Jump to content
Annons

AMY DIAMOND - Mastring...

Recommended Posts

lejon (oregistrerad)
Postat

Köpte Amy Diamonds senaste CD, en fin artist trots sin Älder och hon jobbar tydligt med jÀkligt bra killar (lÄtar/prod). Men...helvete vad dÄligt mastrad hennes senaste CD Àr! Vasst sÄ in i norden, rent obehagligt att lyssna pÄ. Kan inte fatta att hennes bolag slÀppte igenom detta, med tanke pÄ den nivÄ hon ligger pÄ. En av de sÀmsta mastringar jag hört, helt enkelt. Förra CDŽn var dock mycket bra - Àven mastring. Vad sÀger ni andra? Antar att det inte Àr sÄ mÄnga hÀr som Àr inne pÄ listmusik, det brukar vara det pÄ sÄna hÀr forum, men om nÄn annan hört plattan och har en Äsikt sÄ hör av er om vad ni tycker.

/Carl Lennartsson

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Det gÀller tyvÀrr inte bara henne utan det mesta (av top 40) Àr ju mer eller mindre söndermastrat.

Ihoptryckt sĂ„ till den grad att det precis börjat dista och med vidrig diskant som gör att man inte kan lyssna sĂ„ högt som man annars hade velat 😕!

Men frĂ„gan Ă€r om det verkligen Ă€r mastrarnas fel? Alla verkar tro att "folk" vill ha det sĂ„! DĂ„lig musik och Ă€cklig mat - det Ă€r vad "folk" vill ha... eller đŸ˜Č?

Postat

Det Ă€r synd om duktiga masteringstekniker i dagens lĂ€ge... Ofta handlar det om "take it to the limit".. LĂ„tarna ska sticka ut pĂ„ kommersiella radiokanaler.. TyvĂ€rr.. det Ă€r masteringteknikern uppdrag. Dom Ă€r duktigare Ă€n sĂ„.. Om majoriteten av masteringstekniker fick fria hĂ€nder mer ofta sĂ„ skulla vi ha mer njutbar musik i dagens lĂ€ge, men det fĂ„r dom tyvĂ€rr inte betalt för. 😕

Postat

Det hÀr Àr vÀl en frÄga som man bör lÀmna till marknaden. Jag tror att marknaden sjÀlv Àr bÀst pÄ att lösa och finna det bÀsta tÀnkbara. Om vi börjar reglera och styra upp sÄ kommer mastringen att gÄ kÀpprÀtt Ät helvete och teknikerna fÄr jobba med trÄkiga gamla lÄtar frÄn stenÄldern.

Postat (redigerat)

Det Àr klart att man ska lÀmna frÄgan till marknaden, det finns ju dessvÀrre inget alternativ!

Grejen Àr dock den att vet ni hur otroligt liten koll gemene man har pÄ varför det lÄter bra eller dÄligt?

Jag Ă€r typ Gud i en diskusion om musikteknik och dĂ„ Ă€r jag Ă€ndĂ„ bara en knappt hjĂ€lpligt kunnig lekman... i sjĂ€lva verket 🙂!

Inte ens dom som jobbar i affÀrer kan nÄgonting överhuvudtaget och dom kan ju ÀndÄ mera Àn en genomsnitts-person!

Ingen gillar sönder-komprimerad musik, ingen gillar aj-aj i örat diskant - men folk har liksom annat att tÀnka pÄ, om dom ens bryr sig!

Men ifall man lÄter folk lyssna pÄ musik föredrar alla samma sak (d.v.s. ingen föredrar sönder-komprimerat och aj-aj i örat diskant!)

Vet inte om det ens fyller ngn funktion, har inte radion kompressor och dynamisk-eq pÄ allt ÀndÄ?

Redigerat av Hans
Postat
Det hÀr Àr vÀl en frÄga som man bör lÀmna till marknaden. Jag tror att marknaden sjÀlv Àr bÀst pÄ att lösa och finna det bÀsta tÀnkbara. Om vi börjar reglera och styra upp sÄ kommer mastringen att gÄ kÀpprÀtt Ät helvete och teknikerna fÄr jobba med trÄkiga gamla lÄtar frÄn stenÄldern.

Ditt sĂ€tt att tĂ€nka Ă€r som att marknaden skulle kunna bunda för marknadsföring... Dagens mastring Ă€r som redan sagts ett steg i ledet, att höras högst för att i slutĂ€ndan sĂ€lja mer, mest. Hur ska marknaden kunna köpa produkter som inte syns? Dvs hörs, skriks etc. Det Ă€r ju ingen slump att företag betalar en jĂ€vla massa pengar pĂ„ marknadsföring för att fĂ„ konsumenten att köpa skrĂ€p 🙂

... ja det var nÄgra tankar det..

Postat

en mastringstekniker sa en gÄng till mig(inga namn!!!!) att: "det som hörs mest pÄ radio fÄr mest uppmÀrksamhet, dÀrför sÀljer det mest"

synd tyckte jag, men Àr det sÄ det funkar sÄ.

men det hÀr med olika sÀtt att mastra gÄr ju i trender, och jag pratade med en polare hÀromdagen som hade nyligen snackat med cuttingroom, och enligt honom hade de sagt att det börjar bli lite modernare att mastra mjukare.

men huruvida detta Ă€r sant eller inte stĂ„r inte jag för..😄

Jonas

Postat

Ditt sĂ€tt att tĂ€nka Ă€r som att marknaden skulle kunna bunda för marknadsföring... Dagens mastring Ă€r som redan sagts ett steg i ledet, att höras högst för att i slutĂ€ndan sĂ€lja mer, mest. Hur ska marknaden kunna köpa produkter som inte syns? Dvs hörs, skriks etc. Det Ă€r ju ingen slump att företag betalar en jĂ€vla massa pengar pĂ„ marknadsföring för att fĂ„ konsumenten att köpa skrĂ€p 😄

... ja det var nÄgra tankar det..

NĂ€, just det!

lejon (oregistrerad)
Postat

Intressant att höra andra Äsikter, Àven om ingen verkar ha hört CDn. HÄller inte med om att dagens listmusik Àr söndermastrad, det mesta lÄter mycket bra tycker jag (oj! nu svor jag i kyrkan...). Amys senaste CD hör till undantagen, enligt min mening - det kÀnns oproffsigt faktiskt. FÄr en kÀnsla av att killen som mastrade (nÀmner inga namn) inte gillar musiken sjÀlv, utan försökt mixa "för kidsen"... Förra CD var kanon - Àven soundmÀssigt, enligt min Äsikt. En annan dÄligt mastrad CD var Backstreet Boys senaste - Àven det konstigt, med tanke pÄ nivÄn. DÀr var problemet den obefintliga dynamiken, hur bra plattan Àr kan dÀrför vara svÄrt att sÀga. Gamla 60 o 70-talsa plattor som överförts till CD blir jag nÀstan alltid besviken pÄ, kommer nÀstan aldrig i nÀrheten av soundet pÄ originalplattorna.

Slutligen; inte förvÄnad - men konstaterar bara att de flesta som hÄller pÄ med musik (hobby/halv prof. nivÄ) inte ger mycket för "dagens hits" (kanske dÀrför de inte kan fixa nÄgra sjÀlva...?) Ta inte illa upp, jag respekterar allas Äsikter, hoppas ni respekterar mina.

/Carl

Postat

hajjar vad du menar Lejon.

fick en liten chock nÀr jag lyssnade pÄ hennes nya hÀr om dagen. Fick sÀnka volymen rÀtt mycket för att inte de skÀrande diskanterna skulle göra ont. inte sÄ kul. hÄller med helt om att hon hör till undantagen och att förra skivan va klockren.

(Àr ocksÄ rÀtt besviken pÄ lÄtarna pÄ den nya. lÄter bara som parodi pÄ gamla skivan blandat med lite brödlÄtar. verkar astrÄkig men man ska ju lyssna nÄgra varv innan man ger upp.)

Postat
Slutligen; inte förvÄnad - men konstaterar bara att de flesta som hÄller pÄ med musik (hobby/halv prof. nivÄ) inte ger mycket för "dagens hits" (kanske dÀrför de inte kan fixa nÄgra sjÀlva...?) Ta inte illa upp, jag respekterar allas Äsikter, hoppas ni respekterar mina.

HÄller med dig till 100%.

Det verkar vara att grÀva sin egen grav om man vÄgar medge pÄ forum inom musik att N-sync , Britney , Amy Diamond m.m m.m Àr bra lÄtar som Àr snyggt producerade.

Dock tror jag att INGEN skulle tacka nej till det erkÀnnade och bankkonto som Max Martin har lyckats skapa Ät sig sjÀlv.

Sedan skulle jag vÀl inte vilja pÄstÄ att all " Listmusik " Àr bra , givetvis finns det undantag i alla stilar och smaken Àr som baken.

Vill man dock försörja sig pÄ musik och ha bra inkomst mÄste man nog förr eller senare ta stÀllning till om man borde kommersiallera sig mer eller inte , framför allt om det Àr Àn sjÀlv som Àr artisten , Ànnu mer om man jobbar som lÄtskrivare/Producent.

Personligen har jag inga som helst problem att vare sig skriva eller producera " listmusik ",Dock riktar jag mig inte mot sverige som marknad utan mer mot USA och övriga Europa dÀr listorna ser lite annorlunda ut Àn dom gör i sverige.

Nu har jag inte hört Amy`s senaste skiva men generellt tycker jag att svenskar brukar mixa och mastra bra och hÄller definitivt samma klass som " The Top Dogs " i Usa.Tex Toxic med brittan tycker jag var mycket bra mixad och mastrad liksom My Perogative...

Postat
1. Det verkar vara att grÀva sin egen grav om man vÄgar medge pÄ forum inom musik att N-sync , Britney , Amy Diamond m.m m.m Àr bra lÄtar som Àr snyggt producerade.

2. Dock tror jag att INGEN skulle tacka nej till det erkÀnnade och bankkonto som Max Martin har lyckats skapa Ät sig sjÀlv.

1. Snyggt producerat kan jag vÀl hÄlla med om, men det Àr vÀldigt sÀllan jag kan tycka att det Àr bra. Skulle aldrig betala för skiten. DÀremot diggar jag Justin Timberlake, han Àr grym!

2. Jag skulle tacka nej, av den enkla anledningen att jag inte vill producera den sortens musik (skitmusik), och för att jag klarar mig utan flera miljoner pÄ banken. Vet iofs inte hur pass rik herr Martin Àr men ÀndÄ.

Postat

Att dynamiken försvunnit ser jag som en lustig men övergÄende trend i stil med Ättiotalets överdrivna lÄtintron och hiskeliga gate-reverb. Att man dÀremot tvingar upp diskant tycker jag Àr betydligt allvarligare eftersom det blir direkt jobbigt att lyssna pÄ och eventuellt Àven skadligt.

Bland Britneys samlade verk finns nÄgra skrÀckexempel och jag vill Àven minnas att Sugarbabes hade nÄn lÄt för nÄgot Är sedan med en elak hi-hat som ligger och skriker hela lÄten igenom. Den enda förklaring jag kan se Àr att masteringteknikern Àr över 40 Är gammal och har tappat all hörsel över 10 kilohertz.

Vad gÀller bra produktioner sÄ har jag en stor personlig favorit hos ett band jag inte alls lyssnar pÄ. N'Sync - Pop Àr sanslöst snyggt producerad dÀr det hela tiden hÀnder nÄgot i ljudbilden. Det kÀnns lite som att det för genren helt enkelt Àr en perfekt produktion dÀr det inte lÀngre finns nÄgot kvar att putsa pÄ.

/Majken

Postat

puuh, som ljudtekniker som dagligen ljudlÀgger/mixar/mastrar radio och tv reklam kan jag bara hÄlla med. Det Àr bedrövligt hur saker kramas till.

Jag adderar ALLTID onaturligt mycket diskant samt pressar materialet i taket. Gör jag inte det sÄ fÄr vi skit för att andras produktioner hörs mer Àn vÄra.

En annan sak Àr ju att man inte rÄder över vad kanalerna gör, dvs radio och tv-kanalerna. DÀr hÀnder det grejer.

Postat
Den enda förklaring jag kan se Àr att masteringteknikern Àr över 40 Är gammal och har tappat all hörsel över 10 kilohertz.

😆😆😆

Postat
Att dynamiken försvunnit ser jag som en lustig men övergÄende trend i stil med Ättiotalets överdrivna lÄtintron och hiskeliga gate-reverb. Att man dÀremot tvingar upp diskant tycker jag Àr betydligt allvarligare eftersom det blir direkt jobbigt att lyssna pÄ och eventuellt Àven skadligt.

Intressant tanke och man kan ju hoppas att du har rÀtt i det. Ett annat fenomen Àr ju umph-trenden. Har du en ganska mesig lÄt som det egentligen inte Àr nÄgot tryck i sÄ lÀgg pÄ ett hÄrdpumpande umph-umph-trumkomp sÄ har du genast en ösig lÄt. Dynamik Àr ett annat fenomen som det inte verkar finnas utrymme för i dagens moderna musik och det Àr ju lite synd.

Och apro pĂ„ det sĂ„ skulle jag gĂ€rna producerat sĂ„dan musik om jag kunde blivit ekonomiskt oberoende pĂ„ det. Jag sĂ€ger inte och jag tror inte att det Ă€r enkelt - jag bara inte gillar det. 🙂

Postat (redigerat)
jag sĂ€ger att man inte ska sköpa amy diamond skit 🙂

Alla barn under 10 lyssnar pĂ„ skrĂ€pet 🙂

ok?

jag tycker amy diamond sjunger lÄtarna jÀvligt bra. skulle gÀrna prodda henne!

visste ni förresten att det Àr bigbigworld emilia, som gjort alla lÄtarna till amy diamonds första platta?

jag har hört att det var sÄ:

att emilia hade gjort en fÀrdig platta o grejjat o prodat typ allt sjÀlv..men skivbolaget var för slöa o hon trÀffade en kille frÄn tyskland sÄ hon flyttade dit. dÀrför bestÀmde sig bolaget att ta en in en ny artist!

det blev lilla amy!

edit: ngn som hört ngt pÄ senaste tiden frÄn amy? alltsÄ lÄtmaterial!?

Redigerat av IDF
lejon (oregistrerad)
Postat

Oj! Kul att lÀsa era inlÀgg - och att nÄgra hÄller med mig. Att nÄgra tycker att Amy o liknande Àr skit bryr jag mig inte om att kommentera, musiksmakdiskussioner leder ingenstans. HÄller med unbornichen (var det vÀl?) om att lÄtarna pÄ nya CDn kÀnns som en upprepning i stora stycken, man har försökt upprepa en succé rakt av - samtidigt, som du sÀger, fÄr man vÀl ge lÄtarna en chans. Den kanske Àr mycket bÀttre Àn den lÄter :-) Vore den mastrad pÄ samma sÀtt som förra skulle den kanske ge ett annat intryck. NÀr jag drar pÄ full bas och minsta diskant pÄ min stereo Àr det fortfarande nÄgot vasst som ligger och stör...jag blir trött i öronen helt enkelt!

Det var en nyhet att den andra artisten hade gjort lÄtarna, stÄr i alla fall inget om det i konvolutet - men vad vet man.

Visst, N-sync har gjort nÄgra riktigt sköna lÄtar.

Postat

Amy Diamond Àr ju grym. Seriöst, har fett med respekt för den tjejen. OcksÄ coolt att skivbolaget vÄgar satsa pÄ att göra nÄt annat Àn A*teens-pop av nÄgot som trots allt riktar sig frÀmst till barn och yngre tonÄringar. Jag har inte hört mycket frÄn nya skivan men en del frÄn gamla, var iofs lite besviken pÄ lÄtmaterialet dÀr utöver singlarna, men mycket av det Àr fruktansvÀrt vÀlproducerat tycker jag.

Nej shit alltsÄ, tÀnk att upptÀcka nÄn med en sÄn röst vid den Äldern... fan vad rik man skulle bli.

Postat
Nej shit alltsÄ, tÀnk att upptÀcka nÄn med en sÄn röst vid den Äldern... fan vad rik man skulle bli.

mmm..pengar... đŸ˜±

lejon (oregistrerad)
Postat

Och - just det, Britney har verkligen (hon och hennes team) gjort nÄgra verkliga klassiker! LÄtar som folk om tjugo Är kommer att sÀga; "Ja, pÄ den tiden gjordes det verkligen bra musik!" (kÀnns kommentaren igen?). Synd bara att hon tappat artistiskt fokus de senaste Ären och inte velat förstÄ sin egen artistroll, Àven om hennes sista singel var fin (balladen, minns ej titeln). Mycket underskattad artist. "Why donŽt you do something" var ju fullstÀndigt vÀrdelös, och mÄnga av hennes senare halvporriga lÄtar hÄller ju inte heller.

Hoppas att det inte blev för mycket tyckande...

Postat

Gillar Amy men tÀnkte bara ta tillbaka trÄden till detta med mastering.

Jag gjorde en dumhet i höstas och köpte Magnus Ugglas gamla skivor (som jag har pÄ vinyl) för att det kunde vara bra att ha pÄ CD, eller nÄt... De var remastrade med nÄgon form av process som jag inte kÀnner till och jag hoppas verkligen inte nÄgon person har varit i nÀrheten nÀr det gjordes. Inte nog med att processen hade skurit sÄ illa att vissa bakgrundsslingor som kÀnnetecknar lÄtarna hade försvunnit eller blivit stympade, det var katastrofalt ihoptryckt och lÀt rent för jÀvligt. Förutom att testa dem i bilen, spelade jag dem tvÄ gÄnger till pÄ stereon hemma och pÄ jobbet, sedan slÀngde jag dom. Nice Price, men tragiskt ÀndÄ.

Sedan kom jag att tĂ€nka pĂ„ en annan CD som nĂ€stan aldrig spelas hemma trots att det tillhör husgudarna RUSH. Deras album "Vapor Trails" fick rĂ€tt mycket kritik för att vara inte bara sönder-mastrad utan hade dessutom infört hyfsade digitala klippningar i mix-stadiet. Det lĂ„ter rent FÖR MYCKET, och riktigt dĂ„lig.

TĂ€nkte ge dem av er som inte har förstĂ„tt vad som hĂ€nder med inspelningar nĂ€r man trycker sönder dem i mastringen, en liten lĂ€nk. DĂ„ kanske ni slutar att anvĂ€nda kompressionen nĂ€r ni gör MP3or av era alster ocksĂ„. FÖR DET LÅTER FÖR MYCKET OCH MAN BLIR BARA TRÖTT AV ATT LÄSA STORA BOKSTÄVER ELLER HÖRA FÖR HOPTRYCKT MUSIK, JU! đŸ˜±

About Rush: Over the Limit

lejon (oregistrerad)
Postat

FörstÄr vad du menar, Lee. Som jag tidigare nÀmnde sÄ lÄter ofta plattor som getts ut pÄ 60-80 talet och sedan överförts till CD inte alls sÄ bra som originalet. I och för sig tror jag att jag föredrar vinyl i vilket fall, men dagens nya CDs "lÄter" bÀttre Àn Äterutgivningar pÄ CD. Har vÀl ocksÄ att göra med att de gamla taperna tappat i fysisk kvalitet, men ÀndÄ.

I Ugglas och Rush fall vet jag ej varför.

/Carl

Postat

mÄste sÀga att det verkligen finns undantag..

fick av farsan eagles - hotel california, digital remastred hĂ€romĂ„ret. och den lĂ„ter riktigt jĂ€dra bra. bĂ€ttre Ă€n originalet!!! đŸ˜±

Jake the Rake (oregistrerad)
Postat

fick av farsan eagles - hotel california, digital remastred hĂ€romĂ„ret. och den lĂ„ter riktigt jĂ€dra bra. bĂ€ttre Ă€n originalet!!! 😏

Ja, den lÄter verkligen bra. Innan hade jag den endast pÄ en sönderspelad vinyl som jag hade lÄnat (okej, snott dÄ) frÄn musikskolan. Vilken skillnad! Att sedan lÄtmaterialet Àr fantastiskt Àr en annan trÄd...

Postat

fick av farsan eagles - hotel california, digital remastred hĂ€romĂ„ret. och den lĂ„ter riktigt jĂ€dra bra. bĂ€ttre Ă€n originalet!!! 😏

Ja, den lÄter verkligen bra. Innan hade jag den endast pÄ en sönderspelad vinyl som jag hade lÄnat (okej, snott dÄ) frÄn musikskolan. Vilken skillnad! Att sedan lÄtmaterialet Àr fantastiskt Àr en annan trÄd...

đŸ˜Č

hÄller med helt o hÄllet. bland de bÀsta skivor som gjorts!

min farsa kan det dĂ€r me o dra upp gamla gobitar..đŸ˜±

fick ett par plattor (vinyl dĂ„!!) av honom. bla: weather report, cpt beefheart, frank zappa, och sĂ„ ngn vild jĂ€vla freakad frijazz med trummis o blĂ„ssektion som var helt jĂ€vla galna. typ 30min. lĂ„tar! 😎

Postat

PÄ tal om inget sÄ Àr det ju rÀtt oroande att Amy sjunger lÄtar om hur hon inte vill vara sin killes morsa och vill ha ett seriöst förhÄllande nÀr hon Àr typ 7 Är gammal.

lejon (oregistrerad)
Postat

"Varför uppkom den hÀr diskussionen överhuvudtaget?"

Pga reaktion pÄ en - enligt vissas Äsikt - förvÄnansvÀrt dÄligt mastrad toppsÀljande CD.

"Skit in skit ut"

SjÀlv skulle jag inte lÀgga tid pÄ att kommentera trÄdar om musik jag ÀndÄ inte gillar, men du kanske har mer tid Àn mig? Alla gillar inte "indie" (dÄligt producerat, dÄligt framfört och dÄliga lÄtar om du frÄgar mig - OK, dÀr kom visst min kommentar) och att allt bara var "bÀttre förr"... Visst fan var popmusiken förr fantastisk - men det Àr en annan sak. Mycket fantastiskt bra popmusik görs Àven idag - och dÄ snackar jag inte "indie". Helt OK om du tycker det dock.

Vill inte vara oförskÀmd, men om man generellt avfÀrdar ny musik - t ex Amy Diamond - som "skit" har jag svÄrt att ta den personen pÄ nÄgot större allvar. Ta inte illa upp men sÄ Àr det (undrar hur din musik lÄter?).

Nog med gnÀll (frÄn min sida i alla fall).

ApropÄ "Hotel California"...reagerade ocksÄ pÄ den. Hörde den pÄ en Greatest Hits-platta med Eagles för ett tag sedan och den lÀt förvÄnansvÀrt bra pÄ CD! Ett strÄlande exempel pÄ en lyckad mastring/överföring av "gammal pop" till CD.

/Carl

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.