Jump to content
Annons

Luftventil i studio


vortex

Recommended Posts

Skall äntligen sätta igång att bygga hemstudion ovanpå garaget.

Problemet är att det finns en vanlig luftventil i väggen. Någon som vet hur man gör för att förhindra ljud från gatan att läcka in - eller för all del mina saxofoner från att läcka ut...? 🙂

Lösningar med att tillfälligt täppa igen ventilen kommer inte att fungera i längden, utan jag måste hitta någon permanent lösning på problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ventilation kommer väl alltid att behövas för att det inte ska bli kvavt därinne. Men du kan försöka bygga en sluss för ljudet. Har sett bilder och exempel här på forumet för länge sedan. Eller så kan du sätta upp ett U-format rör, gärna med isolering innuti, då blir det bökigare för ljudet att ta sig igenom, medan du kan få en ok genomsläppning av luft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ventilation kommer väl alltid att behövas för att det inte ska bli kvavt därinne. Men du kan försöka bygga en sluss för ljudet. Har sett bilder och exempel här på forumet för länge sedan. Eller så kan du sätta upp ett U-format rör, gärna med isolering innuti, då blir det bökigare för ljudet att ta sig igenom, medan du kan få en ok genomsläppning av luft.

sluss, hur menar du då?

Mitt band och jag hade byggt extra väggar i rummet. men till ventilen lämnade vi ett hål. Vi gjorde då en kraftig träkloss inlindad i gummimaterial, tejp allt möjligt. Sen tryckte vi in den där. Funkar rent ut sagt sjukt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ventilation kommer väl alltid att behövas för att det inte ska bli kvavt därinne. Men du kan försöka bygga en sluss för ljudet. Har sett bilder och exempel här på forumet för länge sedan. Eller så kan du sätta upp ett U-format rör, gärna med isolering innuti, då blir det bökigare för ljudet att ta sig igenom, medan du kan få en ok genomsläppning av luft.

sluss, hur menar du då?

Mitt band och jag hade byggt extra väggar i rummet. men till ventilen lämnade vi ett hål. Vi gjorde då en kraftig träkloss inlindad i gummimaterial, tejp allt möjligt. Sen tryckte vi in den där. Funkar rent ut sagt sjukt bra.

Egentligen så är väl sluss fel ord. Konstruktionen jag såg här nånstans har jag för mig påminnde om en ljuddämpad S formad låda med utlopp respektive inlopp på Sets över respektive undersida. Men jag är inte helt hundra på hur det där hängde ihop, så jag lovar inget. Men jag vill minnas att jag sett något sådant här någon gång. Däremot kan jag inte hitta det. :/ Någon annan som är vis och kunnig och kan bringa lite ljus över detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindab har ljuddämpande ventilationsrör.

www.lindab.se

Japp och de är riktigt trevliga att jobba med också. Hyfsad dämpning över de flesta frekvenserna. (Hade jag bara fatta hur man lägger upp bilder på det här stället hade jag visat hur mina såg ut, innan jag byggde in dem i väggen... 😳 )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
BeRRe (oregistrerad)

Kanske en jävligt tokig och snurrig tanke, men är det ingen som

har provat att sätte en ljuddämpare ifrån en bil/lastbil imellan??? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindab har ljuddämpande ventilationsrör.

Men jag får intrycket att det är själva ventilationsrören som är ljuddämpade här?! Det jag behöver är ju något som hindrar ljud från att läcka ut/in mot gatan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du andas? Bra! Då kan man inte proppa igen hålen i väggen bara... 😳

Skämt åsido. Lindabs dämpare är egenligen två olika rör. Det yttre är som ett vanligt ventilationsrör, medan det inre är perforerat med en himla massa hål. Mellan det yttre och det inre röret ligger dämpningsmaterial (ocj lite annat, för att fibrena inte skall lossna och komma ut i lokalen). När ljudet, och luftströmmen, kommer in i dämparen så uppfattar ljudet det som att röret blir större. I och med det sprider det sig utåt, där det fångas upp av dämpmaterialet. Men det totala luftflödet genom dämparen är fortfarande detsamma. Vilket gör att du kan andas.

Man behöver minst två stycken dämpare. En för inkommande luft och en för utgående. Hade gärna visat mina men jag klara inte att lägga upp bilder. Men det finns fina bilder på Lindabs hemsida också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skulle tillägga att det inre röret har samma diameter som det vanliga ventilationsröret och att det yttre är mer än dubbla diametern. Tur är det, annars skulle man tillföra en massa brus från ventilationen.

Prova att blåsa igenom ett sugrör jämfört med en vattenslang, och samma luftmängd igenom på samma tid. Sugöret kommer att vissla innan du hör att det går luft igenom slangen. Samma sak med ventilationsrör ju större diameter desto lägre lufthastighet = lägre ljud (brus).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...