Jump to content
Annons

Att plagiera och plagieras


hackeman

Recommended Posts

Jo. Jag har två funderingar som alltid hänger med mig i mitt alternativa liv som hobbymusiker... och dessa är:

1 - Risken att jag plagieras

Typ; jag gör en potentiell hit, delar ut på nätet och/eller cd's hit o dit, och någon plagierar skrället och lanserar den som den hiten jag skulle gjort. Och gör storkovan jag skulle ha gjort. Skit i oddsen, det är trots allt möjligt. Kan jag då bevisa att jag är upphovsman och vinna juridiskt vid en juridisk tvist?

Jag ställde frågan till Olsberg & c:o och fick som svar (i Studio nr 3/2004) att man kan åtminstone bevisa att man haft låten i sina ägor vid ett visst tillfälle (dvs först om man är upphovsman) genom att skicka inspelningsfiler & c:o till sig själv i rekommenderat brev med mottagninsbevis och behålla försändelsen oöppnad. Helt klart bästa svaret jag fått på denna frågan, men producerar man nya låtar varje vecka och - som så många av oss här - vill ha feedback snarast... pja, då blir processen lite annorlunda. Man delar ut hit o hit, får feedback, redigerar, och sen kanske - sen när man samlat på sig ett dussin nya låtar - DÅ skickar man det till sig själv i rekommenderat brev. Om alls.

Mao Internets båda sidor i ett nötskal. Jag delar ut musiken på nätet för feedback - mina chanser att bli bättre musiker ökar, men riskerna att bli blåst musiker ökar också. Eller? Hur gör och ser ni andra på detta?? 😉

2- Risken att jag plagierar

Och då menar jag omedvetet. För ärligt talat vet jag inte alltid om jag själv kommit på det jag kommer på. Ofta får jag fråga min sambo "lyssna här, har du hört detta innan, eller kom jag på det själv nu?". 🙂 Och än om inte hon hört det innan, hur vet jag att jag inte själv hört det någonstans någongång i mitt liv och att det nu bubblar upp från mitt undermedvetna? Jag förundras ofta över hur både text och musik kommer till en på nåt magiskt, nästan medialt, sätt... jag tänker inte "nu ska jag skriva så här, eller spela så här"... jag bara gör det utan att tänka. Visst? Är det inte så för de flesta? Nå, så hur vet man då att man inte hört vissa delar innan, men bara glömt... och således tror att man kom på varenda ton nu...

Jag skulle vilja se en framtida tjänst (det här är förmodligen en utopi snarare än en vision) där ALL musik genom tiderna fanns arkiverad i nån "algoritmisk" form så att jag kunde skicka upp min nykomponerade slinga, få den matchad mot arkivet, och få tillbaka svar på vilka låtar det finns liknande "algoritmer" i... och om det inte fanns något som var i närheten, då vet jag att jag inte råkat plagiera omedvetet.

Lite flummigt mot slutet där kanske... 🙂 men hur som helst är jag högst nyfiken på andras tankar kring detta... om några... flummiga eller ej... 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)
Risken med det där arkivet är väl att man inte kan spela en enda tonföljd utan att någon gjort det tidigare.

Du hade såklart själv fått lyssna på de matchade låtarna för att slutgiltigt avgöra likheten.

Men frågan är bra, och en följdfråga är: Hur många tonföljdskombinationer kan man få fram matematiskt sett? 😉

Om det är som du säger, då skulle vi redan ha "uppfunnit" alla möjliga tonföljder. 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställde frågan till Olsberg & c:o och fick som svar (i Studio nr 3/2004) att man kan åtminstone bevisa att man haft låten i sina ägor vid ett visst tillfälle (dvs först om man är upphovsman) genom att skicka inspelningsfiler & c:o till sig själv i rekommenderat brev med mottagninsbevis och behålla försändelsen oöppnad.

detta stämmer inte fullt och helt i rättsliga samanhang har jag hört.

det är tydligen utifrån den infon jag har fått en hel del folk som har försökt att nyttja sig av denna funktion, men vid uppvisandet i rättsak så har det inte varit hållbart.

fråga mig inte varför, men det finns säkert en hobbyjurist här på forumet som kan fälla ner parasollet och släppa lite ljus på saksfrågan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hackis,

1) Ja, jag har oxå hört tipset om rekommenderat brev. Men vadå, nuförtiden (efter Oliver North härvan?) gäller ju även e-mail och sånt som legala bevis, så varför skulle inte ett Gallup-inlägg på Studio forum ett visst datum vara lika bra bevis? Här kanske Olsberg och co tillochmed skulle sätta upp nån sorts elektronisk tjänst här på forumet som hjälper oss mer eller mindre paranoida artister 🙂

2) Nja, njo, om ditt arkiv fanns skulle nog Lundell, Springsteen, Stones etc. släppt så många plattor som dom gjort 🙂

Tycker personligen inte det är så farligt (nåja, se min tråd i "Musiktips" där jag tjatar Chaka-smurf) att sno, så länge som man gör något eget och inte medvetet bara gör en kopia. Och variationer på samma tema kan ju vara helschyssta, ta t ex ackordföljden D, Dmaj7, D7 (i nån tonart) och där har du Strawberry fields, Across the universe, Something och ett helt gäng schyssta Beatleslåtar med samma tema. Nåt som sen har kopierats av hundratals band (Stonecake, Merrymakers t ex) som oftast gjort något eget bra (inte alltid).

Alltså lugn Hacke - du är ett orginal! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

detta stämmer inte fullt och helt i rättsliga samanhang har jag hört.

det är tydligen utifrån den infon jag har fått en hel del folk som har försökt att nyttja sig av denna funktion, men vid uppvisandet i rättsak så har det inte varit hållbart.

fråga mig inte varför, men det finns säkert en hobbyjurist här på forumet som kan fälla ner parasollet och släppa lite ljus på saksfrågan 😉

Åfan. Då efterlyser jag den där hobbyjuristen, för om det är som du säger får man ju titta sig om efter nytt förfarande... igen. 🙂

Svenska Musikerförbundet ska visst ha nån tjänst där de arkiverar medlemmars originalmusik, men hittar ingen info om det på deras hemsida... dessutom ser jag det inte som ett alternativ ivfsh eftersom jag inte är proffesionell musiker och hör inte hemma i deras fackförbund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska Musikerförbundet ska visst ha nån tjänst där de arkiverar medlemmars originalmusik, men hittar ingen info om det på deras hemsida... dessutom ser jag det inte som ett alternativ ivfsh eftersom jag inte är proffesionell musiker och hör inte hemma i deras fackförbund.

det stämmer att dom har ett arkiv för just det ändamålet, men jag har fått förklarat, well läst någonstans att den tjänsten inte är så tät heller.

utifrån vad jag har hört så ska PRV och STIM vara dom enda sektionerna som kan skydda till en viss grad.

men som du säger, ligger musikskapandet på samma nivå som blomrabbatten utanför huset så kanske det är lite saftigt och vända sig till dessa organisationer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
1) Ja, jag har oxå hört tipset om rekommenderat brev. Men vadå, nuförtiden (efter Oliver North härvan?) gäller ju även e-mail och sånt som legala bevis, så varför skulle inte ett Gallup-inlägg på Studio forum ett visst datum vara lika bra bevis? Här kanske Olsberg och co tillochmed skulle sätta upp nån sorts elektronisk tjänst här på forumet som hjälper oss mer eller mindre paranoida artister  😉 

Den tanken har slagit mig oxå, men i nuvarande form torde det inte hålla vid en tvist eftersom själva låtfilen ligger på annan server och jag kan själv ha ersatt den med annan låt med samma filnamn när helst jag känner för det... annat vore det om vi pumpade upp låtarna till ett arkiv knutet och kontrollerat av Studio.

Jag är övertygad om att den här typen av tjänst skulle uppskattas, och säkert skulle många kunna tänka sig betala för den... bara det är billigare och snabbare än rek.brev processen. Och det är ju inte speciellt svårt att klå. Hmm... kanske skulle fundera vidare på det som en affärsidé... hmm, hmm... 😄

2) Nja, njo, om ditt arkiv fanns skulle nog Lundell, Springsteen, Stones etc. släppt så många plattor som dom gjort  🙁

Tycker personligen inte det är så farligt (nåja, se min tråd i "Musiktips" där jag tjatar Chaka-smurf) att sno, så länge som man gör något eget och inte medvetet bara gör en kopia. Och variationer på samma tema kan ju vara helschyssta, ta t ex ackordföljden D, Dmaj7, D7 (i nån tonart) och där har du Strawberry fields, Across the universe, Something och ett helt gäng schyssta Beatleslåtar med samma tema. Nåt som sen har kopierats av hundratals band (Stonecake, Merrymakers t ex) som oftast gjort något eget bra (inte alltid).

Alltså lugn Hacke - du är ett orginal! 😛

Tack för det! Så ock är du! 😄 Jag blev bara påminnd om frågan kring omedveten plagiering när Grahn berättade att han hört min "rullebörsvisa" tidigare... dock var det min version han hört då oxå, men han är inte den första som säger det, och då blir man såklart nyfiken om jag plagierat eller plagierats... 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
utifrån vad jag har hört så ska PRV och STIM vara dom enda sektionerna som kan skydda till en viss grad.

men som du säger, ligger musikskapandet på samma nivå som blomrabbatten utanför huset så kanske det är lite saftigt och vända sig till dessa organisationer 😄

Mja.. och STIM kan ju inte vemsomhelst ansluta sig till hursomhelst heller...

"För att bli ansluten måste ett av dina musikverk ha blivit framfört offentligt eller blivit inspelat och utgivet." - vet inte riktigt hur jag ska tolka det där... vad räknas som "framfört offentligt" och vad räknas som "utgivet"? Och räcker det att ett (1) verk uppfyller dessa krav? Och täcker det då bara utgivna verk, eller även mina idéer jag spottar ut på olika forum?? Knappast.

Och sen har jag inte förstått riktigt om STIM täcker plagiering också, eller enbart ekonomisk ersättning när mina verk spelas offentligt...?? 😉

Jag tycker det verkar finnas ett stort HÅL på marknaden kring det här, därav behovet av nämnda tjänst.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

utifrån vad jag har hört så ska PRV och STIM vara dom enda sektionerna som kan skydda till en viss grad.

men som du säger, ligger musikskapandet på samma nivå som blomrabbatten utanför huset så kanske det är lite saftigt och vända sig till dessa organisationer 😉

Mja.. och STIM kan ju inte vemsomhelst ansluta sig till hursomhelst heller...

"För att bli ansluten måste ett av dina musikverk ha blivit framfört offentligt eller blivit inspelat och utgivet." - vet inte riktigt hur jag ska tolka det där... vad räknas som "framfört offentligt" och vad räknas som "utgivet"? Och räcker det att ett (1) verk uppfyller dessa krav? Och täcker det då bara utgivna verk, eller även mina idéer jag spottar ut på olika forum??

Och sen har jag inte förstått riktigt om STIM täcker plagiering också, eller enbart ekonomisk ersättning när mina verk spelas offentligt...?? 😛

Jag tycker det verkar finnas ett stort HÅL på marknaden kring det här, därav behovet av nämnda tjänst.

ja, stim är väll en av många råtthål som rör sig på den svenska marknaden.

det verkar vara ett nyfunnet mode inriktat tema att vara så luddig som möjligt [ virrpottor om du frågar mig ]

och ja, du framför ditt verk ofentligt genom att lägga upp det på forumet, vad vet dom ? ... kanske står du och spelar live via länken oavbrutet dygn för dygn 😄

hela processen e bakvänd om du frågar mig.

anledningen till att man nyttjar tjänsten är ju med anledning till att skydda och få betalt för sina verk.

måste dessa verk spelas upp i radio först innan du får grönt ljus från stim ?

och varför ska du då ha stim för att få pay, skadan e ju redan gjord om vi säger så 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

måste dessa verk spelas upp i radio först innan du får grönt ljus från stim ?

och varför ska du då ha stim för att få pay, skadan e ju redan gjord om vi säger så 😄

Men det är väl just det som är grejen, du måste ha formellt och kommersiellt producerat en CD eller spelning för att bli omhändertagen av STIM... och då bryr de sig inte om HUR du producerade (eller plagierade) låten, deras jobb är bara att se till att du får betalt när DIN inspelade låt spelas offentligt... om jag förstått det hela rätt.

Så hålet på marknaden är att skydda upphovsmän INNAN de når fram till STIM.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Om det är som du säger, då skulle vi redan ha "uppfunnit" alla möjliga tonföljder.

...

Här ligger problemet, enligt min mening.

Vi har inte alls uppfunnit några tonföljder.

Tvärtom skall vi lågtstående apor vara tacksamma att vi överhuvudtaget lyckas manipulera ljud.

Att dessutom tro att vi kan äga en viss kombination av toner är löjligt och kommer att skrattas åt av kommande generationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad du säger är att om du i egenskap av lågt stående apa lyckas manipulera ljud som resulterar i en låt som i sin tur någon annan apa plagierar och tjänar stora pengar på, då har du inget emot det eftersom du inte är löjlig och tror att du är ägare eller upphovsman av tonföljderna och kombinationerna som du skapade? (puh, lång mening) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Så vad du säger är att om du i egenskap av lågt stående apa lyckas manipulera ljud som resulterar i en låt som i sin tur någon annan apa plagierar och tjänar stora pengar på, då har du inget emot det eftersom du inte är löjlig och tror att du är ägare eller upphovsman av tonföljderna och kombinationerna som du skapade? (puh, lång mening) 😄

Nej, och jag bryr mig inte ett smack om aktiehandel heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte så mystiskt att vi kan "manipulera" ljud. Rytm och harmonik har varit nödvändiga för människans överlevnad. Rytm eftersom det exempelvis är svårare att ramla om man sätter ned fötterna med jämna mellanrum, harmonik eftersom det bl a bidrar till språkförståelse. Därför är det inte så förvånande att vi förr eller senare skulle vända på dessa egenskaper och ge upphov till eget oväsen.

(Jag kan visst hitta en biologisk-evolutionistisk förklaring till allt)

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Nej, och jag bryr mig inte ett smack om aktiehandel heller.

På så vis. Tack för ditt inlägg i debatten.

Min (inte alldeles klara) poäng var att det ekonomiska möget i musikbranschen är ungefär lika trist som aktierapporterna i slutet av Aktuellt.

För det första tycker jag copyright är moraliskt förkastligt; man kan inte äga en tanke!

För det andra anser jag att din fråga besvarar sig själv; om du är så skicklig låtskrivare att ditt verk genererar stora inkomster, låt vara åt någon annan, lär du knappast ha försörjningsproblem.

Och rättvist blir det aldrig. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är som du säger, då skulle vi redan ha "uppfunnit" alla möjliga tonföljder. 😆

Mmm, och givetvis finns det många nog att kombinera in i (nästan) oändlighet. Men du förstår min poäng 😄 Faktiskt en ganska viktig fråga i sammanhanget.

F ö så är jag inne på Nattvaktarens spår. Tycker det känns lite smått absurt att äga ljud/tonföljder/konst. Skulle önska att all musikproduktion i hela världen skedde ideellt, av folk som verkligen vill och älskar att göra musik. Problemet är väl att studioprylar och skit kostar pengar.

Blivit snett med pengar i samhället, folk ser det som något att eftersträva och äga. Men egentligen, kan man äga pengar? Det är ju bara ett medel att fördela verkliga resurser med.

Sidospår, sorry..

Men ni förstod nog min tanke/ståndpunkt 🙂 Ouppnåeliga utopier är härligt..

Jag vill också [insert typ Fröken Sverige-citat om fred på jorden och dylikt här]

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det så absurt att äga/vara upphovsman till konst egentligen? Om jag hade designat en mobiltelefon (själva skalet snackar vi här) så hade nog ingen sagt att det vore förkastligt av mig att ta betalt för att sälja designen. Själv kanske jag ser mig som stor formgivande konstnär, men skalet är lik förbannat en produkt (och ett konstverk förstås!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Håller helt klart med om att skapande av musik ska vara för konstens och känslans skull, inte för kosingens. Att bara ha ett kommersiellt syfte med sin musik är en synd. Och många är syndarna. 😆

Men det är inte det jag menar. Jag gör själv musik i första hand för att jag tycker det är förbannat kul och kreativt, inte för att bli rik på det (då hade jag knappast gjort humorpop 😛). Rik blir jag på annat. Men nog har många av oss här haft en dröm ända sedan barnsben att bli erkänt berömda musiker och kunna livnära sig på det...?? Och nog skulle det kännas lite surt och veta att man varit nära den drömmen med ett eget verk men som plagierades av någon annan som i sin tur fick sin dröm uppfylld... kanske på din bekostnad. 🙂

Jag påstår inte att jag sitter o producerar hits på löpande band, men det finns åtskilliga exempel där agentlösa musiker har blivit plagierade/bestulna på sina verk efter att ha sänt demo CDs till skivbolag. Och som privatperson har de liten chans mot jättarnas jurister. Hårt slag mot ens hopp och drömmar. Enda sättet att försvara (i syfte att förverkliga) sina drömmar då är att bevisa att man är upphovsman till verken. Eller, gud förbjude, ägare. 😆

Jag kan vara givmild med pengar, men inte med mina drömmar. 😄

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan vara givmild med pengar, men inte med mina drömmar. 

Fan vad poetiskt. Jag håller med, men ändå inte. VARNING (cynism på gång): Pengar är inte allt, pengar är inte lycka, men en stabil ekonomi kan underlätta resan på väg mot drömmens mål.

EDIT: När jag tänker efter så kanske det var precis samma sak du menade Hackeman?

Redigerat av robotapan
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag kan vara givmild med pengar, men inte med mina drömmar. 

Fan vad poetiskt. Jag håller med, men ändå inte. VARNING (cynism på gång): Pengar är inte allt, pengar är inte lycka, men en stabil ekonomi kan underlätta resan på väg mot drömmens mål.

Well... det är bara fula människor som säger att skönheten kommer innifrån, och det är bara fattiga människor som säger att pengar inte gör en lycklig. 😄 (edit: obs! det där var ett skämt alltså! 🙂)

Skämt o sido, min gissning är att avsaknad av pengar innebär i 99% av fallen OLYCKA o ELÄNDE (den sista procenten bor i pengalösa djungeln snarare än i ett civiliserat samhälle 😆) och då torde pengar innebära LYCKA. Kanske inte optimal lycka, men åtminstone tillräckligt för att olyckan/olyckligheten ska bli mindre.

Edit: Okejokej, för tokmycket pengar kan oxå skapa olycka... men om du skulle fråga 100 st fattiga hur många som skulle bli lyckligare av mer pengar och 100 st svinrika hur mågna som skulle bli lyckligare av mindre pengar, då är jag övertygad om att första gruppen skulle vara störst... 😆

Annars är det väl bara kärlek till någon eller något som ger den sanna lyckan... med det är heeeelt off-topic. Precis som ovan. 😛

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Well... det är bara fula människor som säger att skönheten kommer innifrån, och det är bara fattiga människor som säger att pengar inte gör en lycklig. 😆 (edit: obs! det där var ett skämt alltså! 🙂)

Hehe, och jag som är ful och fattig biter mig fast i min idealism 😄

Vad jag skiljer på är det att.. Utan pengar blir man inte olycklig, men utan mat, husrum, grejer, whatever blir man nog det. Med pengar fixar man allt det där. Men det känns så snett att sträva efter pengar, och inte tänka typ "jag måste fixa mat och boende och så".

Men jag klyver nog bara hår nu, märker ord.. Tror vi förstår varandra 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta be om ursäkt för att ni går Off-topic hela tiden. Att sväva ut från ämnet för att hitta referenser och andra infallsvinklar tillhör en bra disskusion.

Jag bad inte om ursäkt, jag konstaterade. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...