Jump to content
Annons

Copyright


ViktorDenStore

Recommended Posts

Inledning

ViktorDenStore har gjort en låt som han kallar "Beautiful eyes" och den har han spelat in i Cubase och redigerat så den är helt klar.

Sen kommer Hammagrella och tar ViktorDenStores låt, (den lilla busen 😳 ), hur kan då ViktorDenStore bevisa att det är hans låt när Hammagrella har samma låt?

ViktorDenStore har läst i Studio-nr3-04 att om man skickar ett brev till sig själv med hela låten inuti och låter förpackningen vara obruten så har man bevis på att man har ägt låten under en viss tid.

Men räcker det osv?

- Fortsättning följer 😄 -

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där är en ganska knepig sak, men när det handlar om att skicka låten till sig själv så talar man alltså om ett Rekomenderat brev. Det får du hämta ut på posten och kan (förutsatt att brevet inte är öppnat) styrka att du haft låten sedan ett visst datum.

Skulle någon sno din låt så blir det antagligen ändå någon sorts rättsprocess och ofta så snor låttjyven bara en del av låten, och det skall senare bedömmas ifall den är tillräckligt mycket snodd för att du skall få upprättelse och ersättning.

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut i samlingsmusikens tidevarv, men det är sällan man hör om låtstölder och folk som blir dömda för det. Ett exempel skulle väl vara "Drängarnas" låt "Om du vill bli min fru".

Men om det räcker? Om någon snor "rätt av" så räcker det nog(rekomenderade post har just den uppgiften att rätt person skall få något och att man skall veta att personen sedan fått det) , men jag tror att det oftast är frågan om bedömningar när du tycker att Hammagrella har snott introt eller melodin i refrängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man hela projektet med alla kanaler på datorn kan man ju visa upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen någon som kan ge mig ett vettigt svar: Andreas L

/Tack Viktor

PS. Hammagrella har inte snott nån låt från mig, den där låten finns inte ens, det är bara ett ex, men jag tog Hammagrellas namn för han brukar förstå att jag bara skämtar och inte ta illa upp! DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man hela projektet med alla kanaler på datorn kan man ju visa upp det.

Ja.. svårare än så borde det ju inte vara igentligen?

Nja, det handlar ju om att kunna bevisa vid vilket datum du haft en viss låt, antingen via noter, eller inspelat. Man kan inte använda systemtiden i en dator som någon trovärdig referens i det fallet, eftersom den kan ändras.

Det är här som postens stämpel kommer in i bilden.

PS. Hammagrella har inte snott nån låt från mig, den där låten finns inte ens, det är bara ett ex, men jag tog Hammagrellas namn för han brukar förstå att jag bara skämtar och inte ta illa upp! DS.

Inte ännu, men så många låtar som kommer därifrån så kommer det att hända förr eller senare, och då är det bra att han vet att vi har ögonen på honom.. 😳

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett bevis är om du sparat låten som Cubasefil på diskett

Denna har då ett senast använd/ändrad datum. Om det datumet

stämmer överens med Postens stämpel så är saken

Biff Stroganöff 🙂

Nä, det funkar inte om du menar datumet man kan se lätt under egenskaper, för det datumet är buS-enkelt att ändra på. Men han har ju hela cubase dokumentet med alltihopa i som borde fungera bra som bevis, om nu inte den som "tagit" låten lyckats få tag i hela cubase sessionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill minnas att denna fråga har genererat en tråd med ett par sidor förrut men jag kan inte hitta den.

Japp, det var jag som startade den tråden och det urartade i dina och mina utflippade ekvationer... 🙂 finns här.

Precis det svar Andreas L gav är också samma som vi kom fram till sist, vilket också Studio skrivit tidigare och STIM skrivit på sin hemsida; här.

Men som jag sade även i den andra tråden finns det ett stort hål på marknaden för att underlätta för upphovsmän att skydda sin musik. Oavsett vad man tycker principiellt om upphovsmannalagen. Således har jag börjat skissa lite lätt på en tjänst för att ersätta just det omständiga förfarandet med att varje gång spara ner sina alster och skicka iväg som rekommenderade brev med mottagningsbevis till sig själv.

Min tanke är - så fort jag som upphovsman gjort ett nytt alster som jag antingen vill dela ut på Internet, eller skicka på CD till skivbolag eller motsvarande, ska jag enkelt och billigt kunna elektroniskt skicka upp mitt alster till en tjänst på Internet som jag vet är MINST lika tillförlitlig som rekommenderade brev med mottagningsbevis. Tjänsten måste alltså vara jurudiskt tajt, och dessutom ha jurister kopplade som är insatta i IT, musik, upphovsrätt osv såväl som tjänsten i sig. De ska finnas där för dig vid eventuell tvist.

Det juridiska är såklart ett aber. Mer än jag anar säkert, och inte minst internationellt. En annan utmaning med tjänsten är att den måste kosta medans musiker oftast är snåla/fattiga (och det vågar jag slänga ur mig i ett sånt här forum?!?! 😎) men min förhoppning är att det ska inte kosta mer per år än man annars hade lagt ut på att skicka CDs i rekommenderade brev (X ggr / år). Dessutom kan man lätt bädda in annan funktionalitet typ den som finns på demomusic.nu e.d. eftersom låtarna ändå kommer att hostas av tjänsten.

Kanske dumt av mig att röja en "affärsidé" på det här viset, men i gengäld kanske jag får lite feedback på vad ni tror om en sån tjänst...? 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

*springer snabbt iväg och säljer hackemans idé*

*gråter en skvätt*

Skämt o sido, betyder det att du tror på idén mao? 🙂

Ja jag tycker mycket av det verkar klokt, men blir nog strul att hitta webhotell som tar emot alla lass med musik och så blir det lite skummt om dom ska fungera som en demobank samtidigt. Annars finns det säkert ett behov av ungefär det du beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Hammagrella har inte snott nån låt från mig, den där låten finns inte ens, det är bara ett ex, men jag tog Hammagrellas namn för han brukar förstå att jag bara skämtar och inte ta illa upp! DS.

Inte ännu, men så många låtar som kommer därifrån så kommer det att hända förr eller senare, och då är det bra att han vet att vi har ögonen på honom.. 😎

Boys, straffet för låtstöld är ingenting om man jämför med straffet för förtal! 🙂

Hur hamnade jag i den här tråden egentligen 🙂 ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte använda systemtiden i en dator som någon trovärdig referens i det fallet, eftersom den kan ändras.

Det är här som postens stämpel kommer in i bilden.

Som om inte postens stämpel går att förfalska... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte använda systemtiden i en dator som någon trovärdig referens i det fallet, eftersom den kan ändras.

Det är här som postens stämpel kommer in i bilden.

Som om inte postens stämpel går att förfalska... 😕

Eh... jo, det går förståss, och det finns t.o.m folk som förfalskar mumier, så förfalsningar är inte något nytt.

Fast nu handlar det ju inte riktigt om det. Rekomenderade brev används just av säkerhetsskäl för att rätt person ska få kvittera ut ett vist brev/paket.

Jag är inte heller någon expert på ämnet (och det verkar heller inte finnas några), men vill man ställa saken på sin spets så blir det nog så att när du kommer där med ditt oöppnade brev, innehållandes en CD-skiva med musik som du påstår har blivit stulen, så skulle jag tippa på att det är upp till den andra parten att visa att du har gjort en förfalskning, om bevistyngden i det oöppnade rekomenderade brevet skulle bestridas, genom att hävda att du är en bedragare.

Självklart kan saker förfalskas. Både kvitton, stämplar och mumier.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte använda systemtiden i en dator som någon trovärdig referens i det fallet, eftersom den kan ändras.

Det är här som postens stämpel kommer in i bilden.

Som om inte postens stämpel går att förfalska... 😕

Eh... jo, det går förståss, och det finns t.o.m folk som förfalskar mumier, så förfalsningar är inte något nytt.

Fast nu handlar det ju inte riktigt om det. Rekomenderade brev används just av säkerhetsskäl för att rätt person ska få kvittera ut ett vist brev/paket.

Jag är inte heller någon expert på ämnet (och det verkar heller inte finnas några), men vill man ställa saken på sin spets så blir det nog så att när du kommer där med ditt oöppnade brev, innehållandes en CD-skiva med musik som du påstår har blivit stulen, så skulle jag tippa på att det är upp till den andra parten att visa att du har gjort en förfalskning, om bevistyngden i det oöppnade rekomenderade brevet skulle bestridas, genom att hävda att du är en bedragare.

Självklart kan saker förfalskas. Både kvitton, stämplar och mumier.

😄

🙂

jo de e sant... men e de inte 'skyldig till motsatsen bevisats' som gäller? den som har snott behöver inte bevisa att han inte har gjort de utan det är den som har blivit bestulen som får göra det jobbet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur pass det rekommenderade brevet håller vid en tvist med en motpart i annat land än Sverige, t.ex. USA. Där lär det väl vara ännu lättare för dem att förfalska dylika bevis till sin egen fördel. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...