Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja.. vi Ă€r ett gĂ€ng som börjat lira lite sjuttiotalsdĂ€ngor med The Band som förebilder.. tycker det Ă€r jĂ€vligt skoj och alla har en karaktĂ€ristisk och trevlig stĂ€mma (tycker iaf vi.. hehe).. Men nu har vi kommit fram till ett svĂ„rt beslut.. det Ă€r nĂ€mligen sĂ„ att vi rĂ€cker inte riktigt till i kanaler in i ljudkortet.. jag har just investerat i ett ljudkort sĂ„ jag har 12 ingĂ„ngar.. men inte 12 preamps dessvĂ€rre.. och det suger ju lite.. rĂ€tt mkt faktiskt.. SĂ„ jag tĂ€nkte höra om det Ă€r nĂ„gon som har idĂ©er pĂ„ VAD GÖRA?..

Vill egentligen ha ett mixerbord med direct out.. men 5000 spÀnn Àr för mkt eftersom vi egentligen bara leker Àn sÄ lÀnge.. Finns det alternativ? Och vad skall man satsa pÄ? har ett Behringer sedan tidigare (12 kanalers, men bara MAIN OUT + ALT 3-4 OUT.. sÄ det blir vÀl egentligen bara 2 kanaler pÄ det.. (har inte fÄtt det att funka att bara fÄ ut main pÄ separata och alt 3-4 pÄ separata.. gÄr det? ) Skulle egentligen sÀga om Behringer att jag trots nudgetfaktorn Àr jÀvligt nöjd med det bordet och effekterna som sitter pÄ det.. Men vet inte hur preampsen Àr.. Ngn som vet? kanske man skulle satsa pÄ det?

Eller nÄgon som har ett bra bord att sÀlja kanske? Hör av er iaf!!

Annons
Postat (redigerat)

Jag ville köpa ett spirit fx8 en gÄng. SÄ fÄr man ju med sig en del lexicon effekter ocksÄ! Tror inte det Àr sÄ dyrt heller

Sen hade vÀl m-audio en bra 8kanals preamp

Redigerat av red_house_painter
Postat (redigerat)

Vill ni ha 8st BRA preamps i en lĂ„da, sĂ„ satsa pĂ„ den svenska Line Audio Design OMP. Den hĂ„ller MYCKET högre kvalitet Ă€n det lĂ„ga priset antyder. 😄

EDIT: Dr Hans har en vĂ€lfungerande kristallkula... 😆

Redigerat av Claes
Postat
Vill ni ha 8st BRA preamps i en lĂ„da, sĂ„ satsa pĂ„ den svenska Line Audio Design OMP. Den hĂ„ller MYCKET högre kvalitet Ă€n det lĂ„ga priset antyder. 🙂

*s*.. kÀnner varann vÀl ser jag!! *skratt*...

Jaha.. vart hamnar man dÄ rent ekonomiskt? jag Àr arbetslös och pank som en kyrkrÄtta.. sÄ en avbetalningsplan had evart att rekommendera (det kÀnns alltid bÀttre.. men Àr oftast INTE det dock.. men man fÄr ta med sig grejen direkt utan att behöva dregla sÄ lÀnge)..

Och Ang direct out pÄ insert jacken.. hmm.. hur funkar det dÄ? kopplar man in kablage emellan och höjer en aux-ratt dÄ eller?

Postat
pÄ vissa mixerbord har du direkt ut pÄ insert-jacken. har du provat det?

Nej.. har inte provat.. men har inga separata insertjack pÄ mixerbordet jag har nu Behringer (1204FX) dessvÀrre.. det finns en AUX in Stereo som jag antar att du kan fÄ ut en monokanal pÄ.. Men jag fattar inte riktigt hur det funkar..

Postat
Jag ville köpa ett spirit fx8 en gÄng. SÄ fÄr man ju med sig en del lexicon effekter ocksÄ! Tror inte det Àr sÄ dyrt heller

Sen hade vÀl m-audio en bra 8kanals preamp

Ja just det.. den var jag inne pÄ att köpa till studion ett tag.. och den har inbyggt adat-kort oxÄ va?

Postat

ÅÄÄ sĂ„ slĂ€nger jag in min slagdĂ€nga ocksĂ„ (som jag av ohejjdad vana brukar).. Kolla in

Mackie Onyx 800R fantastiskt transparenta, lĂ„gbrusande, vĂ€ljudande preamps dĂ€r du har möjlighet att variera ingĂ„ngsimpedansen pĂ„ 2 kanaler.. Kan göra mirakel för en hel del mickar 😆

Postat
Vill ni ha 8st BRA preamps i en lĂ„da, sĂ„ satsa pĂ„ den svenska Line Audio Design OMP. Den hĂ„ller MYCKET högre kvalitet Ă€n det lĂ„ga priset antyder. 🙂

*s*.. kÀnner varann vÀl ser jag!! *skratt*...

Jaha.. vart hamnar man dÄ rent ekonomiskt? jag Àr arbetslös och pank som en kyrkrÄtta.. sÄ en avbetalningsplan had evart att rekommendera (det kÀnns alltid bÀttre.. men Àr oftast INTE det dock.. men man fÄr ta med sig grejen direkt utan att behöva dregla sÄ lÀnge)..

Och Ang direct out pÄ insert jacken.. hmm.. hur funkar det dÄ? kopplar man in kablage emellan och höjer en aux-ratt dÄ eller?

Listpriset pĂ„ OMP Ă€r 5750:- - nĂ„got som kan diskuteras vidare via mail om intresse finns... 🙂

Om du ska testa att anvĂ€nda Insertjacken som direct out, sĂ„ brukar det fungera sĂ„, att man sĂ€tter in en telekabel till första stoppet i jacket - alltsĂ„ inte hela vĂ€gen in, utan halvvĂ€gs. DĂ„ fĂ„r man ut signalen direkt efter Gain - men det verkar inte finnas nĂ„gra Insertjack pĂ„ den mixern... 😼

Postat
Listpriset pĂ„ OMP Ă€r 5750:- - nĂ„got som kan diskuteras vidare via mail om intresse finns... 😆

Och hur Ă€r det med tillgĂ„ngen? Är sugen pĂ„ en OMP, men de affĂ€rer jag har varit i kontakt med har haft problem att ge leveransdatum.

Postat (redigerat)
Listpriset pÄ  OMP Ă€r 5750:- - nĂ„got som kan diskuteras vidare via mail om intresse finns... 😆

Och hur Ă€r det med tillgĂ„ngen? Är sugen pĂ„ en OMP, men de affĂ€rer jag har varit i kontakt med har haft problem att ge leveransdatum.

TyvĂ€rr Ă€r det alltid lĂ„ng leveranstid pĂ„ dem, men den som vĂ€ntar pĂ„ nĂ„got gott... 🙂 RĂ€kna med 3-4 veckor om de inte finns pĂ„ lager. Jag brukar försöka hĂ„lla bĂ„de OMP och DMP pĂ„ lager, sĂ„ om du vill ha en OMP NU, sĂ„ finns det en hos undertecknad - men jag vet ju inte om nĂ„gon hinner före med en bestĂ€llning nĂ€r de lĂ€ser detta... 😼

SlĂ€ng ivĂ€g ett mail snarast om du Ă€r tillrĂ€ckligt sugen pĂ„ en OMP, sĂ„ löser det sig nog. 🙂

Redigerat av Claes
Postat
Ska ni spela in live, eller varför behöver du ha sÄ mÄnga preamps?

Ja precis.. det Àr vad vÄrt band bygger pÄ.. att jamma och spela in alla live.. Har suttit med tvÄkanalsinspelning i flera Är nu.. och tröttnat pÄ hur stelt och trÄkigt allt blir.. men hur fantastiskt lekfullt och levande det blir om man spelar och sjunger allt live.. SÄ japp.. Live inspelningar till 100% (möjligen pÄlÀgg med percussion eller nÄt.. men högst osannolikt)

Postat
Listpriset pÄ  OMP Ă€r 5750:- - nĂ„got som kan diskuteras vidare via mail om intresse finns... 😼

TyvĂ€rr Ă€r det alltid lĂ„ng leveranstid pĂ„ dem, men den som vĂ€ntar pĂ„ nĂ„got gott... 😉 RĂ€kna med 3-4 veckor om de inte finns pĂ„ lager. Jag brukar försöka hĂ„lla bĂ„de OMP och DMP pĂ„ lager, sĂ„ om du vill ha en OMP NU, sĂ„ finns det en hos undertecknad - men jag vet ju inte om nĂ„gon hinner före med en bestĂ€llning nĂ€r de lĂ€ser detta... 😄

SlĂ€ng ivĂ€g ett mail snarast om du Ă€r tillrĂ€ckligt sugen pĂ„ en OMP, sĂ„ löser det sig nog. 🙂

Det Ă€r nog i överkant för vĂ„r budget tyvĂ€rr.. Ă€r sĂ€kert ett kanonkort för pengarna.. men det hjĂ€lper liksom inte nĂ€r de inte finns.. 🙂

Jag fÄr kolla pÄ ngt billigare budgetgrejer helt enkelt.. har kikat pÄ lite olika bord pÄ begagnatmarknaden.. och det finns lite grann faktiskt.. Skall se vidare pÄ det imorrn dÄ jag kan ringa lite folk oxÄ..

Men finns det nĂ„got hos er begagnat.. sĂ„ Ă€r jag omĂ„ttligt sugen!! Givetvis för en rimlig summa pengar skall tillĂ€ggas.. jag lĂ€gger riktiga skambud!! 😄

Postat
Jag fÄr kolla pÄ ngt billigare budgetgrejer helt enkelt.. har kikat pÄ lite olika bord pÄ begagnatmarknaden.. och det finns lite grann faktiskt.. Skall se vidare pÄ det imorrn dÄ jag kan ringa lite folk oxÄ..

Men finns det nĂ„got hos er begagnat.. sĂ„ Ă€r jag omĂ„ttligt sugen!! Givetvis för en rimlig summa pengar skall tillĂ€ggas.. jag lĂ€gger riktiga skambud!! 😼

För de med en trĂ„ng budget, sĂ„ kommer snart det australiensiska mĂ€rket SM Pro Audio till en svensk distributör. De har riktigt billiga 8-kanaliga preamps o dyl. Alla detaljer Ă€r antagligen inte klara Ă€nnu, eftersom det inte har kommit ut nĂ„gra prisuppgifter Ă€nnu, men nĂ€r det tidigare gick genom en dansk distributör, var det ruggigt billigt i alla fall... 😉

Postat
För de med en trÄng budget, sÄ kommer snart det australiensiska mÀrket SM Pro Audio till en svensk distributör.

De gÄr ju att bestÀlla frÄn Thomann med. Billig, billigare.

Annars Àr ju faktiskt Behringer ADA8000 ett vettigt alternativt. De höjde visserligen priset en aning för ett tag sen, men den Àr fortfarande vÀldigt prisvÀrd tycker jag.

Postat

Men finns det nĂ„got hos er begagnat.. sĂ„ Ă€r jag omĂ„ttligt sugen!! Givetvis för en rimlig summa pengar skall tillĂ€ggas.. jag lĂ€gger riktiga skambud!! 😼

För de med en trĂ„ng budget, sĂ„ kommer snart det australiensiska mĂ€rket SM Pro Audio till en svensk distributör. De har riktigt billiga 8-kanaliga preamps o dyl. Alla detaljer Ă€r antagligen inte klara Ă€nnu, eftersom det inte har kommit ut nĂ„gra prisuppgifter Ă€nnu, men nĂ€r det tidigare gick genom en dansk distributör, var det ruggigt billigt i alla fall... 😉

Fan det dÀr ser ju riktigt bra ut!! Tackar.. har kollat pÄ lite olika dÀr och de ser betydligt mer gedigna ut Àr Behringers 8-preampare.. Kanske blir till Ä skaffa en sÄdan.. men... hur funkar thomans dÀr om man inte Àr nöjd? kans man skicka tillbaka dÄ och fÄ pengarna tillbaka?

Postat
Fan det dÀr ser ju riktigt bra ut!! Tackar.. har kollat pÄ lite olika dÀr och de ser betydligt mer gedigna ut Àr Behringers 8-preampare.. Kanske blir till Ä skaffa en sÄdan.. men... hur funkar thomans dÀr om man inte Àr nöjd? kans man skicka tillbaka dÄ och fÄ pengarna tillbaka?

Nu har jag inte kollat i den nya modellen, de kanske har bÀttrat sig. Men den gamla hade ganska dÄlig byggkvalité. Och vad kan man vÀnta sig för det priset?

Jag skulle definitivt rekommendera Behringer över SM Pro's Àldre modell. Fast den kostar en liten slant mer dock. Den nya modellen kan jag inte kommentera eftersom jag aldrig sett den i verkligheten. Kan tÀnka mig att den ligger pÄ ungefÀr samma nivÄ som behringer.

Postat
Vill ni ha 8st BRA preamps i en lĂ„da, sĂ„ satsa pĂ„ den svenska Line Audio Design OMP. Den hĂ„ller MYCKET högre kvalitet Ă€n det lĂ„ga priset antyder. 😄

EDIT: Dr Hans har en vĂ€lfungerande kristallkula... 😼

Ja jag har tagit över efter Saida. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.