajter

behringer kanske är det bästa för vissa... eftersom de ofta är ganska prisvärda..

andra kanske tycker phonic utav samma anledning.. sen finns de säkert de som tycker mackie e bäst pga av namnet, kvaliten, utseendet osv osv...

Men ska jag vara ärlig så finns det nog ingen som tycker att någon av de tre märkena är mixerbordens Rolls Royce 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Lednote (oregistrerad)

Nån som kör med Yamahas 03R eller 01?

01 har ju blivit rätt så billiga men det brukar vara av en anledning...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Brist (oregistrerad)

Jag har farit runt och "känt" på en del mixerbord. De flesta nyare (Mackie, Behringer o.dyl.) känns plastiga och jag har svårt att föreställa mig att de påverkar ljudet på något särskilt sätt. Det var någon vis man som påstod att ett mixerbord inte skall ses som ett "studiotillbehör" eller elektronisk apparat i vanlig mening utan som ett instrument. Jag klarar inte av att musmixa på en skärm och behöver än så länge en portabel utrustning vilket gör att jag fortfarande kör på en, egentligen rätt bra men med dagens mått mätt enkel, digitalporta (Akai DPS12).

Alltmera börjar jag sakna ett "riktigt" bord. De tillfällen jag spelat in eller mixat i Cubase och Logic har varit fyllda av frustration (bl. a. borde EQ:n i Cubase SX förbjudas) och när jag arbetar på min porta börjar jag känna mig begränsad. Sedan besökte jag en vän och körde lite på hans stora, gamla analoga bord. Riktiga reglar och rattar, fysiska reglage med dedikerade funktioner, VU-mätare, massor med anslutningar och allt jag visste var: "Det är rätt"! Det var sagolikt.

Jag träffade senare en man som har en studio i Stockholm och arbetat länge som producent och tekniker. Han beskrev känslan på mixerbord av den gamla skolan som man kunde vrida upp ett reglage ordentligt och det lät fantastisk, trycka det i botten och det lät gudomligt. Han menade att många nyare mixerbord saknar denna "karakär" och sällan tillför något musikaliskt. Än en gång låter beskrivningen som om han talade om ett instrument.

Så, till syvvende och sist handlar hela min strävan om detta - ett livs levande, riktigt analogt mixerbord. Jag måste ha ett. Men samtidigt uppskattar jag datorernas flexibilitet och redigeringsmöjligheter (och en analog bandare blir det inte tal om, för dyrt och krävande) och min lilla porta ger mig klaustrofobi. Eftersom jag inte är rik blir det väl något gammalt 16-kanals Soundcraft-bord (500/600-serien) och ett ljudkort med 12 eller 16 in/ut.

Har någon tips kring detta? Vilket ljudkort är värt att titta på när jag endast behöver många in- och utgångar (d.v.s. inga mikförstärkare eller andra finesser)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som kör med Yamahas 03R eller 01?

01 har ju blivit rätt så billiga men det brukar vara av en anledning...

En kompis kör 01an. Preampsen är inget vidare. Men motoriserade reglar är jäkligt tufft att titta på i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltmera börjar jag sakna ett "riktigt" bord. De tillfällen jag spelat in eller mixat i Cubase och Logic har varit fyllda av frustration (bl. a. borde EQ:n i Cubase SX förbjudas) och när jag arbetar på min porta börjar jag känna mig begränsad. Sedan besökte jag en vän och körde lite på hans stora, gamla analoga bord. Riktiga reglar och rattar, fysiska reglage med dedikerade funktioner, VU-mätare, massor med anslutningar och allt jag visste var: "Det är rätt"! Det var sagolikt.

Jag träffade senare en man som har en studio i Stockholm och arbetat länge som producent och tekniker. Han beskrev känslan på mixerbord av den gamla skolan som man kunde vrida upp ett reglage ordentligt och det lät fantastisk, trycka det i botten och det lät gudomligt. Han menade att många nyare mixerbord saknar denna "karakär" och sällan tillför något musikaliskt. Än en gång låter beskrivningen som om han talade om ett instrument.

Så, till syvvende och sist handlar hela min strävan om detta - ett livs levande, riktigt analogt mixerbord. Jag måste ha ett. Men samtidigt uppskattar jag datorernas flexibilitet och redigeringsmöjligheter (och en analog bandare blir det inte tal om, för dyrt och krävande) och min lilla porta ger mig klaustrofobi. Eftersom jag inte är rik blir det väl något gammalt 16-kanals Soundcraft-bord (500/600-serien) och ett ljudkort med 12 eller 16 in/ut.

Har någon tips kring detta? Vilket ljudkort är värt att titta på när jag endast behöver många in- och utgångar (d.v.s. inga mikförstärkare eller andra finesser)?

Tråd ang. Mackies ONYX. Verkar vara det du behöver och lite till. Dessutom billigt som sa**n!

Link to comment
Dela på andra sajter

Brist (oregistrerad)

Ja, Onyx verjar intressant. Däremot, begriper jag inte om man kan köra ut 16 kanaler från datorn till mixern. Det är möjligt att jag inte begriper det hela men, av vad jag läst, verkar det inte som att firewire-kortet kan skicka spåren tillbaka till mixer (och detta är ju i sådana fall fullkomligt idiotiskt). Någon som kan upplysa mig? Om jag fått detta om bakfoten och man verkligen kan mixa i analog, fysisk mixermiljö är Onyx onekligen ett mycket bra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Onyx verjar intressant. Däremot, begriper jag inte om man kan köra ut 16 kanaler från datorn till mixern. Det är möjligt att jag inte begriper det hela men, av vad jag läst, verkar det inte som att firewire-kortet kan skicka spåren tillbaka till mixer (och detta är ju i sådana fall fullkomligt idiotiskt). Någon som kan upplysa mig? Om jag fått detta om bakfoten och man verkligen kan mixa i analog, fysisk mixermiljö är Onyx onekligen ett mycket bra alternativ.

Nä, det gick väl bara routa ut 2 kanaler från datorn om jag fattade rätt. Att mixa i datorn är en vanesak. Hade själv vanan att mixa på ett Mackie 32 kanalsbord förr i tiden, men alla fördelar med datorn (läs Save Document) väger ju upp helt klart. Efter några större mixar tänker man ju inte alls på att man sitter och "musmixar" som du kallar det.

Kan tänka mig att det är värre att mixa i Cubase än Logic. I logic bygger man ju upp sin egen mixer precis som man vill ha den med bussar och hela paketet. Det är möjligt att det går fint i dom nya cubaseversionerna (var läängesen jag satt i cubase) också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bisarr diskussion? Det är klart att någon som har suttit och vridit på analoga mixerbord i 20 år inte tar till sig grejen med att mixa på datorn sådär utan vidare... 🙂 Dessutom så är man nog väldigt låst vid hur det SKA låta, eftersom man lyssnar på sina gamla favoritplattor och kanske omedvetet försöker eftersträva ett liknande ljud. Men många de riktigt stora skivorna har ju åstakommits av folk som verkligen tänjt ny teknik till det yttersta, t ex Beatles.

Fotnot: Själv har jag nästan alla mina favoritskivor inspelade på 60-och 70-talet och tycker att dagens inspelningsteknik med triggade trummor, klicktracks, ihopklippta gitarrer och allt vad det nu är är ganska hemsk, och ger ganska döda inspelningar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

dagens inspelningsteknik med triggade trummor, klicktracks, ihopklippta gitarrer och allt vad det nu är är ganska hemsk, och ger ganska döda inspelningar 🙁

efter att ha använt digitala dosor av typen Zoom 607 / 707

utan att ha fått "mitt riktiga gamla" guitarljud,

så tog jag fram 1976 effektkedja:

NeXt: Distortion X

electro-harmonix, 10band EQ (loudnes curve)

Nadines, Chorus for stereo output

den ljudbilden är 100% HardRock ljud 🙂

och "dör" av efterbehandling 😄

--edit--

frelstavning f@n va' svårt det är 🙂

Redigerat av Rockfart
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...