Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan grabbar o gubbar.

Jo, nu Àr det sÄ att jag skall spela in en flygel och jag har inte nÄ erfarenhet av detta instrument.

Hur skall jag gÄ tillvÀga med dom mickar jag har, tÀnkte anvÀnda mina tvÄ 296 Gefell (omni)

och en Pearl tl 4 stereomick. Jag har vÀl lite aningar om placering men om det finns nÄn med

erfarenhet sÄ lyssnar jag gÀrna.

TÀnkte köra dessa mickar genom apogee MiniME, MiniMP och dessa i sin tur via fireface 800 in i min

bÀrbara. Blir första gÄngen jag fÄr anvÀndning för mitt nya fireface, skall bli kul att höra hur MiniMP

lÄter med RME's omvandlare.

//Janne

-------------------------------------

Musik: ovÀsen nÄgon har copyright pÄ.

Annons
Postat

Hej Janne,

det beror pÄ vilket ljud man Àr ute efter. Lite grovt finns det tvÄ skolor - nÀrmickat eller klassiskt.

Den nÀrmickade först, för jazz och pop : locket öppet eller till och med helt avlyft. TvÄ mickar riktade rakt in i strÀngarna. Placerade en bit bort frÄn hammarna sett frÄn pianisten. Vill man ha mera bas kan man sÀtta en mick lÀngst bort frÄn pianisten i Ànden pÄ bas-strÀngarna.

Klassisk musik: locket pÄ lÄnga pinnen. TvÄ omni i huvudhöjd eller sÄ, tvÄ till tre meter frÄn flygeln sÄ att de "tittar" pÄ locket. Prova med olika avstÄnd och höjd för bÀsta ljud. LÀgg till en eller tvÄ mickar till en bit bort i lokalen för rumsljud, kanske 5 till 10 meter bort.

TvÄ bra artiklar om klassiskt finns hÀr:

http://www.soundonsound.com/sos/may99/articles/recpiano.htm

http://www.soundonsound.com/sos/aug05/articles/giltrap.htm

Gunnar

Postat (redigerat)

Micka en gÄng en flygel underfrÄn...lite udda kanske....men klart kul...

Hade sÄklart fler mickar pÄ toppen, men den under hade lite ambience tanke typ.

Redigerat av Zyan
Postat

En del bra exempel hÀr ovan, det finns en annan skola som en del av de riktigt seriösa klassiskmusikingenjörerna anammar vid inspelning i konserthus osv,det Àr i MONO!

Man menar alltsÄ att detta Àr den ultimata tekniken eftersom stereo egentligen inte gör nÄgot för klangen sÄ som vi uppfattar den nÀr vi lyssnar pÄ den i en sal eller ett rum, som sagt EN utav mÄnga skolor/tekniker som finns...man kan nÀrmicka i mono (eller stereo) och kombinera med en distansmick typ 6-9m ifrÄn och sedan blanda dom snyggt vid mix!

😏

Postat
En del bra exempel hÀr ovan, det finns en annan skola som en del av de riktigt seriösa klassiskmusikingenjörerna anammar vid inspelning i konserthus osv,det Àr i MONO!

Man menar alltsÄ att detta Àr den ultimata tekniken eftersom stereo egentligen inte gör nÄgot för klangen sÄ som vi uppfattar den nÀr vi lyssnar pÄ den i en sal eller ett rum, som sagt EN utav mÄnga skolor/tekniker som finns...man kan nÀrmicka i mono (eller stereo) och kombinera med en distansmick typ 6-9m ifrÄn och sedan blanda dom snyggt vid mix!

😼

Jag gillar mono! Mitt tips Àr att nÀrmicka flygeln i mono (kanske med en rundtagande) och sedan sÀtta ett stereopar i ORTF pÄ en tÀnkt lyssningsposition.

AlltsÄ nÀrmick i mono, ambiens i stereo.

• 2 Ă„r senare...
Postat
Jag gillar mono! Mitt tips Àr att nÀrmicka flygeln i mono (kanske med en rundtagande) och sedan sÀtta ett stereopar i ORTF pÄ en tÀnkt lyssningsposition.

Nu bumpar jag upp den hÀr frÄn Waaaaay back.

Jag ska spela in flygel snart och undrar lite om det hÀr med omni pÄ flygel. Varför vill man ha en omni som nÀrmik? Har förstÄtt att det Àr att föredra med A/B-mikning. Men Àr det för att fÄ lite rumsklang vid nÀrmikning med omni?

En annan frÄga som dök upp, Om man nÀrmikar i stereo, vad ska man anvÀnda dÄ? SmÄnjurar i x/y eller ortf eller omni i A/B?

Postat
Jag ska spela in flygel snart och undrar lite om det hÀr med omni pÄ flygel. Varför vill man ha en omni som nÀrmik? Har förstÄtt att det Àr att föredra med A/B-mikning. Men Àr det för att fÄ lite rumsklang vid nÀrmikning med omni?

Det Àr inte sÀkert att man vill, men mÄnga (majoriteten?) av alla rundtagande mickar Àr difusfÀltsuptagare (ie, dom Àr tÀnkta att funka bÀst pÄ avstÄnd), sÀtter man en sÄdan mick nÀra, sÄ blir ljudet lite "mjukare" ... Man fÄr inte med sÄ mycket rum med rundtagande nÀra...

En annan frÄga som dök upp, Om man nÀrmikar i stereo, vad ska man anvÀnda dÄ? SmÄnjurar i x/y eller ortf eller omni i A/B?

Nej, jag tror nog att man vill ha ett par njurar i AB.. Var man placerar handlar mycket om vad förslags sound man vill ha (i en pop produktion), mitt över strÀngarna som Gunnar skrev eller i linje över stÀmstocken, ett par Crown PZM mickar tejpade pÄ insidan av locket lÄter sensationellt bra! TvÄ SM57or intryckta mellan vÀggen och ett piano kan lÄta skitbra!

NÀr jag spelar in klassiskt sÄ utgÄr jag ifrÄn medtoden som Gunnar beskriver ovan (med ett par Neumann TLM50 som huvudpar), men inte sÀllan sÄ stÀller jag ett par bra njurar ganska nÀra för att fÄ till lite mer "klirr" frÄn diskanten... fast sÄnnt hÀnger ju mycket pÄ inspelningslokalen och instrumentet, som min gamle lÀrare i ljudteknik brukade sÀga, varje instrument Àr en individ och varje rum berÀttar nÄtt om henne... En av orsakerna till att Steinway D-flygeln kommit att bli industristandard Àr för att det Àr mycket mindre skillnad mellan individerna. Yamaha tillexemel varierar mycket mer, dom har en hög lÀgsta nivÄ, men vÀldigt fÄ fulltrÀffar...

/ptr

Postat

Omni-mickar lÄter mycket bÀttre Àn andra mickar tycker jag. Smaken skiljer sig naturligtsvis och dessutom beror det pÄ vilket ljud du vill ha. Med omni menar jag hÀr "true pressure" och dÄ finns det nÀstan bara smÄmembrans att vÀlja pÄ. Omkopplingsbara Àr vanligen inte samma sak (Àven om till exempel Schoeps MK5 Àr ett undantag).

Skillnaden mellan kardioid och omni Àr inte heller sÄ stor som man kan förledas att tro. SÀtter du en kardiod pÄ 1,4 meters avstÄnd kan du sÀtta en omni pÄ 1 meters avstÄnd och fÄ ungefÀr samma relation mellan direkt ljud och omgivande ljud.

En fördel med omni Àr att de brukar gÄ lÀgre ner i basen. En stor flygel kan mullra rÀtt lÄgt ner i frekvens, vanligen fastnar det inte i en njure. Omni har dessutom fördelen att den inte har nÄgon nÀreffekt.

Som vanligt dock, prova olika placeringar och lyssna efter vad du vill ha för ljud Àr det enda som rÀknas.

// Gunnar

Postat
Omni-mickar lÄter mycket bÀttre Àn andra mickar tycker jag. Smaken skiljer sig naturligtsvis och dessutom beror det pÄ vilket ljud du vill ha. Med omni menar jag hÀr "true pressure" och dÄ finns det nÀstan bara smÄmembrans att vÀlja pÄ. Omkopplingsbara Àr vanligen inte samma sak (Àven om till exempel Schoeps MK5 Àr ett undantag).

Men tycker du att de alltid lÄter bÀttre? Oavsett mik, prisklass osv. PÄ vilket sÀtt tycker du att de lÄter bÀttre. *nyfiken*

Jag har en liten omni jag kan lÄna, en Audio technica ATM 10a.

audio_technica_atm10a_artist_series_s16382.jpg

Det Àr vÀl en smÄmembrans antar jag. Den Àr ju liten. Jag funderar pÄ om jag ska monomika med den som joachime och florian varit inne pÄ tidigare i trÄden. Och kanske Àven stereomika ocksÄ en liten bit ifrÄn, inte sÄ lÄngt. Jag vill gÀran fÄ med basen och mullret om möjligt sÄ klart.. =)

Skillnaden mellan kardioid och omni Àr inte heller sÄ stor som man kan förledas att tro. SÀtter du en kardiod pÄ 1,4 meters avstÄnd kan du sÀtta en omni pÄ 1 meters avstÄnd och fÄ ungefÀr samma relation mellan direkt ljud och omgivande ljud.

Men dÄ kanske min idé ovan blir lite pannkaka pÄ pannkaka. Först en omni och sedan ett stereopar strax bakom.

En fördel med omni Àr att de brukar gÄ lÀgre ner i basen. En stor flygel kan mullra rÀtt lÄgt ner i frekvens, vanligen fastnar det inte i en njure. Omni har dessutom fördelen att den inte har nÄgon nÀreffekt.

NÀreffekt? Vad Àr det? Har inte hört det uttrycket förut.

Som vanligt dock, prova olika placeringar och lyssna efter vad du vill ha för ljud Àr det enda som rÀknas.

MisstĂ€nkte att jag skulle fĂ„ ett sĂ„nt svar 😛😆

Det svÄra Àr nÀr man inte riktigt vet vad man vill ha eller vet vad man ska lyssna efter. NÄgot kan ju lÄta bra, men kanske kan lÄta Ànnu bÀttre om jag bara visste att det skulle kunna det.

Postat
Det Àr inte sÀkert att man vill, men mÄnga (majoriteten?) av alla rundtagande mickar Àr difusfÀltsuptagare (ie, dom Àr tÀnkta att funka bÀst pÄ avstÄnd), sÀtter man en sÄdan mick nÀra, sÄ blir ljudet lite "mjukare" ... Man fÄr inte med sÄ mycket rum med rundtagande nÀra...

Men om man bara har en omni. Kan det vara en fördel att ha den nÀrmare dÄ? Eller blir det Ànda finast med omni pÄ avstÄnd Àven om det Àr i mono?

Nej, jag tror nog att man vill ha ett par njurar i AB.. Var man placerar handlar mycket om vad förslags sound man vill ha (i en pop produktion), mitt över strÀngarna som Gunnar skrev eller i linje över stÀmstocken, ett par Crown PZM mickar tejpade pÄ insidan av locket lÄter sensationellt bra! TvÄ SM57or intryckta mellan vÀggen och ett piano kan lÄta skitbra!

Njurar i A/B?!?! Jag trodde det inte alls var att föredra?

AlltsĂ„, mikposition... Har förstĂ„tt att man mikar frĂ„n sidan, den sida som locket Ă€r öppet Ă„t. Som jag har sett det framför mig sĂ„ tĂ€nker jag mig (som utgĂ„ngslĂ€ge) att man mikar lite ovanifrĂ„n, i ögonhöjd, snett nerĂ„t in i flygeln i kanske 45 grader. Antingen tĂ€nker jag en omni lite mĂ€rmare och ett stereopar lite lĂ€ngre ifrĂ„n, alternativt bara stereoparet och i sĂ„dana fall lite nĂ€rmare Ă€n vid det första alternativet. ÄR jag helt ute och cyklar dĂ„?

NÀr jag spelar in klassiskt sÄ utgÄr jag ifrÄn medtoden som Gunnar beskriver ovan (med ett par Neumann TLM50 som huvudpar), men inte sÀllan sÄ stÀller jag ett par bra njurar ganska nÀra för att fÄ till lite mer "klirr" frÄn diskanten... fast sÄnnt hÀnger ju mycket pÄ inspelningslokalen och instrumentet, som min gamle lÀrare i ljudteknik brukade sÀga, varje instrument Àr en individ och varje rum berÀttar nÄtt om henne... En av orsakerna till att Steinway D-flygeln kommit att bli industristandard Àr för att det Àr mycket mindre skillnad mellan individerna. Yamaha tillexemel varierar mycket mer, dom har en hög lÀgsta nivÄ, men vÀldigt fÄ fulltrÀffar...

Det Àr faktiskt en Steinway som jag ska spela in!! Vet inte om det Àr D-flygeln.

Det Ă€r en popproduktion men jag vill ha ett stort ljud, lite powerballad (pĂ„ ett bra sĂ€tt 🙂 ).

Postat
Men om man bara har en omni. Kan det vara en fördel att ha den nÀrmare dÄ? Eller blir det Ànda finast med omni pÄ avstÄnd Àven om det Àr i mono

Gunnar har igentligen gett dig svaret, TESTA ...

Njurar i A/B?!?! Jag trodde det inte alls var att föredra?

Jag jobbar efter den antika devisen; om det funkar Àr det bra!

NÀr det gÀller mickuppstÀllning och inspelning fÄr man alltid vara pragmatisk!

Nu vet jag inte var din Steinwayflyger finns, men en bra regel Àr att ju bÀttre rummet lÄter, ju lÀngre ifrÄn kan man vara! Men! För en popproduktion bör man tÀnka pÄ att ju mer "Àkta" akustik man spelar in, ju svÄrare blir det att integrera snyggt, dvs. om ambiensen runt ett instrument Àr för dominant kommer övriga pÄlÀgg i mixen att lÄta som dom bor i ett annat hur. Detta kan givetvis vara en effekt man efterstrÀvar, men Ä andra sidan sÄ Àr det just dÀrför man oftast nÀrmickar, sÄ att man har full kontroll i mixningen!

AlltsĂ„, mikposition... Har förstĂ„tt att man mikar frĂ„n sidan, den sida som locket Ă€r öppet Ă„t. Som jag har sett det framför mig sĂ„ tĂ€nker jag mig (som utgĂ„ngslĂ€ge) att man mikar lite ovanifrĂ„n, i ögonhöjd, snett nerĂ„t in i flygeln i kanske 45 grader. Antingen tĂ€nker jag en omni lite mĂ€rmare och ett stereopar lite lĂ€ngre ifrĂ„n, alternativt bara stereoparet och i sĂ„dana fall lite nĂ€rmare Ă€n vid det första alternativet. ÄR jag helt ute och cyklar dĂ„?

Visst, det Àr en vedertagen metod! Graden av nedvinklig reglerar ju i viss mÄn hur mycket direktljud man tar upp!

Kolla den bifogade jpgn för lite ideer om mickplacering vid flygel.

(Den Àr hÀmtad frÄn en undervisningskiva utgiven av DPA ; Miking a Grand Piano, dom har en hel del grundlÀggande info att hitta i deras Microphone university)

I princip finns det inget rĂ€tt eller fel, utan vad man mer eller mindre gillar! 😄😄

Eller vad som mer eller mindre funkar för den avsedda produktionen!

Om du multitrackar sÄ sÀtt upp mickar pÄ alla kanaler du har!

Det Àr faktiskt en Steinway som jag ska spela in!! Vet inte om det Àr D-flygeln.

Det Ă€r en popproduktion men jag vill ha ett stort ljud, lite powerballad (pĂ„ ett bra sĂ€tt 😎 ).

Stort kan man ju fixa med att lÀgga tre-fyra efterklangspluggar i mixen, eller genom att dubba instrumentet..

Allting Àr ju relativt!

/ptr

post-4755-1237543915_thumb.jpg

Postat

NÄgra snabba svar. Hoprafsat.

-- omni-mickar lÄter bÀttre tycker jag. Inte alltid, sjÀlvklart inte. Men den som inte provat ett par bra omni pÄ piano eller som OH pÄ trummor har definitivt missat nÄt. StÀller vissa krav pÄ lokalen ja, men inte större Àn att det funkar i en hyfsad studio. Och om det passar i en viss produktion beror pÄ en hel mÀngd faktorer, bland annat pÄ vilket ljud man efterstrÀvar.

-- nÀreffekt -- nÀr man sjunger nÀra en njure sÄ blir det mera bas. TÀnk typ reklaminslag i radion -- extremt nÀra. Motsvarande effekt upptrÀder inte med omni, basen ökar inte. Det gör att omni Àr lite mindre kÀnslig för exakt avstÄnd nÀr man Àr nÀra (inom en meter sÀg).

-- ATM10a. Jag har inte provat den sjÀlv, men det Àr en "true pressure". Lite Ät budgethÄllet sÄ den brusar troligen lite mer Àn de dyrare mickarna. NÀr man Àr nÀra kÀllan spelar bruset vanligen mindre roll sÄ det borde inte vara en frÄga.

Har du lust och vi kan fÄ till det kan vi alltid ordna sÄ du fÄr prova nÄgra omni (jag finns i Stockholms-trakten). Skicka ett PM i sÄna fall (hÀr pÄ forumet)

// Gunanr

Postat (redigerat)

Det dÀr lÀt kanon. Jag ska frÄga en jazzpianist hÀr frÄn stan om jag fÄr spela in honom, med helst bara trummor och kontra som komp. Kan inte lÄta bli att fantisera om hur jag skulle göra, jag har ju Ätta kanalers samtidig inspelning att spela med.

Till flygeln skulle jag ta min ena Röde NT2-A som omni mono under det upplyfta locket sen fÄ en luftig stereobild med tvÄ CM3. Dom fÄr man ju flytta runt tills man trivs med ljudet och inte fÄr in för mycket trumslask.

Det fina blir dÄ att jag kan ta min andra NT2-A som OH pÄ trummorna. EV ND868 pÄ kaggen och Sennheiser E906 vid virveln. Basfiolen micker jag med en AKG D112.

Sen har jag en kanal kvar, dÄ Àr frÄgan om jag borde sÀtta en till mick pÄ trummorna, eller kanske ha tvÄ pÄ stÄbasen. Att fÄ ett riktigt bra ljud pÄ kontran Àr min dröm. Basisten jag har i Ätanke har en bas som lÄter helt fruktansvÀrt bra. Kvar i micklÄdan har jag dÄ en CM3, den kanske vore nÄt att nÀrmicka basfiolen med, kanske sÀtta den pÄ stallet med hjÀlp av ett trumsargsfÀste och sen ha AKGn pÄ stativ ett par dm ut. Har Àven en AKG C1000S, tvÄ SM57, ADK 51. Trummorna gÄr nog att fÄnga fint med bara tre mickar, kanske Glyn Johnsmetoden.

BÀgge Rödena skulle jag testa att koppla genom ART rörpreampen, den har bÄde ett speciellt pianolÀge och percussionlÀge, man kan köra varje kanal olika, och utan rör pÄ den ena om man vill. Eller bÄda förstÄs.

Shit vad kul det skulle vara att göra en sÄn inspelning. Pianisten heter Thomas Jutterström och Àr vÀlkÀnd inom jazz. Han Àr omnÀmd i utrikiska böcker som en av vÀrldens bÀsta Charlie Parkertolkare hörde jag nyss av "Bronco" som mastrar Hendrixtejper. Men fast Jutterström medverkat pÄ massor av inspelningar och fÄtt kulturstipendier sÄ har han aldrig gjort en skiva i eget namn! MÄste ringa och frÄga honom i kvÀll...

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
NÄgra snabba svar. Hoprafsat.

-- omni-mickar lÄter bÀttre tycker jag. Inte alltid, sjÀlvklart inte. Men den som inte provat ett par bra omni pÄ piano eller som OH pÄ trummor har definitivt missat nÄt. StÀller vissa krav pÄ lokalen ja, men inte större Àn att det funkar i en hyfsad studio. Och om det passar i en viss produktion beror pÄ en hel mÀngd faktorer, bland annat pÄ vilket ljud man efterstrÀvar.

-- nÀreffekt -- nÀr man sjunger nÀra en njure sÄ blir det mera bas. TÀnk typ reklaminslag i radion -- extremt nÀra. Motsvarande effekt upptrÀder inte med omni, basen ökar inte. Det gör att omni Àr lite mindre kÀnslig för exakt avstÄnd nÀr man Àr nÀra (inom en meter sÀg).

-- ATM10a. Jag har inte provat den sjÀlv, men det Àr en "true pressure". Lite Ät budgethÄllet sÄ den brusar troligen lite mer Àn de dyrare mickarna. NÀr man Àr nÀra kÀllan spelar bruset vanligen mindre roll sÄ det borde inte vara en frÄga.

Har du lust och vi kan fÄ till det kan vi alltid ordna sÄ du fÄr prova nÄgra omni (jag finns i Stockholms-trakten). Skicka ett PM i sÄna fall (hÀr pÄ forumet)

// Gunanr

Tack för svaren! LÀr mig inte bara en sak varje dag utan en massa! =)

Det dÀr med nÀreffekt hade jag missat, tack förupplysningen. Det Àr ju en vÀldigt bra sak att veta.

Lokalen jag spelar in i vanligtvis Àr ganska dÄlig. Den Àr inte gjord för att ta upp rumsklang direkt. Men flygeln stÄr i ett vardagsrum som tydligen ska ha en helt ok akustik. Och dÄ kan det ju verkligen komma pÄ tal att anvÀnda omni i sÄdana fall.

Åh, det vore ju hemskt snĂ€llt! Jag bor ocksĂ„ i sthlm. Jag PM:ar om och nĂ€r det bir aktuellt.

Återigen, tack för svar och snĂ€llhet!

/Mikael

Postat
Tack för svaren! LÀr mig inte bara en sak varje dag utan en massa! =)

Det dÀr med nÀreffekt hade jag missat, tack förupplysningen. Det Àr ju en vÀldigt bra sak att veta.

Lokalen jag spelar in i vanligtvis Àr ganska dÄlig. Den Àr inte gjord för att ta upp rumsklang direkt. Men flygeln stÄr i ett vardagsrum som tydligen ska ha en helt ok akustik. Och dÄ kan det ju verkligen komma pÄ tal att anvÀnda omni i sÄdana fall.

Åh, det vore ju hemskt snĂ€llt! Jag bor ocksĂ„ i sthlm. Jag PM:ar om och nĂ€r det bir aktuellt.

Återigen, tack för svar och snĂ€llhet!

/Mikael

Hur funkar 8-koppling? DÄ kan man ju fÄ med studsen frÄn flygellocket och kanske slÀcka ut lite slask frÄn trummor och andra instrument som kan vara i farten bredvid en flygel.

Postat
Jag hittade en intressant sida om att mika upp flygel. LĂ€ttbegriplig och trevligt skriven.

http://www.doghousenyc.com/articles/piano1.php

En utmÀrkt sammanfattning av vad som skrivits ovan, var vi kansnke missat den viktigaste punkten :

Se till att flygeln Ă€r NYSTÄMD! Ett instrument dĂ€r vissa toner inte Ă€r perfekta lĂ„ter blĂ€ nĂ€r man spelar in dom...

NĂ€r jag spelar in klassiskt piano, sĂ„ lĂ„ter vi stĂ€mma instrumentet innan varje dags tagningar börjar. 😏

/ptr

Postat (redigerat)
Kanske inget för er som redan kan, men för oss nyfikna nybörjare 😏

japp rÀtt bra faktiskt

sjÀlv hÄller jag med om att dÀr pianisten sitter Àr bÀsta stÀllet

brukar om det Àr ett piano (eg flygel dÄ) ha en ortf-uppsÀttning precis över huvet pÄ pianisten samt en stormembranare som stÄr en bit ifrÄn riktad frÄn sidan mot det uppvinklade locket - mest för att kunna blanda/byta vilken roll instrumentet ska ha i mixen

Se till att flygeln Ă€r NYSTÄMD!

nejnej!

det blir mer kÀnsla om inte allt Àr perfekt!

😆

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Se till att flygeln Ă€r NYSTÄMD!
nejnej!

det blir mer kÀnsla om inte allt Àr perfekt!

Nu vet jag inte riktigt om du var ironisk demonen, svÄrt att avgöra sÄnt i text.

Men om sanningen ska fram har jag inte rÄd att stÀmma den. SÄ vi fÄr se hur det lÄter.

Postat
Nu vet jag inte riktigt om du var ironisk demonen, svÄrt att avgöra sÄnt i text.

Men om sanningen ska fram har jag inte rÄd att stÀmma den. SÄ vi fÄr se hur det lÄter.

😏

jag var jÀtteironisk

den lilla blinksmilien brukar vara en bra indikation pÄ sÄnt

Postat
😛

jag var jÀtteironisk

den lilla blinksmilien brukar vara en bra indikation pÄ sÄnt

Jo, jag antar det. Men jag tycker ÀndÄ nÀtkommunikation inte alltid Àr helt lÀtt..

Men hur som sÄ blir det nog stÀmmnng som gÀller ÀndÄ.. Flygeln var flera hertz Ät skogen.

Men jag och Àgaren delar lite pÄ kostnaden sÄ det ska vÀl inte bli för dyrt antar jag. Men nÄgra hundralappar Àr det ju vÀrt. Det Àr ju inte varje dag man spelar in flygel pÄ sin egen skiva.

Postat

Lite lÀnkar till bilder frÄn helgens flygelinspelning:

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (en stormembrans vid det bakre benet strax utanför flygel)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (hela uppmikningen)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (en omnimik rakt ovanför flygeln)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (hela uppmikningen)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (den portabla studion)

Jag tror jag lyckades fÄ till ett bra grundljud. Eftersom jag aldrig har spelat in flygel förut sÄ tycker jag det Àr svÄrt att veta. Men jag försöker lita pÄ öronen och de sÀger att det lÄter bra..

Lite jobbigt var det att lÀgenheten lÄg mot gatan. En del trafik stÀllde till det vid vissa kÀnsliga partier.

Ska försöka lÀgga upp nÄgot för lyssningen inom kort.

Postat
Lite lÀnkar till bilder frÄn helgens flygelinspelning:

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (en stormembrans vid det bakre benet strax utanför flygel)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (en omnimik rakt ovanför flygeln)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (den portabla studion)

Jag tror jag lyckades fÄ till ett bra grundljud. Eftersom jag aldrig har spelat in flygel förut sÄ tycker jag det Àr svÄrt att veta. Men jag försöker lita pÄ öronen och de sÀger att det lÄter bra..

Lite jobbigt var det att lÀgenheten lÄg mot gatan. En del trafik stÀllde till det vid vissa kÀnsliga partier.

Ska försöka lÀgga upp nÄgot för lyssningen inom kort.

Kul med bilder. Är det en Röde NT2-A som flĂ€skar sig och mĂ„r gott vid flygelkanten?

Postat
Kul med bilder. Är det en Röde NT2-A som flĂ€skar sig och mĂ„r gott vid flygelkanten?

Kul att du kikade pÄ dem! NÀe, det Àr en Rode NT1000. Men den gör jobbet ÀndÄ.

De lÀrdomar jag dragit av inspelningen Àr att förutom att mikplacering och teknik skiljer sig beroende pÄ vilken flygel det Àr och vilket rum flygeln stÄr sÄ:

1) skiljer det sig beroende VEM som spelar pÄ instrumentet

2) skiljer det sig beroende HUR musikern spelar pÄ instrumentet

Detta gör det hela lite mer komplicerad Àn vad det redan var...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.